Admin

Se muestran los artículos pertenecientes a Octubre de 2011.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -533, la del dia Sant Miquel 29/9-

20111001223834-image0-8-copia.jpg

No és una foto però si una imatge de la portada del programeta de Sant Miquel de 1986 fa un lustre de temps. Per això us el pose just el dia de Sant Miquel. Fa 25 anys feien encara bous tancant la Plaça de l’Església dos o tres dies en honor al cap d’altar Sant Miquel. Ací teniu la portada del programeta.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -534, la d'ahir dia 30/9-

20140215170932-43blogrmig.jpg

Ja estem a la penúltima fotografia antiga per arribar a hui. Canvie la foto, perquè més endavant la tornava a posar aquesta del Bar Texas, igual que la següent.

A la nova foto que canvie podeu veure a Rosa Mari Salvá i Gabriel Feliu sentats, plantà parlant amb ells Puri Signes, i els xiquets d'ells.

FONT: Foto de la col·lecció de la família Feliu Salvá.



REPAREN ELS ACCESOS DEL PAS A NIVELL DEL CARRER PAET

20111001231033-pasnivellpaet.jpg

Al llarg d’aquesta setmana s’ha procedit a la reparació dels accesos a la via del tren (pas a nivell), al carrer Paet, just quan acaben les cases i es passa a l’altra part a la plaça de la Casa Roja, com es diu vulgarment o començament de l’Avinguda de la Ermita com és oficialment.

Es va tallar el carrer Paet i els que volien passar tenien que accedir per baix del pont de "Les Sorts". Es va buidar i sanejar tres metros cada costat i despréses va tornar a asfaltar, donant altra vegada accés per la via, però amb molts millors condicions de com estava.

(A la fotografia podeu veure el resultat, asfaltat l’accés a les vies del tren, al carrer Paet).



EL CRONISTA...FA UN ANY: 1 d'octubre de 2010

La coincidència és la tònica de les notícies molts dies com hui. El primer dia d’octubre de l’any passat els visitants del blog eren notícia com, quasi segur, ho seran al llarg de la jornada de hui. Aquestes eren les notícies del 1-10-2010:

- EL BLOG TÉ JA 8.000 ENTRADES, el primer dia d’octubre. Hui està a punt d’arribar a les 65.000.

- SANTS I REFRANYS: Primer dia d’octubre, Santa Tereseta del Nen Jesús.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 1 d’octubre.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -171-.

 

 



BAN SOBRE EL DRET FUNERARI AL CEMENTERI MUNICIPAL

L’Ajuntament de Gata, a través de l’Alcaldia, acaba d’emetre un ban sobre el CEMENTERI MUNICIPAL.

Donat que el passat 24 de març de 2011 es va publicar al BOP nº 58, el text del REGLAMENT REGULADOR DEL RÈGIM I FUNCIONAMENT DEL CEMENTERI MUNICIPAL DE GATA DE GORGOS i va entrar en vigor al dia següent, la Disposició tercera Transitòria Primera del reglament expresa que:

"Els hereus i persones subrogades per herencia o un altre títol, que no hagen instat transmissió a favor del dret funerari corresponent en el moment de l’entrada en vigor d’este Reglament disposaran d’un termini d’un any per a efectuar-ho, en les condicions assenyalades en el present Reglament, transcorregut el qual sense haver-ho sol·licitat es decretarà la pèrdua del dret funerari amb reversió de la corresponent sepultura a l’Ajuntament amb el procediment que es detalla".

El ban continua dien: "Per tant, es posa en coneixement de la població que fins el 24 de març del 2012, està obert el termini per tal de posar les sepultures a nom dels titulars correctes.

Per a facilitar la recollida de dades, tal com diu l’article 18, podeu sol·licitar el títol funerari corresponent a l’Ajuntament, aportant les dades següents:

1) Nom, cognoms, DNI i adreça del titular de la concessió administrativa.

2) El nom, cognoms, i altres dades dels difunts.

3) La ubicació de la vostra sepultura.

4) Data d’adjudicació i venciment.

5) Qualsevol altra dada de la qual disposeu.

Amb la finalitat d’evitar presses d’última hora, podeu passar ja per l’Ajuntament on us atendrem al respecte, acaba dien el ban, que porta data de 22 de setembre de 2011 i signa l’alcaldessa.



RECORDEU...DEMÀ DIA 2: 7ena Trobada del Cavall

20111001201244-cavall.jpg

Recordeu-ho. Demà diumenge dia 2 d’octubre, amb permís del bon temps, es farà la 7ena Trobada del Cavall a l’antic camp de futbol "Les Sorts". Organitzat per la Penya Cavallista de Gata i amb la col·laboració de la Comissió de Festes 2012 i l’Ajuntament, es farà tot un event equí dedicat a gaudir d’aquests bonics exemplars.

A les 10.30 hores està prevista una cercavila pel poble amb tots els cavalls participants i col·laboradors. Una hora més tard, faran l’exhibició de doma i enganx els ginets i cavalls. Després hi haurà paella gegant i el bar preparat per la comissió de festes 2012 per a benefici de les patronals de l’any que ve.



DEMÀ JUGA EL GORGOS GRAN A LES 17 HORES AL CAMP DE "LES COSTERES"

20111001202738-bati.jpg

Tercera jornada de competició. Demà a les 17 hores disputarà el segon encontre en casa el primer equip del GORGOS Club de Futbol. Ho farà front l’Altea B amb la necessitat de puntuar, perquè encara no ha estrenat puntuació.

El Gorgos ara per ara és colista de la taula de classificació. Quatre equips encara no han puntuat: At. Mutxamel, Pedreguer, Jove Teulada-Moraira i el Gorgos, que tanca el grup XIV de Segona Regional. El sporting Benidorm lidera el grup amb 6 punts. De la comarca, el millor classificat és l’Orba que està cinqué.

Per la seua part hui ha començat els partits de la lliga 2011-2012 el JUVENIL del Gorgos C.F. i ho ha fet front al Verger a casa, al camp de Les Costeres. De moment, no conec el resultat.



DIARI DE GATA: 1987-2011 ( 19 i 21 de juny de 1987 )

Les festes de la Font del Riu eren la única notícia que publicava COMARCA i CANFALI aquells dos dies:

1987, 19 de juny:

LA FONT DEL RIU CELEBRA SUS FIESTAS DE SANT JOAN. (publicat a COMARCA).

LA FOGUERA SE REALIZA POR LOS VECINOS: ESTE AÑO, EL TEMA LA OPERACIÓN PRIMAVERA. EL PRESIDENTE, JOSÉ SIMÓ MULET, ESPERA ACUDA MUCHA GENTE A LAS FIESTAS. PROGRAMA DE LAS FIESTAS DE LA FONT DEL RIU, JUNIO 87.

Aquests eren els titular de l’article de les festes del barri La Font del Riu.

1987, 21 de juny:

GATA: LA FONT DEL RIU CELEBRA SUS FIESTAS DE SANT JOAN. (publicat a CANFALI MARINA ALTA).

TODO EL BARRIO COSTEA LAS FIESTAS DURANTE EL AÑO. PROGRAMA OFICIAL DE FIESTAS DE "LA FONT DEL "RIU". LA FOGUERA CON LA "OPERACIÓN PRIMAVERA".

Els títols dels "ladillos" explicaven el tema: les festes de la Font del Riu.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -531, la del dia 27/9-

20111001214032-capellaantiga-copia.jpg

Vaig recuperant la sèrie de fotografies antigues poc a poc fins arribar al dia. La de hui és en color, però la vaig fer fa molt de temps. Es tractava del remat d’una de les capelles del Calvari d’abans de la guerra. Estava quasi amagada perl l’herba a un sequer ple de brossa. Per sort, membres de la Confraria o Junta del Santíssim Crist la van recuperar i netejar i ara s’exposa a l’entrada de l’ermita, a la dreta. Es pot observar com tenia els ornaments i al voltant d’ella hi havia més restes.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -532, la del 28/9-

20111001223216-image0-7-copia.jpg

Estic ara recordant a la sèrie del "Diari de Gata: 1987-2011" les festes de la Font del Riu de 1987, puix cal anar-nos’en tres anys abans, és a dir a 1984, per a trobar aquesta "falla" com se li deia al barri, la foguera de Sant Joan pel juny de 1984. Ninots molt simples i un caramull i a pegar-li foc. La foto és en color però ja té 27 anys.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 2 d'octubre de 2010

Recordem quins eren els articles fa un any, aquell 2 d’octubre de 2010:

- SANTS I REFRANYS: Dia 2, Festa dels Sants Àngels Custodis. Hui està de festa la policia per tot arreu, donat que hui són els Àngels Custodis. Cal fer un homenatge també a la nostra policia, la Policia Local de Gata, per totes les situacions i treballs arriscats que fan per salvar les nostres vides i el nostre poble.

- DEMÀ AL CAMP NOU DE FUTBOL: GORGOS-DEPORTIVO RELLEU. 17.30 h.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -172-.

 



JA TÉ EL BLOG DEL CRONISTA DE GATA 65.000 ENTRADES

Moltes i tot gràcies a vostés/vosaltres. Ja hem abrribat a 65.000 entrades i serà molt interessant quan el blog tinga sis dígits i supere els cent-mil, però d’ací allà encara estem prou lluny. Passet a passet anem seguint. Ara vindrà la fira "Gata al carrer" i al blog estarà tota la informació puntual i començaré a fer més cròniques històriues de Gata aquesta tardor i a l’hivern. Ahí seguim, cada dia...al ritme.

GRÀCIES A TOTES I TOTS.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -535, la d'ahir 1 d'octubre-

20140215171537-44blogdosparelles.jpg

Tot arriba i jo he arribat a nivellar les fotografies antigues amb els dies i així ja vaig al tall. Pose una nova, donat que més endavant (febrer 2014) i en color posava la que abans estava ací publicada del Bar Texas. La present fotografia és de la col·lecció de la família Feliu Salvá. Es veu a dos parelles conegudes: Gabriel Feliu i Rosa Mari Salvá, per un costat, i Francisco Arabí i la dona, María, per l'altre. Sentats i gaudint d'un vermudet.

FONT: fotografia de la col·lecció de la família Feliu Salvá.



7ena TROBADA DEL CAVALL ( I ) : Cercavila pel poble

20111002210725-compo2.jpg

El temps ha respetat finalment als cavallistes i s’ha pogut fer la jornada de la 7ena Trobada del Cavall. L’última ploguda al voltant de les 10 del matí ha fet que es retrasara una hora tot, però al final s’ha pogut fer i ha estat un complet èxit.

Començava la festa del cavall, que organitzava la Penya Cavallista de Gata i col·laborava la Comissió de Festes i l’ajuntament, amb una cercavila pels carrers de Gata. Pràcticament han fet un reocrregut per tot el poble un total de 30 cavalls i onze carros, amb els seus genets i portadors. Anaven precedits per la Policia Local i Protecció Civil i la Colla de dolçaines i tambors "Tomàs Perelló" de Gata. Darrer tancava la comitiva un altre cotxe de la Policia i l’ambulància.

(A les imatges podeu veure alguns moments del pas de la cercavila per la carretera)



7ena TROBADA DEL CAVALL ( i II ) : Exhibició cavallística i doma

20111002225901-compo3.jpg

A l’antic camp de futbol de "Les Sorts" i amb molta gent espectadora de públic, s’han fet les diverses exhibicions dels cavalls, algunes de veritable mèrit amb la doma de l’animal. Com ja és habitual i coneguem d’altres anys un locutor explicava les evolucions del propietari i el cavall o les destreses amb el carro i els cavalls.

Després, al migdia, s’ha fet una paella gegant on tots els assistents que ho volien han participat en el menjar. La vesprada ha conclós amb l’actuació del cantant Pepe Valero allí mateix.

Una jornada equestre en la qual els amants del cavall han pogut gaudir de la mateixa.

(A la composició fotogràfica teniu distints moments de l’acte. Fotos: Vero Vives).



CARA PER ALS JUVENILS I CREU PER ALS MAJORS: El Gorgos C.F. obté resultats controvertits

20111002231548-dscf3215.jpg

Ahir de vesprada el juvenil del GORGOS CLUB DE FUTBOL feia la matxada després d’anar perdent per 1 a 3 en casa, al camp de futbol de "Les Costeres" i va remuntar fins a guanyar per 4 a 3. L’equiip que enguany porta Fernando va superar a l’equip del Verger en la primera jornada. Eixa va ser la cara.

Aquesta vesprada la creu s’ha transformat en una golejada que li han fet al primer equip del Gorgos. També al camp "Les Costeres" l’Altea B li ha endosat una severa derrota, 0 a 5. Està encara lluny d’aconseguir la forma física dels jugadors i l’acople l’equip de Miguel "Polaca". Esperem que poc a poc vagen buscant-li la millor manera de poder superar als rivals.

Cal ressenyar també que els equips del juvenil i el majors han sofrit un gran canvi i això també es nota i molt.

Ahir vesprada també va començar a dirigir en el primer partit de juvenils a l’equip de Pedreguer que enguany prepara el gater Jaume "Corcat", que tan alt va deixar als juvenils gaters la temporada passada. Ahir es va estrenar amb victòria i golejada, 6 a 0.

(A la imatge teniu una fotografia del partit de hui a Les Costeres, Gorgos-Altea B. A la porteria dos jugadors de la temporada anterior Rubén (porter) i Paco Pons (central). Al costat teniu dos nous del Gorgos, Antonio i Juan Carlos. En primera línia a Bolufer, també nou aquesta temporada.)



LA COMISSIÓ DE FESTES TRAU AL CARRER UNA ORIGINAL I SIMPÀTICA SAMARRETA ( I ): La idea

20111002233400-cimg0935-copia.jpg

Amb el nom popular de totes les quintades, de 1968 fins a ells, 2012

Sa posat a la venda per recaptar fons a la Trobada del Cavall i també ho faran a la fira "Gata al Carrer"

Original, simpàtica i molt ocurrent. De tot això i més es pot qualificar la idea que ha tingut la Comissió de Festes 2012 i que ja ha posat en pràctica: confeccionar una samarreta, que podreu trobar a la pròxima fira de "Gata al carrer" dissabte i dumenge que ve, dies 8 i 9 d’octubre, a la seua paradeta.

La samarreta porta el nom de totes les quintades, des de 1968 fins 2012. S’ha escollit aquest any i s’ha fet un repàs pels 44 anys. Son quatre dècades de noms populars de com es deien i es diuen les quintades.

Això hem resulta bastant familiar, donat que jo vaig publicar a festes alguns articles amb els noms de les quintades, en els quals m’en vaig deixar perquè no les coneixia. Ara la Comissió ha tingut a bé completar tots els noms, encara que jo hi havia començat més enrerre.

Hem pogut fotografiar la samarreta i us anime a que adquiriu per deu euros la mateixa, que podeu trobar en distints colors i combinacions. Aquesta que us pose a la fotografia està en roig i els noms en blanc. altres estan en negre o blau.

Demà us relacionaré tota la llegenda de la samarreta i tornarem a recordar les quintades, algunes amb noms que la Comissió ha anat indagant una per una.

(A la fotografia podeu veure la samarreta).



EL CRONISTA...FA UN ANY: 3 d'octubre de 2010

Les notícies i els fets pareix que es repetixen. Hui us posaré el sopar del Club d’Atletisme Gata i precisament en aquest apartat el recordem de l’any passat tal dia com hui:

- OBRI UN NOU LOCAL D’ESPLAI, DISCOTECA BADHÚ (local de l’antiga CAS).

- XARRADA-ENCONTRE. TEMA COLÒMBIA. Dimarts 5, a l’Ajuntament.

- SOPAR DEL CLUB ATLETISME GATA ( I ).

- SOPAR DEL CLUB ATLETISME GATA ( i II ).

- GOLEJADA D’ESCÀNDOL: GORGOS-8; DEPORTIVO RELLEU-0.

- SANTS I REFRANYS: Hui 3 d’octubre és Sant Francesc de Borja.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 3 d’octubre.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -173-.

 



COMENÇA EL PROCÉS ELECTORAL QUE ANIRÀ FINS MÉS ENLLÀ DEL 20 DE NOVEMBRE

Hui publica el BOP les taules electorals gateres

Com ja sabeu l’altre dia es va disoldre el Parlament, amb la qual cosa es va iniciar tot el procés electoral per a les eleccions generals del 20 de novembre.

Pel que fa a Gata, com a la resta de municipis espanyols, ja estan exposades al públic des de hui mateix, 3 d’octubre, les llistes del cens electoral. Si qualsevol veí observa alguna anomalia, tindrà que demanar que es subsane, d’ací al dia 10 que es tanca el termini d’exposició.

Hui, dia 3, es publica al BOP d’Alacant la ubicació, nom, seccion i taules del cens electoral. Ja sabeu tots que Gata en té vuit i que estan ubicades quatre a l’escola més vella del "Santíssim Crist" i quatre més a l’escola més nova.



LA SAMARRETA DE LA COMISSIÓ DE FESTES 2012 ( i II ): Les quintes protagonistes

20111003225244-cimg0935-copia.jpg

Com ja us avançava ahir , la Comissió de Festes 2012 ha confeccionat una samarreta molt original i que vaig a relacionar-vos les quintades que apareixen des de 1968 fins a 2012.

