Admin

Se muestran los artículos pertenecientes a Marzo de 2013.

RECORDEM...UN ANY..DOS ANYS DE BLOG

AQUELL 1 DE MARÇ DE 2011: La informació venia de la mà de Enertec que estava a una exposició a València. La primera part del monogràfic que recordava les festes a juliol de 1988 donava pas a la fotografia antiga 322 sobre un grup d'escolars i Donya Rosa.

AQUELL 1 DE MARÇ DE 2012: El blog arribava a 95.000 entrades. Hui arriba a 198.000. La diferència és notable. La Policia Local comentava el blog. Feia un resum com faré hui: "Març: mes de fites de tota classe". A "Sabieu...? l'aventura d'un gater a Cuba servint en 1878.



PRIMER DIA DE MARÇ I JA SÓN MÉS DE 198.000 VISITES LES QUE TÉ EL BLOG

Ara si que es pot dir que estem a moltes poques visites dels usuaris del blog per a fer les dues-centes mil. Hui, primer dia del mes de març, i ja té el blog més de 198.000 visites. Les fotografies antigues marquen el ritme, el facebook amb més de 330 persones que reben la informació puntualment que puje a aquesta xarxa, les notícies, tot fa que avancem ràpidament. Com sempre dic...a seguir.



COMENCEM MARÇ. CALENDARI D’ACTES A GATA

20130301212308-miganyquintades-copia.jpg

Començaré per un refrany del mes, que ve com anell al dit: “Boira de març, aigua segura i la mar moguda”. És el que ha fet hui al llarg de tot el dia.

Però el mes de març a Gata ens espera carregat de moltes propostes socials, culturals, religioses. Ací teniu el calendari d’actes a Gata, per no perdre’s cap activitat. Potser en passe per alt alguna coseta. Si és així, vosaltres mateixa podeu completar-ho.

A Gata, pràcticament molts dels dies tindrem moguda, és a dir activitat de tota classe i varietat.

Dia 2. Dissabte: Concert del Músic. Novetat. Casal de la Música actua la Banda Unió Musical, 19.30 hores. Ocasió immillorable per a gaudir dels nostres músics en tota la seua plenitud.

Dia 3. Diumenge: Tres activitats. 9 h. A nivell comarcal i si el temps ho permet, comencen les rutes de “Camina per la Marina Alta” del CEMA. Toca la primera a la Font de la Mata i al Serrillàs. 9.30 h. Dia de l’Arbre a Gata. 9.30 h. Pujar a l’antic camp de tir (ara camp de vol) per a plantar un arbre. 19 h.: Trobada de bandes juvenils, Casal de la Música. Banda Juvenil de Gata i Banda juvenil d’Ondara.

Setmana del 4 al 8, xerrades quaresmals a l’església. 22 hores.

Dia 7. Dijous: Donació de sang. Saló del Centre Social Integrat, vesprada 17-20.45.

Dia 8. Divendres: 19 h. Escola de Plàstica Experimental “Antoni Vives”. “Art i Natura” Conferència a càrrec de Joseph Ginestar. A la biblioteca, 20 hores. Club de Lectura. “Pedro Páramo” de Juan Rulfo.

Dia 12. Dimarts: Onomàstica del rector fill de Gata, abat emèrit, Don Alberto Caselles, 85 anys.

Dia 13. Dimecres: Altra onomàstica i centenària. La dona més vella de Gata complirà, si Déu vol, 103 anys. Francisca Costa Diego.

Dia 16. Dissabte. Jornada, visita guiada a l’IVAM i altres museus d’art contemporani a València. Escola de Plàstica Experimental “Antoni Vives” de Gata.

Dia 17. Diumenge. Mig any de Quintades a Gata. Estrena de l’acte. Organitza la Comissió de Festes 2013. Regidoria de Festes. Es farà al pati cobert del col·legi.

Dies 18 i 19. Dilluns i Dimarts. Festes. Vespra de Falles i dia de Sant Josep. Aniversari de la Coral Serrillàs.

Dia 23. Dissabte de Dolor. 20.30 h. Concert de música sacra a l’església. Banda Unió Musical. Inici de la ruta Maroc Challenge 2013. Eixida de l’equip amb dos gaters des de Xàbia.

Dia 24. Diumenge. Tradicional Diumenge de Rams. A Gata, processó i missa pel matí. Foguerils a migdia i per la vesprada. Comença la Setmana Santa

Dia 28. Dijous Sant. Misses i llavatori de peus.

Dia 29. Festa. Divendres Sant. Bon matí Via Crucis pujant a l’ermita. Vesprada nit Processó del Sant Soterrar. Final de la Maroc Challenge 2013.

Dia 31. Diumenge de Pasqua. 9, Encontre. Misses pasquals. Tot el dia, eixides al camp de les quadrilles d’amics.



GATA TINDRÀ UNA NOVA FESTA: MIG ANY DE QUINTADES

20130301214020-miganyquintades.jpg

Serà diumenge 17 de març, organitzada per la Comissió de Festes 2013 amb la col·laboració de la Regidoria de Festes

Una nova festa s'esdevé per a Gata. Serà d'ací dos setmanes. La Comissió de Festes 2013 ha organitzat el Mig Any de quintades per primera vegada al poble. Ja s'ha fet públic el cartell amb totes les activitats que es faran eixe dia. Serà tot al recinte cobert del col·legi públic de Primària "Santíssim Crist".

A les 13 hores totes les quintades es concentraran a la Plaça Nova i aniran de cercavila pels carrers del poble fins al recinte escolar. A les 14 hores es farà el Dinar del mig any, que consistirà en aperitiu, paella gegant, postre, beguda i xupito. Tot això per 15 euros. A les 16 hores començarà la música en viu i discomòbil fins que el cos aguante.

La compra de tickets es podrà fer fins divendres 15 a "Gata Informàtica" en horari comercial, als membres de la comissió de festes o el divendres 8 al mercat.

Ja sabeu...la festa està servida, ara falta acompanyar-la.

A la imatge teniu el cartell anunciador.



GATA RECULL 85 LITRES EN ELS DOS DIES DE PLUGES

De bon matí, encara ha fet pedra lleugera mesclada amb aigua

Hem tingut tot el dia més pluja. Sols ha donat el temps un respir a migdia, i això que anaven a obrir-se clars, però trobe que no. Encara al tardet més aigua. Ahir es recollien 34 litres i hui 46. A més encara s’hauran mesurat uns cinc litrets més aquesta vesprada. Tot plegat, uns 85 litres d’aigua han caigut a Gata. Agraïsc, com sempre, les dades facilitades per Vicent Signes "Canya". De bon segur que este episodi plujós vindrà molt bé per al cam gater, perquè ja ha fet bona saó.



IMATGES CURIOSES: Neu al cim del Montgó

20130301223243-tonicatalaneumontgo.jpg

Què pensaveu, que no hi havia neu prop!. Uns amics han demostrat que sí. L'amic Toni Catalá ha pujat aquesta vesprada al cim del Montgó (753 metres) ell i un company. S'han trobat les sendes plenes de neu i gelor. Anaven, això sí, ben abrigats. Al cim, dalt al vèrtix, igual. Han fet una caminata rigurosa i el facebook ha estat el testimoni de què hi ha neu prop. També em comunicava l'amic Joan Verdú de Castell de Castells que sols a la serra, a les altures, es veia nevat. Al poble, a Castells, no.

Sens dubte la foto curiosa de hui dedicada, com no, al Montgó i com no al temps.

Foto pujada al facebook per Toni Catalá Marí.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 2 DE MARÇ DE 2011: Seguia el monogràfic especial de festes de 1988 a la sèrie "Com era Gata...fa 23 anys". A la fotografia antiga veïem tres xiques baix del pont de la via.

AQUELL 2 DE MARÇ DE 2012: En esport publicava: "Torna el futbol el cap de setmana". Com a notícia: "Un centenar de persones assistixen a la reunió sobre el canvi de contadors elèctrics". El pressupost de 1879 (13.567 pessetes) es recordava a la sèrie "Sabieu...?".



L'EQUIP DELS GATERS PREPARA EL COTXE DEL MAROC CHALLENGE 2013

20130302201033-maroccotxe1.jpg

Una nova imatge ens ofereix el facebook del que ells anomenen el "Dream Team". A l’esquerre dalt està Jacobo Pedrós, al mig Juan Miguel Gavilà, ells dos participaran el 23 de març al Maroc Challenge 2013. També podeu veure a la foto al costat de Gavilà a David Costa Boronat; baix a Mateu Pedrós Pérez i a Rubén Bequio Ronda. L’equip prepara el cotxe i comença el compte enrere, a falta de 21 dies.

Foto extreta del facebook.



LA PREMSA parla de...LES CASES DE LA BENITZAINA, de Xàbia i Dénia

20130302202332-dscf4863.jpg

De nou, el litigi. Disputant-se el lloc declarat BIC, les cases de la Benitzaina. L'ermita està en terme de Xàbia i les cases en terme de Dénia. Publica INFORMACIÓN i LEVANTE-EMV un article de A.P.F. que titula "Xàbia alega contra el nuevo PGOU de Dénia por usurpar la ermita del XVIII de Benitzaina". Al subtítul: "El deslinde que sitúa el templo en término xabienc devino definitivo en 1994, pero la capital comarcal sigue utilizando la cartografía antigua". Ací teniu l'enllaç a la notícia: http://www.levante-emv.com/comarcas/2013/03/02/xabia-alega-nuevo-pgou-denia-usurpar-ermita-xviii-benitzaina/978614.html.

Mentre estiren uns cap ací i els altres cap allà, dir que els actuals dos propietaris de les cases són gaters, perquè la família dels "Paresants" sempre ha estat la propietària del terreny, ermita i cases, per molt que xabiers i deniers batallen per conseguir-ho.

A la fotografia feta a maig de l'any passat, les cases de Benitzaina, origen del debat.



IMATGES CURIOSES: Quina pelà!!, el ficus de la Plaça Nova podat

20130302204229-ficus7.jpg

Els operaris de servicis de l'Ajuntament han podat el ficus de la Plaça Nova i l'han deixat, com es diu popularment, tremolant. Quina pelà li han pegat!!, utilitzant un símil de barber o perruquer. La poda s'ha fet aquesta setmana passada i s'han deixat les pertinents branquetes per a rebrotar. Ara dona una imatge curiosa, el mires d'on el mires. Segur que per al pròxime event, que serà la concentració de quintes diumenge 17 pel matí, l'escenari de fons tindrà que ser a l'altra part de plaça. Ací teniu la foto de com està hui l'arbre, no perdau detall.

A la composició de les fotos, el podeu observar cap a dins i cap a fora de la plaça.



AVANÇ: EL CONCERT DEL MÚSIC...tot un èxit

20130302211911-concert1.jpg

El Casal de la Música està acollint ara mateix el nomenat per ells CONCERT DEL MÚSIC. Tot un èxit està resultant pel que conta Verónica Vives que envia aquesta fotografia via facebook. És un avanç del reportatge que més tard tindreu al blog. Com sempre, la banda de Gata no és que done la talla, dona tot el vestit sencer i a més tots els seus complements, és un dir.



Hª LOCAL: CAPELLES A GATA. CALVARI. XI estació: Jesús és clavat a la creu

20130302220652-dscf0619.jpg
Onzena estació: "Jesús és clavat a la creu" que corresponia a ahir, primer de març. Ja arribem quasi a la replaceta de l’ermita, resta tan sols una en el camí. Aquest és el text que podem llegir: "Aquí fue en la cruz clavado, rotas las manos y pies: pecador que así lo ves, ¡como abrazas el pecado".
Les cares dels que claven a Jesús estan totes picades. Continua fins ací la malifeta d’algunes persones de cara al patrimoni local...
La dedicatòria: "A expensas de una familia de Acción Católica".
 
Ací teniu l’enllaç a la PRIMERA ESTACIÓ (19-2), l’enllaç a la SEGONA ESTACIÓ (20-2); a la TERCERA ESTACIÓ (21-2); a la QUARTA ESTACIÓ (23-2,1ª); a la CINQUENA ESTACIÓ (23-2,2ª);  la SISENA ESTACIÓ (24-2); a la SETENA ESTACIÓ (25-2); a la VUITENA ESTACIÓ (26-2); a la NOVENA ESTACIÓ (27-2) i a la DESENA ESTACIÓ (28-2).


TOT UN ÈXIT: PRIMER CONCERT DEL MÚSIC DE LA BANDA DE GATA

20130302225523-compo1-copia.jpg

PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

S’han superat a ells mateixos. La banda Unió Musical de Gata ha celebrat hui una novedosa actuació, el CONCERT DEL MÚSIC 2013. Per què concert del músic i no un algtre nom?. Per què ells havien escollit les peces, ells les preparaven, ells les mimaven amb els seus instruments sota la batuta del mestre Joan Giménez Ortiz. Inclús, s’han posat les camisetes de festa, més informals "Sóc de la banda de Gata". I alguns d’ells han fet el muntatge amb imatges. Rosa Monfort ha presentat com sempre i ha diferenciat entre aquest concert i el que faran el dia 23, dissabte de dolor, a l’església. Aquell serà ja molt més formal.

A l’acte han assistit les autoritats, encapçalades per l’alcaldessa. Molt de públic i com ja vaig dir dos euros per persona per sofragar el canvi de seients, que ja toca.

Servixca aquesta composició fotogràfica de felicitació a aquesta BANDA UNIÓ MUSICAL DE GATA que concert rere concert, actuació rere actuació, es supera i alcança cotes molt altes.

Us pose els comentaris que ha fet el mestre Joan, una vegada acabat el concert, i que ha penjat al facebook:

"Hui em disfrutat tots !!!: músics, públic i fins el director. Ha sigut, com molt bé han dit representants de l’Ajuntament de Gata de Gorgos que han assistit al Concert, un "concert espectacular", entre altres coses, per què la Banda ha creat hui un verdader espectacle, amb un repertori divertit, diferent i a més ambientat amb llums e imatges. Enhorabona músics!!!
ANEM FENT BANDA"

Ah...i recordeu que demà a les 19 hores al mateix lloc TROBADA DE BANDES JUVENILS. Actuen la banda juvenil de Gata i la banda juvenil d’Ondara.

Per a que escolteu alguns dels fragments musicals del concert ací teniu els enllaços:

http://www.youtube.com/watch?v=cm5tjfeSwCk&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=F_EayNl9ODU.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.052, la de hui dia 3-

20130303234002-b007festerescopia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO, PUNXANT ACÍ)

Ja em pose al dia en quan a fotos. La imatge és de la col·lecció de la família Soler Mulet, de "el Rellotger", als que torne a agrair la cesió de les fotografies. Festeres un dia de festes, Plaça Nova. Podeu veure l’arc que posaven abans, les faroles i inclús les baranetes de madera. S’en veu una just on està el xiquet darrere d’elles. Totes elles amb teja i banda. D’esquerra a dreta estaven Rosa, la propietària de la foto (Rellotgeria Rubí); Anita Diego, cosina d’aquella; Marita "Polita", dona de Pepe Salvá; Rosarito (Xaro la de Miñana); Pepita, dona de Paco Senitjero, i Merceditas, filla de Donya Mercedes.

Em comenta una de les festeres, Anita Diego, que era l'any 1960 ó 1961. Unes quantes xiques van ser elegides per a representar els actes de les festes patronals, com aquell partit de futbol tan recordat on jugava García Mulet, que estava jugant al València C.F. o com les visites als vellets del poble o la participació a la berbena a la Plaça Nova.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 3 DE MARÇ DE 2011: Es recordava el 29 de juliol de 1988 a la sèrie "Com era Gata...fa 23 anys". Gata era notícia al BOP per dos vacants a la Policia Local. Començava tal dia com hui el Carnestoltes, els Darrers Dies.

AQUELL 3 DE MARÇ DE 2012: Publicava un reportatge sobre el Perú i la missió de Vicent Font: "Avança la tasca evangelitzadora de Vicent Font al Perú". A "Sabieu...?" descobríem una epidèmia de virola en 1880, que provocà el tancament de les escoles.



XERRADES QUARESMALS, DE DILLUNS 4 A DIJOUS 7, PROJECTE "MISIÓN EN VALENCIA"

20130303194535-missioval.jpg

Del projecte "Missió a València", a les 22 hores, a l’església parroquial

Predicarà el rector de Piles, Ernesto Sanchís

Demà dilluns dia 4 de març comencen les xerrades quaresmals 2013, que enguany formen part del projecte de l’Arquebisbat de València "Misión en Valencia". Al llarg de quatre nits, de dilluns a dijous, a les 22 hores a l’església parroquial de Sant Miquel Arcàngel de Gata, predicarà el rector de la parròquia de Santa Bàrbera de Piles (València) Don Ernesto Sanchís.

"Misión en Valencia: Porta fidei", que així s’anomena el projecte convoca a totes les parroquies a quatre dies d’una missió singular amb quatre catequesis "kerigmàtiques" (catequesis inicial en la qual s’explica com Jesucrist ha mort i resucitat per a la salvació de tots). L’objectiu d’aquesta nova "acció missioner" és anunciar a Jesucrist a totes les persones que es troben allunades de l’Església i per a "viure l’Any de la Fe com a any de conversió".

Per la seua banda, el nostre rector, Don Francisco M. Murillo també anirà a fer quatre dies de predicació a una altra parròquia, serà a la de "Cristo Rey" a Gandia.

FONTS: Parròquia de Sant Miquel, Gata i pàgina web de "Infocatólica".



ACABA LA PRIMERA FASE DEL CONTROL DE VELOCITAT DE LA POLICIA LOCAL

20130303201012-policia.png

Del 4 al 10 de març les denúncies seran ja reals

Caldrà anar amb compte i com correspon

La Policia Local de Gata, a través de les xarxes socials (facebook i la seua pàgina web) anuncia que es dona per tancada la primera fase del control local de la velocitat de vehicles. Aquesta setmana passada les infraccions s’han convertit amb amonestacions. La pròxima setmana, des de demà dilluns dia 4 al diumenge 10, es passa a la segona fase, és a dir les infraccions recollides pel radar si que seran denúncies reals i efectives. Així que cal anar amb precaució i com corresponga la marxa i la velocitat.

Us reproduïsc a continuació, literalment, el comunicat que fa la Policia Local:

"CONTROL DE VELOCIDAD: llegó el domingo, y con ello se terminó la fase I del control local de la velocidad de vehículos, consistente en realizar mediciones con el radar, pero con la característica de que todas las infracciones recogidas, han sido transformadas en avisos mediante carta a los conductores, para que tomen conciencia de la infracción cometida. A partir de mañana lunes día 4 y hasta el domingo día 10 de marzo, comienza la fase II que se caracteriza porque todas las infracciones (excesos de velocidad) recogidas por el radar, sí que van a ser denuncias reales y efectivas, sin posibilidad de aviso.

Para evitar ser denunciado por el radar, y tras lo recogido esta semana por estadística, siga las siguientes recomendaciones:

a) Cuando acuda al colegio, no sobrepase los 20 km/h en el Grupo Escolar, así como tampoco los 40 km/h a partir de medio Puente Nuevo dirección C/ San José (lo indica las señales). Ha sido genial ver esta semana, cómo lo...s coches iban muy despacio, porque ante cualquier imprevisto, no hubiese ocurrido absolutamente nada.

b) Una vez sobrepasada la señal que indica el término municipal, no sobrepase los 50 km/h y tenga en cuenta que en la Font del Riu sentido Alicante, hay una señal de 40 km/h por curva peligrosa.

c) En la zona de Les Sorts, reduzca la velocidad al acercarse a centro escolar o pabellón deportivo, ya que por las tardes, la afluencia de niños es muy importante (indicado por señales).

d) La C/ Trossets no es una pista de despegue, y ahí es donde se concentran el 80% de denuncias de la gente de Gata, con velocidades que alcanzan los 80 km/h.
e) por dentro de poblado, aunque la máxima genérica sean los 50 km/h, recuerde adaptar su velocidad a las características de la vía. No es lo mismo ir a 50 km/h en la Avda. Marina Alta que en la C/ Nueva o C/ Peñón.

P.D: sabemos de antemano, que va a darse el problema de comparativas de por qué a ti te han avisado de que ibas a 70 km/h y a mí me han puesto una denuncia en el mismo lugar. Recuerden: del 25 de febrero al 3 de marzo, no se han puesto denuncias, sino avisos (mismo trato a todo el mundo). Del 4 al 10 de marzo, no hay avisos, sino denuncias (mismo trato a todo el mundo)."

FONT: Policia Local de Gata, a través del facebook i la seua pàgina web.



EL GORGOS GUANYA AL ORBA (1-0) I JA ÉS CINQUÉ

20130303202533-gorgos.jpg
El Gorgos ha jugat aquesta vesprada al camp municipal de "Les Costeres". Ha guanyat 1-0 al Orba, gol de Molines en la primera part. No ha estat un partit vistós. Ha tingut moltes faltes, moltex queixes de l’equip visitants i l’arbitre no les ha tallades quan tocava.
A la segona part han arribat les expulsions. Pel Gorgos, per protestar, ha expulsat l’arbitre al preparador Miguel "Polaca" i per l’Orba a jugador al mostrar-li dues grogues. L’equip del Gorgos ha defés bé el resultat i inclús ha disposat d’alguna ocasió més al segon temps.
Amb aquest resultat, el Gorgos és cinqué amb 40 punts i Molines ja porta désset gols.
No ha tingut tanta sort el Gorgos juvenil aquesta setmana. Ahir dissabte va jugat també a casa front el Benifairó de la Valldigna i el resultat va ser 0 a 3 a favor de l’equip de la Safor. Els juvenils del Gorgos estan al lloc onzé amb 20 punts.
 
A la imatge, una formació habitual del primer equip del Gorgos C.F.


Hª LOCAL: CAPELLES A GATA. CALVARI. XIIª estació: Jesús mor a la creu

20130303203702-dscf0623.jpg
Arribada l’última estació de la pujada, resta la de la replaceta i la que presideix la façana de l’ermita. La dotzena estació: "Jesús mor a la creu" corresponia a ahir, dissabte dia 2. Aquest és el text que podem llegir a les rajoletes: "Ni los clavos ni el madero me tienen aquí clavado, sino solo tu pecado, y lo mucho que te quiero".
Aquest plafó ceràmic pareix que no va estar picat pels que van fer aquesta malifeta que em comentat dies abans. es manté prou bé la capella.
Pel que fa a la dedicatòria diu: "A expensas de D. Vicente Mulet Caselles y Dª Hermenegilda Signes Moragues".
 
Ací teniu l’enllaç a la PRIMERA ESTACIÓ (19-2), l’enllaç a la SEGONA ESTACIÓ (20-2); a la TERCERA ESTACIÓ (21-2); a la QUARTA ESTACIÓ (23-2,1ª); a la CINQUENA ESTACIÓ (23-2,2ª);  la SISENA ESTACIÓ (24-2); a la SETENA ESTACIÓ (25-2); a la VUITENA ESTACIÓ (26-2); a la NOVENA ESTACIÓ (27-2); a la DESENA ESTACIÓ (28-2) i a la ONZENA ESTACIÓ (1-3).


Hª LOCAL: CAPELLES A GATA. CALVARI: XIIIª estació: Jesús en braços de sa mare

20130303212241-dscf0629.jpg
Ja estem dalt de la replaceta de l’ermita. La capella que comença el cercle i que acompanya a les set de la Corona de la Verge és  que presideix la façana de l’ermita. Aquesta tretzena estació es titula: "Jesús en braços de sa mare" i correspon ja a hui diumenge. El text que trobem escrit és el següent: "Aquí a Cristo desclavaron, y en los brazos de su madre la viva hechura del padre a la Virgen le entregaron".
Aquest plafó ceràmic, igual que l’altre, per estar més a prop del santuari es conserva millor, la qual cosa és gratificant, vistes les primeres capelles.
Finalment, la dedicatòria diu: "A expensas de Hermanas Dª Teresa y Rosa Mulet Monfort".
 
Ací teniu l’enllaç a la PRIMERA ESTACIÓ (19-2), l’enllaç a la SEGONA ESTACIÓ (20-2); a la TERCERA ESTACIÓ (21-2); a la QUARTA ESTACIÓ (23-2,1ª); a la CINQUENA ESTACIÓ (23-2,2ª);  la SISENA ESTACIÓ (24-2); a la SETENA ESTACIÓ (25-2); a la VUITENA ESTACIÓ (26-2); a la NOVENA ESTACIÓ (27-2); a la DESENA ESTACIÓ (28-2); a la ONZENA ESTACIÓ (1-3) i a la DOTZENA ESTACIÓ (2-3).


HUI, LA BANDA JUVENIL HA PARTICIPAT EN LA TROBADA, JUNT AMB LA DE ONDARA

20130303220151-bandeta.jpg

Hui li ha tocat a la Banda Juvenil de Gata, dirigida per Felipe Fuertes Guardiola, músic de la banda Unió Musical, participar en la Trobada junt amb la Banda Juvenil d'Ondara.

També excepcional concert pe,ls més menuts de l'escola. L'Ajuntament ha penjat aquest vídeo al facebook. Podeu sentir-los una estoneta.

http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=278050915660952&set=vb.100003681367757&type=2&theater.

FONT: Foto i vídeo, Ajuntament de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.050, la del dia 1/3-

20130303222021-fotoxiquetsmanolo-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO PER A OBSERVAR EN DETALLS ALS MENUTS FUTBOLISTES, PUNXANT ACÍ)

Recupere la sèrie més estimada i observada del blog, la de les fotografies antigues. 50 fotos per dalt de mil ja són. La foto corresponent al primer dia del mes de març no està tan lluny en el temps, però si que s'observen canvis. Els xiquets ja són homes. Va de futbol, de la cantera del Gorgos. La van pujar alguns dels protagonistes de la foto al facebook i la va completar Manolo, el seu preparador, que el podeu veure darrere d'ells al camp de Pedreguer (podeu veure la Sella enfront). Mireu que posava a la camiseta "Frutos secos Patri"...han passat ja anys d'això. Any 1999, era l'equip prebenjamí del Gorgos. Dels tretze partits amistosos que van jugar els van guanyar tots. L'equip seria més tarde a la temporada 2001-2002 campió en la categoria benjamí, amb 24 partits guanyats, dos empatats i cap perdut.

Però qui eren estos xavalets. De peu estaven, d'esquerra a dreta: José, Sergi, Francisco José, Luis, Francisco, Adrià i Paco. Sentats al banc, d'esquerra a dreta: Quico, Juan, Molines, Lucas, Eloy i José Andrés. Els preparava, com no, Manolo, que el teniu darrere abarcant-los a tots.

Ahí els teniu, com canviem !!, algun encara juga al futbol i molt bé, ara al primer equip, altres ja s'ho han deixat. Com passa sempre.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.051, la d'ahir dia 2-

20130303233059-b025pepeconvit.jpg

De la col·lecció de Jaime Signes pose la foto que corresponia al dia d'ahir. Una foto on es pot veure a son tio Pepe "Mónica", que era administrador de Correus. S'en recorda molt la gent més major de Pepe. Ací està molt jove Pepe, al mig de dues amigues i els acompanya també un amic, a una festa. Ell li deien José Soler. Va morir l'any 2002, als 88 anys.



SUPERADES LES 199.000 VISITES DEL BLOG

Ja quasi damunt de les dues-centes mil. Quan menys ens adonem arribarem a la xifra tantes vegades dita. Ara mentre fem un descans a les 199.000 visites. Ja es superen les 250 sobre eixa xifra i tot gràcies a vostés/vosaltres. GRÀCIES A TOTES I TOTS...anem fent blog...anem avant.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 4 DE MARÇ DE 2011: Al BOP es publicava una llicència ambiental a Gata. La pluja, com hui, era un element més del dia: "Ha tornat a ploure: 5,6 litres". Era Darrer Divendres i es suspenia la desfilada infantil per pluja. Començava una sèrie que va ser molt visitada: "Aquelles tendes i tendetes del record".

AQUELL 4 DE MARÇ DE 2012: A l’esport publicava: "El cadet del Gorgos goleja 5-0 al Verger". En 1881 l’alcalde de Gata era Francisco Feliu. Ho sabíem per la sèrie "Sabieu...?" i la premsa històrica virtual.



