Admin

Se muestran los artículos pertenecientes a Febrero de 2012.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 1 de febrer de 2011

Cal destacar del primer dia de febrer de l’any passat l’anunci del cupó de la ONCE dedicat a Gata i en futbol, l’homenatge de la cantera a Toni i Rafa.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia primer de febrer és Santa Brígida.

- EL CUPÓ DE LA O.N.C.E. DEL 8 DE FEBRER TINDRÀ COM A MOTIU GATA.

- DEMÀ, HOMENATGE A TONI I RAFA -Futbol cantera- I XI TROFEU CONTRA LA DROGA.

- AVANÇ PER ALS PRÒXIMS DIES: Tradicions i Comissió de Festes 2011.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -294-.



DEMÀ, PROTESTA DAVANT L'AJUNTAMENT: Retallades als serveis públics

M’arriba un comunicat del Professorat del CEIP "Santíssim Crist" de Gata de Gorgos, en el qual informa que demà dijous, dia 2 de febrer, a les 13 hores, el professorat del centre participarà en la concentració convocada davant de l’Ajuntament de Gata on es llegirà un comunicat en protesta per les retallades als serveis públics.

Des de l’escola es convida i anima a tots els pares i mares, per a què junt els seus fills i filles puguen tots junts defensar una escola pública de qualitat.

FONT: CEIP "Santíssim Crist. Comunicat.



PLENARI GENER: de moment, s’ajorna l’alteració del terme municipal

Aprovat, també, el nou reglament de la Mesa de negociació del personal de l’Ajuntament

L’Ajuntament de Gata va decidir ahir, en sessió plenària, pels vots en contra (7) de la proposta de l’equip de govern, ajornar la proposta d’iniciar l’expedient d’alteració del terme municipal que es proposava. L’alcaldessa, Ana María Soler, va explicar que es tractava d’un expedient que es va iniciar als anys 50 per l’alcalde Vicente Mulet Redal per annexionar-se una franja de terreny on Gata dona els serveis bàsics i que abarca des del baix Montgó, pel barranc, Julians, Fonandons i arriba fins la Garganta.

En canvi, Vicent Pineda, del grup socialista, va proposar que es deixarà damunt de la taula per estudiar la possibilitat de portar a terme l’expedient i de les despeses que suposaria. Així, amb els vots del grup socialista i Bloc, es va acordar aparcar la iniciativa presentada per l’equip de govern del PP.

En la mateixa sessió es va aprovar, per unanimitat, com ja us vaig avançar ahir, afegir el logotip del 250 aniversari del Santíssim Crist del calvari al membret dels fulls oficials de l’Ajuntament al llarga de tot l’any 2012.

També unànimement, es va aprovar el nou reglament de funcionament de la mesa de negociació del personal de l’ajuntament. En este punt, la regidora Maite Signes va anunciar que, a partir d’ara, assumirà Recursos Humans i el regidor Guillermo Cholbi, gestió i modernització.

A més, entre els assumptes d’urgència que es van presentar, es va acordar l’elaboració d’un Pla d’ocupació local de caràcter social per als anys 2012 i 2013 amb els recursos econòmics provinents de l’augment de l’IBI aprovat pel govern central. Es va explicar que el pla anirà destinat prioritàriament a les famílies i persones que es troben en situació social crítica i els llocs que es generen complementaran els serveis públics que actualment ofereix el municipi a la ciutadania.

La proposta, presentada pel grup municipal Compromís , es va aprovar amb els vots a favor dels grups municipals socialista i Compromís i del regidor de comerç i creama, Guillermo Cholbi.

FONT: Text, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata de Gorgos.



¿SABIEU...? que fins els diaris de Córdoba van publicar el tema de la lepra a Gata en 1892

El "Diario de Córdoba de comercio, industria, administración, noticias y avisos" publicava el dia de reis de 1892: "Leemos en un periódico de Alicante...en la villa de Gata su vecindario se propone levantar un hospital para aislar en él a los atacados por aquella enfermedad -estava parlant de la lepra-, que son muchos, y es de temer que los esfuerzos de su Ayuntamiento por secundar la iniciativa de sus administrados sean ineficaces, porque empresa de esta naturaleza no debe quedar á merced de un mermado y exiguo presupuesto municipal...".

FONT: "Diario de Córdoba de comercio, industria, administración, noticias y avisos", Any XLIII, Nº 11.909, del 6 de gener de 1892.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -660, la de hui dia 2-

20120203002904-pepepedroinstruc2-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO PUNXANT ACÍ)

M’arriben quasi al llímit de la jornada varies fotografies de quan erem nosaltres jòvens. Quasi al final dels anys 70 del segle XX. Me les passa Dora Caselles i les fotografies són propietat de Pepe Pedro. Agraïsc a tots dos la deferència per facilitar-les perquè recorden una època, de Júniors quan erem monitors o "instructors" que es deia. Records de nostàlgia, que servixen d’homenatge a les tres persones que ja no estan entre nosaltres.

Una de les excursions va ser aquesta. Sembla que era el pantà de Beniarrés. Estan fotografiats a les baranes del mateix els joves instructors. Era cap a l’any 1976 ó 1977.

Agatxats, d’esquerra a dreta teniu a Francisco García Borrell, Ana Mari Soler -actual alcaldessa- i María Teresa Signes "Manyana". Drets, d’esquerra a dreta: Paca Mari, filla de Donya Paquita; Mari Soler, que ja no està entre nosaltres; Pepe Pedro, propietari de la foto; Pepa Gilabert, i Angelines Mulet, filla de Don Adolfo i Donya Maruja.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 2 de febrer de 2011

Fa un any, tal dia com hui, destacava l’extens article sobre la Comissió de festes 2011 i la seua presència a Canal 9 TVV. El trofeu "Drogas No" també destacava a l’esport: 

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 2 de febrer, la Candelera.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 24 al 31 de gener de 1988.

- LA COMISSIÓ DE FESTES ACTUARÀ A "GORMANDIA" (CANAL 9 TVV).

- EL BENJAMÍN DEL GORGOS ES FA AMB EL TROFEU "DROGAS NO".

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -295-.



FA UN FRED QUE PELA...Ara tenim 5 graus i baixant

El temporal de fred siberià que afecta la Península també ha arribat a la Marina Alta i a Gata, per supost. Ara s’utilitzen pel poble totes les frases típiques: "Fa un fred que pela..."; "Quin fred fa..."; "Ha vingut el fred de repent..." i més que us penseu. Ha plogut. S’han mesurat uns 15 litres per metre quadrat. En alguns moments, les temperatures han fregat els 3 i 4 graus, sobre tot al migdia i primeres hores de la vesprada. Ara mateix la temperatura està en 5 graus. I quasi, quasi...l’aigua neu ha estat present als carrers de Gata. A l’interior de la Marina Alta, Castell de Castells, ha nevat. També la serra de Bèrnia estava nevada al cim de la mateixa. Demà, igual descobrim llocs mes props amb la bellesa de la neu.