(Podeu recordar la samarreta amb la foto que apareix a la part dreta de l’article)

A la samarreta, que us recorde podeu adquirir-la dissabte i diumenge a l’estand que posarà la Comissió de Festes a la fira "Gata al carrer" posa textualment:

"FESTES GATA 2012

1968 El Matxo / 1969 El Coet / 1970 Al Pa Pa Y al Vi de Cap / 1971 Més festers que Ningú / 1972 La roda / 1973 / 1974 El Carro / 1975 Màquina Avant / 1976 Del Gat / 1977 L’aiguà / 1978 De l’skol / 1979 La rebolica / 1980 La Cabotà / 1981 El Jònec / 1982 La Mildeuà / 1983 Miau / 1984 L’atropell / 1985 Els Ben Parits / 1986 L’alcantarillat / 1987 L’enfangà / 1988 L’esclafit / 1989 La Garfinya / 1990 El Saragüell / 1991 Açò S’ascla / 1992 El Pobre / 1993 El Bocoi / 1994 Quin Fandango / 1995 L’anganell / 1996 El Parrús / 1997 QuintaFarra / 1998 La Marratxa / 1999 El Retovato / 2000 El Desgavell / 2001 La Xirugà / 2002 L’enderroc / 2003 El Xivarri / 2004 La Batzola / 2005 Al Sarau / 2006 L’ensofatà / 2007 Al Safareig / 2008 La Barxa / 2009 L’erenou / 2010 L’atzucac / 2011 El Forcat

I ara nosaltres 2012...



SOPAR DEL CLUB D'ATLETISME DE GATA: preparant temporada

20111003230814-compo4.jpg

Els socis i col·laboradors del Club d’Atletisme Gata es van ajuntar tots per a fer un sopar a Ca Blai i poder xarrar de carreres, del club, de competició, de tot el que envolta el món de l’atletisme. A més, la presidenta del club María José Soler va lliurar els trofeus als millors socis o sòcies corredors/corredores en les distintes categories, inclosos els més menuts de la casa. També es va parlar de la preparació de cara a la temporada 2012, de les carreres comarcals i la carrera de Gata. En definitiva, una nit de germanor per a tots els socis de l’atletisme gater.

(A la composició fotogràfica de Verònica Vives podeu veure el lliurament de trofeus a grans i menuts)



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -536, la d'ahir dia 2-

20111003234144-image0-49-copia.jpg

La fotografia corrresponent a ahir dia 2 d’octubre, diumenge, ens mostra tres dones i dos menuts. Un d’ells i ho sabem perquè la imatge va eixir a un programa de festes era Francisco "el Panader". L’altra, xiqueta, seria la seua germana Tonica i de blanc sa mare. Any 1940 resava aquella foto. Fotos tradicionals i familiars que hui es recorden amb nostàlgia.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 4 d'octubre de 2010

El futbol dels majors del GORGOS tenia una altra cara l’any passat, per aquestes dates. Ho recorde amb els articles publicats al blog el 4 d’octubre de 2010. Aquesta era l’única notícia que publicava eixe dia.

- EL GORGOS C.F. ÉS QUART DEL GRUP XV DE 2ª REGIONAL.



NAIX "LA MIRADA DEL PERÚ", una associació d'ajuda social a la parròquia de Vicent Font a Lima (Perú)

20111004210543-compostarosalima.jpg

(A la fotografia, una de les "aules" ja aplanada la sorra davant d’ella per les mares dels xiquets que van a l’escola)

La reunió d’anit convocada pel rector fill de Gata Vicent Font Pedro, que està a les missions a Lima (Perú) amb els padrins de xiquets d’allà la seua parròquia i col·laboradors del seu projecte social i educatiu, comença a tindre els seus fruits. De moment, acaba de constituir-se una associació benèfica que canalitzarà tots els projectes i donarà forma a la solidaritat gatera. Al mateix temps, servirà per a tindre més opcions a demanar subvencions, a alcançar les ajudes oficials.

Tots els assistents decidiren el nom de l’associació. Per unanimitat, l’associació constituïda per ajudar el projecte s’anomenarà "LA MIRADA DEL PERÚ". També es va elegir, per unanimitat, president de la recentment creada associació, que serà Antoni Pedrós.

La gent que està apadrinant xiquets per poder tindre una educació justa i digna, es va veure molt involucrada en el projecte. Gent jove, animada i compromesa, que mereix un recolzament per part de la comunitat gatera, que d’una o altra manera (rifes, sopars, donatius altruïstes i demés) també està ajudant al rector Vicent Font. A la reunió també hi va assistir com a màxim representant de la parròquia el nou rector En Francisco M. Murillo.

Cal ressenyar que Vicent Font retorna a aquell país sudamericà divendres dia 7 d’octubre, carregat de donatius, esperança i futur per al projecte educatiu que allà a la seua comunitat parroquial es planteja.

 



DISSABTE I DIUMENGE: 8ª fira "GATA AL CARRER" 2011 ( I ) Activitats

20111004220641-foto-alcaldessa-i-president.jpg

Comença el compte enrere. Estem a dimarts per la nit i divendres nit estarà ja tot quasi preparat per a que dissabte matí arranque la 8ena Fira "Gata al carrer". Dies 8 i 9 d’octubre, com cada any pel Dia de la Comunitat, tenen i tenim una cita a la fira.

Hui ens dediquem a glosar les activitats que hi haurà a la fira durant els dos dies:

A les 12 i a les 18 hores taller de retauració de mobles; taller d’encordar cadires tot el dia; taller de boixets, randa d’agulla veneciana, frivolité, brodat sobre tela de tul, calat i punt de ganxo; taller d’el·laboració de malla i macramé.

També hi haurà tirolina, passeig en carro, exposició fotogràfita sobre el "canvi climàtic"; improvisació musical a l’aire lliure; música en directe; circuit de "pit-bikes"; exposició de menjars típics i tradicionals de la Marina Alta; Cata d’olis; Cata d’embotits; sorteigs en varios estands de la fira; curtmetratges; parc infantil; gran parxís; taller de "patchwork" i taller de tall i confecció.

Sols dissabte 8 d’octubre es farà: a les 11 passacarrer de la banda de música juvenil; a les 12 hores taller de castanyoles; a les 12.30 simultània d’escacs de 25 persones; a les 17.30 hores jocs tradicionals infantils; a les 18 hores desfilada de bossos, complements i roba de nit; a les 18 hores també presentació audiovisual de fotografies; a les 18.30 hores desfilada de complements artesans i a les 19 hores dances tradicionals i castanyoles.

Sols diumenge 9 d’octubre hi haurà: a les 12 passacarrer de dolçaina; a les 12.30 hores dances tradicionals i castanyoles infantils; a les 17.30 hores, taller de bateria; a les 18 hores taller de castanyoles; a les 18 hores també passacarrer amb sancos i personatge animat, cançons, contes i màgia; a les 18.30 hores desfilaqda de moda infantil; a les 19 hores desfilada de moda esportiva i a les 10 hores concert de la Banda juvenil.

(A la fotografia podeu veure al president Santi Signes i l’alcaldessa Ana María Soler el dia de la presentació de la Fira a la Plaça de l’Església. Al fons, el símbol de la fira -la nostra gata gegant-. Foto extreta de la web: www.firagataalcarrer.com, Factoria d’Idees)

(Demà us conte més coses de la fira...)



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -537, la d'ahir dia 3-

20111004223453-image0-55-copia.jpg

Us pose ara la foto que corresponia a ahir dilluns dia 3. Època dorada dels 60. Dos noviatges. Estiu. La foto propietat de María Torres Vives va eixir a un programa de festes. Ells amb camisa blanca. Elles, una amb el mocador al coll i l’altra amb corbata...I a ballar, que ho portava el temps.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -538-

20111004230308-image0-47-copia.jpg

Seguint amb la sèrie de parelles, la foto antiga de hui torna a ser de dues parelles. Va eixir al programa de festes fa dos anys. Era propietat de Rosa María Piera.

Les dues parelles, pels anys 60 també, el dia la festa dels fadrins. Com l’alcalde o alcaldessa de l’any va decretar que tots portaren barret, els capells mexicans se’ls van posar els nostres protagonistes. D’esquerra a dreta: Jaime Ferrer i la núvia -després la seua dona- Teresa Pedro; Rosa "Curro" (administració de loteries) i el novio -després home- Francisco "Curro". Servixca d’homenatge aquest record de Jaime i Rosa que ja no estan entre nosaltres.



EL BLOG...FA UN ANY: 5 d'octubre de 2010

Us posava l’any passat tal dia com hui importants notícies, sobre tot un arqueològica i l’altra -coincidint també com ara- comercial, la fira "Gata al carrer":

- AQUESTA VESPRADA-NIT: Plenari de l’Ajuntament a les 20 hores.

- RESTAURACIÓ DE LA PLAQUETA DE LA COVA DEL PARALLÓ.

- VII FIRA GATA AL CARRER: estem a 4 dies. Cartell de la festa.

- SANTS I REFRANYS: Dia 4, Sant Francesc d’Asís; dia 5, Sant Froilán.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 4 d’octubre (com ahir).

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 5 d’octubre, tal dia com hui.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -174- (la d’ahir, dia 4).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -175- (la de hui, dia 5).



8ª FIRA GATA AL CARRER ( II ): dissabte a les 11 la inauguració

20111005190710-cartel-fira-2011.jpg

Si us agrada assistir a la inauguració de la gegantesca tenda al carrer que es constitueix la fira "Gata al carrer" ja ho sabeu.

El president de l’associació "Comerç de Gata" Santiago Signes junt amb l’alcaldessa, Ana Mª Soler, i el diputat provincial de Promoció i Desenvolupament Local, Alejandro Morant, inauguraran dissabte la 8ª Fira Gata al Carrer. L’acte tindrà lloc a les 11 hores a la plaça Nova, des d’on s’iniciarà un recorregut pels estands de la fira.

FONT: Informació de "Factoria d’Idees".



EL CRONISTA...FA UN ANY: 6 d'octubre de 2010

Es torna a repetir la història. Tal diacom hui l’any passat també era la fira la protagonista:

- VII FIRA GATA AL CARRER...estem a 3 dies. Un extens programa.

- EL PLE MODIFICARÀ LA PARCELA DE LES COVES ROGES.

- VII FIRA GATA AL CARRER...estem a 3 dies: PRESENTACIÓ DE LES ACTIVITATS.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 6 és Sant Bru.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 6 d’octubre.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el recor) -174-.



8ª FIRA GATA AL CARRER ( III ) Dissabte i diumenge, tota una moguda

20111006154804-web.png

Dissabte 8 i diumenge 9 Gata és un aparador a l’aire lliure de tots els comerciants gaters. Tot i de tota classe. L’associació "Comerç de Gata" i altres entitats culturals i esportives donen forma a aquesta vuitena Fira Gata al Carrer 2011. Recordeu que la fira té el recolzament de la regidora de Comerç (ajuntament de Gata) i Factoria d’Idees.

Cal ressenyar que si voleu pegar una ullada a moltes de les activitats de la fira podeu entrar a la pàgina web de la mateixa: www.firagataalcarrer.com. Allí hi trobareu información per a no perdre's tot i més a la fira.

(A la imatge el nou logo de la pàgina web. Factoria d'Idees)



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -539, la d'ahir dia 5-

20111006231711-pontobres-copia.jpg

La foto que us porte hui al blog pertany a ahir dia 5. En color perquè es prou recent, però que quasi ja no recordem com es construïa el pont nou, el que diuen "del colesterol", a la Font del Riu. Podeu veure a la foto com estaven començant a fer-se les baranes i estava mig feta la plataforma. Ja forma part del record.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -540-

20111006232847-casetacarbo1.jpg

Molt prop del lloc de la foto que acabe de publicar. La caseta de Pepe Monfort ("del carbó" perquè allí el deixava quan en venia) va ser derruïda per fer la baixada del Parc de la Font del Riu. Podeu veure la màquina començant a fer la baixada cap al parc. D’això ja fa prou anys. Anys 90.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 7 d'octubre de 2010

Recordem hui en el primer aniversari de la seua mort a Juan Bequio, gran enamorat del futbol, del Gorgos C.F.

- SANTS I REFRANYS: Hui és la mare de Déu del Rosari.

- JUANITO BEQUIO ENS HA DEIXAT.

- ACTE INSTITUCIONAL DEL 9 D’OCTUBRE.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 7 d’octubre.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -177-.



8ª FIRA GATA AL CARRER ( III ): demà inauguració; fitxa tècnica de l'acte

20111007155754-cartel-fira-2011.jpg

Estem a menys de vint-i-quatre hores per a la inauguració de la VIII edició de la "Fira Gata al Carrer". Factoria d’Idees ens passa de primera mà la informació a través d’un dossier. També el gabinet de premsa. Agraïment als dos mitjans, més si cab pel volum de feina aquests dies a "Factoria d’Idees".

Cal recordar la inauguració de demà dissabte dia 8, a les 11 hores. El president de l’associació "Comerç de Gata" Santiago Signes, junt amb el regidor de Comerç Guillermo Cholbi; l’alcaldessa, Ana María Soler; el diputat provincial de Promoció i Desenvolupament Local, Alejandro Morant, i la directora general de Comerç i Consum, inauguraran demà des de la Plaça Nova cap a tots els racons de la Fira, la VIII edició.

FITXA TÈCNICA DE L’ACTE (Factoria d’Idees)

Lloc: GATA DE GORGOS

Data: dissabte 8 i diumenge 9 d’octubre

Horari: de 10:00h. A 20:00h ininterrompudament

Expositors: 59

Públic Esperat: 25.000 persones

Pressupost General: 26.000€

Organitza: Associació “COMERÇ DE GATA”

Actes principals: Mostra Gastronòmica / Gran exhibició del comerç / Àrea Infantil: parc infantil, cercaviles i animacions infantils amb personatges animats i xanques / Art al carrer / Mercat solidari / Fira del motor / Volta amb carro / Gastrobars / Tallers per adults: restauració de mobles, patchwork, boixets, malla i macramé, encordat de cadires, tall i confecció... / Circuit de Pit bikes / Exhibició d’automodelisme /

Desfilades de moda infantil, moda nit, moda esportiva i complements fets a mà / Danses / Concert de música / Projecció de curts i presentació audiovisual de fotografies / Tast d’olis i d’embotits / Música en directe / Escacs.

FONT: Informació faciitada amb dossier de "Factoria d'idees".



L’ARTESANIA GATERA, PROTAGONISTA A CANAL9 TVV

20111007225403-artesans.jpg

Al programa "TRAU LA LLENGUA"

En unes setmanes un grup d’artesans del poble eixiran a Canal 9 Televisió Valenciana. El passat dimecres dia 5 d’octubre van vindre a fer la gravació de com es treballa a Gata la llata i el vímet ("mimbre").

Es podran veure al programa "Trau la llengua" que s’emet els diumengues a les 21.45 hores. Presentat per Eugeni Alemany, aquest programa combina l’entreteniment amb la cultura i la divulgació, en un viatge per tota la Comunitat Valenciana a la recerca de paraules, expressions, sons i formes curioses i poc freqüents d’anomenar les coses.

A les fotografies podeu veure dos artesanes fent llata i un artesà confeccionant un silló de vímet ("mimbre").

FONTS: Imatges i text, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -541-

20111007235625-nofre.jpg

La present fotografia és d’un gater que possiblement va formar part del grup de "els últims de Filipines". Si recordeu la història a la guerra de Cuba de 1898 de Nofre Mulet Mulet la vaig publicar a les festes de 2007 amb el títol: "NOFRE MULET MULET. Un gater a la guerra de Filipines (1896-1900) Una vida difícil i plena d’aventures". A la foto el podem veure de soldat al servei que li va tocar anar i a la guerra. El "retratet" com es deia abans se’l va fer Nofre a Manila.

La foto era i és propietat de la seua néta Olga Costa Mulet que em donà tota classe de facilitats i informació.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -542-

20111008235136-image0-48-copia.jpg

Són ja moltes les fotos antigues recopilades. Imatges de tots els llocs de Gata, gent, vistes de carrers, d’actes. Van acabant-se, acabant-se. Per això faig una crida. Tot aquell/a gater/a que tinga fotos antigues i vulga que siguen conegudes i publicades al blog, no dubteu en remetre-les. Ho podeu posar als comentaris i si poseu el vostre correu correcte ja em posaré en contacte amb vosaltres. GRÀCIES.

Aquesta fotografia de hui ens transporta a uns anys no molt llunyans però en unes festes que ja són història. Ja no es tornaran a fer bous al Raval, ni tampoc al carrer Roquetes. A la foto vegem una entrada de bous carrer Roquetes avall. Encara estava el bar de Mico a la cantonada amb el carrer Moreres. Les barreres eren amb bigues de ferro. L’ambient era distint als bous del Passeig d’Alacant, però eixos temps ja no tornaran.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 8 d'octubre de 2010

La fira també era protagonista aquesta data de l’any passat. Era el dia previ. Aquesta i altres notícies conformaven la jornada del 8-10-2010:

- VII FIRA GATA AL CARRER...estem a 1 dia. DEMÀ A LES 12, INAUGURACIÓ OFICIAL.

- SANTS I REFRANYS: hui dia 8 és Santa Brígida de Suècia.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 8 d’octubre.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -178-. Encara que la publicada passats tretze minuts de la mitjanit corresponia al dia 8.



JUVENILS I MAJORS DEL GORGOS JUGUEN HUI

Els juvenils del GORGOS C.F. juga fora casa hui contra el Faro Costa Blanca B. El partit ha començat a les 19 hores i estan ara mateix jugant el segon partit de la temporada. Al primer van quedar en casa 4-3 i és el cinqué de la taula classificatòria. Si obté algun punt es podria posar al capdavanter del grup.

Abans, a les 17.30 hores, han jugat els majors. El primer equip del GORGOS C.F. ha viatjat a Mutxamel. Encara no ha puntuat l’equip gater i seria un bon camp per a fer-ho hui.

Pel que fa alñs cadets i la resta d’equips inferiors del GORGOS C.F. començaran a partir de dissabte que ve, dia 15.