AL VOLTANT DE 70 PERSONES PARTICIPEN EN LA PLANTACIÓ D’ARBRES

20130304220548-diaarbrecompo.jpg

Al voltant de 70 persones, entre majors i xiquets, van participar ahir diumenge en la plantació d’arbres organitzada per la regidoria de Medi Ambient per celebrar el Dia de l’Arbre. A les 9:30 hores es van concentrar a la Plaça Nova per a traslladar-se a la zona de les Alcolaies per a fer la plantació i en acabar, esmorzar al camp de vol mentre el club d’aeromodelisme Gata feia una demostració.

Dels 400 arbres, donats per la Conselleria d’Infraestructures, Territori i Habitatge, una part es van plantar diumenge i es van repartir entre els assistents, i una altra part servirà per reforestar la zona de la “Cova del Tio Benito” que es va cremar l’any passat. Principalment, es van plantar arbres autòctons com garrofers, pi Carrasco i carrasques.

A la composició de fotos podeu veure als participants pujant i al lloc on van plantar.

FONTS: Fotos i text Gabinet de Premsa, Ajuntament de Gata.



UN NOMBRÓS GRUP PARTICIPA EN LA RUTA FONT DE LA MATA-SERRILLÀS

20130304224742-comporuta-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Primera de les rutes de "CAMINA PER LA MARINA ALTA"

Un nombrós grup de gent de tota la comarca va participar ahir diumenge a la primera ruta de la Vª edició de "CAMINA PER LA MARINA ALTA", que organitza el CEMA (Consorci Esportiu de la Marina Alta). Els participants van eixir pel parc del Raval i mirador de les Coves Roges per a pujar peer la senda a la Font de la Mata. D'allí van passar al Serrillàs i van tornar a Gata. Un passeig de 12,5 kilòmetres que van començar cap a les 9 del matí i van acabar cap a la una de migdia.

A la composició fotogràfica teniu alguns dels moments de la ruta i les vistes tan precioses capturades per l'amic VICENT DOMÉNECH, que gestiona i amb gran acert la pàgina de facebook "Xàbia Meravellosa". Li agraïsc la deferència de poder mostrar-vos les seues fotos que són un encant d'imatges.

FONT: Fotos de Vicent Doménech (Xàbia Meravellosa).



DIJOUS 7, REUNIÓ INFORMATIVA SOBRE EL P.G.O.U.

20130304225913-particiuajunt.jpg
L'Ajuntament de Gata de Gorgos informa que dijous dia 7, a les 19.30 hores a la Sala de Plenaris de la Casa Consistorial hi haurà una reunió informativa sobre el Pla de Participació Ciutadà del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) de Gata. L'acte està organitzat per les regidories de Urbanisme i de Participació Ciutadana.
 
Dalt teniu el cartell anunciador.


HUI TAMBÉ HA PLOGUT...JUST COM FA DOS ANYS

Ha plogut tota la vesprada. Ha començat cap a les tres i ha parat al voltant de les set. Alguns litrets més s'han afegit als ja caiguts dies abans. Tot el dia el cel ha estat encapotat. Però, la notícia també estava en que fa just dos anys també va ploure tal dia com hui dia quart del mes de març. Casualitat o es repetixen els cicles. Aquell dies van ser 5,6 litres, hui paregut.



IMATGES CURIOSES: Quina destrossa!! No patiu, van a canviar-se...

20130304230831-cadirescasal.jpg

Bona imatge per a un bon resultat després. La imatge curiosa de hui recull el moment en el qual va procedint-se a "destrossar" els vells seients del saló d’actes del Casal de la Música, per a donar pas als nous, que ja estan ací, que ja els té la banda Unió Musical. Mentre, gaudiu de la imatge que han pujat al facebook els músics. Amb els colps també hi hauran fet música i moviment...però no patiu que van a canviar-se, per a deixar una sala de butaques més bonica i més moderna.



Hª LOCAL: CAPELLES A GATA. XIVª estació: El cadàver de Jesús, posat al sepulcre

20130304233510-dscf0632.jpg
Acaba ací el recorregut per les catorze capelletes del calvari de pujada cap a l’ermita del Santíssim Crist del Calvari, patró de Gata.
L’estació última del Via Crucis de l’ermita de Gata està a un lloc privilegiat. Just a la façana de l’ermita, baix de la campaneta i dalt de l’arc d’entrada al santuari. La catorzena estació es titula: "El cadàver de Jesús, posat al sepulcre". El text que trobem escrit és el següent: "Pecador detén tu afán, que en este sepulcro yace Dios Hombre, que satisface por el pecado de Adán".
Aquest plafó ceràmic és, lògicament, un dels millors conservats. Així i tot presenta alguna deficiència que des de baix, a simple vista, no es capta.
Deixe a la fotografia els pilarets que sostenen la teuladeta amb rajoletes de colors, per ser molt original.
La dedicatòria de la capelleta: "A expensas de la familia Soler-Pedrós".
 
Fent un resum de totes les capelletes, ací teniu l’enllaç a la PRIMERA ESTACIÓ (19-2), a la SEGONA ESTACIÓ (20-2); a la TERCERA ESTACIÓ (21-2); a la QUARTA ESTACIÓ (23-2,1ª); a la CINQUENA ESTACIÓ (23-2,2ª);  la SISENA ESTACIÓ (24-2); a la SETENA ESTACIÓ (25-2); a la VUITENA ESTACIÓ (26-2); a la NOVENA ESTACIÓ (27-2); a la DESENA ESTACIÓ (28-2); a la ONZENA ESTACIÓ (1-3); a la DOTZENA ESTACIÓ (2-3) i a la TRETZENA ESTACIÓ (3-3).


FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.053-

20130304235136-gorgosveterans-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO EN GRAN, PUNXANT ACÍ)

L’altre dia posaven a uns prebenjamins de l’any 1999 a les fotografies antigues, però hui ens anem més enrere i pose la fotografia que em faciliten molt amablement Míriam Baños i sa mare Anita Diego, del Gorgos C.F. veterans. Van jugar al camp de "Les Sorts" com es pot comprovar pel Montgó que està al fons. Las "viejas glorias" que podeu veure són, d’esquerra a dreta: plantats, Paco Martí i Paco Baños, que ja no estan entre nosaltres; Miguel Miñana, Pepe "Peixet", Pepe "Pela" i Pepe Salvá, aquests dos també els recordem.
Agatxats, també d’esquerra a dreta, apareixen: Paco Monfort, també recordat; Jaime Vives, Manolo Poveda, Pepe "l´hostal", Juanito Sensio i Ramón "de Mistero".



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 5 DE MARÇ DE 2011:  El futbol era notícia: Gorgos-Ciutat de Benidorm. Era Darrer Dissabte. Segona part de "Aquelles i tendetes del record". La golejada del Gorgos juvenil també era notícia: 0-11.

AQUELL 5 DE MARÇ DE 2012: Anunciava que el diumenge 11 era el recorregut del Camí de l’Alba Gata-El Verger. En futbol, el primer equip del Gorgos guanyava 1-2 al Pedreguer. A "Sabieu...?" es contava el succés de 1883 sobre la captura d’un "criminal" gater.



IMATGES CURIOSES: A dos mesos d'aquell dia...

20130305215446-palcoreis-copia.jpg

(PODEU FER LA IMATGE GRAN I GAUDIR DEL SEU COLORIT, PUNXANT ACÍ)

Ha quedat enrere i estem a dos mesos just d’aquell dia tan volgut per tots els gaters. L’ull fotogràfic de l’amic José Salvador GT, a través del programa HDR looks, ens recorda l’event, el muntatge a l’Avinguda de la Pau, que sempre he pensat que li ve beníssim el nom. I per darrere, com sempre, asoma el Montgó. I si estem a dos mesos d’aquell dia estem a deu mesos del que pot ser l’event de l’any 2014, perquè s’estudia si potser siga el centenari del repartiment de regals i joguets a Gata. Així que hui, dia 5, es merescuda la curiosa imatge pel colorit i pel significat.



SEGUEIX EL MAL TEMPS: pluja i molta humitat (de 130 a 140 litres en tots els dies de pluja)

No s’en va la tormenta, l’aigua i ahí està instal·lada. Ja portem més de 130 litres en tots els episodis plujosos. Als 80 de l’altre dia, cal sumar 36 de la nit passada, segons em comenta Vicent Signes "Canya". Als 116 litres cal afegir ara tota l’aigua que ha caigut aquesta vesprada i encara aquesta nit, perquè ha parat poquet. Per tant vindran a ser de 130 a 140 litres els caiguts ja, boníssims per a la terra i per a fer saó, que bina falta en feia.



Hª LOCAL: CAPELLES A GATA. CORONA DELS SET DOLORS. Iº, La profecia de Simeó a la presentació del Nen Jesús.

20130305225128-dscf0638.jpg

Comencem hui els Set Dolors de la Verge o la Corona de Dolors que es diu. Quan es va fer la plaçoleta de l’ermita de Gata es va pensar en fer eixes set capelletes. es conserven molt bé totes elles amb uns dibuixos molt bonics. El primer dolor és "La profecia de Simeó a la presentació del Nen Jesús". Resa així l’escrit de les rajoletes: "Cuando presentáis a Dios, mucho, Madre, os martiriza la espada, que a Hijo y vos Simeón ya profetiza". La veritat és que no té quasi gens de rima, però així està escrit i així es conserva. També aquestes capelletes tenien qui les sofragara: "A expensas de D. Vicente Signes Mulet y Dª María Arabí Ferrer".



SABIEU...? que a juliol de 1863 es va concloure la carretera de Gata al "embarcadero de Jávea"

Torna la sèrie de la història referent a dades de Gata, extreta de biblioteques virtuals com aquesta informació que assenyala la fi de la carretera de Gata al "embarcadero de Jávea".

Trobem la informació a la GACETA DE MADRID nº 213, de l’1 d’agost de 1863. A l’apartat d’Interior es publicava: "Alicante 30 de julio. Se han terminado las carreteras provinciales de Pego al confín de la provincia y de Gata al embarcadero de Jávea...Diu el comentario de "El Comercio" que les dues vies eren esperades "con afán", la nostra "porque los enlaza (es referia als veïns gaters) con el puerto de Jávea, facilitándoles la exportación de sus productos". Referia també la informació que aleshores estaven construint-se camins veïnals.

Podeu completar aquesta informació al meu article d’aquesta mateixa secció de "Sabieu...?", us pose l’enllaç: http://cronistadegata.blogia.com/2012/021505--sabieu-que-el-cami-veinal-o-carretera-provincial-de-gata-a-xabia-es-va-fer-entr.php.

FONT: Gaceta de Madrid núm. 213, de 01/08/1863, página 4. // Enllaç: http://www.boe.es/datos/pdfs/BOE/1863/213/A00004-00004.pdf.



EL BLOG ARRIBA A LES 2 0 0 . 0 0 0 VISITES

20130306003510-bloggral.jpg

Hem arribat a una fita assenyalada, hui 5 de març de 2013 a mes i deu dies dels tres anys de blog, i esperada ja fa molts dies. Per fi té el blog la quantitat de 200.000 visites, tot un goig, donada la gran aceptació que té el blog. Només vull que felicitar a tots, usuaris i usuàries del blog, visitants de dins i de fora. A totes i tots MOLTÍSSIMES GRÀCIES, hui amb més raó. A més de posar una destacada informació del juliol de l’any passat del blog, vull fer partícip a tots de com han anat passant les fites del blog, a cada vint-i-cinc mil visites fins arribar a hui. Són nombres i dates, però així vegem la rapidesa com ha anat evolucionant les freqüències de visites al blog.

25.000: 13 de març de 2011. 50.000: 19 de juliol de 2011. 75.000: 30 de novembre de 2011. 100.000: 25 de març de 2012. 125.000: 11 de juliol de 2012. 150.000: 18 d’octubre de 2012. 175.000: 29 de desembre de 2012 i 200.000: 5 de març de 2013.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.054-

20130306003656-dosxiquetespont-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN I NO PERDRE DETALLS, PUNXANT ACÍ)

La foto de hui li correspon a la col·lecció d'Emilio Signes i família. Molt pareguda a una altra que vaig publicar dies abans del mateix lloc, prop de l'extrem del pont. Les xiquetes són Carmen (dona de Roca l'obrer) i Rosita "la sal". Els xiquets són els mateixos que a l'altra foto, és a dir Joaquina Frases (filla major de Pedro i Rosa) i Pedro Pineda (fill major de Pedro i Paquita).

Però també resulta curiós el decorat on se situen les xiquetes i els xiquets de bolquers. Mireu les baranes del pont, distintes a les de hui. No es veu a esta foto el campanar però si que es veuen les cases baixes del Penyó, a la part dreta si es mira cap a la plaça de l'església.



LA CANTANT AMY WINEHOUSE VA ESTAR A GATA...i va comprar una guitarra BROS

20130307000406-compobroseta.jpg

La malmesa cantant AMY WINEHOUSE i son pare van estar ja fa uns anys a Gata i van comprar una guitarra a la fàbrica de guitarres BROS (Francisco Broseta), que com molts sabeu té la seua ubicació a la partida Rompudetes del terme de Gata. Ho sabieu?. Podria ser cap a l’any 2006. Van fer vacances a Alacant. I van vindre a Gata ella i son pare a comprar la guitarra. Amb ella es va gestar un dels àlbums més venuts de la recordada cantant "Back to back", que guanyà cinc Grammys.

Ni els mateixos fabricants i família ho van saber fins que va aparèixer un reportatge a la prestigiosa revista VANITY FAIR. El pare de la cantant, Mitch Winehouse, parlava de la seua filla i de com va composar el seu disc i deia "la guitarra era pequeña, española, comprada en Guitarras Bros, del pueblo alicantino de Gata de Gorgos..." Què us sembla?.

Us pose l’enllaç a l’entrevista amb son pare: http://www.revistavanityfair.es/articulos/entrevista-a-mitch-winehouse/16863/page/3.

A la pàgina web de l’empresa, de la qual teniu ací la seua adreça electrònica:  http://www.guitarrasbros.com podeu llegir algunes notes curioses com la que us acabe de contar o la de la guitarra Bros que tenen Andy i Lucas o Pablo Motos que la fa sonar al seu programa "El Hormiguero" o Melendi...

Si entreu al seu facebook podreu veure més curiositats: http://www.facebook.com/guitarras.franciscobros#!/guitarras.franciscobros.

Però lleguim que diuen a la fàbrica:

- "Amy Winehouse composava les seus cançons amb una guitarra Bros".

- "Andy i Lucas presentaren les seues noves cançons junt a la seua nova i flamant guitarra Bros al programa de televisió "El Hormiguero".

- "Guitarras Francisco Bros fabrica la guitarra oficial del programa de televisió "El Hormiguero".

- El grup "Despistaos" amb la seua guitarra Bros "La Dama" graven en directe el seu últim disc "Los días contados".

Anit em vaig posar en contacte amb Broseta per a que em contara més anècdotes com aquestes i, sobre tot, per a conèixer de primera mà la fàbrica i les guitarres tan volgudas pels cantants i guitarristes. De seguida em va donar la informació de l’origen de la fàbrica, els arrels, que resulten molt interesant. Ací us la deixe, tal com apareix a la pàgina web, en castellà:

"Constructor de guitarras, fabricante de guitarras en Alicante Francisco Bros , hagamos un poco de historia .....

"La denominación de nuestras guitarras toman el nombre en honor al fundador de nuestra empresa, Francisco Broseta Roglá. Constructor de guitarras desde finales de los años 50, y aún hoy en día nuestras guitarras continúan marcadas por su inconfundible sello. El gran interés mostrado por Francisco Broseta desde temprana edad, por la ebanistería y por la música, le llevan a aprender las artes de la fabricación de guitarras a los 18 años en la prestigiosa casa de Dolores Marín en Xirivella (València) de mano del reconocido constructor de guitarras Jose Roca. Donde durante los siguientes 14 años es tutelado a través de las técnicas artesanas de la lutería y los entresijos del oficio. 

Durante su etapa de aprendizaje en Dolores Marín, conoce a la que mas tarde sería su esposa, Herminia Monroy, trabajadora desde los 14 años en la prestigiosa empresa de construcción de guitarras Hijos de Vicente Tatay, donde desarrollaba
y trabajaba el arte de la técnica del barnizado y acabado de las guitarras.

Las ansias de Francisco de aplicar sus ideas ,su concepción y su propia técnica de construcción de la guitarra, le lleva a tomar el importante paso junto a su esposa Herminia de empezar su propio taller de Lutería aprovechando la experiencia que durante los últimos años habían adquirido los dos. Por lo que juntos se trasladan en el año 1974 a la localidad alicantina de Gata de Gorgos para dedicarse por cuenta propia a la construcción artesanal de guitarras.

Sus duros esfuerzos y buen trabajo son rápidamente reconocidos, adquiriendo sus guitarras prestigio en el mercado nacional, lo que permite en el año 1989 establecer formalmente la empresa con el nombre de Guitarras Bros. Actualmente sus hijos Paco y Luis continúan el duro trabajo de sus predecesores, combinando las mas puras tradiciones artesanales heredadas de sus padres, con los adelantos tecnológicos y técnicos que ofrece el mercado, obteniendo un producto de la mas alta calidad posible, y siempre ajustado a las necesidades y requerimientos de nuestros clientes.
Nuestros esfuerzos se han visto recompensados, y hoy en día nuestra empresa y nuestras guitarras han rebasado fronteras, cumpliendo el sueño de sus fundadores, adquiriendo prestigio a nivel internacional, además de estar reconocidas por el Gremio de Maestros Artesanos de la Guitarra española.

Desde sus inicios la empresa se ha caracterizado por sus ansias de innovación y experimentación , lo que ha dado lugar a diversas curiosidades a lo largo de la historia de la empresa, entre las que podemos destacar la construcción en el año 1977 de las únicas guitarras de 20 cuerdas, de las que Francisco Broseta construyó 3 unidades. O las guitarras que construyó por encargo de 12 cuerdas, seis por la parte superior del diapasón y seis por la parte anterior del diapasón."

Finalment, aí teniu un vídeo de la tasca artesanal de la fàbrica de guitarres "Francisco Bros": http://youtu.be/VhZ1ZC6U2Po.

A la composició fotogràfica podeu veure la pàgina on està el pare de la cantant Amy Winehouse, una fotografia d’ella, el logotipus de l’empresa i a Pablo Motos junt a la seua guitarra Bros mostrant-la a l’actor Nikolaj Coster-Waldau, en directe al programa "El Hormiguero".

 



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.055-

20130307001729-b008bateig.jpg

La foto de hui correspon a la col·lecció de la família Soler Mulet. És un bon testimoni de com es celebraven els batejos. No assistia la mare, convaleixent a casa, i si els padrins, que eren els avis o els tios. Assistia també, en alguns batejos, la comare. A la fotografia podeu veure a Donya Pepita, la comare que vivia al carrer Signes (mare del metge Payá), que està ajudant al vicari. Darrere d'ells vegeu la pila de bateig, que ara ja no és la mateixa. Les reixes i el quadre representant el bateig de jesús per Joan Baptista, que tampoc estan. Mireu les rajoles del pis que també s'han canviat.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 6 DE MARÇ DE 2011:  El futbol era notícia: "...I el Gorgos gran perd als últims minuts: 1-2". Era Darrer Diumenge. És recordava la nit de Carnestoltes. Hi posava imatges curioses de Darrer Diumenge: passeig i paisatge des de les Coves Roges. També una imatge-denúncia de brutícia a les Coves Roges. Publicava la tercera part de "Aquelles i tendetes del record". Les disfresses ocupaven dos articles.

AQUELL 6 DE MARÇ DE 2012: A "Sabieu...?" coneixíem la notícia de la mort d’un home cremat en 1884. Dos fotografies antigues (691 i 692) tractaven sobre el mercat a la Plaça Nova i el riu amb aigua, de gom a gom.



LA PREMSA parla de...el PGOU de Gata i el veïnat

El diari LAS PROVINCIAS a la seua secció de La Marina publica hui dimarts 6 de març un article relacionat amb l’anunci que us posava ahir sobre el foro de participació ciutada sobre el PGOU que tindrà lloc demà dijous a les 19.30 hores. La publicació de Carlos López titula: "La Marina. Gata da 15 días para recoger las sugerencias de los vecinos al nuevo Plan General". En un "ladillo" titula: "Baja el suelo urbanizable".

Podeu llegir tota la informació a l’enllaç: http://www.lasprovincias.es/v/20130306/marina/gata-dias-para-recoger-20130306.html o al diari en paper.

FONT: diari LAS PROVINCIAS (la Marina) 6-3-2013.



LES PLUGES DEIXEN 137 LITRES A GATA

La succesió de pluges intermitents dels últims dies han registrat un total de 137 litres a Gata, segons ha mesurat l’amic i col·laborador del blog Vicent Signes "Canya". Primer van caure 34, després 46. Més tard 36 litres i ahir vesprada i nit un total de 21 litres. La pluja ha estat molt beneficiosa per al camp, que estava abrasit. La poca aigua caiguda més amunt de Xaló ha fet que no haga ni asomat l’aigua del riu pel terme. Hui el temps ha millorat i encara que han tornat les boires per la vesprada no es veu, de moment, aigua a la vista.



DIVENDRES 8, CONFERENCIA SOBRE ART I NATURA

20130306213642-artinatura.jpg
Divendres 8 de març està prevista una conferència amb imatges a càrrec de Josep Ginestar, a l'Escola de Plàstica Experimental "Antoni Vives". Serà a les 19 hores. L'acte té la col·laboració de la Regidoria de Cultura de l'Ajuntament de Gata.
 
Ací teniu el cartell anunciador de l'event


S'OBRI UN PERÍODE DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA SOBRE EL P.G.O.U.

Demà dijous dia 7, reunió informativa

L'Ajuntament de Gata enceta el Pla de Participació Ciutadana del Pla General d'Ordenació Urbana amb la reunió informativa que se celebrarà dijous 7 de març a les 19:30 hores a la Sala de Plenaris.  En esta reunió es presentarà a tots els assitents l'avanç del pla general.

A partir d'ací, s'obrira un període de 15 dies per a presentar suggeriments a la redacció del pla.

FONT: Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



DEMÀ DIJOUS 7, I FORO DE PRODUCTES LOCALS

20130306222546-foroceller.png

Al Celler de la Marina de Gata

Demà dijous dia 7 a les 13 hores està previst que comence al Celler de la Marina, que regenta Santiago Signes, el I Foro de Productes Locals 2013. El foro-debat entre tots els assistents serà a partir de les 13 hores a la rebotiga de "El Celler de la Marina" ubicat a la Plaça Espanya, 25. El tema serà: "Com promocionar els nostres productes locals". A continuació Paco Tamarit cuinarà una paella amb serments de raïm i amb arròs "bomba" de Pego.

Col·laboren en aquest event culinari i restaurador: Paco Tamarit, primer premi de l'Ajuntament de Sueca de cuiners de paelles; Santiago Signes, gerent de "El Celler de la Marina"; Vicent Dominguis, gerent de "Pego Natura"; Bodegas Casta Diva-Gutiérrez de la Vega i Jordi Aracil, gerent de Mermeladas "El Perolet".



DONACIÓ DE SANG A GATA, DEMÀ DIJOUS DIA 7

Com ja és habitual cada mes, demà dijous correspon fer-se la donació de sang a Gata. Els equips de Sanitat de la Conselleria estaran al Centre Social Integrat (saló d’actes) de 17 a 20.30 hores. És un recordatori per als que sou ja socis i donen habitualment i una proposta per als que no heu anat mai. Cal recordar que donar sang pot salvar vides.



SABIEU...? que l’alcaldia constitucional de Gata de 1868 l’ostentava José Diego Diego

Segon dia de continuació de la sèrie que ens porta la història més llunyana i també més pròxima, a "Sabieu...?". 

Hui tornem a llegir la GACETA DE MADRID, que era l’antic BOE al segle XIX. Al nº 237, del 24 d’agost de 1868, que era dilluns (pàgina 14) apareixen detalls interessants de l’Alcaldia Constitucional de Gata.

L’alcalde constitucional era JOSÉ DIEGO DIEGO: Anunciava la primera autoritat del poble que per "aprobación superior" es creava "en este pueblo un partido médico de segunda clase". Hi hauria un metge i un cirurgà. Es donaven 20 dies per a presentar-se i algunes de les condicions eren curioses als nostres ulls d’ara; en aquella època no ho eren: tenia que ser llicenciat en Medicina i Cirurgia; el cirurgà tenia que residir al poble i fer-se càrrec de 100 famílies pobres. L’assistència a les 100 famílies pobres tenia que ser gratuïta. Si passava de cent famílies pobres, per cada una que assistiren l’ajuntament pagava dos escuts més als metges del pressupost municipal. Esl metges, malgrat això, podïen fer els contractes que vulgueren amb les persones del poble a nivell metge. Totes aquestes condiciones es signaven per l’Alcaldia de Gata el dia 11 de juliol de 1868.

FONT: Gaceta de Madrid núm. 237, de 24 d’agost de 1868, pàgines 12 a 14. // Colecciones históricas (1661-1959): http://www.boe.es/buscar/gazeta.php.



Hª LOCAL. CAPELLES A GATA. CORONA DE DOLORS DE LA VERGE. IIª, Fugida a Egipte amb Jesús i Josep

20130306230221-dscf0640.jpg

Segon dels Dolors de la Verge o Corona de Dolors de la Verge Maria. Anem voltant la plaçoleta de dalt de l’ermita. La conservació d’aquesta capella és bona i els colors dels dibuixos es conserven molt bé. El segon dolor tracta sobre "La fugida a Egipte amb Jesús i Josep". L’escrit del plafó ceràmic: "Por no ver tan tierno muerto infante, al Dios que nos cria huyen ¡qué pena! al desierto Jesús, José y María". La lectura de baix: "A expensas de Dª Vicenta Mulet".

Podeu repassar ací el PRIMER DOLOR (publicat 5-3).



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 7 DE MARÇ DE 2011:  El dia de Santa Perpètua de fa dos anys era Darrer Dilluns, festa escolar local. Anunciava per al dia 10 l’emissió a Canal9 TVV de "Gormandia", eixia Gata i la Comissió de Festes 2011. El blog arribava a les 24.000 entrades, ara supera en 500 les 200.000. Publicava la quarta part de "Aquelles i tendetes del record".

AQUELL 7 DE MARÇ DE 2012: A "Sabieu...?" descobríem que l’alcalde de 1884 va demanar permís per a fer bous. La foto antiga (693) ens mostrava un rebut de col·laboració per a la Comissió de festes de 1939, Any de la Victòria.



ACTES DE HUI DIJOUS A DIUMENGE 10, DINS I FORA DE GATA

Hui dijous 7: - 13 h.: I Foro de Productes Locals 2013, al Celler de la Marina. - 17-20.30 h.: Donació de sang, saló d’actes del Centre Social Integrat. - 19.30 h. Xerrada informativa de Participació Ciutadana sobre el PGOU. Saló de Plens. - 19.30 h. DÉNIA, XARXA DE DONES DE LA MARINA ALTA, amb motiu del Dia Internacional de la Dona -8 de març-: Concentració a la Glorieta de Dénia. - 21 h.: Sopar al restaurant "Los Arcos" de Pedreguer. Homenatge a: Grup de Dones Cabal, per la igualdat i la violéncia de gènere, i Investigadores per la salut de la dona: Ana Lluch Hernández, oncòloga, i Carme Valls Llobet, endocrinòloga (Col·labora: Ajuntament de Pedreguer).  - 22 h.: Últim sermó quaresmal de la programació de "Missió a València: Porta Fideli". Predica: Ernesto Sanchis, rector de la parròquia Santa Bàrbera de Piles (València).

Divendres 8, DIA INTERNACIONAL DE LA DONA: - 19.30 h.: Conferència a càrrec de Josep Ginestar sobre "Art i Natura", a l’Escola Plàstica Experimental "Antoni Vives" (Carrer Costera del Grup Escolar).