Tan sols una cosa més...recordeu aquell any de la nevada. Era el 12 de febrer de 1983, fa quasi 29 anys. Estem a tan sols deu dies.

 



SI LA CANDELERA PLORA...: Hui és el dia de la canaleta

La Mare de Déu de la Candelària és la patrona dels llumeros. Aquest matí s’ha fet la missa, a la qual han assistit, malgrat la pluja i el fred de la matinada, els llumeros del poble. Tots units, han fet la festa del gremi local. S’han beneït i repartit pel rector de la parròquia les caneletes (ciriets menudets, que després fem servir a la llar per a fer llum).

La festa de la Candelera o Candelària es perd en el temps. Els lararis romans, la presentació de Jesús al temple, els padrins al bateig d’un nadó, tot gira al voltant de la flama. I ara, us recorde aquell refrany tan vell, que hui no es podria aplicar de cap de les maneres: "Si la Candelera plora, l’hivern fora, si es riu, ja estem a l’estiu. Tant si plora com si es riu, ja estem a l’estiu".



PROFESSORS, PARES I ALUMNES, CONTRA LES RETALLADES

20120202221126-manifestacioalumnesrosa.jpg

Concentració davant l’Ajuntament, aquesta migdia, baix la pluja i amb fred

A pesar del mal oratge, la comunitat educativa de Gata s’ha concentrat hui a les 13 hores davant de l’Ajuntament per manifestar-se contra les retallades aprovades pel Govern Valencià al Decret 1/2012.

S’ha llegit un manifest on s’explicava que les retallades afecten directament als alumnes de la localitat. Per este motiu, alumnes, mares, pares, professors i mestres del poble manifestaven el rebuig de les mesures aprovades donat que posen en perill la qualitat educativa de l’educació pública. Així mateix, han demanat a l’alcaldessa la convocatòria urgent del Consell Escolar Municipal per tal de defensar la qualitat de l’ensenyament públic i els recursos educatius de Gata.

També a altres pobles veïns s’estan repetint aquests actes de protesta, com és el cas de Teulada, que s’ha manifestat aquesta vesprada també davant l’Ajuntament.

A la fotografia, els manifestants davant l'Ajuntament. Podeu verure'ls amb els paraigües.

FONT: Text i foto, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



GATA ÉS NOTÍCIA HUI A LA PREMSA: El plenari de dimarts

20120202223757-compolp2.jpg

Hui és notícia Gata a la premsa i concretament a LAS PROVINCIAS, a la seua secció de La Marina.

Titula la notícia: "Un edil del PP rompe la disciplina de voto y apoya a la oposición de Gata". A l’antetítol: "El ejecutivo popular que gobierna en minoría, lamenta que la propuesta por el empleo no se hubiese pactado antes".  Un altre paràgraf destacat: "Compromís i PSPV obligan al equipo de gobierno a devolver la productividad a los funcionarios".

Una fotografia retallada de la Corporació, perquè no ixen tres regidors, del dia de la presa de possessió posa al seu peu: "Imagen de archivo de la corporación de Gata de Gorgos, el día en que se constituyó". L’article és de Carlos López i la foto de Tino Calvo.

Si voleu llegir tota la notícia completa podeu punxar a aquest enllaç:

http://www.lasprovincias.es/v/20120202/marina/edil-rompe-disciplina-voto-20120202.html.

Igual que posa a l’article de LP que l’ejecutiu "lamenta" jo personalment també lamente que sols ixca la polèmica i no el devenir històric i cultural del poble. Com a Cronista Oficial de Gata vaig remetre un article de la presentació del 250 aniversari del Crist diumenge vesprada. Hui és dijous i no ha eixit per a res. Això no interesa. A la nota de premsa de l’Ajuntament eixien altres temes, entre ells l’aprovació, per unanimitat, dels grups polítics del logotipus de la commemoració. Tampoc es veu que és notícia. Per això dic que "lamente".

A la foto, una captura de la notícia digital de LP de hui dijous.

FONT: diari LP, 2-2-2012.



¿SABIEU...? que en 1933 hi hagué una forta plaga de mildeu a Gata i pobles del voltant

El diari: "El Luchador: diario republicano" publicava el 8 de juliol de 1933 una extensa informació sobre "La plaga de los viñedos". Titulava: "Todos los pueblos perjudicados se reunirán mañana en Pedreguer para solicitar de los poderes públicos el auxilio posible a esta situación". L’article era de Onofre Salvá Mulet i signava des de "Gata de Gorgos, julio 1933".

Utilitzava el cronista paraules fortes: "Hoy el pueblo de Gata se deshace en la desesperación de la catástrofe que les ha acarreado el "mildiu"..."

FONT: ’’El Luchador : diario republicano’ - Any XXI, Nº 6948, del 8 de juliol de 1933.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -657, la del dia 30 de gener-

20120202230708-image0-19.jpg

Quatre fotografies antigues seguides són les que toca posar ara per tal d’actualitzar la sèrie. Comence per la que corresponia el passat 30 de gener, dilluns.

Si seguim la construcció del Centre Social Integrat, dels inicis dels anys 90, ací tenim una altra imatge, en la qual es veu un poc l’església i la torre campanar. La zona del Penyó que baixava a la construcció també es pot apreciar i els pissos que anaven a fer-se feta l’estructura.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -658, la del dia 31 de gener-

20120202233158-image0-4.jpg

Ara us porte una fotografia de l’estiu, per a que entrem més en calor, sobre tot hui que fa tan de fred. Els gaters gaudien d’anar a la mar, a les roques i platges de Xàbia. Abans, quan els nosgtres pares eren joves anaven tot el dia de festa. Allí cuinaven paelles, allí jugaven i prenien el bany i el sol. Ací teniu un grup de joves, preparant una paella. La foto pertany als anys 40 del segle XX. Allà al fons podeu veure retallat fins a dins la mar el cap.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -659, la d'ahir dia 1 de febrer-

20120202233710-image0-5.jpg

Arribant ja a la total actualització de les fotografies antigues, ací teniu una fotografia en color. Anys 90 del segle XX, principis. Sabeu on és?. És la carretera de Gata a Llíber i Xaló. És arribant al Corral del Pato. Havien obert una sèquia al mig la carretera per a posar una tuberia, una conducció de les aigües pluvials i fer que tot anara a parar al "Barranquet". Des de Boleries i Planisses baixava i baixa tota l’aigua. Podeu veure com la carretera estava completament tallada.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 3 de febrer de 2011

Fa un any el dia de Sant Blai destacava la informació de l’ONCE i la taxa pels serveis del cementeri. També sobre el Comerç de Gata.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 3 de febrer és la festa de Sant Blai. També és Sant Óscar.