 

 



LA PREMSA PARLA DE GATA, sobre el gasoducte

El diari INFORMACIÓN d’Alacant publica hui dissabte la notícia, en la qual parla de Gata. "LAS OBRAS DEL GASODUCTO AFECTARÁN A MÁS DE 600 PROPIETARIOS DE EL VERGER A XÀBIA", diu el titular. A l’antetítol: "La conselleria convoca a los afectados para dar paso a las obras, pese a que ayuntamientos como los de Ondara o GATA DE GORGOS se oponen al trazado propuesto por el impacto sobre su territorio.

La planta de gas de Endesa en La Xara, en su inauguración en 2006.  
 


8ª FIRA GATA AL CARRER: Hui i demà. ( I ) la inauguració

20111008210746-compo1-copia.jpg

(SI VOLEU VEURE LA FOTO DE FAMÍLIA EN GRAN, PUNXEU ACÍ)

Les imatges valen més que les paraules. Les autoritats presents de Gata i la comarca, els representants de entitats i associacions, els veïns en definitiva, han pogut escoltar al president dels comerciants, a l’alcaldessa i a la directora general de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana. Els tres han anat per una direcció: malgrat la crisi, la situació, els veïns del poble deguem apostar per comprar productes dels comerços del poble. Per això, tot un poble ha eixit al carrer a fer la fira.

La vuitena edició de la fira "Gata al carrer" està ja en marxa des d’aquest matí. El temps està afavorint, per ara, i esperem acabe així. La gent de la comarca, d’altres comarques, va aplegant als carrers on estan els estands. Tot el comerç gater i tot una festa dins de Gata.

A la composició fotogràfica podeu veure a les autoritats i invitats fent-se la foto de família i després parlant l’alcaldessa Ana María Soler i la directora general, Na Silvia Ordiñaga.



8ª FIRA GATA AL CARRER: Hui i demà ( II ) El recorregut pels estands

20111008220547-compo2-copia.jpg

(Si voleu fer més gran la composició fotogràfica, PUNXEU ACÍ)

Les imatges del recorregut inaugural donen suport a la importància de la fira, 8ena edició "Gata al carrer". El centre urbà ha sigut, com deia el president dels comerciants Santiago Signes, un gran "escaparate". L’aparador al carrer. Els xicotets comerciants reivindicant que al poble hi ha de tot.



JA TÉ EL BLOG 66.000 VISITES

Una xifra interessant. El blog arriba aquesta nit de fira a 66.000 visites. Anirà pujant al llarg dels pròxims dies, donada la gran quantitat d’informació i fotografies que genera la fira, que ara per ara és l’actualitat que mana.

GRÀCIES a tots per seguir ahí, entrant i entrant, informant-se, coneixent, mirant, curiosejant...GRÀCIES.



MIRADES URBANES DES DE LA FIRA ( I ): Els cobertors

20111008224144-dscf3321-copia.jpg

Com passa en molts events, es produeixen mirades al voltant dels actes a desenvolupar. Al llarg de tres o quatre dies les mirades urbanes estaran centrades en la fira. Comence pels cobertors. Als carrers Obispo Cervera i Signes s’han penjant els cobertors del concurs. El veïnat ha col·locat tots els que s’han presentat. Un total de 43 cobertors, tots d’excel·lent manufactura. A mà i de bellíssima composició.

A la fotografia en vegeu alguns d’ells al carrer Signes.



MIRADES URBANES DES DE LA FIRA ( II ): Volta en carro pel poble

20111008224722-dscf3302.jpg

Tots els xiquets...i algun majoret ha complit el desig o el complirà demà: pujar al carro i que li peguen una volta pel poble. La penya d’Amics del Cavall ho fa possible any rerre any. Ma mirada que hem captat està presa al carrer Nou i en direcció contrària a com van normalment els cotxes, amb la qual cosa la imatge és única des de la fira. Gaudiu d’ella.



MIRADES URBANES DES DE LA FIRA ( III ): Avions dalt dels caps

20111008225512-dscf3275.jpg

El Club d’Aeromodelisme Gata, que fa els seus exercicis diumenges matí principalment a l’antic camp de tir de colom "Alcolaies" té exposats les seues maquetes d’avions al carrer Constitució. Una filigrana d’avions i tots penjant pareix com si anaren volant per dalt dels nostres caps. Alguns són grans i molt originals.

Ahí teniu una altra mirada urbana de la fira.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 9 d'octubre de 2010

20111009214829-senyera.jpg

La festa de tots els valencians ha vingut enguany marcada i molt per la crisi. A Gata, per la fira "Gata al carrer". Llàstima que Dénia també tinga fira i ha restat visitants a la nostra. S’han solapat fires quan es podria no fer-se.

Però fa un any, quins articles escrivia al blog?. Eren aquests:

- HUI ÉS EL 9 D’OCTUBRE: FESTA DE LA COMUNITAT VALENCIANA. A la foto, la senyera, l’autèntica protagonista institucional de hui dia 9 d’octubre. És la mateixa que posava l’any passat.

- VII FIRA GATA AL CARRER: Hui dia 9, primer dia ( I ).

- VII FIRA GATA AL CARRER: Hui, dia 9, primer dia ( II ).

- VII FIRA GATA AL CARRER: Hui, dia 9, primer dia ( III ).

- VII FIRA GATA AL CARRER: Hui, dia 9, primer dia ( i IV ).

- SANTS I REFRANYS: Hui és Sant Dionís. També és Sant Abraham i Sant Joan Leonardi.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 9 d’octubre.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -179-.



EL GORGOS JUVENIL GUANYA FORA: 2-4; ELS MAJORS PERDEN PER LA MÍNIMA 1-0

Ahir vesprada va jugar i va guanyar. El GORGOS JUVENIL va obtindre tres importants punts contra el Faro Costa Blanca al guanyar fora per 2 a 4. Ara els gaters ocupen la tercera plaça després de Sant Joan d’Alacant i Racing Garbinet. Els tres tenen 6 punts.

Dissabte que ve el juvenil del Gorgos tornarà a jugar a casa.

Per la seua part, el primer equip del GORGOS (els grans) van perdre fora casa, per la mínima 1 a 0 front al Mutxamel i és penúltim de la taula de classificació, ja que la derrota peer 0 a 4 del Jove Teulada-Moraira el deixa dalt d'ell, encara que els dos sense puntuar. Precisament, diumenge que ve s'enfronten al camp de Les Costeres el Gorgos i el Jove Teulada-Moraira.



UN TEMPS ESPLÈNDID A LA FIRA: 8ª FIRA GATA AL CARRER: Recorregut

20111009222918-compo1-copia.jpg

(Si voleu veure la composició fotogràfica més gran, PUNXEU ACÍ.)

Seguisc posant fotografies, moments, imatges de la fira. Les que ara pose són de hui mateix. Aquesta fira que ha acabat fa una hora ha tingut un temps esplèndid. Dos dies de bon sol, bona temperatura i molta afluència de visitants, per moments. Teníem en contra que no era pont, que hi havia una fira començada en Dénia que restava gent, la crisi. Teníem a favor la fidelitat de molts visitants de la comarca.

S’ha vist gent de Teulada, de Pedreguer, de Xaló, d’Ondara, de Jesús Pobre, de Benissa, de tots els pobles veïns. Molt d’estranger que no s’en perd ni una. Ha passat la nota d’aprovat i ha estat pel notable. L’experiència és un grau i els comerciants de Gata ja porten amb aquest vuit anys fent fira.



MIRADES DES DE LA FIRA ( I ): El carrer dels escacs

20111009225738-dscf3317.jpg

Ahir al passar pel carrer Bisbe Cervera es podia contemplar una partida simultània d’escacs amb nombrosos taulers. El jugador i campió Morató estava al càrrec. Xiquets i majors intentaven menejar les figures. Però per un moment semblava no ser el carrer del nostre personatge més important sinó dels escacs, el carrer dels escacs.

A la fotografia podeu veure a Morató jugant al mateix temps amb tots els que ho desitjaven.



MIRADES DES DE LA FIRA ( II ): Música de banda

20111009230312-dscf3286-copia.jpg

Per tot arreu de la fira sonava la música, però la més gatera, la més artística era la que feia ahir amb passacarrer el Grup Instrumental i la que ha fet hui la Banda Juvenil de Gata (aquella que s'anomena "bandeta") amb passacarrer i concert hui diumenge.

A la foto, podem veure’ls pel carrer La Bassa, amenitzant el matí d’ahir.



MIRADES DES DE LA FIRA ( i III ): ...Bou embolat a octubre

20111009231553-dscf3363.jpg

Torna a ser el carrer "La Manegueta" el que visitem. Aquesta vegada perquè feien bous. Algú hi haurà recordat amb nostàlgia aquelles nits de "bou embolat" pel centrre del poble. Però estem a octubre. Bous a la fira. Reivindicarien això els amics de la "Associació Cultural Bouera de Gata". No crec. Els xicons gaudien de la festa i ells també. El "bou embolat" però sense animal. Una altra mirada de la festa, de la fira...



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -543-

20111009235203-manolo12-copia.jpg

(PER A VEURE EN GRAN LA FOTO PUNXEU ACÍ)

Com dissabte començarà la temporada de futbol per als xiquets, us pose de record una fotografia de la festa del futbol base que feien abans. En color, però fa com vint anys. Alguns dels pares ja no estan entre nosaltres, un homenatge per a ells. Altres continuen lligats al futbol i altres diuen encara adéu al futbol actiu aquesta temporada. Alguns xiquets de la fotografia estan ja jugant al primer equip del Gorgos. Aquella era la cantera...



EL CRONISTA...FA UN ANY: 10 d'octubre de 2010

Recordem aquell dia que era dels cap-i-cua: 10 (dia) -10 (mes) -10 (any). Tal dia com hui, 10 d’octubre, aquests eren els articles que vaig publicar al blog:

- EL BLOG DEL CRONISTA DE GATA FA HUI MIG ANY. Això vol dir, que hui un any després, el blog fa any i mig.

- EL GORGOS JA ÉS TERCER. Guanyà 3 a 1 al Jove Teulada-Moraira. Just diumenge jugarà contra el mateix equip, però els dos són actualment cuers sense cap punt.

- SANTS I REFRANYS: Hui és Sant Tomàs de Vilanova.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 10 d’octubre.

- VII FIRA GATA AL CARRER: Dia 10, segon dia ( I ).

- VII FIRA GATA AL CARRER: Dia 10, segon dia ( II ).

- VII FIRA GATA AL CARRER: Dia 10, segon dia ( III ).

- VII FIRA GATA AL CARRER: Dia 10, segon dia ( IV ).

- VII FIRA GATA AL CARRER: Dia 10, segon dia ( i V ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -180-. Passaven sols sis minuts de les dotze per valia per al dia 10.



GATA NO ESTÀ EN LA LLISTA D'HISENDA

Ja va ser aprovada la liquidació de pressupost del 2010 per l’Ajuntament de Gata al passat ple ordinari, corresponent a setembre

Hui a eixit la notícia en premsa. Un total de 1.022 municipis a Espanya han passat a estar en la "llista negra", es podria dir, del Ministeri d’Economia i Hisenda per no haver complit encara amb l’obligació legal de presentar les dades de liquidació dels seus pressupostos corresponents a l’exercici de 2010.

A la província d’Alacant sols n’hi ha dos a eixe llistat i un d’ells és el poble veí de Llíber. Això suposara per als municipis afectats la retención del pagament de la seua participació en els tributs de l’Estat (PTE) del mes d’octubre, tal i com estableix l’article 36 de la Llei d’Economia Sostenible.

FONT: Ministeri d'Economia i Hisenda. www.meh.es.



8ª FIRA GATA AL CARRER: EL DIA DESPRÉS (Balanç del cronista)

20111010222222-dscf3332-copia.jpg

CRÒNICA DES DE LA FIRA

Dissabte i diumenge, dies 8 i 9, amb un temps esplèndid, es va celebrar la 8ª edició de la Fira Gata al Carrer. Demà dia 11 serà temps per a publicar el balanç. És una tasca dels comerciants prou lògica. Però, jo he fet des del dia de la presentació de la fira fins a hui una reflexió i ara ho exprese en veu alta. I ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ...?.

Han informat els diaris, ja sia amb paper o digital de l’event comercial-turístic-social de Gata?. Puix crec que dos dies després de la presentació i au...

Eixirà demà dimarts?. Sí, però no ha eixit abans informant, anunciant a la comarca o a la resta dels pobles de les comarques veïnes que a Gata es feia una fira que era un gran aparador ("escaparate") dels comerciants gaters.

Com ho conec i se com funciona, ho puc dir: si no "pegues la pallissa" si no insisteixes, no hi ha res a fer. Els diaris s’han fet molt poc resó de la fira, torne a dir "d’anunciar-la i viure-la". Exceptuaria el Canfali Marina Alta i poc més. I vosaltres/vostés diran: tu perquè no ho has fet, cronista?. Simplement, perquè ja no sóc col·laborador de LAS PROVINCIAS com molts sabeu. Sols el meu blog i el blog de la fira, al qual podeu entrar a aquesta adreça: www.firagataalcarrer.com si que hem anunciat l’event.

Tornant a la fira...ja dic: demà o dimecres si que faran un resum, diran els diaris el balanç, però no han anunciat. De dijous a dissabte era la clau i no es va fer...

Acabe dient...caldrà tindre-ho en compte per a una pròxima edició, només per a què el poble de Gata ixca al diari com ix Dénia o Xàbia quan fan fires. Traslladant-lo en el temps, ens passa quasi paregut amb els REIS MAGS...però d’això ja en parlarem en una altra ocasió.

 



MIRADES DES DE LA FIRA: Els burrets al costat de l'església

20111010223509-dscf3299-copia.jpg

Al costat de la porta lateral del temple. Perquè són bons xics, diran alguns...els burrets formaven també part de les estampes de la fira "Gata al carrer". Altres anys han estat enfront. Enguany a aquesta part. Tenia la seua gràcia i els menuts eren els que més visitaven el lloc, igual que gaudien de la volta en carro o jugaven al parxis gegant i aconseguien algun que altre globus. Mirades de la fira, un altre any més.



HUI FA EL BLOG ANY I MIG, des d'aquell 10 d'abril de 2010

20111010233859-anyimigblog.jpg

Estem de celebració al blog. El CRONISTA DE GATA té any i mig de vida. Cal recordar que va nèixer aquesta aventura el 10 d’abril de 2010, el segon diumenge de Pasqua de l’any passat vespra de Sant Vicent Ferrer del centenari teuladí (1410-2010). El blog del CRONISTA té la mateixa il·lusió i feina que fa any i mig.

Dia a dia, sense deixar-nos cap jornada ve a la cita el comentari, la cronica, el retall històric, la fotografia d’actualitat i l’antiga. En definitiva, tot allò que el gater vol curiosejar, vol saber, vol sorprendre’s.

Gràcies a tots vostés, veïns de Gata gaters de naixença uns i d’adopció altres, perquè són els vertaders protagonistes d’aquesta aventura gràfica que pot arribar a tothom.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -544-

20111010235404-vistapobledesdeescola12-copia-copia.jpg

SI VOLEU FER UNA MICA MÉS GRAN LA FOTO I OBSERVAR MILLORS ELS DETALLS, PUNXEU ACÍ.

Aprofitant la visió que ens deixava el reportatge fotogràfic manat fer pe r l’alcalde Vicente Mulet "Paresant" des de les escoles els anys 1957 i 1958, he capturat aquesta vista de Gata. Observeu com no hi ha pissos, ni el campanar està elevat encara (seria entre el 1962 i 1963), totes les cases tenen planta baixa i una altura. Alguna vegada he portat fotos paregudas, però no com aquesta vista que es podia veure des de dalt de l’escola.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 11 d'octubre de 2010

El dia després de la fira era protagonista fa exactament un any, com ho serà hui també el balanç:

- VII FIRA GATA AL CARRER: EL DIA DESPRÉS.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 11, Sant Felip diàcon.

- GATA VA SER NOTÍCIA...un 11 d’octubre.



8ª FIRA GATA AL CARRER: És l'hora de fer balanç ( I )

20111011230401-compo2-copia.jpg

Balanç de l’organització. Comerç de Gata fa un balanç positiu 

Les xifres apunten a més de 16.000 visitants, malgrat a no ser pont enguany

El president Santiago Signes anuncia el final del seu cicle en l’acte de cloenda

Al final de la 8ª Fira Gata al Carrer arriba el moment de fer un anàlisi de tot el que ha ocorregut en el cap de setmana del 8 i el 9 d’octubre. Per a l’associació “Comerç de Gata”, el balanç ha estat molt positiu, ja que les cifres apunten a que més de 16.000 persones han visitat la fira, malgrat a que aquest any no hi ha hagut pont del 9 d’Octubre.

A més, hi ha que destacar la implicació dels comerciants, de les associacions i de nombrosos veïns i col·laboradors, que han dedicat els seus esforços a que tot eixira a la perfecció.

La cloenda de la 8ª Fira Gata al Carrer tingué lloc diumenge, a les 20 hores i fou a càrrec, com ja ve sent habitual, dels músics locals a la Plaça de l’Església. En aquest cas va ser la Banda Juvenil de Gata. Abans del concert, el president de Comerç de Gata, Santiago Signes, i l’alcaldessa de Gata, Ana  María Soler, protagonitzaren els discursos del tancament.

Signes agraí el treball realitzat per l’associació i els comerciants que la integren, junt amb totes les entitats i associacions que participaren a la fira i va fer una menció especial al que considera “pilar fonamental de la fira”, “Factoria d’Idees”, empresa encarregada de l’organització. I destacà el volum d’activitats i propostes que es desenvolupà al llarg del cap de setmana. A més, aprofità l’ocasió per anunciar que  no va a continuar com a president de l’associació donat que considera que “passats quatr anys, he acabat un cicle que ha de finalitzar per a donar pas a saba nova”.  Santiago Signes considera que la seua etapa al front de Comerç de Gata ha estat satisfactòria i creu que és el moment indicat per a tancar-la. 