Dissabte 9: VALL DE GALLINERA, Alineació solar de la Foradada. Actes al voltant de l’event. - A les 9.30 h. des d’Alpatró, excursió a la font del Llimener. - A les 14.00 h. a l’aula polivalent de l’Ajuntament, l’associació de dones la Foradà celebrar un dinar multitudinari per commemorar el dia de la Dona Treballadora. En el mateix lloc s’exhibirà (durant un mes) una exposició de pintura, a benefici de l’associació AMADEM, de l’artista Diana Pau al voltant del llibre Més enllà del far,narració inspirada en el parlar de la gent gran de la Vall de Gallinera. - A les 17.00 h. concentració a l’antic convent de Benitaia per tal d’observar l’alineació solarde la Foradà. L’Ajuntament repartirà ulleres per a observar el fenomen al preu d’1 €. - A les 19.00 h. tindrà lloc a l’almàssera dels Moltó d’Alpatró la presentació del Calendari dels Brillants, a càrrec del seu editor, Joan Josep Cardona Ivars.

Diumenge, 10: VALL DE GALLINERA, Alineació solar de la Foradada. - IIª ruta de "CAMINAR PER LA MARINA ALTA" que organitza el CEMA. La ruta serà a "La Llacuna" de Castells de Castells i té una distància de 11 kilòmetres.- A les 9.30 h. des de la placeta de Benissivà, excursió a la Foradà. La tornada es farà per la Carroja, a través de la Ruta dels 8 Pobles, fins a Benissivà. - A les 17.00 h. concentració a l’antic convent de Benitaia per tal d’obsevar l’alineació solar de la Foradà. L’Ajuntament repartirà ulleres per a observar el fenomen al preu d’1 €.



SABIEU...? que en 1881 se li va obrir expedient de suspensió a l’Ajuntament de Gata i a altres de la comarca per no pagar als mestres

Continue amb la sèrie de notícies de la història local a la secció de "Sabieu...?". Ara per a conèixer un cas municipal de 1881 que s’exposava a la "Gaceta de Madrid" nº 125 del dia 5 de maig de 1881, a la secció del Ministeri de Governació. El Governador de la província d’Alacant passà un informe d’expedient de suspensió dels Ajuntaments de Pedreguer, GATA, Miraflor, Sanet, Negrals -encara no units- i Agost a la Secció de Governació del Consell d’Estat. S’havia amonestat i multat als ajuntaments per no pagar els habers als professors d’Instrucció primària. Van ser inútils les amonestacions, l’apercibiment i la multa, i van incurrir en desobediència grave. Per tal la Real Orde confirmava la suspensió dels nomenats ajuntaments, decretada pel Governador d’Alacant.

FONT: Gaceta de Madrid núm. 125, del 5 de maig de 1881, pàgina 364. // Colecciones históricas (1661-1959): http://www.boe.es/buscar/gazeta.php.



DISSABTE 9, LLIURAMENT DELS TROFEUS DE LA I LLIGA DE PÀDEL DE GATA

El proper dissabte 9 de març, a les 17 hores al pavelló cobert, es lliuraran els trofeus de la I Lliga de Pàdel de Gata.

La classificació d’esta primera edició ha sigut, en tercera posició la parella de David Signes Soler i Vicente Salva González, en segon lloc Miguel Rodríguez Salva i Juan Ramón Pedrós i en primer lloc i guanyadors de la lliga, Javi Llobell Brox i Francisco Javier Andrada Pantoja.
Els organitzadors, que han comptat amb el suport de patrocinadors i de la regidoria d’Esports de l’Ajuntament de Gata, han explicat que la idea de fer una lliga amateur va sorgir per la creixent demanda que últimament té este esport dins la localitat. A més, confien en repetir el proper any amb, al menys, el mateix nombre de participants.
 
FONT: Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



LA PLAQUETA DEL PARPALLÓ TORNA RESTAURADA A GATA

20130307211044-parpallo.jpg

Carme Pérez fa el lliurament simbòlic a l’alcaldessa

La peça torna a la Col·lecció Museogràfica de Gata

La Plaqueta del Parpallò torna a la Col·lecció Museogràfica de Gata de la que forma part després de la seua restauració per part de l’Institut Valencià de Conservació i Restauració de Bens Culturals (IVC+R)

La directora de l’IVC+R, Carmen Pérez, ha lliurat hui la peça a l’alcaldessa, Ana María Soler, en un acte simbòlic que tanca esta intervenció que s’emmarca en el conveni de col·laboració entre les dos entitats per a portar a terme iniciatives de conservació, restauració i investigació del patrimoni cultural del municipi.

La plaqueta, reconstruïda a partir de quatre fragments procedents de la Cova del Parpallò, presenta en una de les seues cares la figura pintada de un cavall en perfil absolut, una imatge que es ressalta amb el raspat de tot el perfil de l’animal. La peça es situa en un marc cronològic de entre 24 i 21.000 anys d’antiguitat.

Als anys 70 la peça va ser reconstruïda amb materials que perjudicaven la seua conservació. L’anàlisi dels pigments ha determinat que la pintura empleada va ser òxid de ferro sense cap tipus d’aglutinant. L’estudi del motiu pintat mitjançant microfotografia ha permés desvelar nombrosos detalls sobre la tècnica de realització per l’artista del paleolític.

Després de l’anàlisi, la peça ha sigut restaurada. S’han eliminat els adhesius antics, s’han netejat les superfícies a través de tècniques innòcues i s’ha procedit a la seua reconstrucció.

Amb esta intervenció, l’Ajuntament de Gata recupera una de les peces més rellevants de l’art moble paleolític d’Europa.

L’alcaldessa de Gata, Ana María Soler, ha volgut agrair la tasca realitzada per l’Institut per a la recuperació de la peça.

Comenten al facebook des de "Populars Gata": "Hui l'alcaldessa de Gata i el regidor de cultura han arreplegat ja restaurada la plaqueta del parpalló, important peça que han datat amb mes de 20000 anys el arqueòlegs del centre de restauració de la Conselleria, i on es veu clarament una egua pintada".

A la imatge, l’alcalde, Carme Pérez, el regidor de Cultura Joan Pedrós, Pepe Soler, tot un històric de l’espeleologia i del GEG i un dels descobridors de la plaqueta, i l'arqueòleg del centre.



IMATGES CURIOSES: D'on ve el tren...? ara de Teulada

20130307213450-tren.jpg

La imatge de l'amic José Salvador ens obri la vista cap a la dreta des de l'estació. Sempre el veïnat ha preguntat "Ara...d'on ve el tren?...de Dénia o de Teulada?. A la fotografia, que ressalta els colors i el joc d'ells, es veu clar que el tren, ara dit a la línia TRAM ve de Teulada. El colorit també destaca al sòl i a les vies.



Hª LOCAL. CAPELLES A GATA. CORONA DE DOLORS DE LA VERGE. IIIª, La pèrdua de Jesús al temple

20130307224238-dscf0644.jpg

És el tercer Dolor de la Verge o de la Corona de la Verge Maria. Quasi a la meitat del recorregut circular que presenten aquestes capelletes, vegem que la conservació és molt bona i els colors i detalls també. El tercer dolor és "La pèrdua de Jesús al temple". El plafò ceràmic resa així: "Yo sin Jesús voy perdía. ¿Dónde estáis mi dulce centro?. tres días vivo sin vida, pues lo busco, y no lo encuentro". La dedicatòria per haver sofragat la capella: "A expensas de D. Alberto Costa y familia".

Podeu repassar ací el PRIMER DOLOR (publicat 5-3) i el SEGON DOLOR (publicat el 6-3).
 



I FORO DE PRODUCTES LOCALS AL CELLER DE LA MARINA

20130307230235-celler1.jpg

Hui dijous s'ha celebrat, com ja anunciavem anit i hui al migdia, el I Foro de Productes Locals. Ací teniu una imatge del concurrit event, que ha tingut lloc a la rebotiga del Celler de la Marina, a la Plaça d'Espanya, amb entesos en la matèria i amb aficcionats que no han volgut perdre's aquesta primer experiència.

Comenta Vicent Fornés al facebook, al respecte de la foto, "El jove cuiner Evarist Miralles observant l'escudellà de la paella. I amb tota la humilitat del mon en diú que ells, son els seus mestres".

FONT: Foto extreta del facebook de La Pau (Vicent Fornés Pérez).



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.056-

20130307235333-carles1.jpg

La fotografia que hui us presente l'he trobada al blog literari del gater Carles Mulet "Nausica". Com sabeu Carles acarona la literatura i estima i viu molt la seua tasca, a l'ensenyament. Diu sobre la foto "Han passat molts anys..." I el sentim dir: "Ara, quan em miro, no puc deixar de pensar en aquell munt d'il·lusions que m'impulsaven , i en tota la vida que m'ha anat amarant". Ell m'ha obert la porta per a fer-li un xicotet homenatge.

Però deixant a banda el mestre, el professor, l'autor i l'escriptor, el versador i el filòleg, que de tot això té Carles, ens centrem en la foto. Corrien els primers anys de la dècada dels anys 70 del segle XX. Carles, amb molt de pèl (era l'època) està recolzat sobre un cotxe just al costat de sa casa, a Gata, al carrer Teulada. Mireu els models d'autos i furgonetes, que n'hi havia uns quants i no diguem de la moto que té davant Carles. ¡¡ Quins temps aquells !!. Al fons, la casa del Ti Filiberto -dins del carrer Signes, aleshores carrer Calvo Sotelo, amb la porta aquella... Hui ja ha canviat tot.



EL BLOG ARRIBA A LES 201.000 VISITES

Una vegada superada la xifra màgica de 200.000 visites per al blog, continuem donant informació, notícies, història, fotos. El resultat: que continua sense parar la xifra de visites. Ara ja són 201.000. Gràcies a totes i tots...i, com sempre dic, a seguir endavant.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 8 DE MARÇ DE 2011:  El Dia Internacional dedicat a la Dona i festivitat de Sant Joan de Déu de fa dos anys publicava al blog informació sobre la primera dona regidora, com a gatera destacada i acabava la sèrie de "Aquelles i tendetes del record" a la seuna cinquena part. Les dones eren les protagonistes de la foto antiga (329).

AQUELL 8 DE MARÇ DE 2012: El blog superava les 96.000 visites, anit va passar de 201.000. Es feia la "Setmana d’Animació a la lectura" a la biblioteca. La premsa parlava del gasoducte, ara ja està acabat, però no refet allò que es va estropejar. El futbol també era notícia per al cap de setmana. El temporal de pluges en 1885 de Gata i Xàbia eren notícia a "Sabieu...?". Encetava la sèrie de "Dones regidores dels segles XX i XXII (fins ara)".



LA PREMSA parla de...LA PLAQUETA DEL PARPALLÓ

El diari INFORMACIÓN d’Alacant publica hui dia 8 la informació que us avançava ja ahir sobre la tornada de la Plaqueta del Parpalló, ja restaurada, a la Col·lecció Museogràfica de Gata. Titula així el diari: "Vuelve a Gata una placa con una pintura rupestre con 24.000 años". L’article que és de A.P.F. té la mateixa foto que publicava ahir del gabinet de premsa de l’Ajuntament de Gata. Podeu llegir la informació de forma digital a este enllaç: http://www.diarioinformacion.com/marina-alta/2013/03/08/vuelve-gata-placa-pintura-rupestre-24000-anos/1351284.html.
 
FONT: diari INFORMACIÓN, 8-3-2013.


El JUVENIL DEL GORGOS JUGA DEMÀ A PEDREGUER

Demà torna la competició de lliga de totes les categories. La jornada 22 en juvenils ens oferirà un bon partit al camp municipal de Pedreguer, entre el local i el Gorgos C.F.
Per la seua part, el primer equip del Gorgos viatja fins a Alacant per a enfrontar-se al CD Pla. diumenge dia 10. A les categories inferiors, els cadets reben al Verger a les 17.15 demà dissabte. Abans, a les 15.30 hores, jugaran els infantils dels mateixos equips, Gorgos i El Verger.


APROVACIÓ DEFINITIVA DEL PRESSUPOST MUNICIPAL DE GATA: 4.822.810,74 € (BOP)

20130308221831-press.jpg

El Butlletí Oficial de la Província (BOP) publica hui divendres dia 8 de març de 2013 l’anuncia de l’arpovació definitiva del Pressupost General Municipal de Gata de Gorgos. Donat que no s’han produït reclamacions contra l’acord inicial aprovatori i compressiu i Bases d’Execució, durant el termini d’exposició al públic, s’esdevé definitiu.

Es fa públic el RESUM DEL PRESSUPOST GENERAL MUNICIPAL, que teniu dalt en un muntatge.

Cal destacar que les despeses de personal i autoritats pujen a 2.178.792,31 euros, distribuïts en 1.746.738,55 euros per a l’Ajuntament i 432.053,76 euros per a l’empresa municipal SOLGATA. Les despeses de béns corrents pujen a 1.981.601,84 €, mentre que les despeses financeres són en total: 175.745,75 €. Les transferències corrents tenen una despesa de 140.346,39 €. Les inversiones reals són de 35.726,71 € i no es pressuposta per a transferències de capital ni per actius financers. Finalment els passius financers pujen a 290.271,70 €. Tot això fa unes despeses finals de 4.170.757,89 euros per a l’Ajuntament i 836.784,41 € per a SOLGATA, amb uns ajustes de 205.057,60 €, que donen com a total: 4.802.484,70 €.

 

Pel que fa a ingresos, els impostos directos pujaran a 1.938.941,72 € i els indirectes 24.077,42 €. De taxes i altres ingresos es pensa recaudar: 1.517.567,36 € i de transferències corrents: 1.309.224,24 €. Els ingresos patrimonials pujen a 33.000 euros. En total, 4.822.810,74 euros d’ingresos.

Aquesta aprovació podrà ser impugnada davant la Jurisdicció Contencios-Administrativa, amb els requisits, formalitats i causes que assenyala la llei.

FONT: BOP Alacant, 8-3-2013.

 



SABIEU...? que en 1891 el veí de Dénia D. Gabriel Moreno Campo va presentar un projecte de tranvia a motor, que aniria de Dénia a Xàbia, per Ondara i Gata

El veí de Dénia, Don Gabriel Moreno Campo, va presentar al Ministeri de Foment en 1891 una instància i un projecte sol·licitant la construcció d’un tramvia amb motor de vapor de Dénia a Xàbia passant per Ondara i Gata. Així ho detallava la "Gaceta de Madrid" nº 103 del 13 d’abril d’eixe any, a la pàgina 137.

Es pretenia utilitzar per a l’emplaçament de la línia carrers d’estos pobles (a Gata tindria que haver passat per la carretera d’Ondara i carrer Carretera de Xàbia). També s’utilitzarien carreteres de l’Estat de tercer ordre; de segon, com la de Silla a Alacant, i de tercer com la de Gata a Xàbia. Fins i tot es va depositar a la Caixa General de Depòsits la corresponent fiança. Per la Llei de Ferrocarrils es publicava a la Gaceta de Madrid i al BOP d’Alacant per si algú volia millorar el projecte i presentar-ne un altre.

I dic jo, s’imagineu que aquell tramvia haguera existit o que encara funcionara...Trobeu que seria impossible?.

FONT: Gaceta de Madrid núm. 103, del 13 d’abril de 1891, pàgina 137. // Colecciones históricas (1661-1959): http://www.boe.es/buscar/gazeta.php.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.057, Especial dia de la dona-

20130308234044-compodonesfotant-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Les dones gateres són hui les protagonistes de la sèrie de les fotos antigues. 8 de març, Dia Internacional de la Dona. El meu homenatge a totes les dones de Gata. Per això, he escollit entre totes les fotografies publicades a la sèrie "Fotografies antigues (Gata en el record), les imatges que formen la composició. Com vegeu, són totes de dones. Elles són les actrius, les importants a les fotos.

Si fem una ullada a les deu imatges, observareu que dalt a l'esquerra hi ha unes dones cosint, una d'elles era ma mare a la que també recorde hui i tots els dies. Al centre, tres xiques passejant per dalt del pont. A la dreta dalt, unes dones celebrant els darrers dies i anant de paella. A la segona línia -a l'esquerre-, un grapat de xiquetes a l'escola; a la dreta, dones fent llata.

A la tercera línia, a l'esquerre, teniu les festeres de la banda de música dels anys 80. A la dreta, dones d'abans de la guerra. Finalment, la quarta línia -a l'esquerre-, les xiquetes de Donya Rosa a l'escola, als tradicionals escalons del grup escolar. Al centre, xiques a mitjants anys 60 del segle XX i a la dreta, dones anant a la fàbrica i passant per "la verja" a la Plaça de Canalejas, després dita Plaça d'Espanya.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 9 DE MARÇ DE 2012: Sols fa un any vaig publicar, perquè fa dos anys no. Era el segon capítol de les dones regidores dels segles XX i XXI. Un cap de setmana ple d'activitats i la informació dels gaters enregistrats a l'atur, setze més. Anunciava la primera perimetral Benissa-Benissa de 63,2 kilòmetres, que passaria pel terme de Gata. També parlava de dos cites culturals a la comaarca, Teulada i Vall de Gallinera, esta última amb l'alineació solar de la Foradada. A "Sabieu...?" la informació del rector "leprós" que va ser nomenat de Gata en 1884.



PERDEN A CASA ELS CADETS DEL GORGOS (0-2)

Un resultat dolent, 0-2, el que han patit els cadets del Gorgos a casa front als de El Verger. Més bon resultat han tingut els alevins A que han guanyat a Benissa, per 2 a 3.



Hª LOCAL. CAPELLES A GATA. CORONA DE DOLORS DE LA VERGE. IVª, Encontre de Jesús amb la creu, camí del calvari

20130309221826-dscf0647.jpg

Quart Dolor de la Corona que pose hui. Sobrepassem la meitat de les capelletes. Es diu "Encontre de Jesús amb la creu camí del calvari". La llegenda que té el plafò ceràmic diu: "Al ver a mi hijo, fieles, en la calle de amargura decidme llena de hieles, aunque soy vida y dulzura"La va sofragar una altra família de Gata i ací està escrit: "A expensas de D. Francisco y Dª Teresa Borrell Signes".

Podeu repassar ací el PRIMER DOLOR (publicat 5-3); el SEGON DOLOR (publicat el 6-3) i el TERCER DOLOR (publicat el 7-3).



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.058-

20130309222917-setrectors.jpg
La fotografia me l’ha facilitada Anita Diego, per mig de la seua filla Míriam. És una foto de temàtica religiosa, dels anys 50. Eren temps de missions. Vegem a dos rectors fills de Gata, a poc de fer-se capellans. El rector i el vicari de la parròquia i tres missioners.
D’esquerra a dreta tenim a un jove Don Alberto Caselles, que en quatre dies -el dia 12 de març- complirà 85 anys i com ell vol dir seran "58"; apareix després amb ulleres un dels tres missioners -els distinguireu per la creu que portaven-; després estava Don Manuel Castelló Quilis, rector que va regentar la parròquia; després dos missioners més. A continuació, el sempre recordat Don José Soler, l’altre rector fill de Gata, i finalment el germà de Don Manuel, el vicari Don Honorio Castelló Quilis. Estaven els set devant la porta de l’abadia.


RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 10 DE MARÇ DE 2011: Publicava la informació que Gata tenia 549 aturats al febrer de fa dos anys. La informació municipal era el suport de Xàbia i Jesús Pobre a les protestes contra el traçat del gasoducte, que de res van servir. Anunciava la inauguració, dissabte 12, de la piscina i el pavelló municipals pel president de la Diputació.

AQUELL 11 DE MARÇ DE 2012: A nivell esportiu era notícia el futbol dels cadets i juvenils. Publicava, com ho faré hui dels dos aniversaris seguits de Don Alberto (dia 12) i la centenària la Tia Francisca (dia 13). Els gaters actuaven a la Perimetral de Benissa. Finalment, a "Sabieu...?" coneixíem la incautació de la carretera Gata-Xàbia en 1885 per part de l'Estat.



CALENDARI GATER: Setmana de l'11 al 17 de març

Si a principi del mes posava el calendari dels events més importants per als gaters, ja fora dins del poble o a la comarca, hui us recorde el calendari gater de la setmana que ve marcat per tres aconteixements distints.

Dimarts 12 de març: El rector fill de Gata Don Alberto Caselles Fornés complirà 85 anys. Onomàstica que ell la celebrarà com li agrada dir i tindrà "58 anys" alternant la numeració. També este dia cal prestar atenció al començament del cònclave per a elegir Sant Pare. Des de les 16.30 hores.

Per als més futbolers i en concret per als aficionats culés, esdevé el partit Barcelona-Milan i toca remuntar el 2-0 de l’anada.

Dimecres 13 de març: La més centenària de les tres que hi ha al poble, Francisca Costa Diego celebrarà el seu 103 aniversari, que ja és paraula major.

També per als aficionats al futbol, l’altre partit de Champions: Málaga-Porto. L’eqip malacità també li toca remuntar un 1-0.

Dijous 14 de març: seguint amb clau futbolista, el Llevant afronta la tornada del partit d’Europa League. A l’anada no hi hagué gols (0-0) front el Rubin Kazan. Tot a l’aire.

Divendres 15 de març: Via crucis quaresmal a les 15.30 hores, pel calvari cap a l’ermita.

Dissabte 16 de març: noves cites futboleres per a la pedrera gatera, dels xiquets futbolistes de Gata. Benjamins, alevins, infantils, cadets i juvenils jugaran els seus partits.

Potser s’avance, per la festa de diumenge, el partit dels majors del Gorgos C.F, que toca jugar a casa front al Sant Joan d’Alacant (jornada 26). Ara hui juga a Alacant, contra el CD Pla.

Diumenge 17 de març: Mig any de Quintades a Gata. Organitza: la Comissió de Festes 2013. Cercavila, paella gegant i disco-mòbil.



SABIEU...? que en 1912 es volia fer un ramal de tren de Gata a Xàbia

La Gaceta de Madrid va publicar el 29 de febrer de 1912 (eixe any era bisest) al seu nº 60 un comunicat del director general d'Obres Públiques del Ministeri de Foment, Gasset. Deia l'informe, signat el 21 d'eixe mes i any, que Sa Majestat el Rei havia disposat que s'inclogués en el pla de ferrocarrils estratègics, amb garantia d'interés, el que, partint de l'estació de Gata en el de La Vila Joiosa a Dénia, acabara al port de Xàbia, passant per esta població.

FONT: la Gaceta de Madrid, nº 60, 29-2-1912. // Colecciones históricas (1661-1959): http://www.boe.es/buscar/gazeta.php.



Hª LOCAL. CAPELLES A GATA. CORONA DE DOLORS DE LA VERGE. Vé, la crufixió i agonia de Jesús

20130310211706-dscf0649.jpg

Cinqué dels dolors de la Corona de la Verge. Es "la crucifixió i agonia de Jesús". Pel que fa a la conservació de la capelleta, cal dir que està molt bé: cares, colors, el plafó... La llegenda del plafo ceràmic resa així: "Duros hierros mortifican a mi Jesús sin razón; más ¡ay! cuan bien crucifican sus clavos mi corazón"Sofragi: "A expensas de D. Vicente Mulet Monfort, Sra. esposa e hijos".

Podeu repassar ací el PRIMER DOLOR (publicat 5-3); el SEGON DOLOR (publicat el 6-3); el TERCER DOLOR (publicat el 7-3) i el QUART DOLOR publicat el 9-3).


ACABA LA CAMPANYA LOCAL DE LA POLICIA LOCAL, SOBRE EL CONTROL DE LA VELOCITAT

20130310221802-policia.png
La Policia Local de Gata ha acabat el primer control local de velocitat programat per aquestes dos setmanes. Ara, hi haurà que esperar la memòria on es donarà compte dels resultats i es continuaran fent recomanacions per a seguir respectant els límits màxims de velocitat.
 
Al facebook i a la pàgina web de la Policia Local han resumit el final de campanya així:
"CAMPAÑA LOCAL CONTROL DE VELOCIDAD: se da por finalizado, el primer control local de velocidad. Por nuestra parte, se confeccionará una memoria donde quedarán recogidos todos los datos, que será publicada en la web para que todo aquel que desee, pueda consultarla. No obstante, tardará un poco porque no esperábamos encontrarnos situaciones secundarias relacionadas con el tema de la velocidad y que ...han de ser analizadas, pero de todo ello ya se dará cuenta en la memoria. Para finalizar, queremos aclarar que el Ayuntamiento de Gata de Gorgos, no ha comprado ningún radar. Ni 2 ni 3. El que estábamos utilizando, es una cesión de la Jefatura Provincial de Tráfico de Alicante.
Aunque no estemos en campaña, sigan respetando los límites máximos de velocidad, por favor. Es por el bien de todos. Muchas gracias."
 
FONT: Policia Local de Gata, a través del facebook i pàgina web.


EL GORGOS TRAU UN VALUÓS EMPAT AL PLA (3-3)

El primer equip del Gorgos C.F., ha tret un valuós empat aquesta vesprada a Alacant, empatant a tres gols front al C.D. Pla. Amb tots els resultats ja sabuts, cal dir que l'equip gater es mantén sisé a la classificació amb 41 punts. Té 23 partits jugats, dels quals ha guanyat 11, ha empatat amb el de hui vuit i ha perdut quatre. 71 gols a favor i 39 gols en contra porta fins ara. La pròxima jornada la jugarà dins de cara front al sempre difícil Sant Joan d'Alacant.



IMATGES CURIOSES: El Casal de la Música està de reformes

20130310225330-compocasal.jpg

Els músics no toquen sols instruments, també toquen moquetes i tot el que faça falta. Per això, este cap de setmana s’han empleat a fons per a deixar-ho tot preparat per a pegar-li una pintaeta a l’auditori del Casal de la Música. Després es posarà el pis especial i finalment es posaran les noves cadires. He titulat imatges curioses perquè veure’ls a tots...o a uns quants treballant sense parar la veritat és que dona goig, perquè el que s’ha de fer que es faça prompte. Les imatges curioses, perquè us en pose unes quantes que els mateixos músics han pujat al facebook, parlen per si sols. Ah, mireu especialment la de baix a l’esquerra. S’han deixat a la part de dalt quatre cadires "per a llavor". 

Ara els músics descansen, perquè s’han pegat bona pallissa "actuant".

La directiva de la banda fa un comunicat pel facebook, al respecte de la reforma del Casal. Us el pose textualment:
"Durant 20 anys el Casal de la Música ha estat a disposició de totes les associacions i entitats de Gata sense que la Banda demanara res per la seua utilització o manteniment. Ara arriba el moment de fer una reforma necessària al nostre Casal, reforma que es farà gràcies a la bona gestió de tots els directius que han passat els últims anys per la Banda i sobretot gràcies als nostres socis que son els que fan possible el manteniment d'aquesta Societat Musical. Des d'ací volem també donar les gràcies a la Rondalla de Gata per la seua aportació!!!"

FONT: fotos extretes del facebook, Banda de música de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.059-

20130310232459-festafadrinsanys40-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO, PUNXANT ACÍ)

 La foto de hui pertany a l’amic Antonio Monfort. Ell l’ha pujada al facebook aquesta vesprada. Es tracta d’una imatge festera. Seria la festa dels fadrins. Vegeu a tots els joves protagonistes amb capell. D’esquerra a dreta, mirant la foto, un dels bessons García, Miguel Mulet "el Moreno", que pintava quadres; Mateo Salvá; Vicente Caselles; l’altre germà bessó García, Eduardo "Maricarlos" i Paco Caselles. És un record bonic, perquè mireu darrere la carrossa que portaven. Possiblement era Paco Feliu el que anava dalt.

 

 

 



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 11 DE MARÇ DE 2011:  Anunciava que el Ral·li fotogràfic de Gata perillava pel mal temps. Era el seté ral·li. "Un ventall d’actes al calendari gater" donava a conèixer. Disfresses escolars i soterrament de la sardina eren les protagonistes. Va fer pluja per la vesprada, 6,6 litres. La sèrie "Com era Gata..." recordava de l’1 al 4 d’agost de 1988. 

AQUELL 11 DE MARÇ DE 2012: Informava dels 120 participants al camí de l’Alba, de Gata a El Verger. Era notícia Jaime Signes-Costa per "Una màquina de fotografiar, un fotògraf aficionat i moltes fotografies de Gata". La derrota del Gorgos a casa (1-4) també la posava. Els gaters anaven participant a les carreres de la comarca, com Vicent Mas Leyda, segon a Xàbia. A "Sabieu...?" coneixíem que en 1886 eren nomenats dos peatons conductors de la correspondència a Gata.  