- JA SUPERA EL BLOG LES 19.000 VISITES. Ara mateix es pot dir ja supera les 88.000. La cosa canvia.

- GATA SERÀ LA IMATGE DEL CUPÓ DE L’ONCE DEL 8 DE FEBRER.

- HUI AL BOP IX LA TAXA PELS SERVEIS DEL CEMENTERI.

- COMERÇ DE GATA CELEBRA EL DIA DELS ENAMORATS.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 2 al 12 de febrer de 1988.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -296- .



COSTUMS POPULARS: SANT BLAI, A BENEÏR ROTLLOS...

És costum típica al poble de Gata, la benedicció a les dues misses, la de bon matí i la de la vesprada, de rotllos, bambes, pans, rotllets i dolços de les panaderies. Perquè hui dia 3 és la festa de Sant Blai, patró advocat contra els mals de gola. Ben a prop de nosaltres, Pedreguer el té com a segon patró i és festa local hui. Tots els pedregueros han pujat a la capelleta i han tocat la campaneta i encés un ciriet com mana la tradició. També al costat, a Teulada es fan les tradicionals "Dames" i també "Damos" dolços en forma de figura de dona i ara més recent home.

Però, a Gata predominen els rotllos, grans i amb sucre, també rotlles més menuts, que les dones porten dins de les seues barxes i el rector les beneïx. És un costum que es fa el tercer dia del febrer, mes fredolenc, i que hui amb la temperatura quasi gèlida, no s’ha deixat de fer.

 



LA PREMSA TORNA A PARLAR DE GATA. Ara sobre l’alteració del terme municipal

20120203220023-pontlp.jpg

Un dels punts de l’orde del dia de l’últim ple ordinari, del dimarts d’aquesta setmana, era "Alteració del terme municipal". Al final, l’oposició no va deixar que prosperara la proposta. Hui el diari LAS PROVINCIAS a la seua secció La Marina, a la pàgina 16, publica sobre el tema. El títol de l’article de Carlos López: "Gata reclama a Dénia 699  hectáreas donde presta servicios sin cobrarlos". Al subtítol: "La alcaldesa Ana María Soler asegura que los propietarios de terrenos y negocios pagan los impuestos en la capital de la comarca".

El títol de "reclama" no és exacte perque encara no començarà el procediment, donat que no s’aprovà. En paràgrafs diu: "La polémica: Histórica i parla de l’alcalde de 1952 Vicente Mulet Redal que ja ho va reclamar. Localización, perquè assenyala el límit el té amb l’eixida cap a Teulada i no amb Jesús Pobre. Servicios, perquè Gata recull el fem, atén els accidents, que n’hi ha molts dins la Garganta -sense anar molt lluny ahir dijous un total de tres i aquesta matinada per plaques de gel un altre, segons informà la Policia Local de Gata-.

La fotografia del text de LAS PROVINCIAS, que és també de Carlos López, torna a tindre una errada. Agafa la partida Pont, a la curva abans del pont, de Gata cap a Teulada, i diu al peu: "Aspecto que presentaba  ayer la salida de Gata de Gorgos en dirección a Teulada, cuyos vecinos y negocios forman parte del término municipal de Dénia" i just on recull la foto és terme de Gata.

Ací teniu l’enllaç de la notícia completa: http://www.lasprovincias.es/20120203/comunitatvalenciana/marina/gata-201202031043.html.

També el diari Levante-EMV de València trau aquesta notícia mateix. L’article és de A.P.F. i titula: "Gata aparca un expediente que inició hace 60 años para anexionarse suelo de Dénia". Diu el subtítul: "La oposición hizo valer su mayoría en el pleno tras advertir que gestionar más terrenos generaría gastos".

Si voleu llegir per complet la notícia, punxeu a l’enllaç:

http://www.levante-emv.com/comarcas/2012/02/02/gata-aparca-expediente-inicio-60-anos-anexionarse-suelo-denia/877908.html.  

A la dreta, la imatge (fotografia de C. López) que apareix a LAS PROVINCIAs. Podeu comprovar que és encara terme de Gata com deia.

FONT: Diaris de hui 3-2-2012, LAS PROVINCIAS i LEVANTE-EMV.

 



LA PREMSA PARLA DEL VOT A FAVOR DEL REGIDOR DEL PP

Sobre la moció d’urgència presentada per Compromís-Bloc, sobre un Pla de Feina Local

Sabeu tota la polèmica perquè ací l’he comentada. A l’ultim plenari, el regidor Cholbi va votar a favor. Hui a LAS PROVINCIAS es publica la seua explicació del tema. El titular de Carlos López: "El edil de Gata del PP afirma que quiere hacer algo para crear empleo con dinero del IBI". Amb aquesta notícia deixa tancada tota la polèmica al voltant d’una "moció" que deu sempre ser bona per al poble. 



EL GORGOS JUVENIL JUGA A EL VERGER

El Gorgos juvenil juga demà a El Verger. Un altre derbi de la Marina Alta. Quart contra onzé classificat. Està el Gorgos a un punt del Racing Garbinet, que juga a casa front al Finestrat. El Gorgos pot distanciar-se del cinqué, Ciutat de Benidorm C, ja que està a tres punts i damunt descansa aquesta setmana. Els gaters, puix, jugaran al Municipal de El Verger demà dissabte dia 4 a l’hora oficial, les 16 hores.



SEGUIX LA GELOR INSTAL·LADA A LES NOSTRES TERRES

El solet de hui no ha estat suficient

Es veien les muntanyes nevades del fons de l’interior de la Marina Alta

Seguix l’onada de fred intens a les nostres terres. Europa, Espanya, Comunitat, Marina Alta i Gata. Tot està gelat. A Gata aquest matinada s’ha arribat per moments a 0º graus centígrats. La màxima no ha pujat de 8 graus. Ara mateix, quan són les 22.40 hores, es marquen 3,3 graus. No ha plogut i el solet de hui no ha estat suficient per a escalfar l’ambient. Aquesta nit tornarà a gelar. Demà pareix que porta la mateixa tònica. A passar fred.