Però abans d’arribar a la cloenda, a la jornada del diumenge es succeïren nombroses activitats en distints punts del recorregut. El tràfec de visitants fou intens, especialment durant el matí, en els 67 expositors que configuraren la fira a les zones comercial, solidària, gastronòmica i del motor. I també ho va ser en els llocs en els quals es feren les cates i degustacions, els tallers d’encordat de cadires o de bateria, l’exposició de vehicles, la projecció de curtmetratges, les improvisacions musicals, les exhibicions de pit bikes i automodelisme, les dances tradicionals, la volta en carro, els desfiles de moda o l’animació infantil itinerant….

FONT: Text íntegre i fotos de la composició: "Factoria d’Idees".



8ª FIRA GATA AL CARRER: És l'hora de fer balanç ( i II )

20111011231550-compo3.jpg

Desfiles, concursos i sorteigs

493 vots per als 43 cobertors, que s’estrenaven en concurs

Un dels moments més esperats pels veïns del lloc fou el desfile de moda infantil i de prendes esportives que tingué lloc per la vesprada a la Plaça Nova, donat que els seus protagonistes eren xiquets, xiquetes i jovens de Gata. A més, la concentració de públic fou el moment idoni per a donar a conèixer els resultats d’alguns concursos convocats al voltant de la cel·lebració de la Fira.

Per exemple, Enertec anuncià que Andrés Carrió, de Pedreguer, guanyà el 2n Concurs de Fotografia Energètica sobre el canvi climàtic, amb la imatge titulada “Carretera cap a la nostra futura vegetació”. El segon premi fou per a Vicente Soler Costa, de Gata, amb “Bosque muerto”. I el tercer corresponent a Andrea Català Bordes (Pego), per “Sequía”.

Per la seua part, Jaime Signes Tien 21 va fer un sorteig de 10 regals entre qui havia col·laborat en aquest concurs aportant el seu vot a les millors imatges.

A la 8ª fira “Gata al Carrer” es va fer també un concurs, per primera vegada, de cobertors artesans, que engalanaren dos dels carrers del recorregut. Silvana Labors, com a patrocinadora del certamen, lliurà un premi al cobertor que va rebre més vots per part del públic de la fira, que fou el de Rosario Soler. En segon lloc quedà el presentat per Pepita Ferrer i tercer el de Carmen "de Moliner". En total, es van recollir 493 vots entre dissabte i diumenge.

Per últim, tots els visitants de la fira podien participar en el sorteig d’un viatge a Eivissa depositant una papereta de participació a la urna situada a la zona del motor. La guanyadora fou Cristina Fernández.

FONT: Text i foto "Factoria d’Imatges".



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -546-

20111012215518-mariapedrosescola.jpg

La foto de hui també és de la sèrie de la família Signes-Pedrós, com seran les dels pròxims dies. Qui no té una foto pareguda en casa. A l’escola, quan fotografiaven a les xiquetes i xiquets, el decorat era quasi sempre el mateix. Ací podeu veure a María Pedrós, dona de Jerónimo Signes, a l’escola als anys 40. Al fons, un quadre de la Puríssima. Davant la bola del món i ella fent com si escriguera a un llibre. El tinter davant i la foto feta davant una paret a una taula d'escola, allò que li dien "pupitre".



EL CRONISTA...FA UN ANY: 12 d'octubre de 2010

Si recordeu va ser mal dia aquell, l’any passat tal dia com hui. Al final, tot va tornar al seu llit. Aquests eren els articles del 12-10-2010, festa del Pilar:

- S’HAN ACABAT ELS COMENTARIS ALS ARTICLES...PER CULPA D’UNS "MAL EDUCATS".

- EL BLOG JA TÉ MÉS DE 9.000 VISITANTS.

- LA CASERNA DE LA GUÀRDIA CIVIL DE GATA...va ser tot un símbol històric. Hui es commemora la patrona de la Guàrdia Civil.

- HUI 12 D’OCTUBRE: S’OBRI LA VEDA I ES PASSA TOT EL DIA DE PLUJA. Contrasta amb el dia de hui que els caçadors han gaudit d’un dia esplèndid i calor a les hores centrals del dia.

- SANTS I REFRANYS: 12 d’octubre, Mare de Déu del Pilar. Aquesta informació eixia mitja hora després de la mitjanit però pertanyent al dia 12.



LA POLICIA LOCAL DE GATA INFORMA DE NOUS CANVIS AL CARRER LA BASSA

20111012191137-escutpoligata.jpg
Hem pogut llegir al facebook, a la fulla de la Policia Local de Gata, la notícia dels "futurs canvis" als aparcaments del carrer La Bassa, que sembla interessant i beneficia l’aparcament local. Aquesta és la informació textual:

"FUTURS CANVIS: en breu espai de temps, el cotxe de policia deixarà d’estacionar en el carrer La Bassa i serà reubicat a la placeta de l’entrada de l’Ajuntament. Amb això, s’aconseguixen 2 estacionamients més al principi del carrer La Bassa. En el nou estacionamient del vehicle policial, es pintarà un pas de peatons, es senyalitzarà de groc i es posaran 2 plaques de prohibit parar i estacionar excepte vehicle de policia. Des d’eixe moment, no es permetrà l’accés a l’Ajuntament d’altres vehicles ni de motocicletes o ciclomotors, així com tampoc es permetrà estacionar sobre el pas de peatons."

FONT: Policia Local de Gata. Facebook.



HUI PARLA LA PREMSA DEL BALANÇ DE LA FIRA

20111013232638-compo3.jpg

És de justícia dir-ho. Hui si, hui si que parla la premsa de la fira Gata al carrer i el seu balanç. Als diaris INFORMACIÓN d’Alacant i LAS PROVINCIAS (La Marina), així com al CANFALI MARINA ALTA (edició digital).

El diari LAS PROVINCIAS (La Marina) és el que més es fa resó del balanç de la fira. El titular: "Más de 16.000 personas, en la Fira Gata al Carrer". A més, publica cinc fotos de Tino Calvo que estigué a la inauguració de la fira, dos de les quals us pose il·lustrant aquesta entrada. Tres són les frases destacades a més del titular: "El presidente de Comerç de Gata, Santiago Signes, anuncia que abandona su cargo tras cuatro años al frente de la asociación". "La iniciativa reunió a comercios, asociaciones y entidades" i "Signes destacó el volumen de actividades y propuestas desarrolladas en el certamen". Us pose l’enllaç de la informació:

http://www.lasprovincias.es/v/20111012/marina/personas-fira-gata-carrer-20111012.html.

Per la seua part, el diari INFORMACIÓN d’Alacant és més breu. El mateix titular: "Más de 16.000 personas, en la feria Gata al carrer". Posa també una foto del taller de boixets. Us deixe també l’enllaç: http://www.diarioinformacion.com/marina-alta/2011/10/12/16000-personas-feria-gata-carrer/1177816.html.

Finalment, a http://www.canfalimarinaalta.com/ podeu consultar el CANFALI MARINA ALTA digital. També publica hui i en valencià que sempre és d’agrair: "L’associació de comerciants fa un balanç positiu de la Mostra Gata al Carrer que enregistra més de 16.000 persones". Com a frase destacada: "El president Santiago Signes anuncia la fi del seu cicle en la cloenda de la mostra". Una foto de la Colla de dolçaines i tambors de Gata il·lustra la notícia.

Font: fotos de la composició Tino Calvo (LAS PROVINCIAS).



EL B.O.P. PUBLICA AHIR INFORMACIÓ DE GATA (Crèdit, Música i Eleccions)

El Butlletí Oficial d’Alacant d’ahir dia 11 d’octubre publica tres informacions relacionades amb Gata.

A la pàgina 39 de la primera part del BOP podem veure un EDICTE en el qual s’informa de l’exposició al públic per 15 dies de l’Expedient de Modificació de Crèdits nº 4/2011, que va ser aprovat inicialment per l’Ajuntament en Ple en la sessió del 27 de setembre de 2011.

A la pàgina 45 d’aquesta primera part hi ha un anunci de la Diputació Provincial, en relació a la convocatòria de la XVI Campanya de Música als Pobles, publicada al BOP nº 151 de data 9 d’agost de 2011. S’aprova la resolució i les quantitats a percebre per les societats musicals de la província. A la UNIÓ MUSICAL de Gata li corresponen 1.300 euros que ben bé seran aprofitats, sens dubte.

Finalment, a la segona part del BOP d’ahir s’informa de la JUNTA ELECTORAL DE ZONA DE DÉNIA. Es nomena el nou secretari de la Junta per a les pròximes eleccions generals del 20 de novembre i es publica la relació de locals oficials i llocs públics que es reserven per a la realització gratuïta d’actes de la campanya electoral.

El nou secretari és En José Luis Ramos Cejudo, secretari del Jutjat d’Instrucció nº tres i degà dels de Dénia. La Junta Electoral va ser formada el passat 7 d’octubre. La resta de components són: Na Lídia María Paloma Montaño, Magistrada-Jutgessa del Jutjat d’Instrucció nº 2 de Dénia; En Javier Alba Marín, Magistrat-Jutge del Jutjat de Primera Instància nº 5 de Dénia i Na María Luisa Fayos Bonell, Magistrada-Jutgessa del Jutjat de Primera Instància nº 5 de Dénia.

Pel que fa als locals i llocs de Gata seran utilitzables tots els dies i hores, prèvia petició, els següents: Plaça Nova (aforo 1.000 persones); Passeig d’Alacant (aforo 1.000 persones); Parc de l’Arraval (aforo 1.000 persones); Parc de la Font del Riu (aforo 1.000 persones); Saló d’Actes del Centre Social (aforo 250 persones); Pista coberta del CP Santíssim Crist (aforo 500 persones) i Pati entrada del CP Santíssim Crist (1.500 persones). L’espai per a propaganda, com sempre, serà la valla publicitària de la Plaça Nova, de 30 metres.



CANAL 9 TVV DEDICÀ DISSABTE DIA 8 UNS MOMENTS A LA FIRA

20111012210120-firabossos.jpg

A les Notícies de migdia de dissabte dia 8

Si en la CRÒNICA DES DE LA FIRA deia en un article que hi havia poca publicitat, CANAL 9 TVV si que ho va anunciar a temps. Gràcies a l’usuari del blog i amic "Gater" que va facilitar l’adreça al seu comentari i després la confirmació i aclaració de l’organització en un altre comentari he pogut visionar els "moments de glòria" (un minut i vuit segons)  per a Gata. Això és una frase feta. Al cap i a la fi...publicitat per a Gata.

Ací us deixe l’enllaç de tot el programa de "Notícies" del migdia, però teniu que veure del minut 32,37 al 33,45: http://www.rtvv.es/va/informatius/Nt9-edicio_3_568773164.html.

FONT: Captura d’una de les imatges del Notícies 9 TVV del dia 8-10-2011, parlant de Gata.



¡¡QUINA DIFERÈNCIA!! FA 4 ANYS EL RIU GORGOS ANAVA PLENÍSSIM

20111012211458-pontgor13102007-copia.jpg

Podeu veure quatre vídeos del Gorgos, que quasi s’en eixia de mare eixe dia

La foto de Jaume Boronat al pontet dels Gorgos del dia 13-10-2007 ho diu tot

Si recorden/recordeu, aquell 12 d’octubre de 2007 ara fa quatre anys, la comarca de la Marina Alta i també Gata tenia aigua per tots els costats. Va passar aquella caiguda del pont de Beniarbeig, el riu Gorgos anava pleníssim a Gata, quasi exint-se de mare. He escollit aquesta fotografia que va ser complement de la publicitat de l’Escola d’Adults fa uns anys perquè és l’exemple del que va passar tal dia com hui fa quatre anys.

Podeu visionar algun vídeo d’aquells dies com el que està penjat a "Youtube" i es titula: "El río Gorgos se sale" de 10.37 minuts. Aquest és el seu enllaç: http://www.youtube.com/watch?v=a8vbxKmnkMI. Un altre vídeo que es diu: "Río Gorgos de Gata 12-10-07" també pujat a youtube té aquest enllaç: http://www.youtube.com/watch?v=hnqOIOs3FeQ. Un altre de 42 segons molt significatiu que es diu "Riu Gorgos" a "youtube" té l’enllaç: http://www.youtube.com/watch?v=oMxQYvKuriw&NR=1. Finalment un altre de joanbanjo pujat a "Youtube" que té aquest enllaç: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=7fLoqIJXZ2k.

¡Quina diferència!. Hui al sol a les hores centrals del dia pegava fort. Calor d’estiuet, no canvien les temperatures, no fa fred i això que l’any passat tal dia com hui com he recordat a la primera secció "El cronista...fa un any". Esperem que algun dia canvie el temps i tornen les pluges tan necessàries.

FONTS: Foto de Jaume Boronat. Vídeos pujats a Youtube.



IMATGES CURIOSES: Aquella caserna de la Guàrdia Civil del segle XIX

20111012212507-20101013000517-cuartel.jpg

No puc deixar passar el dia de festa. La Guàrdia Civil ha celebrat hui a la seua patrona. Les oficines i el "cuartel" actual estan al carrer Penyó a l’antiga Casa de Cultura. Ja està deshabitada del tot aquella caserna de la Guàrdia Civil feta pel poble. L´any 1886 el poble va sufragar les despeses de la mateixa. L´any 1982 havia un intent de fer una nova Casa Cuartel que mai arribà a ser realitat. La Caserna de la Guàrdia Civil ha sigut tot un símbol històric per al poble de Gata. Enguany ha complit 125 anys, un segle i un quart de segle més. L’edifici encara està destinat al cos però està tancada. És una imatge curiosa, històrica i que va acollir a centenars de guàrdies en les bones èpoques de vivenda en eixa caserna.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -545, la d'ahir dia 11-

20111012214853-donyapepitacomadrona.jpg

Tinc una nova sèrie de fotos que hui comence, gràcies a la deferència de la família Signes Pedrós, que m’ha facilitat un grapat de fotografies antigues i de les bones especialment per al blog. Agraïment especial per a ells.

Començaré per la foto corresponent a ahir dilluns, la 545. Es tracta de tres dones. Era la festa de Sant Josep. A l’esquerra Donya Pepita "la comadrona" mare del metge Payá. Al centre, Pepica Signes Monfort (del carrer Sol) i a la dreta, la nora de Donya Pepita, Puri Signes. El lloc, al carrer Signes a Ca Donya Pepita.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 13 d'octubre de 2010

Pareix que es repetixquen les informacions, any rere any. Tal dia com hui de l’any passat aquesta era l’única proposta informativa del blog, que ben bé podria encara ser de hui també:

- ÉS HORA DE FER BALANÇ DE LA FIRA.

 



TORNA EL FUTBOL A LES COSTERES AQUEST CAP DE SETMANA

També comencen totes les categories inferiors

Els dos equips de dalt del GORGOS Club de Futbol juguen aquest cap de setmana dins. Dissabte a les 17 hores ho farà el juvenil front al Finestrat. És el tercer i ha guanyat els dos partits, dins i fora, empatat a punts amb el primer i segon.

El primer equip pot obtindre la primera victòria. Juga a Les Costeres front a un rival veí, el Jove Teulada-Moraira. Els dos són colistes i els dos lluitaran per guanyar. El partit serà diumenge a les 17 hores.

Enguany també intentaré seguir per mig del blog i gràcies a la pàgina web de "icompeticion" les categories inferiors.

Els cadets del Gorgos comencen la temporada 2011-2012. Ho faran dissabte a les 17 hores jugan a Teulada contra el FC Teulada-Moraira. És el grup 1 d’Alacant de Segona Regional. Els infantils també jugaran a Teulad i ho faran abans que els cadets, a les 15.30 hores. Els alevins del Gorgos tenen dos grups. Jugarà un (l’equip A) contra l’Alfàs del Pi B i l’altre (l’equip B) a casa a les 9.30 hores del dissabte 15, front al Calp CF B. A Alfàs del Pi jugarà també l’equip A dels benjamins del Gorgos i ací a Gata ho farà el segon equip, el grup B de benjamins a les 11 del matí de dissabte front al Calp B.

 

 



EL GATER VICENT MÁS LEYDA GUANYÀ DISSABTE DIA 8 EL CROSS BAIX MONTGÓ

20111013230125-vicentmasleyda.jpg

L’atleta gater Vicent Mas Leyda, que té nou equip, el Club Atletisme Benidorm, va tornar a guanyar el Cross Baix Montgó, que es va celebrar dissabte dia 8 i com sabeu ix de Xàbia i acaba a Jesús Pobre.

Com sempre, per les festes del Cabrerot i 9 d’octubre es celebra aquesta carrera de traçat prou pla, ja que transcorre per baix del Montgó. Un paisatge preciós, calor i una nova marca l’establerta per Vicent.

A la fotografia teniu a Vicent Mas a una carrera de Gata.

Imatge d'arxiu.



OCTUBRE 2011: UN MES ORIGINAL

També l’any té cinc dates peculiars i cap-i-cues

Un amic m’ha remés un correu original del mes i any que estem. Originals els dos. Quina curiositat i casualitat!. Sabieu que els més d’octubre de 2011 és un mes original. Perquè?. Octubre té cinc diumenges, però també té cinc dilluns i inclús cinc dissabtes. A que no hi havieu parat amb això.

 I no acaba ací l’originalitat. A novembre, el dia de Tots Sants que serà dimarts i recordarem als nosgtres difunts serà una data insòlita: l’1/11/11 i deu dies més abans serà l’11/11/11. I ja em tingut dos xifres més insòlites: l’1/1/11 que sigué el dia de Cap d’Any i l’11/1/11.

A què són moltes curiositats juntes...!.