EL BLOG ARRIBA A LES 202.000 VISITES

Ja té el blog hui més de 202.000 visites. Era l’altre dia i comentava les dues-centes mil entrades, ara ja sobrepassa eixa quantitat. I tot gràcies a que vostés, amigues i amics, entren, lliguen, s’esplaien, coneixen, se’n adonen, i molts més verbs, per a catalogar el blog. Gràcies a totes i tots. 



EL CEMA (CONSORCI ESPORTIU DE LA MARINA ALTA), PREMI C.V. A LA INICIATIVA EN LA GESTIÓ ESPORTIVA 2013

20130311213714-cemapremi.jpg

El Consorci Esportiu Marina Alta (CEMA) ha rebut recentment el Premi Comunitat Valenciana a la iniciativa en la gestió de l’esport des de l’àmbit públic 2013, un guardó atorgat per l’Associació de Gestors Esportius Professionals CV (GEPACV). Va rebre el premi el president del CEMA Antoni Reig, regidor d’Esports de l’Ajuntament de Teulada. El van acompanyar diferents regidors del consorci, entre ells la regidora de Gata María Rosa Simó, que apareig a la fotografia. També hi van assistir distints tècnics d’esports de diferents localitats de la Marina Alta.

El premi fou atorgat en el transcurs del Vé Congrés de Gestió de l’Esport al recinte de la Fira de València i se li va lliurar al CEMA per l’esforç i treball realitzat al llarg dels últims anys per aquesta entitat esportiva. El president Reig va voler recordar el treball dels anteriors regidors i tècnics i els actuals i va comentar que des del CEMA "continuarem treballant en aquesta línia d’accions amb la finalitat de promoure l’esport en l’àmbit de la nostra comarca".

A la fotografia, extreta de la pàgina web de l’Ajuntament de Teulada, podeu veure a la regidora de Gata junt al president Antoni Reig que porta a la mà el premi, i al costat també de altres membres del CEMA i organitzadors.

FONT: Gabinet de premsa, Ajuntament de Teulada. // http:www.teuladamoraira.org/noticias.



Hª LOCAL. CAPELLES A GATA. CORONA DE DOLORS DE LA VERGE. VI, La llança i rebre en braços a Jesús ja mort.

20130311214438-dscf0650.jpg

És aquest el sisé dels dolors de la Corona de la Verge Maria. El títol ho diu tot, donada la situació que es trobava la mare de Jesús: "La llança i rebre en braços a Jesús ja mort". La imatge del quadre està ben conservada. Diu la llegenda del retaule ceràmic: "En los brazos de la aurora, sin vida el rubio arrebol, triste cisne canta y llora la muerte del mejor Sol"La capella penúltima d’aquesta corona la sofragà: "A expensas de Dª María Font Simó".

Podeu repassar ací el PRIMER DOLOR (publicat 5-3); el SEGON DOLOR (publicat el 6-3); el TERCER DOLOR (publicat el 7-3); el QUART DOLOR (publicat el 9-3) i el CINQUÉ DOLOR (publicat el 10-3).


SABIEU...? que a gener de 1913 eixia a concurs la presentació de projectes per al tren Gata-Xàbia

Ho publicava el dia 23 de gener de 1913 la Gaceta de Madrid, nº 23 a les pàgines 185 i 186. La Reial Orde signada el dia 13 disposava que s’anunciara concurs per a la presentació de projectes per a la construcció del ferrocarril estratègic de Gata a Xàbia. Donava unes bases o condicions molt curioses:

1ª.- Es projectaria com a via única d’un metre. 2ª.- Enllaçarà amb el de La Vila a Dénia, arrancant de l’estació de Gata, que serà de servei comú per a les dues línies, i acabaria al port de Xàbia. 3ª.- Per regla general les pendents tindrien que no passar de 15 milèssimes i el radi de les corbes no baixaria de 120 metres. 4ª.- El carril seria de 30 kilògrams de pes per metre linial...11ª.- Quedava prohibit per a este ferrocarril l’aprofitament de carreteres i altres vies ordinàries, permetent-se sols l’encreuament de les mateixes en les millors condicions possibles...

FONT: Gaceta de Madrid núm. 23, del 23 de gener de 1913, pàgines 185 i 186. // Colecciones históricas (1661-1959): http://www.boe.es/buscar/gazeta.php.



LA REGIDORIA D’ESPORTS LLIURA ELS TROFEUS DE LA I LLIGA DE PÀDEL DE GATA

20130311221216-padellligagata.jpg

La regidora d’Esports de l’Ajuntament de Gata, Mª Rosa Simó, va lliurar, dissabte passat dia 9, els trofeus de la I Lliga de Pàdel de Gata.

La classificació d’esta primera edició ha estat la següent: 3rs: la parella formada per David Signes Soler i Vicente Salva González; 2ns: Miguel Rodríguez Salva i Juan Ramón Pedrós i 1rs i, per tant, guanyadors de la lliga: Javi Llobell Brox i Francisco Javier Andrada Pantoja.

Els organitzadors, que han comptat amb el suport de patrocinadors i de la regidoria d’Esports de l’Ajuntament de Gata, han explicat que la idea de fer una lliga amateur va sorgir per la creixent demanda que últimament té este esport dins la localitat. A més, confien en repetir el proper any amb, al menys, el mateix nombre de participants.

FONT: Foto i text Gabinet de Premsa, Ajuntament de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.060-

20130311222735-valluxoviatge-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO, PUNXANT ACÍ)

Recordeu aquells viatges que es feien a Vall d'Uxó, a les coves?. La imatge mostra un d'ells amb la barca carregada de gaters. Seria a finals dels 70 o principis del 80 del segle XX. La foto és de Antonio Monfort, com la d'ahir. A eixe viatge anava el seu germà Miguel que el vegeu al fons de la barca.

D'esquerra a dreta rodant la barca vegem a Jaume i Paca, l'altra xica potser fora Teresa "Polaca". Es veu també a la dona de Miguel Serra, Pepita. Miguel també anava al viatge, però el tapa la claredat del focus. Després està Miguel Monfort, com he dit. Després ve Antoniet "de Marc". L'altre no puc esbrinar qui és. Després estan Pepica i Carmen, Pepe "Sariero", el recordat Crespo de l'Alcolaia, Geroni i Vicente "Pura".



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 12 DE MARÇ DE 2011:  A "Imatges curioses" podíem veure l’ahir i l’avui dels camp de futbol gaters. S’inaugurava la piscina i camp de futbol de gespa artificial municipials. La torxa dels Minijocs també era notícia. Curiosa era la notícia: "El pequeño "Real Madrid" (1961-1962) ha estat en l’acte". A més de l’esport era notícia la festa dels Quintos 2011. Encara hi havia lloc per al futbol juvenil, el Gorgos guanyava 4 a 1 al Ondarense remuntant.

AQUELL 12 DE MARÇ DE 2012: Donava la informació de que "Hui fa el rector N’Alberto Caselles 84 anys", per tant hui en fa 85 anys. A "Sabieu...?" era protagonista el riu, que va portar aigua quatre vegades en 1989.  



DE QUÈ HAN PARLAT HUI ELS GATERS...?

Els gater han acomiadat hui a Antonio Soler, pare de Mateu i Antonio, després d’una llarga enfermetat. Era conegut en el món de l'empresa del ferro. D’això s’ha parlat. També de l’aniversari de Don Alberto, que ha complit hui 85 anys. I just hui ha començat a les 16.30 hores el cònclave per a elegir nou Papa, amb encara fumata negra per aquesta vesprada. També d’això s’ha parlat.

A nivell esportiu, les mirades futboleres estaven centrades en la Primera (TVE) o la 1 i en el partit Barça-Milan. Els barcelonistes han brodat el futbol i no han remuntat han super remuntat. No dos gols, sinò quatre. El gran Messi n'ha fet dos, però Villa s'ha reivindicat amb el gol clau i Alba ha rematat al Milan. D'això s'ha parlat a la Penya Barcelonista del carrer La Creu i als bars del poble, a les cases...



LA PREMSA...parla del Pla General d'Ordenació Urbana de Gata

El diari LAS PROVINCIAS (La Marina) ha publicat hui dia 12 de març de 2013 l'article titulat: "Compromís pide que hablen los vecinos de Gata para definir el Plan General". Carlos López publica aquest article per l'entrevista amb el secretari de Compromís Joanvi Vallés, que parla de les zones urbanes que es pretenen "consolidar". Vallés diu que la resta de parts o zones estan bé.



DON ALBERTO CASELLES, RECTOR FILL DEL POBLE, FA HUI 85 ANYS

20130312230208-dscf0217.jpg

Coincidint amb el primer cònclave per a l’elecció del nou Sant Pare, que ha donat fumata negra encara

Les coincidències seran més que boniques per a Don Alberto, al que tots els gaters coneixem. Ell va estar de vicari a Roma, inclús parla l’italià. No li estranyarà tot això que s’esta vivint ara al Vaticà. Degà dels rectors fills de Gata es troba molt bé de salut i cada any que complix ell gaudix de canviar-li la xifra, per tant hui 12 de març, quan complix 85 anys, ell dirà que en fa "58". Fou abat emèrit de la col·legiata de Gandia i ara viu jubilat al seu poble Gata. Don Alberto Caselles Fornés naixqué el 12 de març de 1928. El dia 31 de maig s’acompliran 61 anys de vida sacerdotal, ja que va ser ordenat presbíter al XXXV Congrés Eucarístic Internacional celebrat a Barcelona en 1952. El dia 8 de juny d’eixe mateix any, festivitat de la Santíssima Trinitat, va cantar la seua primera missa al seu poble Gata. Des d’alehores la seua abnegació i servici han estat patents allí on ha exercit el seu ministeri. Benilloba, Roma, València, Pedreguer, Algemesí i Gandia ha segut el seu recorregut com a rector. Estant Algemesí va ser nomenat Vicari Episcopal, també d’ací la Marina, i a Gandia, abat de la col·legiata.

Ara seguix estant molt actiu i participant en la seua parròquia on va ser batejat, la de Sant Miquel Arcàngel. Des del blog, encara que també ho hem fet personalment quan pel carrer Signes i carrer la Manegueta anava cap a missa a les vuit, li desitjem un feliç 85 aniversari i que sempre li acompanye en el seu caminar el Crist del Calvari, al que tanta fe li professem els gaters i, como no, ell també.

I demà dia 13 un altre aniversari reconegut a Gata...Demà serà el 103 aniversari de una de la major de les tres centenàries, Paquita Costa Diego. Ja us parle demà d’ella.

A la fotografia teniu a Don Alberto beneint els pans i dolços el dia de Sant Blai d'enguany.  



Hª LOCAL. CAPELLES A GATA. CORONA DE DOLORS DE LA VERGE. VII, el soterrament de Jesús i la soledat de María

20130312231724-dscf0654.jpg

Últim dels set dolors de la Corona de la Verge Maria de les capelles de la plaçoleta de l’ermita de Gata. Porta per títol: "El soterrament de Jesús i la soledat de María". La llegenda del retaule ceràmic s’expresa així: "Si en el encuentro le encerráis, dejad sepultura abierta para mí, que si enterráis a Jesús, María es muerta". La va sofragar: "A expensas de Dª. Rosa Monfort Pedro e hijos".

Podeu repassar ací el PRIMER DOLOR (publicat 5-3); el SEGON DOLOR (publicat el 6-3); el TERCER DOLOR (publicat el 7-3); el QUART DOLOR (publicat el 9-3); el CINQUÉ DOLOR (publicat el 10-3) i el SISÉ DOLOR (publicat l’11-3).
 
ACABA ACÍ LA SÈRIE DE CAPELLES A GATA. Primer van ser pels carrers de Gata (47), després el Via Crucis pujant el calvari (14) i finalment la corona de dolor de la Verge María (7). En total, 68 "capelles". Potser algun dia continue les capelles per dins d’algunes cases particulars, en conec dos segures. Però esta serà una altra part... 


SABIEU...? que el pressupost del pont de les Alcolaies (1929) va ser de 39.966,55 pessetes

Ho trobem a la revista "LA CONSTRUCCIÓN MODERNA" del 15 d’octubre de 1929. Parlava de cròniques, informacions, concursos de construcció. En un dels concursos parla de la Construcció d’un pont sobre el riu Gorgos, a Gata de Gorgos (Alacant) que es dotaria del subministrament de fons. El pressupost en pessetes, 39.966,55. Estaven a disposició dels interessats els plecs de condicions fins el 20 de setembre a l’Ajuntament. Així ho publicava també la Gaceta el 26 de setembre de 1929.

FONT: Revista La Construcción Moderna, Any XXVII, Nº 19, Madrid 15 octubre 1929, Fundada en 1903). // www.bne.es. Hemeroteca digital. Biblioteca Nacional de España.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.061-

20130312235855-teatre.jpg

La foto que porte hui al blog tanca la sèrie, de moment, de Antonio Monfort. No té tans anys com les anteriors, però ja és històrica. Seria al final dels anys 80 o principis del 90 del segle XX. Es feien obres de teatre a Gata, com sempre s’havien fet, i molt bones. Un grup ens donava nits grans al cinema "La Paz" o allí on es presentara, era el grup de teatre "Paco Carrasco", el sempre recordat "mestre". Tant de bó es tornaren a reunir aquells joves, hui més adults.

Bé, puix aquesta foto té a tres dels protagonistes d’aquella època: Vestits de "mariachis" amb el capell tan característic, a l’esquerra mirant la foto està Cristóbal Pedrós i a la dreta Antonio Monfort, amb guitarres incloses. Al mig, una de les protagonistes femenines del repartiment d’aquells sainets, d’aquelles vetlades: Elena Tent, al piano.

Una fotografia graciosa, que ens deixa una enyorança. Tornarien els protagonistes a fer una obreta?. De segur que no han perdit eixe encant que tenien i que el veïnat gater apreciava.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 13 DE MARÇ DE 2011: A "Com era Gata...fa 23 anys" publicava el record del Limón Express a juliol de 1988. A esports (pilota) publicava: "L’equip de pilota de Benidorm, on juga Alvan de Gata, 2n a la primera fase". Un reportatge donava compte dels 101 anys de la centenària que hui fa 103 anys i també tindrà el seu espai al blog. La pluja era també notícia i es mesuraven 26,4 litres. Pel que fa al futbol, aprofitant la inauguració s'exposaven les "reliquies" del Gorgos CF. La família de Juanjo Marín el recordava també a la ínauguració.

AQUELL 13 DE MARÇ DE 2012: Anunciava que SòlGata, l’empresa municipal, portaria l’explotació de l’aigua potable al poble. La premsa parlava de la gestió de l’aigua, del depòsit dels plans i del camí de l’Alba. També era notícia, és clar, la centenària de 102 anys Francisca Costa Diego. Finalment, a "Sabieu..?" publicava l’intercanvi de les mestres de Castalla i Gata en 1886.



LA PREMSA...parla de l’atur a la comarca i a Gata

Es fa el recompte mensual, com sempre amb les dades que dona CC.OO. del PV. (les Marines). Detalla les xifres de l’atur de Gata el diari digital "Teulada Moraira digital" que titula: "La Marina Alta fulmina su récord de desempleo" i subtitula: "La movilización ciudadana exige responsabilidades y un cambio de políticas". També els diaris LAS PROVINCIAS i INFORMACIÓN s’ocupen del tema.

Pel que fa a Gata, va acabar gener amb 599 persones aturades i acaba febrer en 585, per tant la diferència és -14. Pocs pobles se salven d’eixes xifres i la Marina Alta, en conjunt, se situa en 17.092 persones aturades.



DE QUÈ PARLEN ELS GATERS HUI ?

Resona encara la victòria del Barça (4-0) al Milan. Algun coet que altre es va sentir pels terrats de Gata. Es comenta el temps fresquet que tenim. La centenària de Gata, Francisca Costa Diego, que fa 103 anys. Les fumates del Vaticà també són comentades, sobre tot l’última. A les 19.07 hores eixia la fumata blanca. A la següent entrada teniu informació al respecte del NOU SANT PARE.



HABEMUS PAPAM. Ja tenim nou papa, FRANCESC

20130313211409-noupapa.jpg

HABEMUS PAPAM. FRANCESC és el seu nom de Papa. Té 76 anys i és el Prelat de Roma i nou succesor de Sant Pere nº 266

Les campanes de l’església de Sant Miquel Arcàngel de Gata també han voltejat cap a les 19.45 hores

La notícia s’ha produit a les 19.07 hores quan eixia la fumata blanca. Poc després de les 8,17 de la vesprada es coneixia el nom del Sant Pare nou. No s’esperava i no estava a les quinieles. Nascut a Buenos Aires (Argentina) el 17 de desembre de 1936 va ser ordenat sacerdot en 1969. I sabeu com s’ha posat?. Coincidència, el nom que s’ha posat és el mateix que porta el nostre rector, FRANCISCO (per a nosaltres FRANCESC). Per tant, en homenatge a Sant Francesc d’Asis, el que era el cardenal Jorge Mario Bergoglio, ara és el PAPA FRANCESC.

Les primeres paraules al balcó del nou Sant Pare, que és el primer papa jesuïta i primer papa latinoamericà, han donat bona impressió. Ha dit a la gent que resen per ell i ell els ha donat la bendició.

FONT: Foto Getty Images/Getty Images.



HUI COMPLIX 103 ANYS LA CENTENÀRIA FRANCISCA COSTA DIEGO

20130314211404-cent103.jpg

Gata té actualment tres centenaries: dos de 100 i Paquita de 103 anys

Tota la família: els seus fills (filla i fill); néts, besnets i rebesnets, familiars, amics, l’han arropada en els 103 anys d’aniversaris

La festa familiar de l’aniversari de Francisca es celebrarà dissabte dia 16

El seu fill Vicente comenta "la mare té una salut fràgil de ferro"

Francisca Costa Diego, més coneguda al poble com la "Tia Francisca" arriba hui als 103 anys de vida. A ben segur que ha estat atenta al llarg del dia de l’elecció del nou Sant Pare i sempre es podrà dir que va complir 103 anys el mateix dia que eixia el nou Sant pare Francesc. Estarà contenta perquè a ella li diuen Francisca i al nou Papa Francisco.

Tota una vida longeva de 103 anys i enterada de tot, el seu fill comentava que és forta, que malgrat haver caigut un bac va recuperant-se poc a poc. La seua filla Tonica em va comentar que té una recuperació molt bona i ja està millor.

Us pose textualment el que em deia el seu fill Vicente, per correu electrònic:

"Estem realment contents i il-lusionats de poder celebrar tan especial esdeveniment. És un regal extraordinari per a tota la familia. La meua mare té una "fràgil salut de ferro". La part fonamental del seu organisme, el cap, funciona molt bé per a la seua edat: segueix una conversa perfectament, recorda bé el passat i el present, s'interessa per les coses del poble (cada dia la criden diverses persones per a informar-li). Va tenir una caiguda i va estar varios dies incòmoda i amb dolors però res més i es pot dir que ja està quasi bé. Necessita ajuda per a tot perquè veu molt poc, escolta malament, camina amb dificultat - per dins de casa- encara que fins ara no ha necessitat cadira de rodes. I dorm molt bé."

La foto que teniu dalt l'ha feta aquestas vesprada el seu fill Vicente Soler Costa, al que li agraïsc la deferència.

 

 



SABIEU...? que en 1908 la "Guia práctica de Alicante y provincia" parlava de Gata

Posava al respecte de Gata que era un lloc de 3.967 habitants, a 66 kilòmetres de la capital i 7 de Dénia. Està més pròxima Dénia, apuntava. Com a producció relacionava: grans, ametles, llegums, figues, panses, oli i vi. Seguia dient que la riquea principal era la fabricació d’articles de palma. Hi havia uan estació telegràfica llimitada. I posava textualment: "Coche á la estación, 50 céntimos". Sorprén que posava que tots els mesos hi havia grans fires de ganaos. Finalment, deia que hi havia festes el 6 d’agost.

FONT: "Guía práctica de Alicante y su provincia" de Guías Arco. Any 1908.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 14 DE MARÇ DE 2011: El dia de Santa Matilde de fa dos anys començava per un resultat dolent per al Gorgos, 3-1 va caure a Benissa. També publicava la segona part de la informació de la VIIena edició del Ral·li fotogràfic.

AQUELL 14 DE MARÇ DE 2012: Ja superava el blog les 97.000 visites. Ara estan a punt de ser 203.000. La premsa tornava a parlar de l’aigua potable. Informava que divendres 16 es presentava el llibre de l’escriptor Jovi Lozano. Una notícia del 250 aniversari Crist-ermita: "Comencen els preparatius per a la recreació del miracle de l’arbre blanc". A "Sabieu...?" coneixíem que els comptes del Pòsit de 1882 a 1886 no eren molt bons. La fotografia 700 recordava al grup de teatre "Paco Carrasco". Ell mateix eixia a la foto.



DE QUÈ PARLEN ELS GATERS HUI ?

El Papa Francesc (que no Francesc I) ha estat en boca de tots. A la missa de les 8.30 de hui ha estat la primera vegada que el senyor rector ha pronunciat el nom de "nuestro Papa Francisco". També són notícia les tres defuncions a Gata: Rosa, la mare de Manolo Roselló, a la que s’acomiada Gata hui d’ella; Eusebio "Manyà", home de María, conegut al món del ferro; pare de Juan, Salva i Estefania, i germà de Teresa i Vicenta, que serà demà a les 11 el seu soterrament, i María Cardona "la farmacèutica", mare de César Ivars, que també serà demà quan s’acomiade el poble d’ella.



JA TÉ EL BLOG MÉS DE 203.000 VISITES

Hui arriba el blog a mil visites més i ja són 203.000. Gràcies a totes i tots. Seguim entre tots fent poble, per mig de les notícies, actualitat i història s’ajunten, es combinen. A més, documents antics, fotografies antigues. Gràcies...i a seguir endavant.



DENEGUEN SUBVENCIÓ PER A CONTROL D’AIGUA (BOP)

Mitjançant un anunci, el Butlletí Oficial de la Província (BOP) d’Alacant es publica hui dijous 14-3-2013, dins dels extractes dels acords adoptats per la Junta de Govern d’aquella institució provincial, i dins de l’apartat quart (CICLE HÍDRIC) la desestimació de la sol·licitud de la subvenció efectuada per l’Ajuntament de Gata de Gorgos per a la realització, durant l’any 2013, de controls de qualitat de l’aigua de consum humà, ja que l’Ajuntament presta els serveis d’abastiment d’aigua a través d’una societat mercantil local.

FONT: BOP nº 52 del 14-3-2013.



IMATGES CURIOSES: Joves gaters amb la fallera

20130314223407-xicsgatersfalles.jpg

Hem recuperat del facebook aquesta estampa completament fallera. Tres joves estudiants i a més músics, amants de la festa, s’han volgut fotografiar amb la fallera major de una falla i a la Plaça de l’Ajuntament. Joshua, Felipe i Quico són els protagonistes de la foto junt amb la bellea valenciana. És o no és curiosa la foto?.



SABIEU...? que Gata va tindre delegats a Madrid al Congrés d’Unió Republicana en 1935

Ho va publicar el diari "Heraldo de Madrid" el 20 de setembre de 1935, divendres. Es titulava l’article: "El Congreso de Unión Republicana" i al subtítol: "Entusiasmo en Alicante". Estava redactat el mateix dia i parlava del pròxim congrés de Madrid que es celebraria del 27 al 30 d’eixe mes i any. Entre els nomenaments de delegats de les agrupacions de la província que ja es coneixien estava el de Gata. Per Gata estaven Miguel Sirerol Diego i Onofre Salvá Mulet.

FONT: "Heraldo de Madrid", pàgina 12, Any XLV, Nº 15.461. Divendres 20 de setembre de 1935  //  http://hemerotecadigital.bne.es.



GATA DONA SUPORT A L'EQUIP GATER QUE PARTICIPARÀ AL MAROC CHALLENGE 2013

20130314224411-mcgata.jpg

Des de l'Ajuntament de Gata, a través de les regidories de Cultura i Joventut, s'ha volgut donar suport al Team Portal de la Marina, equip format pels joves gaters Juan Miguel  Gavilá i Jacobo Pedrós, que participen en l'edició de primavera del Raid Maroc Challenge.  Es tracta d'una prova solidària no competitiva en la qual allò més important és arribar al destí, la localitat de Hassi El Begaa, a les portes del desert Erg-Chebbi. L'eixida es donarà el proper 22 de març a les 10:30 des de la població de Xàbia, i després d'un tram no oficial fins a Motril, tindran fins al 29 de març per recórrer els 2000 km fins a la localitat marroquina.

Una vegada superada l'etapa de preparació del vehicle, Gavilà i Pedrós s'han centrat en la recollida de material escolar i contribucions monetàries per aportar el seu gra d'arena al projecte solidari de l'edició de primavera de dotar de material escolar al col·legi de la Població de Hassi El Begaa .

En este sentit, l'equip gater no conta sols amb el suport institucional, ja que des de diferents empreses i associacions estan col·laborant amb la vesant més solidària d'esta aventura pel desert. A més de les aportacions de material escolar que fan persones privades, l'empresa Public Disseny ha donat 100 caixes de colors i l'ONG Visió Sense Fronteres aportarà ulleres per als xiquets de la zona. L'objectiu de l'equip és arribar als 100 kg de material solidari.

També des de Visió sense fronteres els han fet un encàrrec especial, que es dur a una xiqueta malalta una medicació especial en un població propera al recorregut.

El Team Portal de la Marina continua amb la recollida de material i donatius, així que  tots els que s'acosten al centre comercial fins al proper dissabte podran veure el Renault 4l de l'equip local i  contribuir amb les seues aportacions al projecte solidari del Raid.

Aquest esport ha estat molt demandat últimament i ha sigut la inspiració per fer una lliga amateur dins la localitat. Esperem que a la pròxima lliga hi haja un nombre de participants com aquest i que no afluixen les forces i  l’emoció per la pràctica d’aquest esport que és a la par tant  tècnic com divertit.

A la foto, d'esquerra a dreta Gavila i l'alcaldessa a un costat, i Joan Pedrós i Jacobo Pedrós, a l'altre.

FONTS: Foto i text Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.062, la d'ahir, dia 13-

20130314230427-forncas.jpg

La foto que porte ara al blog correspon a ahir. Me l'ha remesa l'amiga Pilar, que a la imatge apareix junt a un bon animal de companyia, el seu gosset, a la caseta. La foto no passaria de ser una foto familiar si no tinguera importància el decorat del fons. Sabeu que és allò d'allà dins, és el forn de pansa que tenia la CAS. Era a finals dels anys 70 i inicis del 80.

La Cooperativa Agrícola Sindical que unia molts pobles i tenia la seu a Gata va adquirir tota una estructura i maquinària per a fer artificial allò que tantes vegades s'havia fet natural a les casetes de camp. Què poc va durar i com va quedar !!



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.063, la de hui dia 14-

20130314232143-b026xiquetescola.jpg

Ja em pose al dia en quant a fotos antigues. Arribe a les 1.063 que ja en són. Retorne a les col·leccions normals que tinc començades i en pose una de la sèrie de Jaime Signes (de Mónica). La típica imatge del xicon o xiquet fotografiat amb una taula i darrere el mapa de la Península Ibèrica. Un llibre, un tinter, un quadern i el xiquet sempre mirant a la càmera sonrient. Eren records que han arribat fins als nostres dies.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 15 DE MARÇ DE 2011: Recordava a la sèrie "Com era Gata...fa 23 anys" els dies de festes del 29 de juliol a l’1 d’agost de 1988.

AQUELL 15 DE MARÇ DE 2012: Diumenge 18 es faria la ruta motera: Gata-Benassau-Gata. A la sèrie "Sabieu...?" coneixíem un soldat gater Vicente Pedro Mestre que va estar en la guerra de Cuba en 1886.



RECORDEU...DIUMENGE, MIG ANY DE QUINTADES

20130315225533-miganyquintades.jpg

Plaça Nova, carrers del poble, pati cobert del CEIP "Santíssim Crist"

Es condimentarà una paella gegant; organitza, la Comissió de Festes 2013

Si recordeu, vaig publicar fa unes setmanes l’event fester que tindrà lloc diumenge dia 17 al llarg de tota la jornada, el primer MIG ANY DE QUINTADES. La concentració a les 13 hores serà a la Plaça Nova. D’allí la comitiva amb la xaranga partirà cap al grup escolar. Al pati cobert del col·legi "Santíssim Crist" es farà el dinar, que serà paella gegant. Després hi haurà disco-mòbil i festa. Està organitzat per la Comissió de Festes 2013, amb la col·laboració de la regidoria de Festes.