Pel que fa a la proximitat de la neu, les serres de la Serrella (a Castell de Castells) i Tudons (Marina Baixa) han aparegut nevades aquest matí. La neu estava prop de Castells però era a Famorca i Fageca on més es podia veure. També a Benissa a la serra de Bèrnia es podia contemplar les parets altes de la serra nevades.



¿SABIEU...? que l'Associació de la Tercera Edat va nèixer en 1980

El 28 de novembre de 1980 va nèixer el Club-Aula de la Tercera Edat, ubicat a la Casa de Cultura del carrer Penyó. Allí estava al primer pis, donat que a la planta baixa estava la biblioteca i al soterrani el Museu Arqueològic. Hui és la seu del Cuartel de la Guàrdia Civil baix i dalt seu d’associacions, com el Grup Espeleològic Gatense. Quan començà aquell grup eren uns 20, al cap de vuit anys els socis ja n’eren 442. Abans d’estar al carrer Penyó, els primers socis van estar a una sala amb ximeneia al Centre Parroquial "Verge del Carmen", molt a prop del pati d’aquell edifici.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -661-

20120203225547-pepepedroinstruc1-copia.jpg

Seguint amb la sèrie de fotografies propietat de Pepe Pedro, facilitades per Dora Caselles,  i que pertanyen a l’etapa dels juvenils i júniors, ara us pose una fotografia de Pepe Pedro junt amb els seus xiquets, hui ja pares de família, del Júnior. El grup està al llit del riu, gaudint d’un temps d’esbarjo, com moltes vegades tenien els dissabtes i diumenges. Recordeu que era els anys 70 del segle XX, més cap al final de la dècada. Ells són: Pepe "el Blanco"; Francisco Pedro "Pala"; Ramón Mulet, Pepe Juan -més cap a l’esquerra-, Antonio Caselles i Juan Torres.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 4 de febrer de 2011

Fa un any, coincidia el mateix partit de futbol del Gorgos juvenil:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 4 és Santa Juana de Valois.

- EL GORGOS JUVENIL IX A EL VERGER. Rivalitat comarcal. Les casualitats dels calendaris han fet que hui mateix també s’haga disputat el mateix partit.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 14 al 21 de febrer de 1988.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -297-. La fotografia mostrava el Passeig d’Alacant nevat i al fons el Montgó tot blanc. S’haguera pogut repetir l’estampa aquests dies, si la pluja haguera continuat.



JA TÉ EL BLOG 89.000 ENTRADES

Cada vegada s’acurta més el temps per a que es facen mil entrades al blog del Cronista de Gata. Ara ja està en 89.000 i això vol dir que les 100.000 arribarà abans del que tenia previst.

Moltíssimes gràcies a tots per seguir tan de prop les notícies que fan produïnt-se a Gata. Seguim amb la mateixa força que al principi. I d’això fa any i...mesos.



FRED...I MÉS FRED

Estem al cap de setmana més gelat del que portem d’any climatològic i cronològic. Ara, a les 20,40 hores, la temperatura al centre de Gata és de 6 graus centígrads. Hui ha estat un dia molt gelat, amb mínimes de zero graus. Els clots d’aigua estaven congelats. Els veïns anaven tots arropats, el vent també feia que la sensació de fred fora major, uns quatre graus per baix. El termòmetre no ha superat els 8 graus i això ha sigut a les quatre de la vesprada. Per a demà diuen els metereòlegs que pujaran un poc els termòmetres, però que de seguida, perr a dimarts ja s’espera més fred.



EL GORGOS JUVENIL CAU DERROTAT 9-0 A EL VERGER

L’infantil ha guanyat front al Teulada-Moraira i l'aleví B ha perdut contra La Nucía

Una derrota severa i inesperada. Nou gols ha encaixat el Gorgos juvenil a El Verger. Un equip teòricament inferior, li ha pogut al Gorgos. Esperem que no li faça massa mal aquest resultat i seguixca alçant-se de l’entrebanc que va suposar el desgraciat partit a casa contra el Racing Garbinet fa dues setmanes.

Un altre resultat del Gorgos cantera. L’equip infantil ha guanyat 4 a 2 contra el Teulada-Moraira. Està l’equip gater en la vuitena posició.

El segon grup d'alevins no han tingut la mateixa sort i han perdut per 1 a 7 front a La Nucía. El Gorgos C.F. aleví grup 2 està sisé a la taula de classificació.



¿SABIEU...? que el cinema Ideal de Gata s'inaugurà el 18 de febrer de 1933

Fa 79 anys, el dia 18 de febrer de 1933, dissabte, es va inaugurar el nou cinema Ideal de Gata. ¿Ho sabieu...?. El cronista del "Diario de Alicante" ho deia ben clar: "...con la emoción de todo lo nuevo, se inauguró el Ideal Cinema de la localidad, con un lleno rebosante...El acto fue amenizado por la banda local". La pel·lícula que es va projectar portava per títol: "Deben tener hijos los pobres". El cronista era clar: "Francamente el pueblo escasea de aficionados al cine para mantener a las dos empresas, pero ellas se han de dar cuenta que si contentan al público les auguramos un buen negocio...".

El cinema al que es fa referència era el que després es diria "Cine Passetes" o Cine La Paz.

FONT: Diario de Alicante, Any XXI, Nº 6.697, 22 de febrer de 193.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -662-

20120205000930-pepepedroinstruc3-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

La de hui és la tercera fotografia de la sèrie que m’ha facilitat Pepe Pedro. Un grup de juvenils de la parròquia estan d’excursió, inclús el que us escriu està davant de tot sentat. Pel vicari Carlos Barrés García és de 1976 a 1978 quan es va fer la foto. El lloc podria ser la Benitzaina. Intente dir-vos qui són tots: el dos xics més pròxims a mi són Francisco García i Miguel Ángel Boronat. Just darrere d’ell María Teresa Signes "Manyana". Al costat, Marisol. Més enrere Mari Soler, que ja no està entre nosaltres.

Seguint està Ana María Soler, l’actual alcaldessa i Elena Tent. Antònia, Paca Mari i Angelines. Pepe Pedro, propietari de la foto i al costat el vicari En Carlos Barrés. A la fila de darrere José Miguel, que tampoc està ja entre nosaltres, la germana de Pepa Gilabert i Mari Àngeles "de Pintat". La germana de José Ramón; Pepita Costa "Manyana" -la meua dona- i Dora Caselles. Darrere del tot tres xics Jaume (de la rellotgeria Sarita), Francisco "Panader" i Bernat. Tres o quatre xicones no les recorde, la resta tots.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 5 de febrer de 2011

Cal destacar fa un any la notícia dels comerciants premiats de Gata.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 5 és Santa Àgueda.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 23 al 28 de febrer de 1988.