Bé. Gràcies a un dels comentaristes del blog: "T'has deixat enganyar sense comprovar" informa que això de 824 anys sense un octubre amb 5 dissabtes, 5 diumenges i 5 dillunsos, que jo hi havia posat en un principi, que no és així. Li ho agraïsc i rectifique. Segons el comentariste potser un "camelo" i un engany. Diu textualment ell: "I això ho pots corroborar perquè en octubre de 2016 torna a hi haure eixos dies...al 2022 de nou...al 2033 altra vegada...". Gràcies per l'aclaració.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -547-

20111013234001-passeigcarretera1-copia.jpg

PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO, SI PUNXEU ACÍ.

Seguint amb la sèrie de fotos antigues facilitades per la família Signes Pedrós, hui us porte una foto de les més típiques gateres, però que és inèdita encara en un programa de festes, BIM o altra publicació de fotos antigues.

El grup de xiques i xics, entre els que podem veure a María Pedrós (primera per l’esquerra), María "la Gran" (tercera per l’esquerra), Adolfo (que seria després alcalde, al mig) o Jaime Feliu (primer per la dreta), passejant per la carretera general. Abans estava amb adoquins com es pot comprovar. La foto està presa davant del bar Feliu (ara convertit en un supermercat). I molta gent pel costat com podeu veure, que també feia el mateix, passetjar en un dia de festa.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 14 d'octubre de 2010

Faig un repàs de l’any passat tal dia com hui. Algunes informacions com la del Cross Baix Montgó es repetixen enguany:

- ES DONEN A CONÉIXER ELS RESULTATS DEL I CONCURS ENERTEC DE FOTOGRAFIA ENERGÈTICA ( I ).

- I PREMI ENERTEC DE FOTOGRAFIA ENERGÈTICA ( i II ).

- TORNA A GUANYAR UNA CARRERA EL GATER VICENT MAS.

- SANTS I REFRANYS: dia 13 Sant Eduard; dia 14, Sant Calixte I, papa.

- GATA VA SER NOTÍCIA...del 12 al 14 d’octubre ( I ).

- GATA VA SER NOTÍCIA...del 12 al 14 d’octubre ( i II ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -la del dia 12 torna al seu lloc (-181.

- MIG ANY DE FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -la foto d’ahir dia 13, 1982-. Això vol dir que hui, un any després, seran ja any i mig de fotografies antigues al concloure el dia.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -la foto de hui, dia 14, 183-.



EL BLOG DEL CRONISTA DE GATA TÉ JA 67.000 VISITES

Anem fent passets agegantats i apropant-nos als 100.000 visitants, que serà una xifra bastant important i bonica. Aquest matí hem arribat als 67.000 visitants al blog. Gràcies per la seua col·laboració, la seua compenetració amb tot allò que és Gata i tots els que estimem el nostre poble. Gràcies als que dia a dia fan el blog. A tots, gràcies.



L'AJUNTAMENT LLIURA ELS DIPLOMES ALS BRIGADES FORESTALS

20111014231513-compo9oc1.jpg

( SI VOLEU FER GRAN LA FOTO DE GRUP, PUNXEU ACÍ )

A l’acte institucional del 9 d’Octubre

L’Ajuntament de Gata va celebrar la festivitat del 9 d’Octubre amb un acte institucional on es va fer el lliurament de diplomes commemoratius als voluntarisque van participar el passat estiu en les Brigades Forestals.

L’acte va estar presidit per l’alcaldessa, Ana Maria Soler, junt amb la regidora de Gobernació  i Protecció Civil ,Maria Rosa Simó, i la regidora de Medi Ambient Dora Caselles; el cap de la Policia Local Ernesto García, el Cap de Grup de Protecció Civil, Sebastià Puig i el membre de la Brigada Forestal Juanvi Vallés.

Un any mes Gata compta amb les brigades forestals que com va dir la Sra. alcaldessa: "No hi ha diners per a pagar a les brigades en la seua col.laboració desinteressada".

FONT: Text i fotos Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -548-

20111014234005-amiguetessol.jpg

Una nova fotografia de la sèrie de la família Signes Pedrós. En esta ocasió són amiguetes del carrer Sol, Lluna i Calvo Sotelo abans (ara carrer Signes). Estan les dos germanetes Signes Pedrós -primera per l'esquerra i segon per la dreta- i les bessones -segonas per l'esquerra i tercera per la dreta- i el seu germanet -just al centre-, entre elles. Una amigueta del carrer Lluna -tercera per l'esquerra- i una del carrer Calvo Sotelo -primera per la dreta-. Jugaven totes pel carrer. Eren els anys 70.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 15 d'octubre de 2010

Després de l’esglai de comentaris "dolents" l’any passat, tal dia com hui, tornaven els comentaris. Ho recordem:

- TORNE A ACTIVAR ELS COMENTARIS ALS ARTICLES...

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 15 és SANTA TERESA DE JESÚS.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -184-.

 



EL MISSIONER VICENT FONT PEDRO, PROTAGONISTA HUI A LA PREMSA

20111015221842-vicentperu.jpg

L’Agència de Notícies AVAN, de l’Arquebisbat de València, ha publicat hui dissabte una notícia sobre el missioner Vicent Font Pedro, que fa tan sols vuit dies va deixar Gata, el seu poble de naixença, per a tornar a terres peruanes.

La notícia porta per títol: "UN MISIONERO VALENCIANO ABRE UN COLEGIO PARA NIÑOS ENTRE LAS CHABOLAS DE LOS SUBURBIOS DE LIMA". El mateix titular el publica LAS PROVINCIAS a la secció d’Actualitat-Societat i que segur que demà estarà en paper als quioscs de tota la Comunitat. Al subtítol de la notícia d’AVAN diu: "La escuela recibe el nombre de Santo Tomás de Villanueva y alberga 93 niños". L’entrevista li la fan des del semanari PARAULA, que és l’òrgan oficial de l’arquebisbat.

Molts d’eixos xiquets estan apadrinats per gent de Gata, que com ja us vaig informar està començant a formar una associació per a tal fi que es dirà "La mirada del Perú". La notícia d’AVAN és molt extensa i per dos vegades apareix Gata. Una quan diu que: Vicent és "misionero valenciano, sacerdote diocesano natural de Gata de Gorgos..." i altra quan parla que Font també rep ajudes d’institucions i particulars, nomenant de Gata, Barxeta, Lloc Nou d’En Fenollet i Torre d’En Lloris.

Però si hi alguna cosa que més crida l’atenció humanament és la foto que publica AVAN. Vicent Font té una sonrisa impagable i l’envolten, l’abracen els xiquets de la seua parròquia.

Si voleu llegir tota la notícia ací us deixe l’enllaç, on també podreu veure la foto que us comente: http://www.archivalencia.org/contenido.php?a=6&pad=6&modulo=37&id=6007.

FONT: AVAN (15-10), notícia i foto.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -549-

20111015233945-teresamonfortmulet.jpg

No deixem per ara la sèrie de la família Signes-Pedrós. Aquesta fotografia és una altra mostra.

Vestida de majoralessa la mare de Jerónimo Signes, Teresa Monfort Mulet. No li falta detall a la foto ni a la dona. Inclús el marc de l’escala i el gerrot amb flors dins del forat formen part del conjunt. La majoralessa amb el rosari i missal amb la mà. Una fotografia d’època.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 16 d'octubre de 2010

L’any passat per ara encara cuejava la fira i els seus concursos. Aquestes eren les entrades que posava tal dia com hui:

- VICENTE SOLER, GUANYADOR DEL CONCURS DE FOTOGRAFIA DE LA FIRA.

- EL GORGOS, TERCER CLASSIFICAT, JUGA DEMÀ A CALP.

- SANTS I REFRANYS: hui 16 d’octubre és Santa Eduvigis.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -185-.



EL GORGOS GUANYA EL SEU PRIMER PARTIT: 4-1

En categories inferiors és líder l’equip aleví A. Ahir va marcar 14 gols i fora

El primer equip del Gorgos ha guanyat per 4 a 1 aquesta vesprada front al Jove Teulada Moraira. És la primera victòria de l’equip gater i ara és el tercer per baix de la classificació. A més de la victòria que comentava ahir del juvenil, ja conec tots els resultats. Destaca els 14 gols que va fer ahir l’equip aleví A, guanyant a l’Alfàs del Pi B per 3 a 14. Amb eixe resultat i al ser la primera jornada el Gorgos és líder del grup.

De cadets a benjamins aquest són els resultats que es van donar ahir: Cadets: Teulada Moraira, 5-Gorgos, 0 (és penúltim). Infantils: Teulada Moraira, 0-Gorgos, 3. Aleví B: Gorgos, 4-Calp B, 3 (és sisé del grup). Benjamí A: Alfàs del Pi-3-Gorgos, 4 (és seté). Finalment, Benjamí B: Gorgos, 1-Calp B, 3.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -550-

20111016231214-doscunyades.jpg

Una bona xifra ja. Són 550 fotografies en un any i mig i sis dies. Encara puc publicar fotografies facilitades per la família Signes Pedrós.

A la fotografia en color teniu a María Pedrós i Pepica Signes, cunyades. Eren els anys 70 i estaven fent embutit a la caseta de la partida Gayá, pujant cap al Tossalet i cap als Ecles. Si observeu el fons podeu veure les casetes de les partides Miralbons i Cuadros i dalt de la muntanyeta el depòsit d’aigües potables de Miralbons.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 17 d'octubre de 2010

Aquestes eren les propostes informatives del diumenge 17, l’any passat, amb la notícia destacada del nomenament der rector que fou de Gata José Ignacio Llópez com a director del col·legi d’òrfens de Sant Vicent:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 17 és Sant Ignasi d’Antioquia.

- COM ERA GATA FA...23 anys (2, 5 i 6 de gener de 1987).

- EN JOSÉ IGNACIO LLÓPEZ GUASP, QUE VA SER RECTOR A GATA, NOMENAT NOU DIRECTOR DEL COL·LEGI IMPERIAL DELS XIQUETS ÒRFENS DE SANT VICENT FERRER.

- EL GORGOS GUANYA A CALP PER 0 A 1 I ES POSA SEGON.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -186-.



HUI GATA A LES PUBLICACIONS OFICIALS: IMPOST VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA I AJUDA BIBLIOTEQUES

Dos publicacions referents a Gata al BOP i al DOCV.

Comence per la més extensa, la del BOP d’Alacant fent-ne un extracte. L’edicte eleva definitiu l’acord plenari del 26-8-2011 sobre l’IMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA. És l’ordenança fiscal reguladora, un tribut directe que grava la titularitat dels vehicles d’aquesta naturalesa. Hi ha alguns que no estan sujectes a l’impost, sobre tot si han estat donats de baixa i sols ixen a exhibicions, certàmens o carreres; també els remolcs i semiremolcs arrossegats per vehicles de tracció mecànica amb càrrega no superior a 750 kg. Les quotes de tarifes s’incrementaran aplicant sobre les mateixes distints coeficients, que oscil·len de 1,2 a 1,6. Degut a la seua extensió podeu completar l’edicte entrant al BOP d’Alacant de hui dilluns 17 d’octubre.

Per altra banda, el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana (DOCV) publica hui l’adjudicació de l’aportació del Ministeri de Cultura per a la renovació de col·lecciones bibliogràfiques dels centres de lectura. A la biblioteca de Gata li correspon 1.458,49 euros d’ajuda mitjançant aquesta subvenció.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -551-

20111017233439-fulla10003-copia.jpg

Acabe la jornada amb la secció de sempre, una altra fotografia antiga i com faig últimament amb les fotos facilitades per la família Signes Pedrós.

Hui és una imatge festera. Vicenta Boronat quan va ser dama d’honor, és a dir quinta o festera es va fotografiar al carrer Nou amb dos veïnetes de la caseta i just eren dos de les germanes Signes Pedrós. Podem veure a les tres un dia de festes.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 18 d'octubre de 2010

Ara fa un any que la regidora Maite Signes deixava la dedicació parcial. Això ho recorde també amb els articles que posava al blog tal dia com hui de l’any passat:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 18 és Sant Lluc.

- CARTA-RENÚNCIA DEDICACIÓ PARCIAL DE MAITE SIGNES.

- COM ERA GATA FA...23 anys (del 10 al 17 de gener de 1987).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -187-.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -552-

20111018234056-xiquesixicgruaestacio.jpg

La foto cedida molt amablement per la família Signes Pedrós està presa a l’estació i just a la grua que hi havia i encara es conserva allí. Tres amigues i un amic. Junt amb María Pedrós estava Pilar Gómez i darrere sembla ser Antonio "el Cartero". Davant una dona del carrer Sol. Les amigues que vivien a prop. Al fons el Tossalet del Calvari.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 19 d’octubre de 2010

L’any passat tal dia com hui publicava els següents articles al blog:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 19 és Sant Pere d’Alcàntara.

- COM ERA GATA...fa 23 anys (18 i 19 de gener de 1987).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -188-.



DOS GATERS A LES LLISTES DEL CONGRÉS I SENAT

Hui es publica al BOE el llistat de tots els candidats

El BOE de hui dimecres publica totes lesw candidatures presentades per a les eleccions al Congrés dels Diputats i al Senat, convocades per Reial Decret 1.329/2011, de 26 de setembre. Totes les Juntes Electorals Provincials publiquen les relacions. A la província d’Alacant apareixen dos gaters.

A les llistes de candidats per al Congrés dels Diputats, per la formació política Esquerra Republicana del País Valencià (ERPV), amb el nº 9 està ANTONI MULET I GRIMALT.

A les llistes per al Senat, pel Partit Socialista Obrer Espanyol (PSOE) com a primer suplent del nº 2 està VICENTE FONT LEYDA.

Dos gaters a les llistes electorals.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -553-

20111019235222-donaixiquet.jpg

La foto de hui ens mostra la vestimenta dels anys 20. Teresa Monfort Mulet i el seu fill Jerónimo Signes Monfort fotografiats. El capell del xiquet i la mare sentada a la cadira protegint-lo amb les mans amb un paisatge de fons fa una bona composició.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 20 d’octubre de 2010

Aquestes eren les notícies que passaven fa un any, amb incidència amb l’aspecte turístic.

- EL BLOG DEL CRONISTA DE GATA SUPERA LAS 10.000 ENTRADAS. Ara estem prop de les 68.000.

- ES DONEN A CONÈIXER LES DADES DE L’OFICINA DE TURISME DE GATA.

- SANTS I REFRANYS: Hui és Santa Irene i Sant Honori Abat.

- COM ERA GATA...fa 23 anys: 24 i 25 gener 1987.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -189-.



DEMÀ CELEBRA GATA EL DIA DE LA BIBLIOTECA

20111020211244-biblio1.jpg
Demà divendres 21 d’octubre la Biblioteca de Gata celebrarà el Dia de la Biblioteca, que en tot arreu del món es celebra oficialment el dia 24.
Les activitats començaran a les 9.30 hores amb el Taller d’ordinador per a la gent del TAPIS. A les 12 hores serà L’HORA DEL CONTE. El classic de la "Caputxeta Roja" s’escenificarà amb titelles.
A les 19 hores serà l’acte de "Benvinguts a la lectura" dels bebés recent nascuts.
Finalment, a les 20 hores es presentarà el llibre "Imagina que eres una mariposa...cuento para adultos" de Annie Sabathe.
La presentació correrà a càrrec de l’autora qui ha escrit aquest llibre per transmetre alegria ja que l’alegria és un sentiment senzill i natural, no obstant això, és una font infinita de felicitat i d’èxit per un mateix i per a tots, segons les seves pròpies paraules.
Annie Sabathé és professora de meditació i Ioga i no realitzarà una presentació del llibre com la majoria, sinó que realitzarà un mini taller d’una hora de durada on podrem participar de les seves ensenyances.
Es tracta d’una presentació molt interessant que vos recomanem no es perdeu.
La biblioteca us espera a tots els qui desitgeu participar d’una sessió per compartir alegria i felicitat!
 
Ja ho saps, aplega’t a la biblio i participa...


S’AUTORITZA LA CREMA AL CAMP DEL TRENC D'ALBA FINS EL MIGDIA

Per la continua sequera i la manca de pluges, aquest seran els horaris aptes

El Diari Oficial de la Comunitat Valenciana (DOCV) publica hui dijous dia 20 la Resolució de 17/10 de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incedis i Emergéncies (Conselleria de Governació), per la qual hi haurà una reducció dels horaris aptes per a la realització de cremes.

(Extracte de l’Orde) 

Primer. Reducció dels horaris de cremes

Restringir amb caràcter general i fins que no es resolga el contrari, en els terrenys forestals, en els limítrofs o amb una proximitat menor de 500 metres d’aquells, els horaris per a la realització de la crema de marges de cultiu o de restes agrícoles o forestals, així com la crema de canyars, canyissars o matolls lligada a algun tipus d’aprofitament ramader, que queden tancats al període horari comprés entre el trenc d’alba i les 12 hores.

Segon. Restricció d’accions o activitats arreplegues en els plans locals de cremes i autoritzacions

 

Deixar en suspens, fins a nova orde, totes les accions o activitats arreplegades en els plans locals de cremes...

FONT: DOCV, 20-10-2011.



HISTORIA LOCAL: La població de Gata fa 150 anys (1861) - Iª part -

20111020231545-llibreindex.jpg

Segons l’Arxiu Parroquial hi hagué 106 bateigs eixe any

El rector era l’alteà En Francisco Martínez Beneito

No coneixem l’alcalde d’aquell temps, però si el recotr que regentava la parròquia. Era En Francisco Martínez Beneito. Un alteà que vingué de rector a Gata el 14 de setembre de 1857 i va morir a Gata quan regentava els destins de la parròquia el dia primer de juliol de 1887. Estigué ací 27 anys.

Al Llibre Índex (1852-1952) ens indica que els més de cent bateigs van estar registrats al LLibre X de Bateigs, que començava l’any 1858 fins 1863. L’any que volem conèixer estava dins d’aquest llibre que desaparegué a la guerra civil.