A la imatge teniu el cartell anunciador



SABIEU...? que el dia 15 de març de 1940, fa 73 anys, es va beneir la imatge de la Verge dels Dolors de Gata, que va regalar Don Alejo a la parròquia

20130315230324-vergedolors.jpg

Just fa hui 73 anys, a punt de complir tres quarts de segle. La imatge de la Dolorosa -com la coneguem a Gata la imatge de la Verge dels Dolors, que està a la fornícula del sagrari. va ser beneïda el 15 de març de 1940. Diu la crònica del llibre d'actes: "Fue bendecida solemnemente en las afueras del pueblo...por el Cura párroco -aleshores era Alejo Sendra Tarrazó, que estigué a Gata de rector de 1930 a 1950-, que fue quien la regaló a la parroquia, trasladándola luego a ella procesionalmente. Acto continuo se dio comienzo al Septenario de los Dolores de la Virgen. Construyó la referida imagen D. Jaime Mulet".

FONT: Arxiu Parroquial, Gata de Gorgos.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 16 DE MARÇ DE 2011: A la sèrie "Com era Gata...fa 23 anys" recordava del 5 al 9 d'agost de 1988. La foto antiga 336 era de futbol.

AQUELL 16 DE MARÇ DE 2012: Repassava les propostes per al cap de setmana, a Gata i a la comarca. A "Sabieu...?" parlava de Mossen Rafel Andrada de Gata i de 1645. La foto antiga 702 era d'un accident al pont de la carretera.



HUI S'OBRI A CIRNE (XÀBIA) L'EXPOSICIÓ VITRINES III, de l'Escola Plàstica Experimental de Gata

20130316193414-cartellexpovitrines.jpg

A les 20.30 de hui, dissabte dia 16, s'inaugura la mostra de "Vitrines III" de l'Escola Plàstica Experimental "Antoni Vives" de Gata, a la Fundació CIRNE de Xàbia. L'exposició estarà fins el 13 d'abril, de dilluns a dissabtes i festius, de 18 a 21 hores. Participen en aquesta exposició: Mari Marí, Isabel de Mata, Juan Escolano, Joan Roselló, María Casado, Rosalía Beltrán, Pepa Espasa, María Muñoz, Paki Sanz i María José Cholbi.

A la foto, el cartell anunciador.



PROTAGONISTES, LES CAPELLETES DEL CALVARI DE GATA

20130316195448-compocapelles-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Al llarg de vint-i-un dies van ser protagonistes les capelles del Calvari de Gata, catorze del Via Crucis i set de la Corona de Dolors de la Verge. La composició fotogràfica que teniu dalt és un resum, una vista general de totes elles. És l'epílog d'aquelles construccions artístiques, per l'itinerari del Calvari. Al mateix temps, donat que estem al Septenari dels Dolors de la Verge, començat ahir, és un homenatge a totes eixes persones que a la Quaresma i al llarg de tot l'any també pujen al Calvari, com es diu popularment a Gata, a resar el Via Crucis i a recitar les llegendes de les capelles, en el curt trajecte d'una a l'altra.



ADÉU A LA TENDA DE "PONS MOVILS", després de vint anys

Paco i Merche, Merche i Paco tanquen la tenda de la cantonada de la carretera de Xàbia que tots coneixíem i coneguem. "Pons Movils" després de vint anys al servei de la telefonia mòbil a Gata té que deixar-ho imposats per l’empresa. Tot per la crisi, que ens ataca a tots, prompte o tard.
 
Al facebook, Paco Pons deixa aquestes paraules que transcric:
 
"Estimados clientes - amigos,
Le informamos que, debido al plan de reestructuración empresarial llevado a cabo por Movistar, en base a sus criterios a decidido dejar fuera de su red de distribución a gran parte de tiendas, entre ellas la NUESTRA .

Nuestro negocio, afectado directamente por las políticas de reajuste, nos vemos obligados a tomar la decisión forzosa y asumiendo el cese de la distribución oficial de Movistar.

PONS MOVILS se despide de ustedes agradeciendo su confianza y fidelidad mostrada en los últimos veinte años. Es momento de recuperar el ritmo lento y la capacidad de reflexión para brindar un mínimo sentido a lo ocurrido.

Nos anticipamos dándoles las gracias por su comprensión y por las manifestaciones de apoyo ante una situación impuesta, que no nos ha dejado margen para la implementación de estrategias de negociación que contribuyesen a la posible reconducción de la situación.

Pons Mòvils cierra sus puertas, pero el equipo de profesionales, a nivel personal, sigue estando a su lado.

Un abrazo a tod@s."
 
Des del blog animar-vos a continuar dins del negoci, perquè ho valeu. Toca lluitar per a seguir.


FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.064, la d'ahir dia 15-

20130316230625-b009festers.jpg

De la col·lecció de la família de Antonio "Rellotger" trobem aquesta imatge, on ix ell molt jove precisament en un dia de festes. No esbrine a conèixer a la parella festera, per tant algú pot completar les dades. Per darrere apareix Pepe Payá, que després seria metge. L’abanderat de la banda era Paco "Polaca" com podeu també veure. Per davant d’on pasaven?. Quina festa es celebrava?. Si algú coneix més informació sobre la foto, ja ho sap, pot documentar-la.

Em comunica un "anònim" que la xica que acompanya a Antonio potser Mari Frasés. Per tant, publique la informació.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.065, la de hui, dia 16-

20130316233724-pontquatre-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO, PUNXANT ACÍ)

Ara la foto és de la col·lecció d'Emilio Signes. Molt semblant a altres que ja he publicat, ací podeu veure a quatre xiques. De dreta cap esquerre estan Aurelia, Joaquina Frasés, Pepita i una altra xica. Estan xarrant al pont, tindrïen uns 16 ó 17 anys, seria l'any 1964 ó 1965. Mireu les cases del Penyó, mireu al fons les cases de la plaça i el carreret del piló. El campanar, si es fixeu, estava acabat d'alçar. Les baranes del pont, la part de darrere de l'església també es veuen molt bé.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 17 DE MARÇ DE 2011: Dia de Sant Patrici i Sant Josep d'Arimatea. A la sèrie "Com era Gata...fa 23 anys" recordavem de l'11 al 14 d'agost de 1988. La fotografia antiga 337 captava el moment que s'inaugurava el parc de bombers de l'inici del carrer Bisserot, ja inactiu.

AQUELL 17 DE MARÇ DE 2012: A "Sabieu...?" descobria qui era el carter de Gata l'any 1887. La fotografia antiga (703) mostravca el Grup Escolar tot nevat.



JA TÉ EL BLOG MÉS DE 204.000 VISITES

Passa volant el temps i les visites al blog. I així trobem que "Cronista de Gata" arriba a les 204.000 visites i ja estan superades. En moltes arribarà als tres anys, que seran el dia 10 d'abril, dos dies després de Sant Vicent?. Ja ho sabrem...ara donar les gràcies, una vegada més, a totes i tots per l'acollida que tenen amb el blog i com sempre dic...endavant.



ACTES...I MÉS ACTES: Demà entrem a la Setmana de dolors

20130317190312-vergedolors.jpg

Dimarts és la festa de Sant Josep, onomàstica dels Peps i Pepites, Joseps i Josepes

Dissabte 23 CONCERT DE MÚSICA SACRA, a les 20.30 hores a l'església

Ja ha preparat la parròquia de Sant Miquel Arcàngel els actes previs a la Setmana Santa (setmana de dolors que comença demà dilluns 18) i els de Setmana Santa, que comencen Diumenge Rams dia 24.

Ací teniu un compendi dels nombrosos actes que s'aveïnen a Gata, per tal de que els conegau i si voleu feu ús d'ells.

- Està, del 16 de març al 13 d'abril, a la Fundació CIRNE de Xàbia, l'exposició de "VITRINES III" (Escola de Plàstica experimental de Gata).

- Setmana de dolors, del 18 al 23 de març.

- Festa de Sant Josep, dimarts 19 de març. Sant de Pepes, Pepites, Joseps, Josepes i Fines. Falles més pròximes a Dénia i Calp. De Oliva cap a València (cap i casal) a tots els pobles de la província. També a Benidorm.

- De dimecres 20 a divendres 22, Tríduum a la Verge dels Dolors. 19 hores.

- Divendres 22: 19 hores festa de la Verge dels Dolors. 22 hores, Via crucis, eixida de la primera estació al calvari.

- Dissabte 23: església parroquial. BANDA DE GATA. CONCERT DE MÚSICA SACRA. 20.30 hores.



CONEGUEU EL CONJUNT GATER INFANTIL DE GIMNÀSTICA RÍTMICA?

20130317195456-compoballet.jpg

A partir de hui, i gràcies a estar al dia per mig del facebook dels aconteixements que vagen donant-se a l’Escola Municipal de Gimnàstica Rítmica de Gata podré informar-vos. Abans que res, presente al conjunt infantil gater. Està format per Eva, Núria, Alba i Lorena.

Ara estan preparant-se per a les miniolimpiades de la comarca. Així que a treballar i, sobre tot, a fer esport i passar-ho bé.

A la composició, extreta de les imatges del facebook, vegeu al conjunt infantil evolucionant en un dels exercicis i dalt del pòdium d’Ondara en una competició. Elles són les terceres i van de roig. Estan a la dreta mirant la foto de baix.



IMATGES CURIOSES: cent tres ciriets per a la centenària Fca. Costa Diego

20130317202135-103veles.jpg

Hem capturat aquesta imatge pujada al facebook per un dels seus néts. No eren ni vint, ni cinquanta, ni vuitanta, sinó eren cent tres ciriets per a la centenària Francisca Costa Diego, que el passat dia 13, dimecres, va complir 103 anys i que la festa la va fer tota la família ahir dissabte. Ací teniu el pastel d'ahir amb tota la "carretà" -com es sol dir- de ciriets. Què us sembla?. A que és curiós!. Què poques s'en veuen així.



HUI, FESTA DE MIG ANY DE QUINTAES ( I )

20130317234652-compomigany1-copia.jpg

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Ha resultat com a primera experiència. Mig any de quintos i els més festers no han faltat a la crida de la Comissió de Festes 2013. El pavelló cobert del grup escolar ha estat un bon lloc, escenari inclós. La gent ha dinat, s’ha divertit i ha gaudit de tota la festa.

Començava la concentració a la Plaça Nova. allí el grup de dolçaines i tabalets de Gata acompanyaven a les quadrilles de gent fins el lloc de la festa. S’ha condimentat una paella gegant i tots a menjar. Després, música i grups locals per animar la vesprada.

Ara, esperem que es consolide i que el pròxim març de 2014 torne a ser el segon any del Mig Any de Quintos, amb més força si cap.

A les imatges d’esta i la següent entrades, teniu diversos moments de la festa. FOTOS: VERÓNICA VIVES.



HUI, FESTA DE MIG ANY DE QUINTAES ( i II )

20130318001150-compomigany2-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

De nou, un altre reportatge fotogràfic de la festa de hui: el Mig Any de Quintaes, que es fa per primera vegada. Allí han estat, com no, els Quintos 2013; la Comissió de Festes 2013, la regidora de Festes i altres quintaes, que no han volgut perdre’s la festa.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 18 DE MARÇ DE 2011: Anunciava que estavem "...A 22 dies del primer aniversari del blog". Hui es pot dir el mateix però del tercer aniversari. "Sabien vostés que a Gata també van fer una falla" era un bon article. A la foto 338 cinc xiques es fotografiaven davant eixa falla.

AQUELL 18 DE MARÇ DE 2012: Tres articles donaven a conèixer l'homenatge a Manuel López Fernández (Manolo). Una informació de 1888 descobria que Juan Martínez Blasco, el rector de Gata era president de la Congregació de rectors ejercitants.



IMATGES CURIOSES: La Casa Blava s'il·lumina

20130318200639-rosanacasablava.jpg

He trobat aquesta fotografia, molt acertada, que Rosana Fornés ha pujat al seu mur de facebook. És la Casa Blava de Gata amb el seu molí, aquella que sempre ens crida l’atenció quan passem per la carretera del desvio de Xàbia. Hui s’ha il·luminat la casa d’una manera especial a la posta de sol, com podeu apreciar, per això està considerada com a imatge curiosa.



CONCERT DEL MÚSIC, banda de Gata: escolteu les set peces musicals

20130318211206-dscf0775.jpg

La tecnologia permet aquestes disposicions hui en dia, cosa que abans era impensable. L'amic José Salvador Ginestar Torres va gravar, una a una, cada peça musical del CONCERT DEL MÚSIC, que la banda Unió Musical de Gata de Gorgos va oferir el passat dissabte 2 de març. El director Joan Valentí Giménez ha pujat a Youtube aquestes gravacions i ja podeu escoltar-les, per a gaudir de la excel·lent interpretació dels nostres músics. En total teniu set enllaços, que us portaran als set temes pujats i podreu asombrar-se de la interpretació d'aquestes composicions pel teu veí, el teu amic, el teu familiar...algun membre de la banda gatera que coneixes.

Com la banda va fer una mescla d'obres molt conegudes i els músics i públic es van divertir un muntó, ahí teniu els set títols i els enllaços:

1.- THE BEATLES IN CONCERT Lennon and Mc Cartney arr. Willy Hautvast. http://www.youtube.com/watch?v=0FSKqOheD1c&feature=share.

2.- MECANO arr. Azael Tormo. http://www.youtube.com/watch?v=RNLIZpi21mc&feature=share.

3.- James Bond 007 arr. Johan de Meij. http://www.youtube.com/watch?v=zA4DsGiFJCI&feature=share-

4.- La vida es bella. Nicola Piovani. arr. José J. Sánchez. http://www.youtube.com/watch?v=nJ2RynPbmi4&feature=share.

5.- ROCK ESPANYOL arr. Azael Tormo. http://www.youtube.com/watch?v=asU2IyZ6K5w&feature=share.

6.- QUEEN IN CONCERT arr. Jay Bocook. http://www.youtube.com/watch?v=ZKExpi23vkM&feature=share.

7.-SANTANA A PORTRAIT arr. Giancarlo Gazzani. http://www.youtube.com/watch?v=oCnoYH-FYuA&feature=share.

A la fotografia, una captura d'unes de les gravacions.

FONTS: vídeos Youtube pujats pel director Joan Valentí Giménez. Peces musicals gravades per José Salvador Ginestar.



EL GORGOS C.F. LI GUANYA AL TERCER CLASSIFICAT (2-0)

El partit es va jugar ahir diumenge al municipal de Les Costeres. El Gorgos C.F. va guanyar per un clar 2 a 0 al tercer classificat i semplre difícil rival, Sant Joan d'Alacant. Amb aquest resultat, el Gorgos manté segura la sisena plaça de la taula de classificació amb 44 punts. El Alicante Recreativo és el líder del grup.

La pròxima jornada, la del Diumenge Rams 24-3-2013, el Gorgos C.F. visita al Ciutat d'Asís a Alacant. Aquest equip és vuité classificat i li posarà les coses difícils als nostres.



NOVA SÈRIE AL BLOG !!. ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. Introducció

20130318223558-0184.jpg

ELS NOSTRES CARRERS, HISTÒRIA VIVA DE GATA: Anecdotari de carrer

Introducció

Comence hui, vespra de Sant Josep, una nova sèrie al blog del CRONISTA DE GATA. La sèrie esta basada en l’article que vaig publicar al llibre de festes patronals de 1992 amb el títol: "Nuestras calles, historia viva de Gata. Anecdotario callejero del siglo XX". La sèrie estudiarà els carrers, un a un, del poble, no sols en la seua part històrica (a l’article dit abans, em referia als plenaris municipals) sinó en la part quotidiana actual.

És un ampli estudi que tindrà tres parts clarament diferenciades. A la primera, recorrerem els carrers del nucli urbà, del casc, que són la majoria. A la segona, coneixerem els nous carrers de la urbanització de Les Sorts. A la tercera, finalment, coneixerem els carrers de la urbanització "Gata residencial".

Arranca l’estudi històric amb la relació de carrers que hi havia a principis del segle XX. En total eren vint entre carrers i places: carrer DE ABAJO (actual carrer de Baix); carrer ANDRADAS (hui compartida pels carrers Doctor Gómez Ferrer, Pare Mulet i Constitució); carrer LA BALSA (hui ha tornat al seu nom originari carrer La Bassa); carrer CALVARIO (actualment carrer Signes); carrer CARRETERA (l’actual Avinguda Marina Alta); carrer DEL HORNO (hui carrer Duquessa d’Almodòvar); carrer LA MANGA (actualment carrer Obispo Cervera); PLAZA MAYOR (Plaça de l’Església). La resta de carrers no han canviat els seus noms: BISEROT, JALÓN, LUNA, MORERAS, NUEVA, PALMERAL ALTO, PALMERAL BAJO, PARRAS, SANT ANTONIO, SOL, TETUÁN i TEULADA.

Cada dia publicaré la història i l’actualitat de un carrer, primer -com he dit abans- els 60 del centre, del casc urbà. Demà començaré, seguint l’article de 1992, per la PLAÇA DE L’ESGLÉSIA, un punt cèntric i neuràlgic de la vida dels gaters.

A la fotografia, el carrer Teulada a mitjanies del segle XX. La imatge la vaig publicar a la série "FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record)" amb el nº 184.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 19 DE MARÇ DE 2011: El dia de la festa de Sant Josep de fa dos anys publicava, en el compte enrere que estavem a 21 dies del primer aniversari del blog, igual que hui estem als mateixos dies del tercer aniversari. La falla dels júniors de Gata era notícia i a nivell esportiu el curs de kárate okinawa shorin-ryu.

AQUELL 19 DE MARÇ DE 2012: El blog superava les 98.000 visites, ara està prop de 205.000. Ja anunciava la carrera de la següent setmana. I amb motiu del 200 aniversari de la Constitució de Cádiz (1812) a "Sabieu...?" qüestionava el nom de ¡Viva la Pepa!.



HUI ÉS SANT JOSEP: felicitacions a tots els Peps, Pepites, Fines i demés compostos

20130319183721-santjosep2.jpg

Es celebra també la festa del Dia del Pare

Hui és Sant Josep. El dia 19 de març sempre es recorda la figura de l’home humil, del pare bó, del fidel pare putatiu de Jesús. Antigament en alguns convents, durant la lectura de les Sagrades Escriptures, es referien a Sant Josep, en llatí com a "Pater Putatibus". Amb el temps, per a simplificar-ho adoptaren "P.P." (les inicials d’eixes dues paraules). Així naixqué el fet de cridar Pepe als Josep.

Des del blog felicite a tots els Pepes, Joseps, a les que s’anomenen Pepa o Pepita, les Pepiques, a les Josepes, Josefines, Fines i demés compostos masculins i femenins, que a Gata en tenim un muntó. Potser que estadísticament Gata estiga més ple de persones que tenen aquest nom, igual que Miquels i Vicent-a, igual que María, Rosa i Antoni-a.

L’església parroquial de Gata té un altar dedicat al sant i la imatge del sant no es mou de la seua fornícula. Seria bonic i curiós que algun any dels que vindran, es constituïra una comissió, un grup, una confraria, per a cuidar el sant, de totes i tots els que porten el nom. El seu altar es podria pintar i decorar, ornar amb flors, el dia de la festa es podria traslladar a l’altar major la seua imatge i donar-li la importància que es mereix.

Abans, recorde quan es feien els set diumenges de Sant Josep. Era una pràctica piadosa ara desapareguda.

Per supost, i ho recorda un "anònim" en comentari, cal felicitar a tots els que som pares.

Us pose la imatge del sant que té l’església parroquial.



EL GRUP DE DANSES "LA LLATA", DOLÇAINERS I TABALETERS, A LES FALLES DE VALÈNCIA

20130319191708-compodansesgata-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Balladores i balladors del Grup de danses "La llata" de Gata van participar ahir a les falles de València i van fer ofrena a la Verge, en uns actes molt emotius i simpàtics. A més, el grup de dolçaines i tabalets gater també va assistir hi per tal de donar suport musical a les dances. Van estar amb la falla Huerto de San Valero, inclús van fer ofrena desfilant amb les falleres de la falla. A les imatges els podeu veure inclús amb la cort d’honor i la fallera major infantil de València 2013. El nom de Gata es va portar i ben alt a la desfilada de l’ofrena de flors a la Verge dels Desemparats a les Falles de València.

A la composició fotogràfica, amb imatges de Vicent Signes Signes, podeu veure’ls actuant i desfilant als gaters.



ROBATORI DEL CABLEJAT DE LLUM DEL PARC DEL RAVAL

20130319194807-cables.jpg

Per mig de la Policia Local de Gata, ens assebentem del greu succés ocorregut hui mateix, el robatori del cablejat elèctric del nou tram del parc del Raval. Els lladres han deixat sense fluït elèctric la part que va des dels contenidors de fem fins el mirador de les Coves Roges. Han tallat les conexions elèctriques i han conseguit emportar-se quasi tots els segments del cablejat. Com sempre, una acció que ens deixa sense paraules i amb impotència, però pensant amb els lladres i les seus males entranyes.

FONT: Foto i text de la Policia Local de Gata, per mig del seu facebook i la pàgina web.

 



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES: 1.- Plaça de l’Església

20130320000156-compoplacanova-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Plaça de l’Església i placeta del vicari, centre neuràlgic del poble

Església, font, antigues cases senyorials, casa abadia

La sèrie "ELS NOSTRES CARRERS I PLACES" comença hui amb una plaça, que és un centre neuràlgic per a Gata. Per allí passa molta gent, molt cotxes. La plaça conserva l’estructura, a una de les seues parts, de restes d’antigues cases senyorials. Cal recordar que el palau de la duquessa d’Almodòvar, senyora del lloc de Gata, estava al voltant d’aquesta plaça. La plaça adopta el nom pel monument més important del poble, l’església parroquial del segle XVII, sense cap estil definit clar. El temple parroquial està dedicat a l’arcàngel Sant Miquel. La torre del campanar va ser elevada asl febrer de 1963, complint-se fa un mes el mig segle d’aquell fet.

Però, recordant el què publicava a l’article del programa de festes de 1992, cal dir que en un primer moment se li va dir Plaça Major, després Plaça de l’Església i en temps de república portava el nom de Plaça de la República. Popularment també se li coneix com la Plaça Vella per a distinguir-la de la Plaça Nova.

Els plenaris del segle XX ens donen informació d’aquest lloc del poble. Així fins a 1933 va ser també Plaça del Mercat i es feia el divendres. Inclús per la festa major hi havia com una fireta. Es va eliminar el mercat per no tenir prou lloc per als mercaders i a la fi d’evitar també que als soterraments catòlics hagueren de passar el cadàver pel mig del mercat. A aquesta plaça també es va fer cinema a l’aire lliure. Era per l’any 1934. El cinema era gratuït, a excepció feta de la consumició, ja que es podia fer el café que l’expositor del cinema portava.

Dos monuments es troben a la plaça: ESGLÉSIA: beneïda en 1582 per Mossén Antich Ferrer, prevere que residia a Xàbia, i construïda per orde de la Duquessa d’Almodòvar, que va tardar en construir-se uns vint anys i va tenir de cost 70.056 lliures. D’estil neoclàssic senzill. FONT: feta de tosca xabiera, per l’escultor de Xàbia Vicente Bisquert Riera. Inaugurada el dia 4 d’agost de 1944, sent alcalde Pedro Pineda. Va tornar a posar-se en funcionament en 1983. Fa poc va ser restaurada i canviats alguns dels emblemes que ornaven els tres costats de la mateixa, com l’escut d’armes de la Casa Almodòvar, que va ser substituït per l’escut de la Generalitat Valenciana.

Cal destacar també a la plaça quatre tendes i un bar. La plaça té també un dels retaules ceràmics més antics dels carrers de Gata que es coneix, del segle XIX, que tracta sobre l’Exaltació de l’Eucasristi. Finalment, dir que la plaça acull la Casa abadia, casa on resideix el rector que està al càrrec de la parròquia.

La plaça té forma quadrada i està oberta cap a un costat a la nomenada Placeta del Vicari, perquè allí estava la casa del vicari, hui Despatx parroquial i altres dependèndies parroquials. La façana d’aquesta té representat amb marbre una escultura del Santíssim Crist, patró de Gata. La Plaça de l’Església es comunica amb els carrers Duquessa d’Almodòvar, carrer Doctor Gómez Ferrer, per on abans estava l’estret "carreret del piló", carrer Obispo Cervera i des de la placeta del vicari amb els carrers Nou, Penyó i Costera del Grup Escolar.

A nivell festiu, la plaça va ser lloc de concentració multitudinària quan feien vaquetes i tancaven la plaça per sant Miquel i quan la plaça formava part del corro gran del centre urbà. A nivell religiós és el lloc de sortida i arribada de totes les processons, bé amb imatges, bé sense com les primeres comunions o rams, entre altres.

A la composició fotogràfica, diversos aspectes de la Plaça de l’Església. Com era abans i com es hui. La fotografia del retaule ceràmic és obra de Manuel Quiles Pastor, d’Alacant. La fotografia amb el campanar baix va ser publicada a la sèrie de "Fotografies antigues (Gata en el record)" -21-; les dels bous a la mateixa sèrie amb el nº 29 i 44.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 20 DE MARÇ DE 2011: La primavera arribava a les 0,21 hores per la nit. Hui, dos anys després, serà a les 12,02 hores. Del 19 al 23 d’agost de 1988 es recordava a la sèrie "Com era Gata fa...23 anys". Estavem a 20 dies de l’aniversari primer del blog. També hui estem a 20 dies per a tres anys de blog. Començava una nova sèrie: "La història gatera del segle XX" l’any 1904. 26.000 visites tenia el blog, hui ja es superen les 205.000.

AQUELL 20 DE MARÇ DE 2012: La primavera entrava plujosa amb 156 litres caiguts i el riu que portava aigua per la nit. A "Sabieu...?" descobrïem la figura de Antonio Diego Durà, de Pedreguer, que va comprar la casa abadia per fer-se subhasta d’ella i res va apurar (1887).



ES SUPEREN LES 205.200 VISITES AL BLOG

El blog no para i els usuaris tampoc i ja tenim mil més, superant-se en dues-centes les 205.000 visites. A vint dies dels tres anys i la gent gatera segueix interessant-se per tota la informació, fotografies actuals i antigues, sèries, la història de Gata. GRÀCIES A TOTES I TOTS i a seguir endavant.



HUI A LES 12,02 HA ENTRAT LA PRIMAVERA ASTRONÒMICA

Es preveuen dos eclipsis de Lluna i un eclipsi anular de sol

Hui, dimecres 20 de març de 2013, a les 12,02 ha entrat la primavera oficialment, segons cálculs de l’Observatori Astronòmic Nacional (Institut Geogràfic Nacional-Ministeri de Foment). Ja no canviarem d’estació fins el 21 de juny a les 7,04 hores del matí. Per tant, seran 92 dies i 18 hores de primavera. Ara s’allargarà el dia a passos agegantats -tres minuts de sol més cada dia- i caldrà canviar l’hora, just la vespra de Pasqua, el dia 31 de març.

Perquè ha començat hui dia 20 la primavera i no demà 21?. L’equinoci de primavera pot donar-se, com a màxim, en tres dates distintes al llarg del segle XXI, començant en els dies 19 al 21 de març (data oficial espanyola), sent el seu inici més matiner el de l’any 2096 i el més tardà el de 2003. Les variacions d’un any a altre són degudes al modus en què encaixa la secuència d’anys segons el calendari (uns anys són bisests, altres no) amb la duració de cada òrbita de la Terra al voltant del Sol (duració que es coneix com a any tròpic).

Astronòmicament, serà una estació molt prolífica en eclipsis, en concret tres: dos seran de la Lluna i visibles a Espanya i altre anular de Sol que no es podrà veure bé des de les nostres latituds. També hi haurà dues plujes d’estels: una el 22 d’abril, ja prompte, que seran els estels nomenats Liríades i l’altra el 6 de maig, les Acuàrides. 