- QUATRE COMERÇOS MÉS DE GATA OBTENEN EL CERTIFICAT DE QUALITAT.

- BON RESULTAT PER AL GORGOS JUVENIL: 0-2.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -298-. Tornava a posar una altra foto de la gran nevada de fa quasi 30 anys.



EL LÍDER ALTEA TOMBA AL GORGOS (2-0)

Un altre partit perdut. El primer equip jugava contra el líder, el Altea B, aquesta vesprada. Al final, 2 a 0 per als de la Marina Baixa, que segueixen estant al capdavant de la taula amb 41 punts amb 18 jornades disputades amb aquesta. El Gorgos està encara penúltim amb 10 punts, a tan sols un punt del Atlètic Mutxamel.



¿SABIEU...? que la Loto del 27 d'octubre de 1988 deixà més d'un milió de pessetes a Gata

Van arribar a dir-li "Gata dels Gordos". Primer el "gordo" de la Creu Roja aquell maig de 1987, després 280 milions de pessetes per a quatre persones. I l’anècdota que us conte: cinc números de la combinació guanyadora del dia 27 d’octubre de 1988 van deixar més d’un milió de pessetes a una penya de dones. Es donava la circumstància que una d’elles ja sigué agraciada abans amb cinc milions de pessetes al sorteig de l’ONCE del dia 19 d’octubre. ¡Quant de milió!, ¿no?. Eren altres temps.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -663-

20120205234248-pepepedroinstruc4-copia.jpg

(SI VOLEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXEU ACÍ)

Quarta i penúltima de les fotos de la sèrie de joves de la parròquia dels anys 70, cap a 1976 a 1978. Aquesta fotografia es prou semblant a la d’ahir. Pràcticament, són els mateixos joves.

Sentats, d’esquerra a dreta: torna a eixir el que us escriu i amb la guitarra Elena Tent; Ana Mari Soler; Mari Soler; María Ángeles i amb el baló Miguel Ángel. Darrere d’ell es veu molt bé José Miguel, que ja no està entre nosaltres. Darrere d’ell el vicari que portava el juvenil, En Carlos Barres García. Paca Mari; la germana de José Ramón; Antonia; darrere Pepa -la meua dona, amb diadema- i Dora. Darrere María Teresa, la germana de Pepa Gilabert i María Ángeles "Pintat".

Pepe, propietari de les fotos al qual li ho agraïsc. I darrere Tere. Plantats com a l’altra foto: Jaume, María Rosa, Francisco i Bernat.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 6 de febrer de 2011

Cal destacar que fa un any just publicava un article del resum de l’any 2010 de Càritas.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 6, diumenge, és Sant Pau Miki.

- CÀRITAS PARROQUIAL VA ATENDRE A 92 PERSONES EN 2010.

- RECORDEU: LA IMATGE DE GATA, DIMARTS 8, AL CUPÓ DE L’ONCE.

- COM ERA GATA FA...23 anys: De l’1 al 6 de març de 1988.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -299-.



HUI AL B.O.P.: Noves regidories i Convocàtoria per a Jutge de Pau

Dos edictes es publiquen hui dilluns 6 de febrer de 2012 al Butlletí Oficial de la Província. El primer és la delegació genèrica de l’Alcaldessa en dos regidors. La regidora María Teresa Signes Caselles (PP) portarà la gestió i direcció de Recursos Humans, i José Guillermo Cholbi Sart portarà Modernització Administració Municipal.

L’altre edicte fa referència a l’elecció del Jutge de Pau, titular i subtitular. Correspon al Ple elegir-los. S’obri un termini de quinze dies hàbils perque les persones interessades i que reunixquen les condicions legals ho sol·liciten per escrit dirigit a l’Alcaldia. En la Secretaria de l’Ajuntament es pot examinar l’expedient i demanar la informació necessària pel que fa als requisits, durada del càrrec, remuneració, etc. En cas de no presentar-se cap persona, el Ple elegirà lliurement.

FONT: B.O.P. 6-2-2012.



¿SABIEU...? que en 1860 hi hagué un intent de robatori de Xàbia a Gata

Ho contava el diari ''La Correspondencia de España : diario universal de noticias" el 21 de novembre de 1860. Que el dia 15, tornant de Xàbia de cobrar la pansa, dos llauradors van ser atacats per tres homes armats i encaputxats. Al que anava a peu li van llevar el bosset, mentre que l'altre llaurador "que montaba un buen mulo", arrea la seua montura i es va posar a salvo. Els assaltants li van tirar, però no van acertar. No van poder robar-li els 4.000 reals que portava i acaba dient el cronista: "Dícese si los ladrones salieron de Gata".

FONT: ''La Correspondencia de España : diario universal de noticias' - Època segona. Any XIII Número 803, del 21 de novembre de 1860.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -664-

20120207000132-pepepedroinstruc5-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Cinquena de les fotografies que Pepe Pedro m’ha cedit per a posar al blog, mitjançant Dora Caselles. També ix el que us esceriu i damunt menjant i per això tinc "al mos a la boca" com es sol dir. També està a la foto, davant de tot, més majoret el hui professor i escriptor Carles Mulet, que a la foto apareix amb el cigarret a la mà. Al costat meu Miguel Pedro, Bernat Signes i Pepe Pedro, propietari de les fotos. Darrere Pepa, Antònia i Vicent "Tarraula". Més enrere , María Margarita, que ja no està entre nosaltres, i Miguel Carrasco.

Encara demà podré posar una foto, molt pareguda a esta última.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 7 de febrer de 2011

Fa just un any destacaven els actes de "Riuraus Vius" i la imminent visita del conseller Cotino a Gata:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 7 és Sant Teodoro.

- EL GORGOS C.F. OBTÉ UN BON RESULTAT A RELLEU: 1-2.

- ACTES DEL IV ANIVERSARI "RIUSRAUS VIUS": GATA-JESÚS POBRE.

- DEMÀ PEL MATÍ CONSELLER I PER LA VESPRADA ATLETISME.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -300-. Era una xifra assenyalada i rodona.