Quins són els noms que posaven a aquells xiquets i xiquetes de fa segle i mig?. Els tradicionals estaven com en tots els anys, però hi havia algun nom que s’en eixia del normal, així d’homes trobem: Felipe Ruperto, Bartolomé, Isidro, Senén Calixto i Damián. De dones: Rosalea, Bonifacia, Margarita, María Gracia, Dionisia, Mariana, María Ángela Úrsula, María Josefa Eduarda, Leonor i Josefa María Nicasia.

Aquest any van ser batejats dos besons i un xiquet expòsit. Aquest li van posar el nom de Ambrosio de Sena de San Miguel (podeu veure el meu article sobre els xiquets exposits).

Alguns cognoms d’aquella època ja han desaparegut de les famílies de Gata, bé perquè s’en van anar del poble els seus parents, bé perquè s’esgotaren amb el cognom de les dones. Així trobem els següents cognoms: Casado, Bosch, Checa, Marzal, Moltó, Mora, Esteve, Boó, Lloréns, Romero, Juan, Villayra, Borrás, Vidal, Garceló.

FONT: Arxiu Parroquial, Llibre Índex, i Quadre de rectors regents, Sagristia de Gata.

A la imatge, un detall del Llibre Índex (1852-1952)

(Continuarà demà amb els casaments i defuncions de l’any 1861, fa 150 anys...)

 

 



DIUMENGE 23, 13a VOLTA SENDERISTA VALL DE LAGUAR

20111020232308-vall1.jpg

Entre els organitzadors destacats està el GRUP ESPELEOLÒGIC de GATA

Aquest diumenge dia 23 d’octubre tindrà lloc la 13a Volta Senderista al Barranc de l’Infern, al municipi de Vall de Laguar. Com ja és costum des dels inicis el GRUP ESPELEOLÒGIC GATENSE (GEG) és un dels principals organitzadors junt amb l’Ajuntament de Vall de Laguar, amb seu a Fleix "el poble d’enmig".

El preu per persona que vulga participar és de 15 euros. La inscripció acaba precisament hui dijous dia 20. Inclou un obsequi commemoratiu i participar en el putxero gegant acabada l’excursió, que no té per suposat caràcter competitiu.

No hi haurà enguany, perquè molts anys si que ha coincidit, canvi d’hora de dissabte a diumenge ja que es aquest canvi es produirà diumenge següent dia 30.

De 7.30 fins a les 9.30 hores estarà oberta la recollida de tickets al col·legi "Cavall Verd" de Fleix. Hi haurà que presentar l’ingrés bancari. Els federats en Muntanyisme tindran que presentar la llicència de l’any actual.

A les 15 hores està prevista la cloenda de l’excursió, amb el putxero gegant a l’escola de Fleix.

FONT: Fotos del cartell, text i informació als anuncis de la Volta.

 



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -554-

20111020234928-fulla10002-copia.jpg

No es veu ben clar on és la imatge. És clar que els protagonistes, un grup de quatre amigues i dos amics, estan davant una falla. Podria ser a Dénia. Sols identifique a María Signes, quarta per l’esquerra.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 21 d'octubre de 2010

Fa un any aquests eren els articles publicats al blog:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 21 és Santa Úrsula.

- DIUMENGE 24, 12ena Volta Senderista al Barranc de l’Infern (Vall de Laguar). També es celebra enguany just diumenge 23, un any menys un dia després.



EL PARATGE DE LA FONT DE LA MATA, HUI A LAS PROVINCIAS

20111021215045-fontmata.jpg

Al suplement GPS (Guía para salir) del diari LAS PROVINCIAS de hui divendres 21 d’octubre, apareix un article signat pel benissenc Raül Martínez que es titula "Naturaleza, arroz y tradición": "Un paseo desde Benissa que recuerda la ruta del "riberer". Diu que la ruta recorre "un pequeño tramo del itinerario -està parlant del sender PR-CV 388 412- que seguían antiguamente los ribereros...y que recorre los términos de Benissa, Senija y Gata de Gorgos (en la Marina Alta).

Parla l’articulista del "Paraje de la Font de la Mata, en el término municipal de Gata de Gorgos" i diu d’ell: "Es un lugar idóneo para repostar agua fresca del pozo. Tras la parada para reponer fuerzas, se pueden visitar las ruinas de la Casa de Xaparrundos, una antigua masía del siglo XIX en la que existe un aljibe de 11 por 2,8 metros con dos arcos en cada extremo que confieren una importancia arquitectónica".

Seguix dient Martínez: "El nombre de esta fuente, Mata, es la denominación común en valenciano del lentisco, un pequeño arbusto que crece a tres metros de altura. Típico de la región mediterránea, se convierte en el protagonista de esta zona como árbol monumental al encontrar dos de estos ejemplares de grandes dimensiones de edades diferentes".

Acaba aquest fragment del paratge de la Font de la Mata dient: "Bajo los lentiscos se localiza el pozo, de origen islámico, que junto a la mata dan nombre al enclave. Las pilas talladas en piedra que allí se encuentran sirven de abrevadero, mesas y sillas. Una bella imagen para captar con la cámara antes de emprender de nuevo la marcha...".

A la pàgina hi ha tres fotografies de la zona. Una de les runes de la Casa de "Xaparrundes", altre de la "Bassa de la Font de la Mata" i l’altra de la boca d’entrada de la mateixa font.

(Si voleu llegir tot l’article, ho podeu fer en paper o en aquest enllaç: http://www.lasprovincias.es/v/20111021/ocio/gps/paseo-desde-benissa-recuerda-20111021.html.

A la fotografia podeu veure la baixada a la font amb els graons de pedra i el poalet.

FONT: Diari Las Provincias, 21-20-2011. 



GATA HA MESURAT 55 LITRES A LA PLOGUDA DE HUI

Gràcies a l’ami Vicent Signes "Canya" que ens ha facilitat la dada, coneguem la pluja caiguda. Hui, per fi, ha plogut de valent a Gata. Des de la matinada fins a mitjan matí s’han mesurat un total de 55 litres per metre quadrat, aigua que ha fet correr per uns minuts sèquies i barranquets. Això li podrà donar un últim esforç a l’oliva que estava molt necessitada d’aigua.

Els forts arruixats s’han deixat més de 80 litres a la Garganta, segons un pluviòmetre que n’ha mesurat 89. Tota la part sud de la comarca i la nord de la Marina Baixa ha estat afectada pel temporal. On més ha fet a la Cala de Finestrat i el mercadet dels divendres, que una forta tromba d’aigua ha produit dos morts i un desaparegut.

 

  



JA TÉ EL BLOG 68.000 ENTRADES

Cada mil entrades ho pose, per a seguir una estadística, un control personal i per a tots. Gràcies a tots per entrar i repassar dia a dia les coses de Gata, les notícies, la història, les fotos antigues, tot allò que conforma l’actualitat gatera. Ja superem les 68.000 entrades.

GRÀCIES A TOTS. I endavant, anem fent camí, anem fent blog.



HISTORIA LOCAL: La població de Gata fa 150 anys (1861) - i 2ª part -

20111021223035-llibreindex.jpg

Si ahir resumia els bateigs de fa segle i mig, hui parlaré dels matrimonis eclesiàstics i les defuncions.

Pel que fa als matrimonis, al llibre 10 de matrimonis que acabava el 31 de desembre de 1863, estaven relacionats els casaments de 1861. Ho sabem pel Llibre Índex (1852-1952) que es conserva a l’Arxiu Parroquial. Un total de 21 matrimonis es van produir aquell any, dos d’ells casant-se solter i vidu, o ell o ella. L’únic cognom que apareix no habitual del poble és Maurí, que el portà el marit de l’últim casament de l’any. Vegem de les dones, el nom de Bàrbara, Laureana, Agustina Carmela, Manuela, Bonifacia i María Gertrudis.

Vegem ara els difunts de 1861. Eren un total de 64. Es recollien al llibre 10 de defuncions que acabava també en 1863 acabant també el Quinque Libri. Parem atenció als noms d’aquells difunts. Així trobem a Juan Bautista Leandro, tot un nom, de nou Laureana i Victoria. De cognoms n’hi ha que no eren habituals a Gata: Martínez, Ramis, Fillol i Bondia, Bosch, Checa, Moll, Rubio i Noguera. Dels 64 difunts, hi hagué un total de 32 just la mitat eren dones i 32 homes. Això si, podem comprovar que dels 64 difunts, 50 que en són molts van ser albats (xiquets menuts), dos dels difunts van ser considerats com a "medio cuerpo".

Tres difunts, un xiquet i dos xiquetes albats eren expòsits amb els noms de José de San Miguel expòsit, Rafaela de San Miguel expòsita i Ana María de Santa Ana, expòsita.

Un altre dia coneixerem la població de Gata fa 125 anys, és a dir de l’any 1886.

FONT: Llibre Índex, Arxiu Parroquial, Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -555-

20111021233956-fulla10002-copia.jpg

L’última entrada del dia, abans de la mitjanit, és sempre la secció de fotografies antigues. Hui arribe a una xifra cap-i-cua, 555, la dels tres cincs i encara continue, però resten poques fotos de la sèrie, amb les imatges facilitades per la família Signes Pedrós, a la qual li ho agraïsc molt sincerament.

Torna a aparèixer una foto de un lloc de Gata nevat. ¡Quantes n’hi haurà per dins de Gata d’aquell dia!!. En aquest cas és la caseta a la partida Gayá de Jerónimo Signes i María Pedrós, als que vegeu junt amb un ninot de neu. Aquell 12 de febrer de 1983 de la gran nevada el recordem en aquesta foto, que la faries les seues filles i ja en color.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 22 d'octubre de 2010

Hui fa un any els autònoms gaters eren notícia. Un article històric ens descobria el cens parroquial de 1852, primer any enregistrat al Llibre Índex. Des de hui destacaré en color blau les notícies més importants:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 22 és Sant Marcos de Jerusalem.

- DIMARTS 26, JORNADA D’AUTÒNOMS (Oferida per CREAMA).

- COM ERA GATA...fa 23 anys ( dies 29 i 30 de gener de 1987 ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -la foto d’ahir dijous, 190-.

- NOMS I HABITANTS DE GATA, 1852 ( I ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -la de hui divendres és la 191-.

 



EL JUVENIL DEL GORGOS VIATJA A BENIDORM; DEMÀ EL GRAN A BENISSA

Arriba el cap de setmana i torna el futbol del GORGOS CLUB DE FUTBOL a primera línia. Ja coneixem dos resultats i els dos són dolents per al Gorgos: el primer equip dels alevins ha perdut 1 a 3 front al Xàbia B. El mateix resultat per al primer equip dels benjamins, 1 a 3, front al Xàbia.

Però ara estarà acabant-se el partit d’infantils, Gorgos-Pedreguer. I després començarà el cadet, Gorgos-Pedreguer.

Dels dos primers equips, hui dissabte a les 19 hores juga el Gorgos juvenil que és segon de la taula a Benidorm front al Ciudad de Benidorm C, que és sisé.

Finalment, demà diumenge a les 16 hores -partit amb horari d’hivern ja- el Gorgos jugarà a Benissa: Sporting Benissa-Gorgos C.F. Els benissers estan en el lloc tercer mentre que els nostres estan en el lloc 12é.



EL RECTOR DE GATA EN FRANCISCO M. MURILLO NOMENAT RECTOR DE BENIDOLEIG

20111022200616-dscf3185.jpg

La notícia del nomenament ha sorprés als parroquians, quan En Francisco mateix ho ha fet públic a la missa de les 6 de la vesprada

A tan sols un mes i quatre dies de la inauguració del seu ministeri a Gata

I ara què?

La notícia la dita ell mateix. Ha sorprés a propis i estranys. Tots els fidels de la parròquia que han anat a la primera missa han escoltat com deia En Francisco Murillo Roldán que el Sr. Arquebisbe l’havia nomenat rector de la parròquia de la Santíssima Sang de Benidoleig. En Francisco ha anunciat que ho comunicarà a totes les misses del cap de setmana.

Després de la missa, a la plaça no es parlava d’altra cosa, però...

I ara què...?. No se més informació. Quan la tinga tota a l’abast els usuaris del blog seran els primers en coneixer-la. De moment, esperem aconteixements.

Si mirem un poc cap arrere, sols han passat un mes i quatre dies des de que el dia 18 de setembre inaugurara el seu ministeri sacerdotal a la parròquia de Gata, En Francisco Murillo Roldán.

A la fotografia, el senyor rector el dia de la seua primera missa a Gata, diumenge 18-10.



DOS NOUS INTEGRANTS MÉS TINDRÀ LA BANDA

El jove DARÍO RAMIS MONFORT i la jove LUCÍA PUIG TORRES faran la seua estrena musical el proper 12 de novembre

Els passats dies 15 i 16 d’octubre es van fer les proves d’ingrés a la nombrosa i jove banda de Gata, la banda UNIÓ MUSICAL i a la BANDA JUVENIL de la mateixa associació.

Per les festes de Santa Cecília, patrona dels músics, entraran a formar part de la banda major el jove DARÍO RAMIS MONFORT que tocarà el fliscorn i la jove LUCÍA PUIG TORRES, que tocarà el clarinet.

Els altres joves músics engtren a formar part de la Banda Juvenil.

El concert on s’estrenaran els dos nous músics serà el 12 de novembre i els tres dies previstos per als actes de Santa Cecília seran els dies 18, 19 i 20 de novembre.

FONT: Pàgina de la banda: http://bandagata.blogspot.com/.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -556-

20111022212959-fulla10001-copia.jpg

Ja en queden poques de la sèrie que actualment estic publicant. Torne a fer una crida als usuaris, per si volen col·laborar i passar-me alguna fotografia antiga. Ho poden dir als comentaris i jo ja en posaré en contacte amb ells.

Un soldat gater fent la mili a Alcoi. I com aquesta n'hi ha moltes a les cases gateres. El fotògraf Palacio que estava ubicat prop de l?Acueducte de la capital interior de l’Alcoià-Comtat va fotografiar a Vicent Pedrós, conegut com "de Sento". Podeu veure com anaven abans vestits els quintos que anaven a servir, a inicis del segle XX. Com sempre el fons i la barana d’ornamentació completaven el quadre.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 23 d'octubre de 2010

Un repàs a les notícies de fa un any, el 23 d’octubre:

- COM ERA GATA...fa 23 anys: de l’1 al 8 de febrer de 1987.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 23 és Sant Joan de Capistrano.

- NOMS I HABITANTS DE GATA, 1852 ( i II ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -192-.

Us recorde que totes aquestes entrades (notícies) les podeu veure amb les seues fotografies anant a la barra lateral de la dreta i punxant a Octubre 2010.



EL SR. RECTOR, EN FRANCISCO MURILLO, COMPARTIRÀ LES PARRÒQUIES DE GATA I BENIDOLEIG

20111023105350-dscf3134-copia.jpg

Ja us deia anit que hui us aclariria la notícia. El senyor rector mateix a la missa de 9 ho ha deixat ben clar i ha avançat inclús quan serà l’entrada a l’altra parròquia.

Efectivament, des de diumenge que ve dia 30 que ve En Francisco compartirà les parròquies de Sant Miquel Arcàngel de Gata (que serà la principal per la quantitat de feligresos i activitats) i la de la Santíssima Sang de Benidoleig (amb menys parroquians i activitats). Tot això per nomenament del Sr. Arquebisbe, En Carlos Osoro.

El pròxim diumenge dia 30 d’octubre, ja canviada l’hora de tardor-hivern, farà la seua entrada a la parròquia de Benidoleig, a les 19 hores. El senyor rector a fet una invitació als "seus parroquians de Gata" a acompanyar-lo, ha dit ell mateix.

Ara compartirà les dos parròquies i hi haurà que canviar alguns horaris de misses i altres activitats. Per de prompte i degut a l’entrada, diumenge dia 30 es suprimirà la missa de les 19 hores.

A la fotografia del costat teniu a En Francisco el dia de la seua entrada a Gata, aquell 18 de setembre, que es tornarà a repetir a Benidoleig el 30 d’octubre.



GORGOS: EL JUVENIL PERD 2-1 A BENIDORM I ELS MAJORS PERDEN 4-1

Ahir per la vesprada va perdre el seu partit el juvenil, el primer. Va ser contra el Ciudad de Benidorm C per 2 a 1. Baixa així a la quarta plaça. Per davant està el Pedreguer de Jaume Serra "Corcat", que va golejar a domicili 1-5 al Playas de Alicante.

Per altra part, el primer equip del Gorgos ha caigut, una jornada més, a Benissa. 4-1 ha estat el resultat contra el Sporting de Benissa, que ara mateix és segon, mentre que els gaters són penúltims.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -557-

20111023224526-jeronimo1-com.jpg

Seguint amb la sèrie encetada fa dies, ara us pose la fotografia d’un xiquet de Primera Comunió dels anys 30 del segle XX. Jerónimo Signes va ser fotografiat, com vegeu, junt a un reclinatori. Tots els elements feien el conjunt: missal, guants i demés, inclús els lliris damunt del agenollador o reclinatori. Al fons, un motiu religiós. Poc han canviat les vestimentes de Primera Comunió dels xiquets, perquè aquesta imatge molt bé podria ser de hui en dia.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 24 d'octubre de 2010

L’efemèride del Domund i la Volta al Barranc de l’Infern, organitzada pel Grup Espeleo de Gata (GEG) eren el més destacat de l’any passat. Enguany es va celebrar just ahir el Domund i també ahir la Volta, en la seua XIII edició, un event esportiu-lúdic que cap mitjà de comunicació publica, malgrat a ser uns dos-cents els participants.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 24 és Sant Antoni Maria Claret.

- COM ERA GATA...fa 23 anys ( Del 9 al 15 de febrer de 1987 ).