Pel que fa als eclipsis de Lluna que deia, el 25 d’abril hi haurà un eclipsi parcial de lluna de poca intensitat. El podrem veure quan es ponga el Sol. A maig, el dia 25, serà l’altre eclipsi de lluna. L’eclipi anular de Sol serà també a maig, però cal anar a veure’l a Austràlia, Nova Zelanda o a l’Oceà Pacífic, i això estarà més mal per als gaters.

Els planetes també faran el seu ball al cel. Saturn serà visible al final de la nit ara i a la vesprada-nit al final de la primavera. Júpiter es veurà al principi de la nit al llarg de tota la primavera i Venus també des de maig. Mercuri es podrà observar al cel el 31 de març, abans d’amanèixer, mirant cap a l’est, i el 12 de juny mirant cap a l’oest a la posta del Sol.

FONT: article a Levante-EMV "Primavera de eclipses de Luna", 20-3-2013. // Institut Geogràfic Nacional. Ministeri de Foment. Govern d’Espanya.



ESTEM A 20 DIES DE COMPLIR EL BLOG EL TERCER ANIVERSARI; SERÀ EL 10 D'ABRIL

20130320211255-compo3anysblog.jpg

D’ací vint dies el blog del "CRONISTA DE GATA" celebrarà el seu tercer aniversari. Si el temps m’ho permet us prepararé una estadística de tots els articles publicats en els tres anys i les fotografies publicades, no sols les antigues que ja en són 1.066, dia a dia, sinó també les que he anat publicant actuals o històriques. A vegades gaudim els gaters de tornar la vista enrere i repassar notícies que apareixen al blog, que van ser notícies sols fa dos anys o quasi tres. El 10 d’abril de 2013 serà el dia...però ja aniré avançant-vos més informació al respecte de l’aniversari.

A la composició teniu la portada del blog del primer dia, de l’any i dels dos anys.



SETMANA DE DOLORS. DISSABTE 23, CONCERT DE LA BANDA A L'ESGLÉSIA

20130320213948-dscf4414.jpg

A les 20.30 hores, concert de música sacra

Estem a la setmana de dolors, prèvia a la setmana santa. Ha començat el tríduum a la Verge dels Dolors a l'església parroquial i la festa a la Dolorosa, com també se li coneix a la imatge que està al sagrari del temple de Gata serà divendres. També divendres per la nit, a les 22 hores, tindrà lloc un Via Crucis, pel camí del calvari fins l'ermita.

Però l'acte més important, a nivell cultural, serà el CONCERT DE MÚSICA SACRA que oferirà la BANDA UNIÓ MUSICAL de Gata, dissabte dia 23 de març a les 20.30 hores, després de la missa, a l'església parroquial. Serà el cinqué any que aquest concert arriba a la seua cita, amb peces sacres, de processó, solemnes o religioses

La mateixa banda ens ha facilitat el programa del concert, que dirigirà el director Joan Valentí Giménez.

PRIMERA PART: "Concert en DoM per a dues trompetes" de A. Vivaldi; "Adagio" de T. Albinoni; "Panis Angelicus" de C. Franck, i "La madrugá" de A. Moreno.

SEGONA PART: "Coro de peregrinos de l'òpera Tannhäuser" de R.Wagner; "Ave Verum" de W.A. Mozart; "Saeta" de J.M. Serrat (arranjaments de G. Fernández) i "Jericho" de B. Appermont.

Ja ho sabeu, no podeu faltar a la cita de la bona música, amb una bona banda i amb una bona sonoritat.

A la fotografia, un detall del concert de l'any passat.



LA II PERIMETRAL BENISSA 2013 PASSARÀ PER TERME DE GATA

20130320221842-perimetral.jpg

Dissabte 23 de març de 2013 es celebrarà la II Perimetral organitzada pel club de muntanya "Margalló" de Benissa, amb la col·laboració dels ajuntaments de Benissa i Senija, la Comarcal Montgó, la FEMECV i la FEDME. Majoritàriament la carrera recorrerà el terme de Benissa i el seu muntanyós perímetre, d’ahí el nom que adopta "Perimetral". Ara bé, també toca en distints trams termes de municipis col·lindats. Entre ells, Gata, així com Llíber, Calp, Xaló, Callosa d’En Sarrià i Senija.

Per on anirà l’itinerari al terme de Gata?. Es pujarà al "Tossal del Moro" (392 m.). Es baixarà en direcció a la "Casa del Tros de la Font de la Mata". Per la "Font de la Mata", el "Racó dels Cegos" i "Barranc de Canella" es pujarà l’última ascensió rellevant de la carrera, El "Serrillàs" (432m. d’altitud). Esta senda va bordejant tant els termes municipals de Gata de Gorgos com el de Benissa.

Molts kilòmetres té la marxa?: La distancia total de la marxa és de 65 kilòmetres, amb un desnivell positiu acumulat de més de 3.500 metres. El temps límit donat als participants per a realitzar la maxa és de 16 hores, començant a les 6 del matí i acabant a les 22 hores. Es considera la carrera de dificultat molt alta. L’eixida i la meta serà en la Plaça de l’Església Vella de Benissa.

FONT: Text i mapa de la carrera: Club de muntanya "Margalló" de Benissa.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 2.- carrer del Doctor Gómez Ferrer

20130320232852-compodrgf-copia.jpg

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Partint de la Plaça de l’Església comença un carrer que travessa el centre del poble per a eixir a la carretera nacional 332, Alacant-València. El carrer s’anomena actualment DOCTOR GÓMEZ FERRER, recordant Ramón Gómez Ferrer (1862-1924), que fou un il·ustre metge valencià. Per arribar a la carretera l’ixen al pas el carrer Signes, a la dreta; el carrer Pare Mulet, a l’esquerra, i el carrer Constitució, que el creua, formant els quatre cantons.

Però aquest carrer va tenir varies etapes i va canviar inclús de traçat, ja que començava amb el carrer del Piló estretet i s’aixamplava després fins els quatre cantons, eixint a la carretera per un altre tram.

El carrer ha anat variant de noms. Així se li deia Carrer Andrades recordant la família Andrada que possiblement vivia al mateix carrer (segle XVII en avant). Andrades era la unió del carrer que ara coneguem, així com el de Pare Mulet i un tros del carrer Constitució. Al 1932 arribaria el nom actual, però al 1936 se li posaria carrer Pablo Iglesias. En 1932 hi ha una sol·licitud al Consistori per a poder fer una almassera o molí d’oli en un solar en construcció a la prolongació del carrer Andrades. Passa a nomenar-se també "carrer de la Morca" per eixe motiu. Finalment, per instal·lar-se allí la nova oficina de Correus i Telègrafs, també se li deia "el carrer de Correus".

A nivell social és un dels carrers més concurrits del poble, no sols ara son abans també. El carrer va arribar a tenir quatre bars: el Casino del Catxo després dit Hogar del Camarada; el casino del Sariero; el Bar Martí i el casino de La Lliga. Altres tendes completen la nòmina comercial del vial: una sastreria, un estanc, una carnesseria, una perruqueria i una panaderia. Actualment, les oficines de correus ja no hi són, per traslladar-se a la carretera, al costat de l'Era de Boronat, però d'això ja en parlarem.

Finalment, cal dir que també el carrer té dos plafons ceràmics. Un del patró de Gata, el Santíssim Crist del Calvari i l’altre de María Magdalena.

Us pose com ahir a la Plaça de l’Església, un combinat de fotografies d’abans i d’ara del carrer Doctor Gómez Ferrer.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.070, la de hui dia 21-

20130321235302-38fxiquetmapaescola.jpg

Ja arribe a actualitzar la sèrie de fotos antigues, una cada dia. De la col·lecció de J.S.S. ací teniu un altre escolar menut fotografiant-se, molt aplicat, davant del mapa d'espanya com era costum. Era Jaime "Mónica" quan tenia pocs anys. Mireu que seriet està i amb el llibre obert, com tocava ser.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 21 DE MARÇ DE 2011: Era notícia el conveni d’estalvi d’energia que signava l’Ajuntament. La policia local posava un enllaç al blog a través del facebook. El reportatge era sobre la missió de Vicent Font al Perú: "El missioner Vicent Font comença una campanya d’escolarització dels xiquets de la seua parròquia al Perú". L’any 1905 era el segon capítol de "La història gatera del segle XX". A les fotos antigues (341) posava el pont de la via en una postal antiga.

AQUELL 21 DE MARÇ DE 2012: El blob tenia ja 99.000 visites, ara supera les 205.000. El riu, les pluges, eren notícia: "L’episodi plujós deixa a Gata 177 litres" i imatges del riu a Gorgos i Planisses. La notícia política era la "Visita del delegat del Consell a Gata". La notícia d’esport i societat era el diari digital de Benidorm i Marina Baixa que es feia ressó del’homenatge a Manolo (Manuel López). La coincidència d’aigua al riu fa dos anys, el 23 de març, i fa un any, el 21 de març. Enguany no podem dir el mateix i ens falta aigua.



A 19 DIES DELS TRES ANYS DE BLOG

Comença a acurtar-se el temps que resta per als tres anys del blog del CRONISTA DE GATA, al mateix temps que comença a allargar-se el dia, a l'estacióp de la primavera que encetarem ahir. Ja deia ahir que us posaré una estadística que estic preparant sobre els articles que porte publicats en els tres anys. També dedicaré un apartat a les fotografies antigues, separades per temes. Les altres fotografies, composicions d'aquestes i reportatges també tindran un record al complir-se els tres anys. Per a no amuntonar la feina i ja que el dia 10 d'abril és dimecres, els resums començaran el 6, dissabte, i acabaran el 14, diumenge. Espere que us agraden aquestes coses curioses de Gata.



IMATGES CURIOSES: Hui si que no porta aigua !!

20130321142526-riuraval.jpg

La imatge curiosa de hui ens ve de la mà de l'amic José Salvador. La fotografia amb el sistema HDR looks està feta des del parc del Raval. Però perquè dic al titular de l'article: HUI SI QUE NO PORTA AIGUA !!, per una raó que ja és històrica. El 23 de març de 2011 el riu portava aigua; tal dia com hui de l'any passat, el riu tornava a portar aigua, però i hui?. Res de res. Sol tot el dia, segona jornada primaveral, calor a les hores centrals, però no es confirma la coincidència, perquè de ploure res de res.

Pel que fa a la imatge, la barana del parc pareix que encarrile més la iamtge i l'aigua, la riuadeta passa per davant del parc camí del pont de les Alcolaies. Tornen a ser protagonistes els colors i els contrasts de cel i aigua, de natura i cases.



LA POLICIA LOCAL FA PÚBLICA LA MEMÒRIA DE LA Iª CAMPANYA LOCAL DE CONTROL DE VELOCITAT

20130321212620-graficpoli.jpg

El Departament d’Educació i Seguretat Vial de la Policia Local de Gata ha fet pública la Memòria de la primera campanya local de control de velocitat, que es va desenvolupar en dues fases. La primera va ser d’advertència i la segona ja real.

A la memòria es fa: una introducció, una exposició, s’explica la campanya de sensibilització, es donen les dades de la primera setmana de funcionament del radar i la segona setmana, amb la medició pròpiament dita i les dades de la segona setmana del funcionament del radar. Acaba la memòria exposant les situacions secundàries observades al llarg de la campanya.

Per a poder llegir tot l’informe complet, que consta de 22 pàgines, ací us deixe l’enllaç al mateix: http://www.policiagatadegorgos.es/Memoria%20radar.pdf.

A la imatge, un dels gràfics que formen part de la memòria, el corresponent al resultat de la primera setmana de control.

FONT: Policia Local de Gata. Memòria de la Iª Campanya local de control de la velocitat.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 3.- carrer La Bassa

20130321221444-compobassa-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Seguint amb la sèrie encetada dimarts, toca el torn hui a un altre carrer que vertebra el centre del nucli urbà i dona entrada des de la general cap a la plaça. El carrer paral·lel al que veíem ahir (carrer Doctor Gómez Ferrer) és el carrer La Bassa.

Si entrem, com va el tràfic rodat, pel carrer la Bassa, ens ixen al pas el carrer Xaló -per la dreta-, el carrer la Constitució i Pare Mulet -per l’esquerra, i el carrer Duquessa d’Almodòvar, que el creua formant quatre cantons un tant especials, donat que l’edifici de l’Ajuntament té la seua façana lateral al final d’este carrer, continuant amb el Centre Social Integrat.

De la mà del meu article de 1992, cal ressenyar que el carrer la Bassa va canviar de titulació a la república, en 1931, posant-li el nom de Blasco Ibáñez. En temps de la dictadura des de 1939 se li va posar al carrer el nom de José Antonio, tornant cinquanta anys més tard al seu nom popular, carrer La Bassa.  Com a curiositat, en 1979, pel costat de l’Ajuntament volia continuar-se el carrer cap al riu i dalt d’un pont fer un aparcament i que servira també de mercat municipal. Tot es va quedar ahí.

Al carrer trobem una llibreria, també una sabateria, un vídeoclub que fa cantonada, una tenda d’articles de regal, una guarderia i al final, també fent cantonada, una altra tenda d’articles de regal. En un tram del carrer la Bassa, si ens fixem, les balconadas de les cases tenen una decoració recarregada.

Per ací passen les processons, al carrer es jugaven les partides de pilota de les festes i quan feien bous al corro gran del centre urbà el carrer era un dels principals, fent moltes entrades de bous per ací.

En quan a l’art de carrer, dels plafons ceràmiques, tenim una capelleta restaurada i una altra nova, la vella és dels sants Roc i Sebastià i la nova està dedicada a la Puríssima Xiqueta.

A la composició, diverses instantànies del carrer La Bassa, no sols actuals, sinó també antigues.

I recorden/recordeu que a la columna lateral dreta de la façana del blog teniu com a tema "Els nostres carrers i places". Si punxeu podreu fer el passeig virtual pels carrers que vaig publicant, que fins ara són: Plaça de l’Església (19-3) i carrer Doctor Gómez Ferrer (20-3).



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.066, la del dia 17/3-

20130321225441-brosetapare.jpg

Reprenc aquesta sèrie que tant agrada als gaters i usuaris, en general, del blog. Ho faig amb una imatge històrica per a l'empresa Guitarras Bros. El fundador de la mateixa, Francisco Broseta Roglá el podeu veure en plena tasca, doblant aros. El nom artístic de l'empresa procedix d'ell, que va ser constructor de guitarres des de finals dels anys 50 del segle XX. Com be sabeu, estan a la partida Rompudetes de Gata i fan guitarres per a molts artistes, com a mostra al presentador de "El Hormiguero" que just hui fa el programa mil.

FONT: La foto és propietat de l'empresa, cedida gentilment per Paco Broseta.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.067, la del dia 18/3-

20130321231158-b027cristperdo.jpg

Una imatge més, posant-nos al dia. La corresponent a la vespra de Sant José és de la col·lecció de Jaime Signes "de Mónica". Una data històrica representa esta bonica fotografia. Com ara estem a la Setmana de Dolors, recordem el dia que va arribar a l’església la imatge del Crist del Perdó. Estava de rector a la parròquia Don José Tomás Sala. Es va pujar el Crist a l’ermita, aquell dia 17 d’octubre de 1997, fa quinze anys. Ja és històrica la foto i podeu reconèixer a molts dels que portaven la creu, eixint per les portes de l’església.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.068, la del dia 19/3-

20130321232518-bo27futbolantonior.jpg

La foto que corresponia posar el dia de Sant Josep, dimarts, és de la col·lecció de la família Soler Mulet. De l'àlbum de fotos de Antonio i Rosa. Termps de futbolistes, joves esportistes. Un record per a ells. Antonio Soler "el rellotger" i Jaime "Petxet" un dia al camp de futbol.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.069, la d'ahir dia 20/3-

20130321234058-quatrefrases.jpg

Anant, anant, arribe ja a la fotografia que tocava posar ahir. De la col·lecció d’Emilio Signes vegem a quatre homes amics en reunió gastronòmica. A un costat de taula -l’esquerra si mireu a la foto- Pedro Frasés que mira a la càmera i Antonio "Pantaleón". A l’altre, Coloma i Geroni Pedro "el de la Pala".



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 22 DE MARÇ DE 2011: La notícia la portava el nou projecte educatiu al Perú del nou poble Adesesep, allí està el missioner gater Vicent Font. Anunciava que el dia 27, diumenge, seria la Volta a Peu a Gata. Enguany que?...Tercer reportatge de "La història gatera del segle XX" dedicat a l’any 1906.

AQUELL 22 DE MARÇ DE 2012: La notícia-reportatge era que l’empresa gatera "Pons Químicas" adquiria nova maquinària. S’anunciava que el Fotoclub "Forat" organitzava el VIII Rally Fotogràfic de Gata. Es recordava que diumenge 25 era la XVI Volta Popular a Gata. Informava de que al dia següent, divendres, el cronista honorífic Antoni Salvá comentava a la biblioteca el seu llibre "Crónicas de amor y muerte". Una notícia de 1882 sobre els estancs de Gata podíem coneixer-la per la sèrie "Sabieu...?".



COMPTE ENRERE CAP ALS TRES ANYS DE BLOG

Malgrat que vénen jornades de molta informació per Setmana Santa i Pasqües, estic preparant al mateix temps un reportatge informatiu sobre els tres anys del blog: 10 d’abril de 2010 a 10 d’abril de 2013. La criatura tindrà tres mesos i ho contaré per a tots els usuaris del blog. A més de sumar totes les entrades, és a dir, articles, i a més de classificar les fotografies antigues en temes, us posaré també, això si, sempre que el temps ho permeta, les notícies que han tingut més impacte al poble, que la gent les ha comentades, sobre tot des de que el Cronista de Gata està també al facebook.



ACTES: Demà dissabte, concert de música sacra; diumenge, Rams

20130322224349-concermussacra.jpg

La gent ix al camp diumenge després de Rams a celebrar els tradicionals foguerils

Hui divendres és la festa de la Verge dels Dolors. Acaba el tríduum a l’església i es recorda el patiment de la Mare de Jesús, abans d’entrar de ple a la Setmana Santa. Demà, dissabte, a les 20.30 hores, tindrà lloc a l’església parroquial de Sant Miquel de Gata, el concert de música sacra que oferirà la banda Unió Musical del poble. Peces musicals de temàtica religiosa, de processons, seran dirigides pel mestre Joan Valentí Giménez. Serà una bona ocasió de gaudir de la música de banda al temple de Gata, una combinació excel·lent.

La Setmana Santa començarà amb els actes de Diumenge Rams. A les 9 del matí hi haurà missa com cada diumenge. A les 12.30 serà la bendició solemne de les Palmes i Rams a la Plaça NOva, com és costum. A les 13 hores serà la missa solemne de Rams. Assistiran hi les autoritats, el clero, el poble i la banda de música els acompanyarà per tot el recorregut.

Cal dir que per no perdre els costums més antics del poble, el veïnat eixirà al camp a gaudir del bon temps primaveral, celebrant els típics FOGUERILS.

Recullc ara, seguint el refranyer popular, aquells dits tan coneguts i pronunciats en estos dies: DIUMENGE RAMS, QUI NO ESTRENA NO TÉ MANS. Estrena vosté o tu alguna cosa?. Això vol dir que arriba el temps de les mudes, de la primavera ja florida. Hi ha altre refrany, que té a veure amb els FOGUERILS que celebrem a Gata: "DIUMENGE RAMS, LA MONA ENTRE LES MANS". És dia de goig i d’alegria, que es tornarà dolor i passió seguint els passos de Jesús i recordant-lo en Setmana Santa, es tornarà en tristor i mort.

Finalment, us pose un record de l’escriptor gater i mestre amic Carles Mulet. Ell diu: "De quan les quadrilles d’amics anàvem al pinar del Montgó a preparar els foguerils per als dies de Pasqua".

A la imatge, el cartell anunciador del concert de demà.



JA ESTÀ EN MARXA EL MAROC CHALLENGE 2013, AMB ELS DOS PARTICIPANTS GATERS, Juan Miguel i Jacobo

20130322230653-compomaroc1.jpg

Amb el dorsal 214 el C.C. Portal de la Marina participarà amb un Renault 4F6, a la categoria AT-1 4x2 i ho farà amb dos joves gaters, Juan Miguel Gavilà i Jacobo Pedrós. De la seu a Ondara (Portal de la Marina), han passat a Xàbia i després cap a Motril, acabant la primera etapa d'enllaç. Al facebook ja tenim alguna fotografia de l’equip gater, que representa a Gata, al Portal de la Marina Alta, i a tota la comarca, en resum. Els desitgem sort i que puguen contar-ho i bé, com una experiència gratificant, sorprenent, impressionant, al rally no competitiu i solidari que és el Maroc Challenge 2013.

El més important, a banda de la participació i l’aventura, és el projecte solidari, que es fa a la Maroc Challenge. S’aposta per desenvolupar xicotets projectes amb objectius específics que es puguen asumir amb la col·laboració i les aportacions d’empreses amigues, persones sensibles i, per suposat, amb els propis participants del Raid Maroc Challenge. El projecte actua se centra en un xicotet poble del Marroc, Hassi El Begaa, que està a la zona de Merzouga a les portes del desert de Erg Chebbi. Hassi El Begaa compta amb una escola en la qual s'escolaritzen al voltant de 50 escolars.

Per a l'edició de març 2013 de la Maroc Challenge, aquests són els objectius:

Mantenir un compromís de continuitat de dotació de material. Crear una xicoteta biblioteca amb contes i llibres en àrab i francés. Restaurar una de les aules existentes que permeta que cada mestre dispose d'aula pròpia. Instal·lar una nova bomba en un pou existent que permeta augmentar la superfície de cultiu del municipi.

A les fotografies, vegeu el cotxe passant per davant de la Venta de Parra; Jacobo comprovant les credencials; Juan Miguel mostrant el dorsal asignat i la muntanya de Motril, arribant al final de la primera etapa.

FONTS: Text, pàgina oficial de la Maroc Challenge 2013. Fotos, participants pujades al facebook.

 



DIMARTS 26, PLE ORDINARI DE MARÇ

El pròxim dimarts, Dimarts Sant, l'Ajuntament de Gata celebrarà ple ordinari corresponent a març (últim dimarts de mes impar). Serà a les 20 hores, dimarts 26.

El plenari té el següent orde del dia: 1.- DESPATX ORDINARI: 1.1.- Lectura i aprovació, si procedeix, d’actes de sessions anteriors. 1.2.- Dació de compte de decrets de l'Alcaldia. 1.3.- Dació de compte, si procedeix, d'assumptes econòmics. 1.4.- Dació de compte, si procedeix, d'assumptes judicials. 1.5.- Dació de compte d’altres assumptes.

2.- URBANISME: 2.1.- FINALITZACIÓ OBRES D'URBANITZACIÓ SECTOR 6-VIII. PREUS CONTRADICTORIS. Amb proposta de ratificació acord Junta de Govern Local de 15-02-2013.

3.- HISENDA: 3.1.- PLA DE SANEJAMENT 2012-2014. Amb proposta de deixar sense efecte. 3.2.- ACTUACIÓ INSPECTORS D'HISENDA PER INVESTIGAR PATRIMONI I INGRESSOS CASOS DE SOBRESOUS EN CÀRRECS PÚBLICS. 3.3.- PETICIÓ DE MODIFICACIÓ DE LA PRESCRIPCIÓ DE LES OBLIGACIONS DE LA GENERALITAT.

4.- ASSUMPTES D'URGÈNCIA.

5.- PRECS I PREGUNTES.

FONT: Gabinet de Premsa, Ajuntament de Gata.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 4.- Carrer del Bisbe Cervera

20130322234830-compobisbec-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Després de passar per la Plaça de l’Església (dia 19-3), el carrer Doctor Gómez Ferrer (20-3) i el carrer La Bassa (21-3), no m’en vaig lluny d’aquest cèntric lloc i m’aprope al carrer Obispo Cervera. Estret, curt, on no s’aparquen cotxes, però si que en passen molts. El nom del carrer està ara ben explicat en una placa, una de les poques que hi ha a Gata. Joan Baptista Servera i Signes (1707-1782) va nèixer a Gata i va ser bisbe de Canàries i Cádiz. Està ja considerada la seua figura com el fill més preclar de Gata.

El carrer serveix també d’entrada del Crist a la Plaça de l’Església el dia de la baixada. Pel carreret, que també es diu popularment "de la Manegueta" per ser estret, ixen totes les processons cap al carrer Teulada. Ix del carrer Teulada i va parar a la Plaça de l’Església.

El carrer ara té tres tendes. Una fent unió amb la plaça, la històrica de Ca Doloretes. L'altra una carnesseria "Peixet" i l'altra un centre d'estètica.

Seguint la història, cal dir que el carrer a principis del segle XX portava el nom de "La Manga". Li van posar el nom de "Obispo Cervera" en 1916. En temps de la República (1936) va portar el nom de "Francisco Alcaso" i després de la guerra va tornar a dir-se Obispo Cervera.



ATLETISME: GATERS A LA PERIMETRAL DE BENISSA

20130323232314-perimetral2.jpg

Molts gaters, joves i adults, han participat a la carrera Perimetral de Benissa 2013 de 65 kilòmetres, que ha passat per terme de Gata, en un tros del seu itinerari. Ací teniu a la fotografia a tres d'ells, a l'eixida i meta, a la Placeta de l'Església Vella de Benissa: Pepe "Paleres", Lluís "de Korna" i Lluís Ibáñez Miralles. Demà, amb més temps, tractaré de contar-vos més coses de la Perimetral.

FONT: la foto l'ha pujada hui al facebook Lluís "de Korna".



SUPERADES LES 206.000 VISITES AL BLOG

Seguint en aquests dies de molta informació, de molts actes, de moltes festes, ens trobem que ja hem superat les 206.000 visites al blog del CRONISTA DE GATA. A totes i tots, moltíssimes gràcies per la vostra complicitat...i endavant.



LA MIRADA DEL PERÚ: Comença el curs escolar allà

20130323233304-peru1.jpg

A la Institució Parroquial Diocesana Santo Tomás de Valencia, del poble de Adesesep (Perú) va començar el curs l'altre dia, com aquell que diu. A inicis de març s'inicia el curs escolar 2013. Els dos hemisferis presenten calendaris escolars distints. A la presentació dels escolars i el primer dia de classe va estar el missioner gater, director del centre, Vicent Font. A la fotografia, el podeu veure dirigint-se als alumnes.



EXCEPCIONAL CONCERT DE MÚSICA SACRA DE LA BANDA UNIÓ MUSICAL ( I )

20130324000317-compomusicasacra1-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

A l’església parroquial de Sant Miquel Arcàngel de Gata

La documentació gràfica reflexa el que ha passat aquesta vesprada-nit. Un concert molt d’acord amb el temps que vivim, l’últim dia de la Setmana de Passió, abans de Setmana Santa. La banda Unió Musical de Gata, sota la batuta del mestre Joan Valentí Giménez, ha donat una vegada més mostres de una impressionant interpretació.

El senyor rector, Don Francisco Murillo, ha narrat les distintes peces musicals i el seu significat a la setmana santa. Les obres de "La madrugà (marxa de processó), la Saeta de Joan Manuel Serrat, amb arranjaments de G. Fernández i lletra del poeta Antonio Machado, ha impactat a tot el públic, que omplia l’església. A més, ha fet de narrador dels versos del poeta Jordi Escortell i Crespo. Finalment, l’obra "Jericho" de Bert Appermont, amb les seues quatre parts: Anys d’exili, la batalla de Jericho, la victòria i la celebració, ha estat magistralment interpretada.

El concert en Do M per a dos trompetes de Vivaldi, ha tingut com a solistes a Jaume Bernat Caselles Mulet i Vicent Signes Mulet. Han completat el concert: Adagio, de Albinoni; Panis Angelicus de C. Frank; Cor de Peregrins, òpera Tannauser de R. Wagner i Ave Verum de Mozart.

El director, després de donar efusivament les gràcies a tot el públic assistent ha volgut obsequiar amb una peça més els aplaudiments. Ha sonat, de nou, impressionant el "Aleluya" de Hendel.

Cal dir que el concert estava patrocinat per la Diputació Provincial d’Alacant, per mig de la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Gata, dins la XVIII Campanya de Mújsica als pobles de la institució provincial.

A la composició, diversos moments de l’actuació de la banda Unió Musical a l’església. A la següent entrada, teniu una altra composició.