LA PREMSA PARLA DE GATA: Hui a LAS PROVINCIAS, EL CENTRE DE SALUD DE GATA PREMIAT

20120207213300-centrempremi.jpg

Aconseguix el premi ISO 9001-2008 a la qualitat, que concedeix AENOR

Hui dimarts 7 de febrer de 2012 publica el diari LAS PROVINCIAS a la seua secció de La Marina un article sobre el premi a la qualitat. Titula: "El centro de salud de Gata de Gorgos recibe la certificación ISO 9001". Al subtítul: "La sanidad de la comarca reúne ya 11 distintivos de este tipo que reconocen la apuesta por la calidad de Marina Salud". En un títul interior: "También en el hospital". La foto que signa, igual que l’article, LP, té per peu: "Personal médico y enfermeras que trabajan en el centro de salud de Gata de Gorgos". A la mateixa es pot veure a la coordinadora directora, la metgessa Ana Morote, segona per l’esquerra. Al costat a Natàlia (enfermera). Als metges Calixto Buigues i Salvador, darrere altres infermeres i infermers, així com la metgessa Brigitte.

La foto reproduïda la podeu veure ací al blog a la dreta i si voleu llegir tot l’article, aquest és l’enllaç:

http://www.lasprovincias.es/v/20120207/marina/centro-salud-gata-gorgos-20120207.html.

FONT: LAS PROVINCIAS, La Marina 7-2-2012.

 



¿SABIEU...? que en 1877 un "cortante" de Gata va robar un "carnero" a Xàbia

Ho contava "El Constitucional: diario liberal" el 20 de desembre de 1877. El títol era: "Robo". Narrava la informació que la Guàrdia Civil de "Jábea" tenia de la nit del 8 al 9 de desembre, que s’havia robat "un carnero a D. Romualdo Catalá vecino de dicho pueblo". El robatori s’havia fet a la caseta de la Lluca y "recaido vehementes sospechas por las diligencias practicadas de haber sido el autor, José Martal -potser sia un error i vulga dir Marzal- cortante del pueblo de Gata, ha sido puesto a disposición del Juez de primera instancia de aquel partido".

FONT: diari ’’El Constitucional : diario liberal’ - Epoca segona, Any XII Nº 2916 del 20 de desembre de 1877// www.prensahistorica.mcu.es.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -665-

20120207222743-pepepedroinstruc6-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Sisena i última, ara si, de la sèrie de fotografies propietat de Pepe Pedro, al qual li ho agraïsc. Encara hui en publique una molt pareguda a la d’ahir, però canviant un poc els joves i la posició dels mateixos a la foto.

Davant de tot teniu, d’esquerra a dreta, Antonio Caselles "l’Escolà", Pepe Pedro i Carles Mulet. Darrere Miguerl Pedro i Bernardo Signes. Més enrere Antònia i Julián. Pepa està darrere de Bernardo. Entre mig de Vicente "Tarraula" -esquerre- i Juan García està María Margarita, que ja no està entre nosaltres malauradament. I darrere tot està el que us escriu.

Eren els anys 70, del 75 al 77, aproximadament.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 8 de febrer de 2011

Cal destacar tal dia com hui de l’any la visita del Conseller Cotino i també la imatge de Gata que es difundia a través del cupó de la O.N.C.E.:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 8 és Sant Geroni.

- VISITA DEL CONSELLER COTINO A LES OBRES DEL CENTRE POLIVALENT JUVENIL ( I ).

- VISITA DEL CONSELLER COTINO ( i II ).

- LA O.N.C.E. HA DIFÓS HUI PER TOTA ESPANYA LA IMATGE DE GATA.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -301-.



LA PREMSA PARLA HUI DE GATA I PEDREGUER: Espectacle a benefici del missioner Vicent Font

Dissabte al Centre Cultural de Pedreguer

A LAS PROVINCIAS (La Marina) pàgina 11 del diari en paper es publica hui dia 8 de febrer: "Espectáculo de magia a beneficio del proyecto del padre Vicent Font en Perú". Serà aquest dissabte 11 de febrer a les 19 hores, al Centre Cultural de Pedreguer. L’event està organitzat pel Club Rotary Xàbia i Visió Sense Fronteres, amb la col·laboració de Baleària. Deu euros per als adults i cinc per als menuts i la recaptació serà per al projecte educatiu que porta en marxa al Perú el rector gater, missioner en terres peruanes, a les afores de Lima. D’aquesta projecte ja he parlat molt i seguiré parlant el que faça falta a aquesta blog. L’article signa: R.P. 

Podeu llegir tot l’article complet a l’enllaç:

http://www.lasprovincias.es/v/20120208/marina/espectaculo-magia-beneficio-proyecto-20120208.html

FONT: diari LAS PROVINCIAS, 8-2-2012.



EL BLOG ARRIBA A 90.000 VISITES

Ja tenim una de les xifres exactes al blog. S’han superat les 90.000 visites. GRÀCIES A TOTES I TOTS per seguir consultant el blog, per entrar a les seues diferents seccions, per veure les fotos del record de Gata. Ara si que es pot dir que anem cap a les 100.000 visites.

GRÀCIES i fins l’altra. 



¿SABIEU...? que el diputat Romualdo Catalá va traure 400 vots en Gata en 1886

Ho publicava un diari liberal alacantí: "El liberal: diario político y de interes materiales" el dia 14 de setembre de 1886. Un diputat electe del districte de Denia donava la xifra. Romualdo Catalá Catalá hi havia obtés 2.869 vots a les passades eleccions provincials, dels quals "obtuvo en el pueblo de Gata 400 votos" i deia una circumstància ocorreguda el dia de votar: "sección que impidió ocupar sus puestos á los interventores, impidiendo la entrada la fuerza armada".

FONT: ’’El Liberal: diario político y de intereses materiales", Any I, Nº 206 del 14 de setembre de 1886. // http://prensahistorica.mcu.es.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -666-

20120208220334-image0-45-copia.jpg

Una xifra cap-i-cua i són ja amb aquesta 666 fotografies del record de Gata. Més o menys antigues en anys, però sempre històriques per a uns i de recordatori per a altres.

La presente imatge ens trasllada als anys 40 quan hi havia un pontet que unia el carrer Xaló amb el carrer Bisserot, just dalt d’on després va estar el parc de bombers a l’entrada del carrer. Aquestes dos xiques conversen sentades damunt la barana del pontet. El ple de l’Ajuntament recull en 1916 la conveniència de fer el pont d’unió entre les dos vies. Textualment es deia a aquell plenari: "que se hagan las gestiones para conseguir la inmediata construcción de un puente que, partiendo de la carretera de Gata a Jalón, enlace con la calle Biserot". Es podeu fixar també amb les parets de pedra que envolten a les dos xicones.

La foto va estar publicada a un BIM municipal ja fa anys.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 9 de febrer de 2011

Fa un any el més destacable publicat al blog era la presentació del Circuit Comarcal d’Atletisme, que enguany a Gata serà el tercer lloc de la comarca i serà al mes de març.  