- HUI S’HA FET LA XII VOLTA SENDERISTA AL BARRANC DE L’INFERN ( Vall de Laguar ).

Malgrat a estar ja dins del dia 25, també vaig publicar de la jornada:

- CAU EL GORGOS DAVANT EL MEDITERRÁNEO JÁVEA ( 1-2 ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -193-.



LA BIBLIOTECA DE GATA CELEBRA EL SEU DIA

20111024223538-biblio2.jpg

La biblioteca de Gata va commemorar divendres passat el Dia de la Biblioteca que se celebra en tot el món hui dilluns dia 24.

Durant tot el dia es realitzaren diferents actes a la biblioteca dirigits a diferents sectors d’usuaris.

De matí es realitzà el Taller d’ordinador amb els alumnes del TAPIS, aquesta activitat intenta apropar les noves tecnologies i la biblioteca a les persones amb discapacitat i així donar-los independència i seguretat a  l’hora de realitzar activitats quotidianes.

A les 12 hores celebraren l’Hora del Conte per a tots els xiquets que acudiren a la biblioteca i es representà en titelles el conte de La Caputxeta vermella.

Ja de vesprada a les 19 hores donaren la Benvinguda a la lectura als nous nascuts i a les 20 hores tingueren la presentació del llibre “Imagina... que eres una mariposa: cuento para adultos” d’Annie Sabathé.

La presentació va córrer a càrrec de l’autora, la tècnic de Serveis Socials Rosa Llobell i el Regidor de Cultura, Juan Pedrós.

Annie Sabathé comentà que ha escrit aquest llibre per transmetre alegria ja que "l’alegria és un sentiment senzill i natural, no obstant això, és una font infinita de felicitat i d’èxit per un mateix i per a tots", segons les seves pròpies paraules.
Professora de meditació i Ioga realitzà un mini taller d’una hora de durada on tots els allí presents participarem de les seves ensenyances.

FONT: Fotos i text, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -558-

20111024234731-fulla10003-copia.jpg

L’última fotografia de la sèrie que en els últims dies he estat publicant asrriba hui al blog. Donar les gràcies molt efusivament a la família que ho ha fet possible i animar als veïns a passar-me fotografies antigues, que són la història del poble, la memòria col·lectiva de Gata.
Tots els que vulguen remetre’m fotografies antigues ho poden fer al correu següent mivisig@hotmail.com. De seguida les publicaré i podeu inclús il·lustrar-les quant més millor.

I acabem aquesta sèrie com us deia amb una altra foto de Primera Comunió. Ara de xiqueta i més moderna. La germaneta major comulgava. La foto se la va fer mirant cap a dins de sa casa al carrer Sol. Anava acompanyada de la mà de les seus dues germanetes. I els xiquets que apareixen a la part dreta de la foto mirant a la càmera. Sa mare contenta les observa per darrere.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 25 d'octubre de 2010

Començava l’any passat, tal dia com hui, alguns articles d’història local, dedicats als nostres cementeris.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 25 és Sant Crispín, Sant Frutos i Santa Engràcia.

- EL GORGOS ÉS QUART DESPRÉS DE CAURE EN CASA (1-2).

- HISTÒRIA LOCAL: ELS NOSTRES CEMENTERIS ( I ).

- COM ERA GATA...FA 23 ANYS ( Del 17 al 24 de febrer de 1987 ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -194-.



BENVINGUTS A LA LECTURA 2011

20111025221950-benvingutslectura2011.jpg

La biblioteca rep a tretze xiquets nascuts dins l’any i els seus pares

( PER A VEURE EL GRUP EN GRAN, PUNXEU ACÍ )

La Biblioteca de Gata donà la Benvinguda oficial al mon de la lectura a tots els nous nascuts, des de maig fins octubre de 2011, que acudiren divendres passat a les 19 hores a la Biblioteca després de rebre la carta convidant-los.

L’acte, que s’emmarcà dins les celebracions del Dia de la Biblioteca, forma part de la campanya “Benvinguts a la Lectura” que tots els anys realitza la Biblioteca de Gata per fomentar la lectura ja des de la tendra infantessa.

Reunits tots els pares, la bibliotecària Vicen Mulet junt al Regidor de Cultura, Juan Pedrós, realitzaren una xarrada informativa explicant els beneficis per als nadons de fomentar la lectura des de tan menuts; orientaren als pares de com potenciar el gust per la lectura i els mostraren tot el que poden trobar a la biblioteca per ajudar-los en la criança dels seus fills.

A més se’ls va lliurar als nadons del seu primer Carnet de Lector de la Biblioteca per poder fer-ne ús d’ella i se’ls regalà un llibre apropiat per la seva edat. Tretze foren els nadons que s’aproparen a rebre els seus carnets a la Biblioteca eixe dia, però la Biblioteca els seguirà donant a tots aquells qui vinguen a buscar-lo.

FONT: Text i foto Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -559-

20111025234047-image0-53-copia.jpg

Hui va de reis. I uns reis de fa molts anys ja. A una revista local va eixir un reportatge dels Reis Mags. Aquests en concret eren de 1969. Estem encara a octubre, però cal anar pensant en que el dia 5 de gener de 2012 tornen aquests personatges màgics...I Gata ho celebrarà com sempre.

A la fotografia es possible que estigueren fent un descans a la caseta del Ti Vicent "L’Organiste" (avi matern de l’actual regidor Vicente Pineda) als Plans. Sempre feien aquesta típica parada abans d’anar cap al poble.

Pel que fa a la vestimenta dels Reis com vegeu eren més sencilles, però ja resultaven espectaculars. 



EL CRONISTA...FA UN ANY: 26 d'octubre de 2010

La segona part de la història dels nostres cementeris i el Dia de la Biblioteca destacaven entre els articles del dia 26 d’octubre de l’any passat.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 26 és Sant Evarist.

- COM ERA GATA...fa 23 anys ( 1 i 2 de març de 1987 ).

- HISTÒRIA LOCAL: ELS NOSTRES CEMENTERIS ( II ).

- ES CELEBRA EL DIA DE LA BIBLIOTECA.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -195-.



LA PREMSA PARLA HUI DE GATA: la biblioteca i els nadons

La mateixa notícia que us avançava anit sobre el Dia de la Biblioteca i el programa de Benvinguda als nous lectors, en aquest cas als nadons nascuts l’any 2011, apareix hui a LAS PROVINCIAS (La Marina) amb el títol: "LA BIBLIOTECA DE GATA FOMENTA LA LECTURA DESDE LA INFANCIA". La fotografia de totes les mares amb els xiquets, la bibliotecària i el regidor, que anit també us posava a la informació es publica.

Podeu veure la notícia en aquest enllaç: http://www.lasprovincias.es/v/20111026/marina/biblioteca-gata-fomenta-lectura-20111026.html.

FONT: Diari LAS PROVINCIAS 26-10-2011.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -560-

20111026231351-image0-59-copia.jpg

I seguisc a la recerca de fotos antigues. Com us vaig dir fa dos dies, qui en tinga -que de segur n’hi fotos antigues per totes les cases de Gata- i vulga, només té que remetre-me-les o dir-ho en un comentari. GRÀCIES.

I seguisc oferint-vos més fotos antigues, i hui ja és la 560, una xifra bona. Si ahir posaven els tres reis dels anys 60, concretament de 1969, hui li toca el torn a Herodes i la seua concubina -com es diu en termes de reis a Gata-. També era els anys 60 i el representant d’Herodes en aquesta ocasió era Batiste Signes (Juan "de Paleres"). No reconec qui era la xicona de la foto. La foto, com la d’ahir, ja es feia en color. Va eixir a la mateixa revista local, que portava un reportatge dels reis que el mateix Juan explicava...

 



EL CRONISTA...FA UN ANY: 27 d'octubre de 2010

Tres notícies sobreeixien de les altres freqüents ara fa un any: eren referents a Serveis Socials, a comerç local i a història local:

- SANTS I REFRANYS: Hui dimecres 27 d’octubre és Sant Vicent de Talavera.

- COM ERA GATA...fa 23 anys ( Del 3 al 6 de març de 1987 ).

- NOU SERVEI TÈCNIC A DEPENDENTS (Serveis Socials a Gata).

- JORNADA D’AUTÒNOMS A CÀRREC DEL CREAMA.

- HISTÒRIA DEL POBLE: ELS NOSTRES CEMENTERIS ( III ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -196-.



HAN TORNAT LES PLUGES I DEMÀ HI HA MALES PREVISSIONS

A Gata s’han mesurat hui 1,2 litres per metre quadrat, per la dèbil pluja que ha fet aquest matí. Segons les previssions metereològiques demà divendres serà el dia de la gota freda i els aiguats. A Catalunya ja s’han deixat sentir amb força, veurem demà com afecta a Gata i a la comarca.



ARRIBA TOTSANTS, DIES DE VISITAR ALS NOSTRES DIFUNTS ( I )

20111027222259-campaneta2.jpg

Tocs de missa especials per als difunts

Al llarg d’una setmana, de hui a dimecres que ve, us parlaré de la història dels nostres cementeris, de curiositats, de tot allò que envoltava i segueix estant tradicional a la mort d’un ser volgut, sobretot a Gata.

Per començar us parlaré dels tocs especials quan hi ha un difunt.

A Gata, abans s’anunciava més que ara la mort d’un veí del poble. El rector ho deia al púlpit i tothom ho sabia poc després. Ara, la senyal que la Polícia Local posa per assenyalar que no s’aparque a la Plaça és una indicació de que hi ha un veí o veïna que és finat. Seria bona idea, com fan a Pego o a altres pobles del voltant, posar un simple paer a la porta de l’església indicant el nom del veí o veïna que ha mort i l’hora del soterrament.

Però hi ha un altrte indicador. Encara es toca a morts. Això es diu "fer senyal". Si totes les campanes a una es doblen serà senyal de que ha mort una dona, si es tripliquen serà que ha mort un home.

Arribada l’hora de donar l’últim adéu al cos d’un veí, sonen les campanes una a una, de la més menuda a la més gran. El rector rep el difunt i els familiars que l’acompanyen. A l’hora del pèsame es tornen a repetir eixos tocs i la gent diu: "estan encara donant el pèsame".

Hi ha uns tocs més especials que no es fan servir molt a sovint, però abans era més tradicional. Era "tocar a albats", "tocar a cel, cel". Amb la campana menuda de la torre i simulant que deia "cel, cel, cel, cel", així s’anunciava i s’anuncia que ha mort un xiquet que encara no ha comulgat.

Quan era la Setmana Santa, dies forts de Divendres Sant i Dissabte Sant, les matraques substituïen a les campanes, ja fóra a missa normal com a tocs de difunts.

(Un altre dia us parle de més coses...)

FOTO: Campana de la torre de Sant Miquel de Gata, Gremi de Campaners.

 



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -561-

20111027234841-image0-70-copia.jpg

La de hui és una foto històrica. Un rector que feia la seua entrada a la parròquia de Gata, com fa sols mes i mig ho va fer també l’actual rector En Francisco Manuel Murillo. Era el dia 20 de juliol de 1969. Feia la seua entrada En Manuel Frasés Pérez i la càmera captava el moment del besamans de l’alcalde i metge d’aleshores En Julián Monfort Calatayud. En Manuel va ser un rector que va deixar molta petja a Gata. Estigué al poble fins a l’estiu del 1974. Era natural d’Ondara.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 28 d'octubre de 2010

Dos articles destacats eren els que publicava l’any passat, tal dia com hui. Tractaven de Miguel Hernández, el poeta oriolà, per una part, i de la quarta part dels cementeris locals, per altra. 

- SANTS I REFRANYS: Hui es celebra als sants SIMÓ i JUDES TADEO.

- LA BIBLIOTECA DE GATA CELEBRA L’ANY HERNANDIÀ.

- COM ERA GATA...fa 23 anys ( 7 a 15 de març de 1987 ).

- HISTÒRIA DEL POBLE: ELS NOSTRES CEMENTERIS ( IV ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -197-.

 



S'EXPOSA A LA BIBLIOTECA UNA MOSTRA DE SEGELLS SOBRE LA HISTÒRIA DE LA QUÍMICA

20111029170534-segells.jpg

El filatelista i professor gater Pepe Pedro, una de les ànimes del projecte

El 2011 es celebra l’Any Internacional de la Química

Des del dimecres 26 d’octubre i fins el dia 25 de novembre es podrà visitar a la Biblioteca de Gata de Gorgos l’exposició “La història de la química a través dels segells”.

Aprofitant que l’any 2011 ha estat declarat “Any de la Química” per coincidir amb el centenari del Premi Nobel a Marie Curie, els professors Pepe Pedro, Esther Galbis i Modest Sanfèlix han organitzat una exposició on es pot veure la història de la química.

A partir d’una col.lecció de segells, que s’han fet més grans per a poder veure’ls millor, els mestres han explicat amb text la història de la química.

L’exposició, segons va contar un dels organitzadors, mestre de l’IES de Gata, Pepe Pedro, té tres parts, una primera part que parla sobre la vida de Marie Curie, una segona on es poden veure els inicis de la química i una tercera on està l’estructura de l’àtom.

A la inauguració, a més dels organitzadors abans esmentats, també estaven mestres de l’IES de Gata així com el President de Meridià Zero, en Josep Lluís Doménech; l’alcaldessa de Gata de Gorgos, Ana Maria Soler; la regidora de Medi Ambient i Noves Tecnologies, Dora Caselles, i el regidor d’Educació i Cultura, Juan Pedrós, qui va donar les gràcies a tots.

L’exposició ha estat organitzada per Meridià Zero i la patrocinen l’Ajuntament de Gata de Gorgos, l’Ajuntament de Xàbia, el Ministeri de Ciencia i Innovació i la Fundación Española para la ciencia y la tecnología.

FONT: Fotos de la composició i text, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.

 



EL BLOG DEL CRONISTA ARRIBA A LES 69.000 VISITES

Si fa uns dies deiem que eren 68.000, ara ja en tenim mil més. I tot gràcies a vostés, usuàries i usuaris, que no deixen d’entrar, de conèixer, dia a dia, les notícies del poble, les històries, les fotografies antigues.

I ara que plou i no podem eixir al passeig, a les caminates, al camp...sempre podeu veure el blog del CRONISTA DE GATA i curiosejar per dins d’ell.

GRÀCIES A TOTES I TOTS per la vostra complicitat i endavant...



FORTA TROMBA D'AIGUA, començant la vesprada

Una forta tromba d’aigua està caiguent ara mateix sobre tota la comarca. Gata no és una excepció. Ha començat cap a les 14.30 de la vesprada i a hores d’ara, després de dues hores, encara continua. A la nit o demà us faré el balanç de la pluja caiguda. Barranquets plens, aigüeres arrosegant tot el que troben al seu pas i algun que altre problema per la força de la pluja i el vent poden anar complicant la vesprada en tota la comarca, si segueix així plovent força valent.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 29 d'octubre de 2010

Destacava tal dia com hui de l’any passat: la quinta part de la història dels nostres cementeris i un acord del Marq i l’Ajuntament de Gata:

- COM ERA GATA...fa 23 anys: 12 a 22 de març de 1987.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 29 és Sant Narcís.

- HISTÒRIA DEL POBLE: ELS NOSTRES CEMENTERIS ( V ).

- REUNIÓ MARQ-AJUNTAMENT.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -198-.

 



LES PLUGES SÓN NOTÍCIA. 70 LITRES CAIGUTS A GATA ( I ): Paisatges remullats

20111029182606-temps1-copia.jpg

EL RIU OMPLI D’AIGUA EL SEU LLIT

ES RECULLEN 70 LITRES A GATA. SOLS D’AHIR MATÍ A HUI, EN 24 HORES, 47 LITRES

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ EN GRAN, PUNXANT ACÍ)

Hui la notícia la tenim en el temps. La "gota freda" que diuen també ha afectat a Gata. "El riu ha vingut" diu la gent. És la manera col·loquial de dir que baixa aigua pel llit del riu Gorgos. D’ahir de matí a les 8 a aquest matí a la mateixa hora s’havien recollit 47 litres, segons em comunica l’amic Vicent Signes "Canya". D’anit a la mitjanit a ara s’han recollit al poble 35 litres. En total, l’episodi de pluges del 28 i 29 d’octubre, que encara no ha acabat, porta ja 70 litres. A l’hora de redactar-vos aquesta entrada torna a ploure de valent.

Les pluges deixen paisatges ben remullats, distints als secs de setmanes passades. A la composició fotogràfica us pose diversos llocs del poble i el terme. L’aigua és la protagonista.

A les fotos de la composició podeu veure: dalt, esquerra, la senieta dels Gorgos a migdia de hui, abans de correr fort l’aigua pel riu. Al mig, plovent al nou pont. Baix, esquerre: el Montgó vist des de les Hortes. Al mig, el Barranquet al pontet del Camí Vell de Gata. Dalt, dreta, el riu amb l’aigua d’escorrentia del poble. Baix, cara al Montgó tot nuvolat.



LES PLUGES SÓN NOTÍCIA ( II ): ¡¡ HA VINGUT EL RIU !!

20111029184620-temps2-copia.jpg

(LA COMPOSICIÓ EN GRAN, PUNXANT ACÍ)

És l’expresió popular, perquè el riu sec ja fa temps, milers d’anys que està ahí.

A migdia el llit del riu Gorgos estava sec. Enganyava per l’escorrentia de l’aigua dels carrers de Gata. Cap a les tres de la vesprada baixava ja amb aigua roja i amb força el riu. Era la conseqüència de més de cent litres caiguts a pobles com a Murla i Alcanalí, per on transcorre també el riu, allà amb el nom de riu Xaló.

Si aquesta nit segueix plovent no disminuirà tant el cabdal del riu. Ja va baixant, amb comparació a les primeres hores d’aquesta vesprada, però ja va omplint pous dels termes per on passa i sobretot Gata, que això és molt positiu, perquè hi havia necessitat d’aigua ja.