ACTE A L'ESGLÉSIA: CONCERT DE MÚSICA SACRA (Banda Unió Musical de Gata) ( i II )

20130324001752-compomusicasacra2-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ FOTOGRÀFICA, PUNXANT ACÍ)

Ací teniu l'altra composició, més moments del concert del que han gaudit moltes persones, que omplien l'església. La BANDA UNIÓ MUSICAL de Gata ha tornat a demostrar el bon potencial que té i ha fet un concert de música sacra que ha rallat a gran altura.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.072, la d'ahir dia 23/3-

20130324230339-b028xiquetsplaca.jpg

La foto, que tocava ser publicada ahir, pertany a la col·lecció de Jaime Signes "de Mónica". Ací teniu a uns quants xiquets del poble dels anys 50 a la Plaça Nova, aleshores dita "Plaza 18 de julio". La plaça no estava empissada, com es pot apreciar. El més alt, que està davant a la dreta mirant la foto, era Jaime. Observeu com vestien, tots amb pantaló curt i xaqueteta.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

Hui recordem fa dos anys i un any d'ahir i de hiu, dies 23 i 24 de març:

AQUELL 23 DE MARÇ DE 2011: Publicava la tercera part del "Projecte educatiu al poble peruà on té la missió Vicent Font". També que "havia vingut" el riu. Portava aigua i a Gata havien caigut 50 litres. La fotografia antiga (343) era de Don Alejo.

AQUELL 24 DE MARÇ DE 2011: Quarta part del projecte educatiu al Perú. Es publicaven al BOP dos edictes sobre taxes i regulació del cementeri municipal. S'anunciava la presentació del llibre d'Elvira Cambrils "El bes de l'aigua" a la biblioteca. Encara plovia, 0.8 litres. La notícia política era la presentació del nou projecte del gimnàs escolar. Hui encara no és real.

AQUELL 23 DE MARÇ DE 2012: Parlava d'un "Cap de setmana cultural i esportiu". El compte enrere ens situava a 18 dies del segon aniversari del blog. Ara també, però de tres anys. El futbol dels cadets del Gorgos, que jugaven contra el Benissa, era notícia. A "Sabieu...?" coneixíem que 50 finques a Gata es van subhastar per deues a Hisenda en 1882.

AQUELL 24 DE MARÇ DE 2012: Tornava a insistir, estavem a 17 dies del segon any de blog. El mateig dic per a hui, per al tercer aniversari. Anunciava per al 30 la inauguració de l'exposició fotogràfica "Les mirades del Crist" que va ser tot un èxit. La premsa parlava de Gata i la carrera. A "Sabieu...?" comentava el pas del Cuartel de la Guàrdia Civil en 1887 de Xàbia a Gata.



LA PREMSA parlava ahir del PGOU de Gata

Ahir dissabte els diaris INFORMACIÓN d'Alacant i LEVANTE-EMV de València abordaven el tema del PGOU de Gata i titulaven: "El nuevo PGOU de Gata olvia proteger les Coves Roges y los sequers de pansa". Subtitulava: "El suelo no urbanizable sube a 20 millones de m2 y se permitirá construir en una superficie de 1.325.994 m2". L'article era de A.P.F. i ací teniu l'enllaç:
 
FONT: Diari Información, 23-3-2013.


COMENÇA EL RAID DEL MAROC CHALLENGE 2013 (Participen dos gaters)

20130324095051-maroc5.jpg

Hui comença oficialment el raid Maroc Challenge 2013 per terres marroquines. Participen en esta prova que no és competitiva i si solidària dos gaters Jacobo Pedrós i Juan Miguel Gavilà. Hui faran l’etapa primera, ja dins del territori del Marroc: Guercif-Midels, de 395 kilòmetres de recorregut.

Com el facebook, els blog, les pàgines web, permeten conèixer d’ells com si estiguerem allà tots nosaltres, hem capturat les últimes impressions d’anit al raid, que ha escrit Joan Miquel Gavilà, un dels dos gaters i que diu així:
 
"Hem passat 5 hores de barco i 5 més de frontera per acabar fent 170 km d’enllaç fins Guercif on estem fent nit. Demà comença el raid de veritat. Primera etapa Guercif-Midelt, 395 km de matraca per pistes, que ganes tenim!!! . El cotxe de moment aguantant com un campió. Al entrar a Marroc hem parat a rectificar les aletes, quina aventura! Estem cansats però molt contens de l’experiència...".

A la fotografia, que està publicada al facebook de Team Portal de la Marina, patrocinador de la prova entre altres, podeu veure un moment la prova, des de dins del cotxe i amb pluja.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES.- 5, carrer del Pare Mulet

20130324102155-paremulet.jpg

El carrer que tenia que posar ahir, dissabte, el pose hui, seguint la zona del poble en la qual estic ara. Fent un resum, diré que ja estan publicats a la sèrie: Plaça de l’Església, carrer del Doctor Gómez Ferrer, carrer La Bassa i carrer del Bisbe Cervera. Podeu consultar-los tots punxant el títol a la columna de la dreta de la façana del blog.

Dit això, parle ara del carrer del PARE MULET, vial molt curt i que enllaça per baix els carrers Doctor Gómez Ferrer i la Bassa. Està dedicat al Pare Mulet, que es va trobar el patró de Gata, el Santíssim Crist del Calvari, a Dénia i se’l va portar cap al seu poble. Fra Antonio Vicente Mulet Monfort (segles XVII i XVIII) està considerat un altre fill il·lustre de Gata, ja que donà al poble la imatge del Crist del Calvari, segons reflexava el Llibre de Visites Pastorals. Impulsà la construcció de l’ermita per acullir la imatge del patró. Ell mateix pujà la imatge i la col·locà al camarí de l’ermita en 1764. El Pare Mulet tenia aleshores 73 anys. L´ermita del Crist fou beneïda el 12-2-1770, el mateix any que va morir. Els veïns de Gata li dedicaren el carrer a la seua memòria.

Des de 1916 se li nomena al carrer el nom del frare gater. En 1936 se li va dir "Sargento Fabra". Té una farmàcia i una perruqueria i per ací passen quasi totes les processons camí del carrer La Bassa i la zona del Raval.

A la composició fotogràfica teniu el carrer del Pare Mulet.



QUIN CONCERT, EL D'AHIR !! la banda Unió Musical de Gata a l'església

20130324184526-compotots1-copia.jpg

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

CONCERT DE MÚSICA SACRA

Encara ressonen els clarinets, tambors, baixos i contrabaixos, trompetes i flautins. Anit, els veïns de Gata van poder gaudir del concert de música sacra que va oferir la banda Unió Musical de Gata. I dic gaudir en tot el sentit de la paraula, peces molts boniques i una gran interpretació, donant-li a les mateixes un caràcter especial.

M'ha permés recullir algunes fotografies que s'han pujat al facebook per part de l'Ajuntament, d'Antonio Monfort i de José Salvador Ginestar, i tornar a fer una altra composició. Excepte una, la resta estan preses des de dalt del cor de l'església, el que dona una vista panoràmica molt conseguida. A tots ells, gràcies, per col·laborar amb el blog.

Cal ressenyar que la banda segueix deixant-se veure a les festes d'ara. Aquest matí, sense anar més lluny, han estat a la processó de Diumenge Rams.

FONT: Fotos de Antonio Monfort, José Salvador Ginestar i Ajuntament.



GUANYA EL GORGOS A DOMICILI, 1-2; PERD EL JUVENIL A CASA

Cara i creu per als equips majors de futbol del GORGOS C.F. Els dos van jugar a hir, juvenil i primer equip. El juvenil va caure a casa, 1 a 5, front a l'equip de El Verger. Seguix així amb els 20 punts al lloc dotzé. La pròxima setmana té que viatjar a Gandia i enfrontar-se al Ciutat Ducal Gandia.

Per la seua part, el primer equip va superant-se jornada a jornada. Va guanyar a domicili ahir vesprada (1 a 2) al Ciutat d'Asís d'Alacant. Amb aquesta important victòria continua dels sis primers amb 47 punts. Després de la jornada de descans de Pasqüa, el Gorgos reanudarà a casa els seus compromisos el dia 7 d'abril i ho farà front a l'Alfàs del Pi.



DIUMENGE RAMS, comença la setmana gran de la parròquia

20130324202305-comporams-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

A migdia s’ha fet la tradicional Processó de Rams

Moltes famílies joves han assistit a l’acte i a la missa solemne

Després, els veïns han eixit al camp a fer foguerils, com és costum

A les 12.30 hores arribava la creu, escolans i sacerdot, així com la banda Unió Musical de Gata. El lloc, com ja és tradicional, era la Plaça Nova. Esperaven moltes famílies joves i les autoritats, amb rames d’olivera, rams i palmes. Després de beneir-les, el senyor rector ha llegit l’Evangeli de Diumenge Rams, donant pas a la comitiva. Anava davant la creu i el sacerdot portant un ram; a continuació tots els assistents, autoritats i la banda tancava la processó.

La comitiva ha anat des de la Plaça Nova a l’església pels carrers Constitució, Doctor Gómez Ferrer i Plaça de l’Església. A continuació, s’ha celebrat la missa solemne, que ha cantat el Cor Serrillàs, donant-se per iniciada la setmana gran per a la parròquia.

Per la vesprada, molta gent del poble ha eixit al camp a celebrar els tradicionals "foguerils", un costum molt antic de Gata, que perdura al pas del temps de distintes formes.

A la composició fotogràfica, diversos moments de la bendició de rams i la processó.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 6.- carrer la Constitució

20130324214743-constitucio-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Plaça Església, Doctor Gómez Ferrer, La Bassa, Bisbe Cervera i Pare Mulet són els carrers fins ara publicats. Hui li toca el torn al carrer Constitució. Un carrer que té moltes connexions, que és cèntric i està molt transitat. Enllaça amb el carrer La Bassa en un extrem i en la Plaça Nova a l'altre. En el seu traçat té quatre cantons pels que travessa el carrer Doctor Gómez Ferrer. Pas de totes les processons i desfilades que venen de la Plaça Nova cap a la Plaça de l'Església.

El carrer fa cantonada amb una perruqueria i un bar. Té tendes de regals, una perruqueria, perfumeria i al final entrant a la plaça té l'única administració de loteria del poble. Al carrer existia l'única imprempta que tenia el poble dels germans Mulet.

Mirant la història, cal dir que el carrer es va formar prolongant-se des del carrer Andrades cap a la nova plaça de mercat en construcció. Al llarg del segle XX ha canviat de molts noms. Es deia en principi carrer Primo de Rivera (1923), després va portar noms de la República: Blasco Ibáñez (1931) i carrer de Fermín i Galán (1932). Va tornar a nomenar-se Primo de Rivera passada la guerra. En 1989 es va dir en molt breu temps un dels noms populars que tenia "Corbella", però definitivament se li va dir l'any 1989 carrer de la Constitució. El carrer té un plafó ceràmic dedicat al Sagrat Cor de Jesús.

Actualment, els que seguiu el facebook podeu tenir tots els divendres pel matí la imatge del carrer que Vicent Signes "Canya" penja al seu mur des de fa mesos.

A la composició fotogràfica, diverses vistes del carrer i una de les imatges de Vicent Signes "Canya", així com una foto antiga del que fou alcalde i un dels propietaris de la imprempta, Vicent Mulet, davant l'empresa.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.071, la del dia 22/3-

20130324220531-gteatrepacocarrasco.jpg

La foto corresponent al divendres 22 és de la col·lecció de Antonio Monfort. Quan feien teatre i del bó. El mestre Paco Carrasco encara hi era entre nosaltres. Ara el recordem i tot el grup que actuava amb ell, al grup que portava el seu nom. Entre ells estava el mateix Antonio Monfort, Pepe "Sereno", inclús la sempre recordada també María Vicenta. Ací teniu el record del teatre de finals de la dècada dels 80 del segle XX.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 25 DE MARÇ DE 2011: L’Encarnació anunciava que estavem i estem a nou mesos del dia de Nadal. Contradiccions del calendari. Publicava del BOP d’ahir la seguna part de taxes i reglament del cementeri municipal. A "Sabieu...? coneixíem que les bandes de la comarca farien un campionat de futbet. S’anunciava, una vegada més, de la Volta a Peu a Gata matinal. A nivell polític: "Presenten el projecte del nou gimnàs escolar": fa dos anys i res de res.

AQUELL 25 DE MARÇ DE 2012: Arribava el blog a la xifra impressionant -com posava- de 100.000 visites. Hui o demà arribarà a 207.000. El compte enrere marcava que estavem a 16 dies del segon aniversari del blog. En dos articles informava de la XVI Volta a Peu a Gata, en la qual el guanyador va ser el gater Vicent Mas. També posava "Imatges curioses de la carrera". Hi havia un article de l’exitosa participació del ralli fotogràfic. A "Sabieu...?" posava que el Club d’Atletisme Gata organitzava la carrera des de 2007. I enguany??. El Septenari de Dolors es feia eixa setmana.



L'EQUIP GATER (Team Portal de la Marina) DEL MAROC CHALLENGE 2013 INFORMA...

20130325154147-maroc.jpg
Primera etapa amb entrebancs, però ja superada
Escrivien Jacobo i Juan Miguel de l’experiència de la primera etapa, d’ahir:
"Primer dia de competició, primer "xasco". Hem fer tot lo possible per acabar la ruta de huí però ha sigut impossible. A pessar de haver-se calentat el cotxe de manera preocupant en el km 120, em conservat el cotxe per poder continuar, però no em pogut evitar quedar-nos enfondrarts en l’arena varies voltes. Tot açò acompanyat de la llimitació de velocitat, el pes extra de material solidari i algune...s incidencies més, han fet que no pasem el Punt de Control dins de les 8 hores que marca el reglament, per lo que ens hem vist obligats a abandonar l’etapa en el km 311 a falta de 78 per a meta, asumint els punts de penalització que demà coneixerem... El més important es que estem be, el coxe està bé, al contrari que molts altra i ademés, em tingut el gran plaer de deixar material solidari a persones molt necesitats que ens venien a buscar durant el trajecte. Sentim molt no poder publicar fotos i videos degut a la escasa cobertura de que tenim. Bona nit a tots! TEAM PORTAL DE LA MARINA."
Ja hui, més animats, tornaven a informar:
"Bon día, ja estem a punt. El primer dia vam dormir en camping, el segon en un hotelet i esta nit en un restaurant. Marroc nodeixa de sorprendrer. A vore co m ve el día!"
Així que animar-los i encoratjar-los per a sentir-se arropats per tots els gaters i la Marina alta. I, com jo sempre dic al blog i ara per a ells, endavant...
A la fotografia teniu el cotxe dels dos gaters en plena ruta del desert.


LA POLICIA LOCAL DE GATA TÉ NOU CAP

20130325142145-cappolicia.jpg

L'agent de policia Pascual Alandes García és el nou cap de la Policia Local de Gata. Alandes va prendre possessió, el passat divendres, davant de l'alcaldessa, Ana María Soler, i la regidora de Governació, Maria Rosa Simó. Substitueix Pascual Alandes a l'anterior cap, Ernesto García, que ha canviat de destinació.

A la fotografia, teniu a l'alcaldessa, el nou cap, i la regidora.

FONT: Texi i foto, Gabinet de Premsa, Ajuntament de Gata de Gorgos.



EL BLOG COMPLIX 207.100 ENTRADES

Com la pòlvora d’una traca de Pasqua encesa, així passen les mil entrades. Ara, el blog ja té més de 207.100 visites. Anem contant i restant. Gràcies a totes i tots per anar entrant poc a poc a conéixer no sols informació actual sinó també història, la més recent i la més antiga. Gràcies...i endavant.



A 16 DIES DEL TERCER ANIVERSARI DEL BLOG

Si contem hui també, estem a quinze dies del tercer aniversari del blog. La veritat és que es fa difícil contar-ho tot: articles, fotos i reportatges més destacats. Però es farà el que es podrà. Estem ja tan sols a setze dies del 10 d’abril de 2013, data en la qual arribarem als tres anys del blog del "Cronista de Gata".



GATERS A LA PERIMETRAL: Antonio Campos acaba al lloc tretze amb 8 hores 23 minuts i 41 segons

Désset gaters arriben a meta, després dels 65 kilòmetres

Molts gaters van participar a la difícil prova de marató i mitja de la Perimetral de Benissa 2013 dissabte passat dia 23, en la qual van acabar 366 corredors. Totes les classificacions han eixit publicades en un pdf a la pàgina web del Club Margalló de Benissa (www.margallo-benissa.es). Faig un extracte dels désset gaters que van entrar a meta.

El millor gater classificat va ser Antonio Campos Torres que va quedar el tretze. Campos va invertir 8 hores, 23 minuts i 41 segons en recorrer els 65 kilòmetres de muntanya, recorregut que també passava pel terme de Gata. El segon gater en arribar a meta ubicada a la placeta de l’església vella de Benissa va ser José Manuel Signes Caselles, que corria pel grup "La Faixa" de Jesús Pobre. Va fer el nº 33, marcant un temps de 9 hores, 4 minuts i 40 segons.

Als llocs 44 i 45, els dos seguits, van entrar a meta dos gaters: Fernando Arabí Arabí (GEG) que va fer un temps de 9 hores, 26 minuts i 29 segons, i Vicent Mulet Diego (La Faixa) amb el mateix temps pràcticament. Al lloc 63 va entrar Javier Pons Ausina, amb un temps de 10 hores, 1 minut i 55 segons.

En un segon de diferència van entrar als llocs 83 i 84 els corredors de la Faixa, gaters, José Signes Fornés i Lluís Ibáñez Miralles, que van tardar en fer el recorregut 10 hores, 20 minuts i 15 un i 16 l’altre, segons. Al lloc 119 va entrar José Francisco Salvá Rodríguez (GEG) marcant 10 hores, 50 minuts i 34 segons. Amb el nº 123 entrava Francisco Pedro Pedrós, fent un temps de 10 hores, 54 minuts i 5 segons. El nº 148 va ser Matías Salva Boronat, que va acabar en un temps de 11 hores, 17 minuts i 21 segons.

Al lloc 201 va entrar José Miguel Mulet Pons (Trail Team Marina Alta) amb un temps de 11 hores, 59 minuts i 41 segons. En dos minuts de diferència van entrar als llocs 262 i 263 Antonio José Pedro Ferrer (GEG) i Dani Salva Boronat. Van ser 12 hores, 44 i 46 minuts.

Als llocs 359, 360, 361, 362 i 363 van entrar Pere Signes Frasés, Miguel Mulet Monfort, Pedro Juan Baydal -tots tres del GEG-, Víctor Crespo Pons i José Ignacio Salvá Boronat, amb 15 hores i 32 minuts, quasi al límit del final, però van entrar que és el més important.

FONT: Club de Muntanya Margalló de Benissa. Podeu consultar tota la classificació a l’enllaç: http://www.margallo-benissa.es/_pdf/resultados_2013.pdf?PHPSESSID=2ljoks74ru5f2goue1rub300a2.



RECORDEM…UN ANY…DOS ANYS…DE BLOG

AQUELL 26 DE MARÇ DE 2011: A la matinada era en canvi d’hora, com ho serà aquest dissabte. Les 2 posavem les 3. A nivell esportiu, publicava que el jugador de pilota gater Alvan era preseleccionat pel CESPIVA. Encara hui tercera part de la publicació del BOP de la taxa, ordenanza i reglament del cementeri municipal. Estavem a 15 dies del primer anys del blog, com hui ho estem del tercer any. Altra notícia esportiva: guanyava el Gorgos juvenil a Benirredrà i recuperava el liderat. El Gorgos gran rebia al dia següent al C.D. Finestrat.

AQUELL 26 DE MARÇ DE 2012: Tornava a publicar que estavem a 15 dies del segon aniversari del blog. Hi havia plenari dimarts 27, hui també. La Setmana de Dolors, era la prèvia a la Setmana Santa. El Gorgos cadet i les balladores de Gata també eren notícia. A "Sabieu…?" publicava que un caputxí de Gata evangelitzava a les illes Carolinas en 1893.



IMATGES CURIOSES: des de dalt del cor...un concert especial

20130326201707-deconcertdesdecor.jpg

Dissabte passat es va viure a l'església parroquial de Sant Miquel Arcàngel un bon concert, un concert especial de música sacra. Des de dalt del cor va fer la fotografia l'amic José Salvador G.T. i després li va aplicar el sistema HDR looks i el resultat el podeu vorer ací. Com si fora vista aèria, es divisava tot l'escenari i tots els bancs amb els espectadors. Una vista impressionant que destaca els colors com sempre.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.073, la del dia 24/3-

20130327230807-manolomatias.jpg

De fotografies com aquesta que teniu davant n’he posat moltes, però esta potser siga especial i difícil de reconèixer als dos protagonistes si no us conte qui són. Un d’ells, el més major, el vegeu sempre pel carrer servint a tots, és policia, li diuen Manolo. A que si que sabeu qui és?.

Es tracta de Manuel López Fernández, quan anava a l’escola al seu poble. L’acompanyava el seu germà Maties, el més menut en anys i estatura. Perquè és especial la foto com he dit?. Per què a Manolo la vida i el temps li van robar al seu germà fa dos setmanes i de repent. Ara és quan més ixen a relluïr els bons moments que Maties i Manolo ho passaven junts a l’escola i quan tornaven d’ella, quan jugaven pel carrer i a sa casa...La foto és també un homenatge a tots els que perden germans joves i també majors, com li han passat al nostre amic Manolo i com es passa a moltes persones del poble.

Mireu els uniformes, aguantant els dos el llibre o la llibreta, el mapa del món darrere, els típics complements ací i allà, en totes les escoles.    



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.074, la del dia 25/3-

20130327233456-b0296tircolom.jpg

De la col·lecció de Jaime Signes (de Mónica) tenim una fotografia que recorda aquelles vesprades tan populars al camp de tir de colom, a la partida Alcolaes. A la foto es veu a Lluís Signes "Corna" donant-li la mà a Vicente Salvá. Dins les fundes porten les escopetes. També es veuen a la foto Jaime, el propietari de la foto, i Pepe Soler. Vicente Pons ("Remongó") es veu darrere quasi eixint de la imatge. La caseta, que encara està del tir de colom, es veu amb tota la seua activitat. Ara el camp de tir, una vegada clausurat, s’ha transformat amb camp de vol per a avionetes dirigides, per a l’associació que practica l’aeromodelisme.



RECORDEM…UN ANY…DOS ANYS…DE BLOG

AQUELL 27 DE MARÇ DE 2011: Vaig tenir problemes informàticas i no vaig editar cap article eixe dia. 

AQUELL 27 DE MARÇ DE 2012: Estavem a 14 dies del segon any del blog. També, lògicament, hui estem a catorze dies del tercer any. A “Sabieu…?” publicava que les vacants de carter i peató en 1893 les podien sol·licitar els llicenciats de l’Exercit. El reportatge del dia era que Miguel Moncho Pascual era reelgit com a jutge de pau, el degà dels jutges de la comarca.



A 14 DIES DEL TERCER ANIVERSARI DEL BLOG

Ja resta menys per al dia assenyalat, que serà fora de les Pasqües, just dimecres, dia 10 d’abril, per tant hui Dimecres Sant dia 27 estem a dos setmanes exactes del dia que el blog farà tres anys, el blog del "Cronista de Gata". Els objectius són tres: contar molts articles hi ha publicats fins ara o fer una mitja contada; de les fotografies antigues, contar per temàtiques, i dels tres anys destacar alguns articles com a que més van sonar, més es van llegir, més es van comentar.



COMENÇA LA INSCRIPCIÓ PER AL IX RAL·LI FOTOGRÀFIC DE GATA

20130327203638-rallifotogata.jpg

Ja està en marxa la inscripció per a participar en el IX Ral·li Fotogràfic Gata, que organitza el FotoClub "Forat" de Gata. Els dies 12, 13 i 14 d’abril es farà el ral·li, el qual està patrocinat per l’Ajuntament de Gata, regidories de Joventut i de Cultura, amb la col·laboració de "Ale-hop". Les inscripcions es podran fer fins el 5 d’abril de 20 a 22 hores, de dilluns a divendres, a la seu del fotoclub (carrer Alcolaies, 32, primer pis) o mitjançant el e-mail "fotoclubforat@gmail.com. El preu de la mateixa és de 12 euros.

A la imatge teniu el cartell que anuncia el ral·li.



SETMANA SANTA I PASQUA: Actes a la parròquia

20130327205007-dscf4620.jpg

Demà, el Sant Sopar de Jesús. Divendres, Via Crucis cap al calvari i processó del Sant soterrar

Diumenge de Pasqua, l’Encontre

Estem quasi als dies grans de Setmana Santa. La parròquia de Sant Miquel Arcàngel de Gata i amb ella els fidels veïns del poble es disposa a celebrar el tríduum dels dies més forts per a Jesús, des del Sant Sopar de demà Dijous Sant fins al dia de Pasqua de Resurrecció.

Aquests són els actes previstos a la Parròquia, amb el lema d’enguany: "Acompanyem a Jesucrist amb els nostres germans!:

Dimecres Sant, dia 27: 8.30 hores, Santa Missa i Laudes. 19 hores, Santa Missa.

Dijous Sant, dia 28: 17 hores, Santa Missa. 20 hores, Santa Missa del Sopar de Jesús. 22,30 hores, Hora Santa davant el Monument. Mitjanit: Torns de Vetla davant el Monument.

Divendres Sant, dia 29. Festa. 7 hores, Via Crucis. Eixida des de l’Església cap a l’Ermita del Santíssim Crist. Després laudes a l’ermita. 16,30 hores, Celebració de la Passió i Mort del Senyor. 20,30 hores, Processó del Sant Soterrar.

Dissabte Sant, dia 30. 23,30 hores: Solemne Vigília Pasqual.

RECORDEU EL CANVI D’HORA (a les 2 de la matinada de diumenge s’avança el rellotge a les 3 hores)

Diumenge de Resurrecció, dia 31: 9 hores, Processó de l’Encontre i Santa Missa. 12.30 hores, Solemne Missa.

Octava de Pasqua (Dilluns 1 d’abril a divendres 5): 10 hores, Santa Missa i Laudes.

A la imatge, el Sepulcre, una imatge impressionant que forma part de la Processó del Sant Soterrar.  

FONT: Parròquia de Sant Miquel Arcàngel, Gata.



GATA I SANT VICENT, PROTAGONISTES EN LES COL·LABORACIONS LITERARIES DEL PROGRAMA DE FESTES DE TEULADA 2013

20130327210707-dscf1138-copia.jpg

El poble de Gata està present a un dels articles de les col·laboracions literaries del Programa de Festes de Teulada 2013, que es titula: "El record de Sant Vicent Ferrer a la Marina Alta" escrit per Vicent R. Vallés Oller i Marina Vallés Pérez. La visita pels pobles de la comarca que tinguen petjes del sant taumaturg, Sant Vicent Ferrer, li toca enguany a Pego i Gata. Jo vaig ser testimoni, perquè vaig acompanyar a l’amic Vicent un dia de molta pluja als llocs que cita l’article, l’església i el carrer que porta el nom del sant.

A la pàgina 130 del llibre de les festes patronales, que seran del 3 al 14 d’abril, al parlar de Gata de Gorgos fa tres apartats: "Església Parroquial de Sant Miquel"; "Carrer de Sant Vicent" i "El dia de Sant Vicent", tot referit a Gata. Pel que fa a l’església, l’article detalla la pintura -de la qual mostra una fotografia- que hi ha al retaule de ’altar major, on està Sant Vicent. Pel que fa al carrer, té dos fotos, una amb el ròtul del nom i altra amb el plafó ceràmic del sant. Finalment, pel que fa al dia parla de la tradició del dia de Sant Vicent a Gata, indicant que "se celebra com un altre dia de Pascua".

A la imatge, el plafó ceràmic del carrer Sant Vicent, que també ix al programa de Teulada.

FONT: Programa de festes patronals de Teulada 2013.



CONTINUA L’AVENTURA DE JUAN MIGUEL I JACOBO (L’equip Team Portal de la Marina participant al Maroc Challenge 2013)

20130327215224-compomaroc2-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Hui és dia de descans, abans de fer la quarta etapa de sis

Continua la gran aventura dels joves Juan Miguel Gavilà i Jacobo Pedrós per terres marroquines. Hui és dia de descans al Maroc Challenge 2013, la prova de resistència, de solidaritat, de conèixer aquell país, de portar materials útils per aquella gent.