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 9 és Santa Apolonia.

- COM ERA GATA FA...23 anys: De l’11 al 18 de març de 1988.

- PRESENTEN A GATA EL CIRCUIT A PEU D’ATLETISME DE LA MARINA ALTA 2011.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -302-.



AUGMENTA A GENER EL NOMBRE DE PARATS A GATA: 26 persones més

Segons informa CC.OO. del País Valencià i relatiu a les Marines, l’atur segueix augmentant, sabudes ja les xifres de gener de 2012. Si Gata va acabar l’any 2011 amb 564 aturats, el mes de gener s’afegixen 26 persones més i s’arriba a les 590. Els pobles de Pedreguer i Ondara tenen un poc menys d’aturats. Pego i Teulada més que Gata aquest mes passat de gener. En total, a la Marina -i molt d’ells pels retallaments socials- puja a 427 persones més que es queden sense feina. Acabat el mes de gener, la Marina Alta té un total d’aturats de 16.596 persones.

FONT: CC.OO.P.V.



CAS INSÒLIT A GATA. Soterrament d'un matrimoni al mateix temps

M’ocupe ara del fet insòlit que hui ha passat al poble i s’ha comentat molt. Malgrat a ser el soterrament d’un veí i una veïna del poble, matrimoni de molta edat, el cas inusual és que han estat soterrats els dos al mateix temps, ja que van morir amb una diferència de poques hores. No hi havia passat mai aquesta circumstància que es recorde en generacions i per tant es un fet històric en el nostre poble de Gata. Un fet, que amb tota la tristor que suposa, no deixa de ser bonic. Aprofite el comentari per donar el pèsame a la família per la perdua del matrimoni.



EL GORGOS GRAN JUGA A CASA DISSABTE: a les 18 hores

El juvenil també juga a Xàbia dissabte el primer partit de dos a l’exili

Arriba prompte el cap de setmana i torna el futbol al camp nou de "Les Costeres" però amb els papers canviats. Jugarà dissabte a les 18 hores el primer equip i ho farà front al Mutxamel. L’equip del Gorgos juvenil comença el seu exili degut al tancament del camp pels incidents de fa dos dissabtes. Li han caigut de càstig dos partits i els jugarà al cap municipal del veí poble de Xàbia. El partit serà a les 19 hores i ho farà contra el colista el Faro Costa Blanca B que nop té ni un sol punt. El Gorgos segueix quart i por començar revantxa. La separació geogràfica és curta i de segur que també es sentirà arropat pels gaters desplatzats i xabiencs, que jugaran abans el seu partit de juvenils.

Poc a poc el Gorgos juvenil deu anar recuperant-se d’aquell entrebanc que li va suposar molts homes expulsats i tancament de camp.



EL B.O.P. PUBLICA HUI: LLICÈNCIA DE PEIXATERIA A LA PLAÇA NOVA

El Butlletí Oficial de la Província de hui dijous 9 de febrer de 2012 publica l’anunci de sol·licitud de la llicència ambiental per Antoni Cervera Cardona, per una activitat de Peixateria a la Plaça Nova, 21. El període d’informació pública es de vint dies des de hui.

Com sabeu, al blog ja vaig publicar l’acomiadament de l’anterior comerç, també una peixateria, la de Nadal. Al cantó de la plaça en una zona molt transitada al poble, tornarà a hi haure la mateixa activitat. Com tots sabeu, Cervera té la peixateria ubicada actualment al cantó entre els carrers Roquetes i Hostal.

FONT: B.O.P. 9-2-2012.



¿SABIEU...? que la reina María Cristina va signar la concesió de via ampla de Gata a Gandia, en 1890

20120209233451-reinamchabsburgo.jpg

¡¡Què coses!!. I encara va la reivindicació...¿Ho sabieu?. La reina María Cristina de Habsburgo (regència de 1885 a 1902 fins la majoria d’edat d’Alfonso XIII) ho va sancionar. Publicava el diari "El alicantino: diario católico" el dia 12 de juliol de 1890 que "Entre las leyes sancionadas últimamente por S.M. la Reina, figura la concesión de un ferrocarril de vía ancha de Gata a Gandía". I seguia dient: "Este nuevo camino está llamado a prestar grandes servicios a nuestra provincia, porque abre al tráfico y al comercio una de las regiones más ricas y productoras de la misma". Què trobeu...122 anys després encara està igual la cosa...

A la fotografia, extreta de la pàgina www.amigosdemedina.com, la reina María Cristina de Habsburgo.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 10 de febrer de 2011

Ressenye hui, com a notícies més destacades fa just un any, l’efemèride dels deu mesos i la informació turística del Museu Etnològic.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 10 és Santa Escolàstica.

- EL BLOG COMPLEIX AVUI 10 MESOS I ARRIBA ALS 20.000 VISITANTS. Cal dir que hui, lògicament, fa el blog un any i 10 mesos, però de 20.000 visitants ha passat a més de 90.000.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 19 al 23 de març de 1988.

- AL VOLTANT DE 4OO PERSONES VISITEN EL MUSEU ETNOLÒGIC, D’OCTUBRE A GENER.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -303-.



HUI COMPLIX UN ANY I DEU MESOS EL BLOG

A dos mesos del segon aniversari

Estem d’efemèride, que no d’aniversari. El 10 d’abril de 2010 va començar aquesta aventura del blog. Era el segon diumenge de Pasqua, dia abans de la festa de Sant Vicent Ferrer al poble. Hui, 10 de febrer, estem a dos mesos tan sols del segon aniversari. Gràcies a tots el que fan possible, amb les seues visites, comentaris, vistes del blog, a que continue aquesta aventura local tan interessant i seguim fent història local.



II ASSEMBLEA GENERAL DE JÚNIORS M.D. A GATA

20120210205142-junior.jpg

Serà entre demà dissabte 11 i el diumenge 12

La II Assemblea General de Juniors Moviment Diocesà d’aquest curs tindrà lloc els dies 11 i 12 de febrer a Gata de Gorgos, centre amfitrió que pertany a la zona La Marina. L’acte començarà el dissabte a la vesprada en l’alberg Plà de L’Oroneta de Teulada. El diumenge la constitució d’Assemblea General serà en el Casal de la Música de Gata de Gorgos.

Entre els punts de l’ordre del dia està l’aprovació de l’informe econòmic, la presentació de les iniciatives de la Secretaria Diocesana d’Acció Social i l’aprovació del reglament per a l’elecció del President i la Comissió Executiva. També es tractarà en l’Assemblea la cessió de l’alberg Casa Oráa a Juniors M.D i tindrà lloc la presentació del llibre de l’oració Juniors, així com de l’esborrany del Decrete Llei sobre les Activitats en el Temps Lliure.