A la composició fotogràfica podeu veure el riu i la gent que s’apropava a veure’l amb aigua. A la part dreta, la diferència entre el migdia i quan ha augmentat.

Els xiquets i els majors criden ja l’alocució famosa en aquests casos: ¡¡ Ha vingut el riu !! ¡¡ Ha vingut el riu !!...

I segueixen les pluges...superant ja els 70 litres per metre quadrat a Gata.

 



EL GORGOS...JUGA A CASA. Demà el primer equip juga contra el Pedreguer

El mal temps i les pluges poden afectar als partits

No se si la pluja i el temps han afectat molt als partits de juvenils. Aquesta vesprada tenia que jugar a les 16.15 el Juvenil del Gorgos C.F. front al Xàbia B. Encara no se el resultat si s’ha jugat.

Demà diumenge 30 es jugarà la setena jornada de Segona Regional. El primer equip del GORGOS jugarà a casa al camp de Les Costeres contra el Pedreguer. Els llocs a la taula de classificació són pareguts. El Pedreguer està al lloc 10 i el Gorgos penúltim al lloc 13.



ACCIDENT A LA CORBA DEL TIO GREGORI, a la N-332

La Policia Local de Gata ha informat a través del facebook de l’accident que s’ha produit aquest migdia, al voltant de les 14 hores, a la carretera Nacional 332 a l’altura de la corba del Tio Gregori, un poc abans de la tenda de la Barraca.

Una corba molt perillosa i que no es fa res per a millorar-la, per motls accidents que hi ha. Possiblement a causa de la pluja, un cotxe s’en ha eixit de la via i ha pegat al guardarraïl. Els seus ocupants han baixant, segons comenta la Policia, i mentre es dirigien a un lloc segur, un segon vehicle ha volgut esquivar el primer cotxe accidentat anant a parar contra les persones que es trobaven en exie moment caminant. Han estat atropellades tres d’elles, de les quals dues han estat evacuades a l’Hospital de Dénia en estat molt greu.

FONT: Policia Local de Gata. Facebook.



LES PLUGES SÓN NOTÍCIA ( III ): Els gaters capten el "cap del riu" amb vídeo

20111029224527-temps3.jpg

He pogut contar fins a quatre vídeos penjats ja a Youtube referents al mateix tema, que és el més important de hui a nivell social de Gata: el riu. Els tres vídeos capten l’arribada de l’aigua a Gata, allò que nosaltres coneguem pel "cap del riu".

El vídeo més llarg i més complet l’ha penjat Joanvi Vallés, el regidor del Bloc, i té una durada de 3 minuts i 9 segons. Està pres des de l’estret de baix del Parc del Raval. És el moment en el qual el cap arriba allí mateix. Aquest és l’enllaç per si voleu veure’l: http://www.youtube.com/watch?v=u0AkbT-5M3E.

També al nou pont de la Font del Riu s’han gravat dos vídeos de curta duració que han estat penjats aquesta vesprada a Youtube per l’autor "2614gorgos". A un tercer capturat el "cap del riu" des del pont de les Alcolaies es veu també l’aigua arribant. En els tres es veu "el cap del riu" que ve de l’altre pont per baix del parc, que passa per baix del pont alcolaies i que travessa el pas del parc de la Font del Riu.

El primer vídeo té 55 segons i el podeu trobar a aquest enllaç: http://www.youtube.com/watch?v=_ElA4TRHvTU.

El segon vídeo té 49 segons de durada i l’enllaç és aquest: http://www.youtube.com/watch?v=PoG6S40jI-M.

Finalment, el tercer té 2minuts i 2 segons i es el més llarg dels tres. El podeu observar a: http://www.youtube.com/watch?v=KC2fjWeKhnw.

(A la fotografia podeu veure una secuència capturada del primer vídeo que us he dit, arribant l’aigua a l’estret).

FONT: Vídeos a canal Youtube.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -563, la d´'ahir dia 29-

20111030231724-grupnatzare2-copia.jpg

( PODEU FER MÉS GRAN LA FOTOGRAFIA, PUNXANT ACÍ )

El grup que va fer el Natzaré. Xics que van sofragar la imatge que es guarda a l’església i que tots els anys ix a la processó del Soterrament, un dels passos de Setmana Santa de Gata. La foto està feta l’any 1954. L’any 2004 es va celebrar el 50 aniversari.

Al grup podeu veure molta gent coneguda: a més dels majorals que estan baix de la figura del Natzaré, baix agatxats en primera fila estan els germans Feliu, Paco Carrasco i Nasio "els quatre cantons", entre altres. Entre els drets: Pepito Vives "de la tenda", els germans Vives -Francisco i Vicente (mon pare). Al fons Paco Costa "don Francisco". Al costat plantat el Ti Jaume Canyetes (el meu avi matern).

Observeu el lloc on està feta la fotografia i el confesonari. És l’altar del Cor de Jesús i les capelletes del Via Crucis que hi havien abans es veuen perfectament.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -564, la de hui dia 30-

20111030234022-image0-26solspoble-copia.jpg

( OBSERVEU LA VISTA DEL POBLE EN GRAN, PUNXANT ACÍ )

Em pose ja al dia amb l’última de les fotografies antigues publicades hui. La imatge és una vista parcial del centre del poble, quan encara no estava elevat el campanari, per tant abans de 1963. Tampoc estava construit el barri d’Alcolaies, per tant abans de 1950. Els anys 40 del segle XX seria la data d’aquesta fotografia.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 30 d'octubre de 2010

Hui és diumenge, el cinqué d’octubre, i un dels pocs mesos que tenen i tindran cinc diumenges en els últims anys i en els pròxims. Però recordem les entrades de fa just un any al blog, entre les quals destacaven un acte religiós important, un acte cultural i una necrològica, a més de la sisena part dels nostres cementeris:

- L’ARQUEBISBE DE VALÈNCIA ESTARÀ EN GATA EL 9 DE GENER DE 2011.

- LA BANDA DE GATA TÉ VUIT NOUS INTEGRANTS.

- HA MORT SALVADOR MONFORT, mare del regidor portaveu del Bloc Maties Monfort

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 20 és Sant Marcelo de León.

Encara dins de les entrades de la jornada, passada la mitjanit per ben poc, també posava aquestes entrades:

- HISTÒRIA DEL POBLE: ELS NOSTRES CEMENTERIS ( VI ).

- COM ERA GATA...fa 23 anys: Del 23 al 31 de març de 1987.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -la del dissabtem, 199-.



LES PLUGES SÓN NOTÍCIA ( III ): Adéu al temporal...i a l'aigua del riu

20111030192637-riu1-copia.jpg

¡¡ S’en va el riu !!, es podria dir ja hui

(SI VOLEU MIRAR LA COMPOSICIÓ EN GRAN, PUNXEU ACÍ)

Ja no plou. I pareix que s’en va tot, el tremporal i l’aigua del riu. Sols ha durat unes hores, les suficients per omplir plous i avencs, diuen els majors.

Al final de l’episodi plujós s’han recollit uns 125 litres a Gata, que no està res mal.

A les fotografies de la composició podeu veure la poca aigua que quedava ja aquest matí a les 8, amb hora nova. Les fotografies estan preses del nou parc del vial i de dalt del pont de les Alcolaies.



LA PARRÒQUIA RECULL 1.826 EUROS AMB MOTIU DEL DOMUND

La missa parroquial dels diumenges de migdia passa a ser a les 12.30 hores

Comencen les reunions i actes de l’Itinerari Diocesà de Renovació del nou curs 2011-2012

La parròquia de Sant Miquel Arcàngel de Gata va recollir diumenge passat amb motiu del Dia Mundial de la Propagació de la Fe (DOMUND), un total de 1.826 euros, que aniran destinats a missions, segon a informat aquest cap de setmana el senyor rector En Francisco M. Murillo. D’aquests diners, 1.608 es va arrerplegar a les colectes de les misses de dissabte i diumenge i la resta, 218 euros van ser recollits pels xiquets del Moviment diocesà Júnior pels carrers de Gata. El rector ha agrait la generositat dels fidels.

Per altra banda, hi ha alguns avisos de la setmana i alguns canvis en les misses, ja que com us vaig informar ara mateix està fent la seua entrada a la parròquia de la Santíssima Sang de Benidoleig el rector de Gata, que compartirà les dues parròquies. Les misses de diumenge a migdia passen a ser des de dimarts festivitat de Tots Sants a les 12.30 hores, retrasant-se mitja hora. Per cert, aquest del dia 1 de Novembre serà al cementeri.

La parròquia també anuncia quatre activitats pastorals d’aquesta setmana:

- dimecres 2 de novembre, als locals parroquials hi haurà reunió dels animadors de l’Itinerari Diocesà de Renovació (I.D.R.) que ja es posa en marxa, de nou, aquest curs.

- dijous 3, com tots els primers dijous de mes, serà Dijous Eucarístic. De 19.30 a 23.30 hores s’exposarà el Santíssim a l’altar Major i de 22.30 a 23.30 hores serà l’Hora Santa.

- divendres 4, a les 17.30 hores, al Centre Parroquial "Verge del Carme", guiats pel diàcon Juan Marí, hi haurà reunió per adolescents de 14 a 16 anys, aproximadament.

- divendres 4, a les 19.30 hores, serà presentat al Temple Parroquial, l’Itinerari Diocesà de Renovació.

- finalment, diumenge 6, a les 16 hores, des de la Plaça de l’Església, eixiran les persones que vulguen fer la Peregrinació Arxiprestal a Benissa, amb motiu del Itinerari Diocesà de Renovació.

FONT: Parròquia Sant Miquel Arcàngel, Gata.

 



MIRADES URBANES: Des del parc del vial

20111030202255-parc1-copia.jpg

( PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ )

Era matí, al canvi d’hora. Estava nuvolat. La tormenta es resistia a deixar la comarca. Al Parc del vial de Gata, a la vorera del riu, recentment banyat per l’escorrentia de barrancs i rierols, observava tranquil·lament plantes i cases, cases i plantes. Per un moment, el corral de Catxapa eren les restes d’altra gent, d’altre temps, de quan els nostres bisavis i avis. I mentre, la frescoreta inundava els passillets que formava el parc...

A la composició fotogràfic teniu diverses vistes, les mirades urbanes de hui.



MIRADES CURIOSES: EL TEMPS ÉS NOTÍCIA ( IV )

20111030205120-sonia14-copia.jpg

El riu Gorgos i els seus racons plens de bellesa ( I )

( PODEU GAUDIR DE LA COMPOSICIÓ FENT-LA MÉS GRAN, SI PUNXEU ACÍ )

Hi ha més fotos del riu Gorgos, quan arribava "el cap del riu", l’aigua a Gata. Quan botava l’aigua la presa de Planisses, inclús un paisatge nocturn d’anit mateix, fotografies encisadores que ha capturat la jove Sonia Soria Soler i que me les ha facilitades. Moltes gràcies pels ulls de càmera que en aquesta ocasió no són els meus i porten el segell d’una estudiant de fotografia.

Les podreu veure en dues parts. Ací teniu la primera.

Podeu observar la composició i el riu en diferents fases. Són mirades curioses del nostre riu.

FOTOS: Sonia Soria Soler.



MIRADES CURIOSES: EL TEMPS ÉS NOTÍCIA ( V )

20111030210534-sonia15-copia.jpg

La presa i el riu de nit...imatges del nostre riu Gorgos

( PUNXEU ACÍ, per a vore la composició més gran )

Com a segona part del reportatge de fotos que us deia de Sonia Soria Soler, ací teniu les altres imatges. El riu a la presa de Planisses, quan l’aigua havia superat el nivell, i una vista nocturna del riu i Gata.

Són mirades curioses que ni hui, a vint-i-quatre hores, es podran repetir per ara...Però ahí queden, a la retina fotogràfica i al calaix de les imatges del riu del qual portem el nom del poble.

FOTOS: S.S.S.



EL GORGOS CAU A CASA FRONT AL PEDREGUER: 3-4

Els juvenils empaten a tres gols contra el Xàbia B i els cadets guanyen a Benidorm, 1-2

La jornada última de lliga per al primer equip del Gorgos, els juvenils i cadets ha estat molt marcada per la pluja. Molts partits s’han suspés per els aiguats i ara tocarà recuperar-los.

El primer equip ha jugat hui i a tornat a caure. Gorgos, 3-Pedreguer-4. El Gorgos segueix penúltim mentre que el Pedreguer és seté.

El juvenil del Gorgos obtingué ahir un meritori empat a casa front al sempre difícil Xàbia B. 3-3 fou el resultat i ara segueixen tercers els joves de Fernando C. i amb 10 punts. El seu rival Xàbia B està al lloc 9é.

També van bé els cadets del Gorgos, que són cinquens. Van guanyar ahir vesprada al Ciudad de Benidorm B per 1 a 2, que és quart.



ARRIBA TOTSANTS, DIES DE VISITAR ALS NOSTRES DIFUNTS ( II )

20111030221232-cementeri1.jpg

Dimarts, festivitat de Tots Sants, missa pels difunts a les 12.30 al cementeri

Flors i cassilles ben netes

La Policia Local habilita sols una direcció d’anada. S’eixirà per la "Bassa de regar"

El "camposanto" li diuen uns. El cementeri, li diuen altres. La "parcel·la" dels Ecles, li diran els menys. El que si és cert és que totes les mirades estan posades aquests quatre dies -de hui al dia dels Fidels Difunts 2 de novembre- al "camposanto".

Nombroses són les persones, famílies que aquests dies visiten als seus difunts. Netejen les casselles, perquè degut a les obres ja acabades tenien més pols del què és corrent. Flors i més flors es veuran aquests dies i dijous ja tornarà tot a la normalitat. ¡¡ Què coses i què pensaments !!. Recordem als nostres que ja no estan a la terra, que ja descansen en pau.

Cal recordar que l’Ajuntament, per mig de la Policia Local, habilita ja des de hui una sola direcció d’anada cap al cementeri. La tornada a Gata es tindrà que fer baixant pel camí assagador de les Costeres fins a la "Bassa de Regar". Ahí cal anar molt alerta per la carretera de Xàbia sempre tan transitada i l’eixida.

Com ja és costum, el senyor rector pujarà al cementeri a beneir les casselles i els difunts que allí reposen, have traspassat aquest món. Per primera vegada, la missa que s’oficiarà allí, no es farà per la vesprada sinó pel matí estrenat-se l’horari de les 12.30 hores.

A la fotografia que ja té uns quants anys, els veïns de Gata visitant als seus difunts, al cementeri nou però encara a la part esquerra. Ara ja està ocupada la part dreta i tres dels nínxols de nova fabricació.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -562, la del dia 28, divendres-

20111030224633-image0-66-copia.jpg

Torna l’espai de fotografies antigues i ja anem per la 562. Per a posar-me al dia, ara pose la corresponent a divendres 28.

Si l’altre dia posava l’entrada del rector En Manuel Frasés a la parròquia de Gata, com hui el rector de Gata ha entrat a Benidoleig, la que serà la seua segona parròquia, us pose el sermó del dia d’entrada de En Vicente Marqués Pastor, que ara regenta la parròquia de Jesús Pobre.

En Vicente Marqués va estar a la parròquia de Gata des del 10 de novembre de 1974 a l’1 de novembre de 1994. Per tant, aquesta fotografioa que us mosgtre de l’altar i la seua entrada té 37 anys.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 31 d'octubre de 2010

Tancava el mes d’octubre l’any passat amb la fotografia antiga nº 200, un nombre exacte. Tancava també la sèrie d’entrades sobre els nostres cementeris:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 31, últim dia del mes, és Sant Alonso i Sant Quintín.

- EL GORGOS CAU FRONT AL LÍDER A BENIDORM (2-0).

- HISTÒRIA LOCAL: ELS NOSTRES CEMENTERIS ( i VII ).

- COM ERA GATA FA...23 anys (1 al 9 d’abril de 1987).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -200-.



L'ERMITA, LLOC D'INTERÉS PER A PINTORS AFICCIONATS

20111031230135-pintors1.jpg

Casualment he trobat hui a la replaceta del Calvari, quan marxava a peu cap al cementeri, a un grup de dos homes i tres dones estrangers, la majoria anglesos, sentats i dibuixant la façana i tot el santuari de l’ermita del Santíssim Crist del Calvari. M’han comentat que són un grup que es diu "El placer de pintar" i tenen la seua seu a Ràfol d’Almúnia.

Hi ha dos espanyols, anglesos, alemanys i holandesos que cada dilluns es reunixen i fan una excursió a un paratge, a un lloc de la comarca, per a pintar. Hui han escollit l’ermita. Eren poquets per la por al mal temps dels habituals. Comentaven que era un lloc molt bonic i que era díficil pintar la façana i els costats del santuari. Ha estat un plaer conversa amb aquesta gent.

Sols resta fer-nos la pregunta: aquesta aficció, aquest interés, ¿el tenim els gaters com el tenen ells?.



VESPRA DE TOTS SANTS: ELS GATERS VISITEM EL CEMENTERI

20111031232446-dsc00067.jpg

Hui és la vespra. I com sempre dic, i ara més que mai, el que no fa la vespra no fa la festa. Demà és la festivitat de Tots Sants, jornada que sempre els gaters com en la resta del món catòlic, visiten els difunts, per a recordar-los a la jornada del dia 2, dia dels Fidels Difunts.

A la fotografia, una imatge curiosa, pel seu enfocament, d’un dels "carrers" del cementeri, tot adornat...

I ara toca una altra pregunta: I a partir del dimecres...¿recordem tant als nostres difunts...?



Archivos

Blog creado con Blogia. Esta web utiliza cookies para adaptarse a tus preferencias y analítica web.
Blogia apoya a la Fundación Josep Carreras.

Contrato Coloriuris