Ahir es va fer la tercera etapa i des del "Team Portal de la Marina" els dos aventurers gaters escrivien (reproduïsc en valencià les seues paraules) aquest relat del seu viatge:

"Com va! 3er dia d’etapa, hui hem tingut la primera etapa d’arena i fes fes. Ha sigut una etapa molt dura en la que hem estat 6.30 hores lluïtant per poder sumar metres i continuar en carrera, però no hem pogut acabar degut a problemes mecànics, abans d’entrar en l’ultim tram d’etapa. Hem patit de valent, ja que a l’anar molt enrere, la pista es complica molt, creant forats i ablanint l’arena. A més anavem en perill constant, ja que no feia gens de vent i el famós fes fes ens deixava sense visibilitat i molt perillós.

Hem aplegat a un riu d’arena i hem perdut unes hores valioses intentant creuar-lo però al final ho hem aconsegit junt a uns altre companys que ens hem unit per poder eixir del pas. El segon tram d’etapa hi havia uns 10 kilometres d’arena i ens hem tirat 2 hores tirant de pala al mig del desert a 40 graus de temperatura en ple mig dia, horrible!!!...

Al final hem aconseguit eixir i ens hem dirigit per una pista a moltíssima velocitat per les muntanyes on es va gravar la pel·lícula de la momia, impressionant. Em comensat a fer el tram 3 i hem trencat els suports de la barra estabilitzadora, ens ha costat desistir i tornar enrere.

Conclusió, hem patit molt però seguim en carrera. Demà tenim dia de descans que aprofitarem per reparar el cotxe, anar a veure les dunes i entregar el material solidari. GRACIES PER SEGUIR-NOS AMICS I FAMÍLIA!!! FINS PROMPTE."

 

Hui dimecres 27 han tornat a escriure i a més ens han deixat un vídeo, per a que patrocinadors, col·laboradors, amics, familiars i gaters puguen vore que fan allà i en quins entrebancs es troben els nostres veïns. Podeu vore el vídeo de com reparaven hui el cotxe a aquest enllaç:  http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=230537377084468&set=vb.146400622164811&type=2&theater.

Ells han escrit hui: "Dia de descans, estem a Erfourd al taller Royal. Ja li han tirat mà al cotxe, eficiència màxima, inimaginable. Una vegada acabem d’arreglar la barra estabilitzadora ens dirigirem a Merzouga per descansar un poc. Esta vesprada anirem a descarregar tot el material solidari. Ens esperen dos etapes molt dures ja que estem en el desert i el que més hi ha és arena. L’etapa de demà ha estat modificada degut al excés de fes fes. Hui l’han recorreguda en 4x4 i han patit molt".

 FONT: Text i fotos de la composició Juan Miguel i Jacobo (equip Team Portal de la Marina), al Maroc Challenge 2013.

 



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 7.- Carrer del Sol

Publique hui el carrer que tocava el dia 25/3. Gata té un carrer dedicat al sol i un altre a la lluna i des de fa molt de temps. Els dos estan paral·lels i connecten als dos mateixos carrers. Però primer m’ocupe del carrer del Sol. Forma quatre cantons amb el carrer Teulada, però a més s’unix per un costat al carrer Signes, a un costat té el carrer Nou i acaba per unes escales, per a guanyar el desnivell, al carrer Penyó. Recorde que abans es deia al tram aquest "la Baixadeta".

El carrer també és cita sempre de les processons curtes. També té un plafó ceràmic dedicat a Sant Antoni de Pàdua. En quant a comerços, té una perruqueria, una centenària panaderia i un taller de motos i maquinària agrícola.

A nivell històric, en 1936 al carrer se li va dir "17 de Juliol".

Carrer ja publicats i que podeu consultar a la columna de la dreta del mur del blog: 1.- Plaça de l’Església, 2.- Carrer del doctor Gómez Ferrer. 3.- Carrer la Bassa. 4.- 5.- Carrer Pare Mulet. 6.- Carrer de la Constitució.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 8.- Carrer de la Lluna

20130327223021-compolluna.jpg

No ens anem del rotgle i del carrer del Sol passem al carrer de la Lluna. Tocava aquest ser publicat ahir dia 26. El vial està paral·lel al del Sol. També és pas de moltes processons, les que no van pel carrer del Sol. Sols hi ha un comerç actualment, una panaderia. A un costat, ix al carrer Teulada i a l’altre al carrer Signes. El carrer no té cap plafó ceràmic.

Pel que fa al canvi de denominació, a la república se li va dir carrer "14 d'abril", recordant el dia que es va proclamar la segona república espanyola.

Carrer ja publicats i que podeu consultar a la columna de la dreta del mur del blog: 1.- Plaça de l’Església, 2.- Carrer del doctor Gómez Ferrer. 3.- Carrer la Bassa. 4.- 5.- Carrer Pare Mulet. 6.- Carrer de la Constitució. 7.- Carrer del Sol.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 9.- Carrer Nou

20130327225635-carrernou.jpg

Al voltant d’aquests carrers anteriors està el carrer que toca ja posar hui dimecres dia 27. És el carrer Nou, que se li va nomenar així per ser nou amb relació als altres del centre històric del poble. Per una part ix a la "placeta del vicari" que està a la vegada dins la Plaça de l’Església. Per l’altra ix al carrer del Sol. És un dels pocs carrers de Gata que no té cap comerç. Carrer recte i encarat al campanar per la seua part lateral serveix d’eixida per a molts cotxes que van cap al carrer Teulada o carrer Signes.

El carrer té tres plafons ceràmics: un dedicat a Sant Antoni Abat, l'altre a Sant Josep i l'altre a la Mare de Déu del Carme.

Dos dates del segle XX per al carrer. En 1922 aprova el plenari de l'època que es faça un xicotet xaflà per a millorar el tràfic. Seria per la part de la plaça. L'altra data, l'any 1936 se li nomena carrer de "la Revolución".

Carrer ja publicats i que podeu consultar a la columna de la dreta del mur del blog: 1.- Plaça de l’Església, 2.- Carrer del doctor Gómez Ferrer. 3.- Carrer la Bassa. 4.- 5.- Carrer Pare Mulet. 6.- Carrer de la Constitució. 7.- Carrer del Sol. 8.- Carrer de la Lluna.



RECORDEM…UN ANY…DOS ANYS…DE BLOG

AQUELL 28 DE MARÇ DE 2011: Arribava a la quarta i última part del resum del BOP sobre la taxa i ordenança municipal sobre el cementeri. Un total de 1.228 corredors van participar a la prova reina de la carrera. El Gorgos juvenil era colíder amb el Villalonga. El Gorgos gran perdia per la mínima, 1 a 2.
AQUELL 28 DE MARÇ DE 2012: Anunciava la xerrada sobre una nova normativa per a les empelades de la llar. També que estavem a 13 dies del segon aniversari del blog. Hui estem també a 13 però del tercer aniversari. Anunciava també una altra xerrada, sobre l’estalvi energètic. "Exposició i concert a les portes de setmana santa" era un altre article. La premsa parlava de Gata, sobre la Volta a Peu i la normativa de les empleades de la llar. A "Sabieu...?" descobríem que la xarxa telegràfica va arribara a Gata en 1893.


EL BLOG TÉ JA 208.000 VISITES

No se moltes visites recullirà en els tres anys, perquè encara resten tretze dies, però és una xifra important la que té ja el blog, 208.000 visites. GRÀCIES A TOTES I TOTS. Ara amb les festes, amb la història, els costums, les fotografies religioses i pasqüeres pot augmentar l’asiduïtat per a vore el blog. Com dic sempre, gràcies...i endavant, a seguir.


A 13 DIES DEL TERCER ANIVERSARI DEL BLOG

Compte enrere accelerat. Les festes de Setmana Santa i Pasqües, així com Sant Vicent ens abocaran de seguida al dia 10 d’abril, dimecres, data en que celebrarem els tres anys de blog. Gràcies a totes i tots per adelantat. Ja vaig dir que centraré l’article dels tres anys en els articles publicats al blog, en les temàtiques de les fotografies antigues i els articles més llegits i comentats. Però, encara està tot per a fer. Quina faenata, mare meua !!.


IMATGES CURIOSES: tot preparat per al Sant Soterrar de demà

20130328230050-trespassos.jpg

Estan esperant. Tres dels quatre passos que té l'església de Gata per a demà participar en la processó del Sant Soterrar. Hem capturat la imatge, en la que es veuen les tres imatges: al fons, la Dolorosa i el Natzaré. Davant, el Sant Sepulcre amb el Crist Jacent. Demà a les 20.30 hores, junt amb el Crist del Perdó, processionaran pels carrers de Gata.

Els gaters, amb gran devoció, participaran pel matí de l'impressionant Via Crucis, des de les 7 del matí eixint de l'església i anant cap al Calvari. A les 16.30 hores seran els Sants Oficis i a l'hora que ja he dit la processó.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 10.- Carrer Teulada

20130328231928-compoteulada-copia.jpg
(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)
 
El carrer del casc urbà, sense contar la carretera, més llarg de Gata és el carrer Teulada, que pren el seu nom perquè està dirigit o orientat cap al poble veí. Té més de cent cases a un costat i més cent a l’altre. Té molts carrers que l’ixen al pas. Per a pujar al Calvari o baixar, el patró sense passa per allí. Totes les processons també. Molts retaules ceràmics té el carrer: Sant Isidre, Sant Antoni Abat, per dos vegades, la Verge del Carme,...
 
Quins carrers connecten amb el carrer Teulada?. Comença o principia des del carrer Signes. De seguida l’ix al pas l’estret carrer del Bisbe Cervera. Més endavant forma quatre cantons amb el carrer Sol que el creua completament. A la part esquerra baixant apareix el carrer del Sol. El carrer Penyó a la part dreta. El carrer Cuartel -un dels vials de l’Era de Boronat- el troba a l’esquerra, un poc més avant el carrer Era de Boronat i finalment mor entre dos carrers Calvari i Lepanto.
 
Pel que fa a la història, en 1936 es va deixar de dir Teulada i es va dir Nicolás Salmerón. Passada la República i la guerra tot va tornar a la normalitat.
 
Carrer ja publicats i que podeu consultar a la columna de la dreta del mur del blog: 1.- Plaça de l’Església, 2.- Carrer del doctor Gómez Ferrer. 3.- Carrer la Bassa. 4.- 5.- Carrer Pare Mulet. 6.- Carrer de la Constitució. 7.- Carrer del Sol. 8.- Carrer de la Lluna. 9.- Carrer Nou.


SABIEU...? que en 1826 Gata tenia una contribució de 15.974 reals

Torna aquesta sèrie històrica, en la qual anem descobrim part de la nostra història com a poble. Hui mirem a l’any 1826 i ho fem per mig del "Diccionario geográfico estadístico de España y Prtugal" que va escriure Sebastián de Miñano y Bedoya en 1826. En eixe temps el poble de Gata contribuïa en 15.974 reals. Tenia 341 veïns i 1.457 habitants. Hi havia un pòsit i una parròquia. Nomenava que cap a l’est el terreny era montuós ja que estava el Montgó. El palmito i la seua criança era el que més els importava als observadors del terme, perque tant per a Cavanilles com per a Miñano de la planta es beneficiaven els veïns.
Miñano relacionava la producció que tenia aleshores Gata, com eren seda, ametles, pansa, figues, oli, garrofes, blat, vi i altres grans com dacsa i llegums. La indústria es caracteritzava per fer estoretes i altres utensilios de la fulla del palmito.
 
FONT: Diccionario geogràfico-estadístico de España y Portugal. Sebastián de Miñano y Bedoya, 1826.


RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 29 DE MARÇ DE 2011: El blog superava les 27.000 visites, ara ja en són més de 208.000. Posava la XV Volta a peu i els gaters al pòdium i a la carrera. Estavem i estem a tretze dies de l'aniversari. La comissió de festes també estava a la carrera. La foto curiosa era el carrer Signes sense cotxes que hui em servirà.

AQUELL 29 DE MARÇ DE 2012: Marcava també que estavem a dotze dies del segon aniversari del blog. La mesa de negociació del personal i el contracte de redacció del PGOU de Gata eren notícia pel BOP. Al dia següent, 30 de març, s'inaugurava l'exposició "Mirades del Crist" pertanyent al 250 aniversari Crist-ermita. 1894 era la data recordada a "Sabieu...?" pel gran temporal i cases afonades i riu desbordat a Gata.



IMATGES CURIOSES ( I ): Divendres Sant, record de la mort de Jesús

20130329114423-dscf1358.jpg

Què millor imatge que el patró de Gata, el Santíssim Crist del Calvari, però hui acompanyat de la Mare de Déu Dolorosa. La unió entre aquestes dos grans figures de l'Església la trobem hui a l'ermita. Les xicotetes imatges del Crist jacent i de la Verge són hui , Divendres Sant, protagonistes. la gent puja al Calvari. La imatge del Crist ens recorda la Mort de Jesús. HUI ÉS DIVENDRES SANT. A la nit, passat el Sant Soterrar, de ben segur que trobem alguna altra imatge curiosa.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES. 11.- carrer Signes

20130329172358-composignes-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Un dels carrers més transitats del poble i bresol meu, el carrer Signes és llarg i principia al costat de l’antiga Caserna de la Guàrdia Civil per a trobar-se amb el carrer Doctor Gómez Ferrer. Pel mig es trobarà al carrer de la Lluna que el creua fent quatre cantons; al carre del Sol, que deixa a l’esquerra; a la Plaça Nova, que deixa a la dreta i al carrer Teulada que asoma des de l’esquerra.

Està encarat cap a l’ermita i per això en un temps es digué carrer Calvari. Recorde quan jo era menudet que veíem el castell de focs artificials de les festes del mig del carrer, està encarat.

El carrer no té cap plafó ceràmic religiós, si que té el ròtul antic de l’entrada del poble des de la carretera de València, que es deia abans a la general. El ròtul diu: "Província de Alicante, Partido Judicial de Denia, Pueblo de Gata". I que em digueu de tendes?. Dos tendes de roba i una carnesseria hi ha al carrer.

A nivell històric, el carrer ha tingut quatre noms. Se li deia carrer Calvari. En 1936 es va dir carrer La Pasionaria i des de 1939 carrer Calvo Sotelo. El carrer ja no es va poder canviar fins 1989 que torna a dir-se Signes, com es deia abans, popularment, per ser aquest cognom el de molts propietaris de cases i solars del lloc. Cal dir que en 1956 el rector Don Vicente Llopis Bertomeu fa una instància a l’Ajuntament per poder canviar el nom de Calvo Sotelo per el de Calvari que tenia abans. No se li va fer cas. Pel que va a les seues façanes, en el tram últim cap al carrer Doctor Gómez Ferrer, a la part dreta, trobem cases de porte senyorial, amb balconades i reixes artístiques, que han conservat el legat històric.

A nivell social, és costum que passen quasi totes les processons del poble pel carrer i molts passacarrers camí de la Plaça Nova.

A la composició fotogràfica teniu el carrer buit de cotxes, en una imatge més curiosa, amb els temps que corren, si no és abans d’una processó com la de hui Divendres Sant i es puga aprofitar el moment.

 

Carrer publicats fins ara i que podeu consultar a la columna de la dreta del mur del blog: 1.- Plaça de l’Església, 2.- Carrer del doctor Gómez Ferrer. 3.- Carrer la Bassa. 4.- 5.- Carrer Pare Mulet. 6.- Carrer de la Constitució. 7.- Carrer del Sol. 8.- Carrer de la Lluna. 9.- Carrer Nou. 10.- Carrer Teulada.



HUI DIVENDRES SANT: Viacrucis popular al Calvari ( I )

20130329174705-compo1vc-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Unes 250 persones participen a les 7 del matí al popular Via crucis de Divendres Sant

A l'ermita del Santíssim Crist del Calvari, patró de Gata, s'han cantat els goigs

Unes gotetes de pluja han aparegut al llarg del recorregut

Unes 250 persones han participan aquest matí al popular Via Crucis que s'ha celebrat des de l'església parroquial fins l'ermita del Calvari. A les 7 eixia la comitiva. El sacerdot i els fidels han resat el rosari. La creu presidia l'acte. Pels carrers Bisbe Cervera, Teulada i Calvari, s'han dirigit al començament de les capelletes, on estan representats els plafons ceràmics de les catorze estacions del Via Crucis. Pel tortuós camí del calvari, semblant aquell de Jerusalem de fa més de dos mil anys, els fidels han escoltat les pregaries i han cantat les estrofes que allí s'escriuen.

Ressenyar que s'han obert els paraigües, com podeu vore a alguna fotografia, per unes gotetes de pluja que han aparegut en alguns moments del trajecte.

Ja dins de l'ermita, s'han cantat els goigs del patró de Gata, que és una talla, un pas, propi de Setmana Santa, malgrat a no haver format mai part de la processó del Sant Soterrar, per estar guadat fons les festes patronals al seu santuari.

Els participants al Via Crucis, han besat els peus al Crist Jacent, que junt amb la Verge, formaven el quadre de la Pietat en imatges menudes. Finalment, s'han fet els laudes a la mateixa ermita. Al llarg del matí, han estat moltíssims veïns els que han pujat al santuari, hui Divendres Sant, com ja es costum i tradició al llarg dels decenis.

A les composicions fotogràfiques d'esta i la següent entrada, diversos moments del Via Crucis de Divendres Sant 2013.



DIVENDRES SANT, Via Crucis popular ( i II )

20130329180250-compo2vc-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Segona part del reportatge del Via Crucis de hui DIVENDRES SANT a Gata. A la composició fotogràfica teniu fotografies fetes pel cronista que escriu, Miguel Vives, i per la seua filla, Vero Vives. Podeu gaudir del paisatge tan impressionant que té el nostre calvari, el calvari de tots els gaters.

Tornant al Crist del Calvari, en un cas hipotètic de formar part del Sant Soterrar aniria entre els passos del Crist del Perdó, que estan alçant-lo amb la creu, i el Sant Sepulcre. No cap dubte que seria un pas elegant i distinguit per als gaters. Deixem volar la imaginació i considerem que està sempre al mig d'aquesta processó, ja que no es fa present físicament.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.075, la del dia 26/3-

20130329181816-b01cabramern.jpg

Reprenc la sèrie de les fotografies antigues amb un altre col·laborador, que m'ha deixat compartir amb tots vosaltres les seues fotografies familiars, antigues i de la memòria del poble de Gata, com diu ell. Són de Jaime Monfort, al que li ho agraïsc.

La fotografia, que correspon al dia 26 per anar actualitzant, és de tres grans amics que ja no estan entre nosaltres. Mirant la foto, a l'esquerra Cabrera, del carrer Xaló, que tenia una fàbrica; a la dreta, Ernesto Monfort, el dentista, pare de Jaime, Maties i María Jesús. Per darrere, abarcant-los amb els dos braços, Ramón Beltrán Limiñana, d'Alacant però molt vinculat a Gata, fill adoptiu del poble, que coneixíem per "Ramonet".

El fons i l'escenari, els més majors el conegueu, són les festes patronals i a la Plaça Nova. Podeu vore al costat de Cabrera un dels pilarets que posaven. A més les llums, la bandera espanyola i les baranetes que tenen ells pel darrere són senyal de la decoració d'abans de les festes. 



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.076, la del dia 27/3-

20130329183142-b030cristperdo1.jpg

La fotografia d'ara és de la col·lecció de Jaime Signes (de Mónica). Correspon al dia 27, del dimecres. Per ser DIVENDRES SANT, pose una fotografia no tan vella, no tan antiga, però que que ja va quedant al record. Dia 17 d'octubre de 1997, fa ara setze anys. El Crist del Perdó va ser portat des de l'església a l'ermita. Ací el podeu vore dalt. Molts joves van participar en l'acte. Un d'ells José Manuel "Manolo" el fill de Jaime, que el vegeu en primer terme. Mirant i amb gran devoció teniu a la mare de Dora, que guardem en el record.

És una imatge, la del Crist del Perdó, que hui eixirà en processó, formant part del Sant Soterrar de Jesús, dins de dues hores.



DIVENDRES SANT: processó del Sant Soterrar a Gata ( I )

20130329235152-composs1-copia.jpg

(PER A FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXEU ACÍ)

A les 20.40 hores de hui, DIVENDRES SANT dia 29 de març de 2013, ha començat la processó del Sant Soterrar a Gata. Des de la Plaça de l'Església han anat eixint. Primer la creu i cirials, seguits dels fidels amb ciri i els passos pel següent orde: primer la confradia, banderí i imatge del Natzaré; després els tambors, confrares amb caputxa i imatge del Crist del Perdó. A continuació la confraria de la Verge dels Dolors, amb banderí i imatge, i finalment el Sant Sepulcre, seguit dels dos sacerdots, les autoritats i la banda de música.

S'han viscut imatges i moments molt emotius. A les 21.50 arribaven a la Plaça de l'Església, de nou, tots els participants i imatges.

A la composició de fotos de Vero Vives, teniu la primera part del reportatge. Demà Dissabte Sant posaré la segona part.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 30 DE MARÇ DE 2011: Fa dos anys tal dia com hui començava el període electoral municipal. Publicava l'últim plenari ordinari de la legislatura anterior. Actualitzava les fotos antigues amb quatre imatges del record.

AQUELL 30 DE MARÇ DE 2012: El blog arribava a les 101.000 visites, ara supera les 208.000. Estavem, i així ho recordava, a 11 dies dels dos anys del blog. El reportatge era la inauguració de l'excel·lent exposició de "Les mirades del Cist" del Fotoclub "Forat". A "Sabieu...?" descobríem a dos vicaris en 1895 a més del rector corresponent.



AHIR DIVENDRES SANT: Processó del Sant Soterrar ( i II )

20130330180023-composs2-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Acabe ací el reportatge fotogràfic de la processó que es va viure ahir, Divendres Sant, pels carrers de Gata. Les fotos, com ja vaig dir ahir, són de Vero Vives. Les quatre imatges formen els passos de la processó: El Natzaré, el Crist del Perdó, la Verge Dolorosa i el Sant sepulcre amb el Crist Jacent.



JA TORNEN...JUAN MIGUEL I JACOBO: equip Team Portal de la Marina (Maroc Challenge 2013)

20130330185733-teampm.jpg

Ja han passat l'estret, ja estan a la península, han passat Motril. Allí, a aquella ciutat s'han adonat que tenien trencada la bateria, el manguito i possiblememt el radiador. Dien ells: "Hem pogut reparar-ho i continuem cap a casa". A Gata se'ls espera i en molt de gust perquè han complit la missió encomanada. La Maroc Challenge 2013 serà tot un record d'aventura per a Jacobo i Juan Miguel, Juan Miguel i Jacobo, "tanto monta, monta tanto"...

A la fotografia, reparant el cotxe que els ha portat per tota l'aventura.



RECORDEU...AQUESTA NIT CANVI D'HORA: a les 2 posarem les 3

20130330190226-canvihora.jpg

Arribat el Dissabte Sant, el pas al Diumenge de Pasqua o de Glòria té enguany una altra notícia, és el canvi d'hora corresponent a la primavera. A les 2 de la matinada del diumenge posarem els rellotges a les 3 i demà dia de Pasqua ens llevarem en horari distint que notarem sobre tot al tardet.



ELS NOSTRES CARRERS I PLACES.- 12.- carrer Calvari

20130330232755-calvari.jpg

Com estem en Divendres Sant, aprofite per visitar el carrer que dona nom al paratge tan pintoresc que té enfront. El carrer Calvari és curt i ample, principia o arranca des de l'encreuament entre el carrer Teulada i el carrer Lepanto i acaba a la carretera nacional 332. Allí és on es fan els sopars i balls de les festetes de la Font del Riu. Per allí passa el Crist a la baixada i pujada cap a l'ermita. A un costat sols hi ha blocs de pissos i a l'altre un bloc i la resta cases.

La història del segle XX la situa en 1955, quan es va obrir la continuació cap a la carretera del carrer Teulada. El veí carrer Lepanto seria molt més tard.

Carrer publicats fins ara i que podeu consultar a la columna de la dreta del mur del blog: 1.- Plaça de l’Església, 2.- Carrer del doctor Gómez Ferrer. 3.- Carrer la Bassa. 4.- 5.- Carrer Pare Mulet. 6.- Carrer de la Constitució. 7.- Carrer del Sol. 8.- Carrer de la Lluna. 9.- Carrer Nou. 10.- Carrer Teulada. 11.- Carrer Signes.



RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 31 DE MARÇ DE 2011: Anunciava la celebració del Dia Internacional del Llibre Infantil per pasrt de la biblioteca. A Imatges curioses, i per les processons, trobavem un altre carrer buit de cotxes, el carrer Teulada. Una imatge-denúncia: després del pont al nou vial, les reixes del clavegueram. Finalment, la notícia esportiva era sobre Alvan, jove pelotari gater, que entrava al Centre de Tecnificació.

AQUELL 31 DE MARÇ DE 2012: Deu dies per al II aniversari del blog. Hui, per supost, també resten els deu dies d'abril que vénen carregats de molts actes. Demà tractaré d'això. "Demà Diumenge Rams és dia de foguerils" publicava. I enguany és Diumenge de Pasqua. Dos articles de l'excepcional concert de música sacra.



HUI ÉS DIUMENGE DE PASQUA: Tradició i costums. Encontre, mona i berenaret

20130331114544-dscf1566-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTOGRAFIA, PUNXANT ACÍ)

Hui és el Diumenge de Pasqua. Ja arriba Pasqua de les mones. Hui torna a eixir a primera línia gastronòmica el berenaret de Pasqua, un costum menjívol dels gaters, sabrós com el que més, autènticament gater. El dia l’han començat els gaters amb l’Encontre de la Verge i el Crist Resucitat. A la següent entrada teniu un reportatge del mateix. La gent comença a fer el peregrinatge cap a les cases de camp, paratges populars com la Font de la Mata, la Rana, Montgó, i altres indrets. Els xiquets...i els majors també menjaran la mona dels forns gaters, que ahir feien el ple, l’escaldó de les mones, pa socarrats i demés delícies de sucre.

Són tradicions i costums les que he dit que cal cuidar, mimar, acaronar, per a perdre els arrels més gaters, els dels nostres avantpassats...

A la fotografia, un detall de la processó de l’Encontre d’este matí, una bonica estampa amb les dues imatges i l’església de fons.



DIUMENGE: ENCONTRE PASQUAL, Verge Maria i Crist Resucitat

20130331121748-compoencontre-copia.jpg

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Un altre any més, Diumenge de Pasqua s'ha celebrat a les 9 la processó del Sant Encontre entre la Verge Maria amb manto blanc i el Crist Resucitat. Mentre que per a la Verge es fa servir la imatge de la Dolorosa per al "Resucito" hi ha des de fa uns anys una nova imatge, la més nova de l'església.

El Crist Resucitat ha processonat, anant darrere el sacerdot, autoritats i banda de música, pels carrers Nou, Teulada, Bisbe Cervera i Plaça de l'Església. La Verge, amb la seua confraria, ha fet el següent recorregut: carrer Doctor Gómez Ferrer, part del carrer Constitució, carrer La Bassa, carrer Duquessa d'Almodòvar i Plaça de l'Església.

Allí s'ha produit l'Encontre Pasqual, amb tres reverències de la verge i una del Crist resucitat, s'han llançat des dels balcons "Aleluies" que enguany tenien com a novetat els missatges de l'Any de la Fe i del nou Papa amb la lectura de "Habemus Papam".

Després de l'Encontre, que ha estat seguit per nombroses persones, s'ha celebrat la missa de Pasqua. Anit es va celebrar la Vigília Pasqual, hui s'ha fet la missa de 9.30 hores i ara es completa amb la missa de 12.30 hores.

Molts xiquets, pares i mares, famílies, vestimenta de Pasqua, colors i mocadors, han donat l'ambient característic d'aquesta data, que pel calendari sabem que l'any passat 2012 era dissabte, vespra de Diumenge de Rams.

A la composició fotogràfica, l'itinerari fet el Crist Resucitat i la Verge, a més de l'Encontre a la Plaça de l'Església.



Archivos

Blog creado con Blogia. Esta web utiliza cookies para adaptarse a tus preferencias y analítica web.
Blogia apoya a la Fundación Josep Carreras.

Contrato Coloriuris