El dissabte l’acolliment serà a les 17:30 i es començarà amb l’espai d’acció on els assistents podran participar i aportar idees per a elaborar el Pla d’Acció del pròxim trienni, sent la primera vegada que els centres tinguen l’oportunitat de participar de forma directa en l’elaboració del mateix. A continuació tindrà lloc el sopar i una oració. L’endemà, diumenge 12 de febrer, l’acolliment i acreditació serà a les 09:30, després se celebrarà una oració i a les 10:15 està previst que es constituïsca l’Assemblea. Posteriorment se celebrarà una Eucaristia i després serà el menjar. A les 16:00 continuarà l’assemblea i a les 17:30 finalitzaria.

A la imatge, ´teniu el símbol identificatiu de l’assemblea de Gata.

FONT: http://www.juniorsmd.org.



¿SABIEU...? que Vicente Mulet Soler va ser nomenat mestre del Patronat de la Duquessa en 1894

Ho publicava el diari: ’’El alicantino: diario católico" aquell 9 de març de 1894. Va ser nomenat mestre interí "de la escuela de niños de patronato de la fundación benéfica particular titulada "Testamentaria de la Excelentísima señora duquesa de Almodovar" de la villa de Gata", En Vicente Mulet Soler. Ocupava la vacant que deixava per mort En Jaime Cabrera Béjar.

FONT: diari ’’El alicantino: diario católico". Any VII, Nº 1820 del 9 de març de 1894. // http://prensahistorica.mcu.es.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -667, la d'ahir dia 9-

20120210234346-juniors70.jpg

La present fotografia, que correspon a ahir dijous dia 9, podria molt bé formar part d’aquelles que he publicat els últims dies. Ve molt bé, ja que demà i diumenge es fa la II Assemblea de tota la diòcesi dels Júniors a Gata. Era dels temps dels Júniors dels anys 70 del segle X. Esta presa a la Benitzaina, una excursió. Cada grup o "pandilla" com deiem abans teníem un nom, que si la Pandilla, los Leones i demés...Jo ara no recorde el nostre nom, però sí que primer estaven al Centre, lloc on hui està el despatx parroquial, i després al Centre Parroquial.

A la foto podeu veure, d’esquerra a dreta: Juan García de la Plaça Nova, que portava una llanda; Salvador de Cove; el agatxat amb sombrero no se qui és; Bernat Signes; Miguel Carrasco; l’altre potser Paco Costa agafat al banderí; Vicente Espasa, hui rector, i el que us escriu.

Agatxats crec que són Paco "Matilde", Pepe "Carrete" i Joan de Déu.

No faig més gran la foto perquè la qualitat no és molt bona i es veuria pitjor.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -668, la de hui dia 10-

20120210235642-presenjoampcoloma.jpg

Ja fa molt de temps que no recordem amb fotos les festes patronals. La foto de hui és d’una presentació del Festival d’elecció i coronació de la regina majopr, perquè encara no s’eligia a la menuda. El que us escriu era el presentador. Parella de presentació meua era Amparo Coloma. Era l’any 1980, Pepita Palones va ser la regina major. A l’any següent seria Amparo regina. Els dos presentavem el festival i vam presentar al cantant Manolo Escobar i l’anècdota, quan cantava "Mi carro" li van pujar un carro a l’escenari, que a televisió un dia ho va dir ell...¡Qu`we records aquells! I això que sols han passat 32 anys. I què serios estavem els dos. La foto era del fotògraf Pons. Recordem aquella nit.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 11 de febrer de 2011

Cap notícia destacada l’any passat per ara, igual que hui:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 11 és la Verge de Lourdes.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 24 al 31 de març de 1988.

- DEMÀ JUGUEN ELS DOS GORGOS: majors i juvenils.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -304-.



LA NIT MÉS FREDA: de dissabte 11 a diumenge 12

A les 23 hores hi ha 0,4 graus centígrads

Les cròniques ho diran d’ací molts anys. Aquesta nit, la de dissabte 11 a diumenge 12 de febrer és la més freda de totes les de l’hivern, fins ara. Quan són les 23 hores, le termòmetre a Gata marca 0,4 graus centígrads, la mínima de la jornada fresca o gelada que ha fet. I encara baixarà més el termòmetre. Si el cel estiguera tapat podria nevar per damunt dels 300 metres, diuen els metereòlegs, pèrò de moment no hi ha indicis de ploure ací.



¿SABIEU...? que un gran temporal afonà 20 cases en 1894

Era pel setembre de 1894. Ho contava el diari: "El Aralar: diario católico-fuerista" el dia 13. Deia textualment: "El temporal de los días pasados ha ocasionado inundaciones en la provincia de Alicante, causando grandes perjuicios en los campos y el hundimiento de 20 casas en Gata. También en otros puntos han ocurrido inundaciones".

FONT: "El Aralar: diario católico-fuerista", Any I, Nº 178, del 13 de setembre de 1894. // www.prensahistorica.com.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 12 de febrer de 2011

Cal ressenyar que fa un any recordaven aquella gran nevada del 83 del segle XX. Sense deixar el clima i la natura, parlava de la imatge que deixa la bonica flor de l’ametller. Enguany, pel fred, es resisteix a florir més ràpida.

- SANTS I REFRANYS: Huia dia 12 és Santa Eulàlia.

- CANVIS A LES FOTOS ANTIGUES (Ara la 261 que no estava).

- COM ERA GATA FA...28 anys: 12 de febrer de 1983, la gran nevada. Per tant, hui un any després, s’acomplixen 29 anys d’aquell succés climatològic.

- IMATGES CURIOSES: LA BONICA FLOR DE L’AMETLLER.

- EL GORGOS JUVENIL GOLEJA 4-0 AL CIUTAT DE GANDIA B.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -305-.



UNA ALTRA NIT GÈLIDA. Ara el termòmetre està al voltant de 1 grau

Hui fa just 29 anys d'aquella gran nevada de 1983

Quan hui justament fa 29 anys que es va produïr aquella gran nevada de 1983, "darrer dissabte", estem patint a Gata la segona nit més gèlida de tot l’hivern. Ha caigut al llarg de la vesprada i en pocat la temperatura. Ara, a les 22 hores, estem a 1 grau i seguirà més avall. La matinada de hui ha fet la mínima al poble de -0,6 graus centígrads. Pel camp, els clots d’aigua estaven glaçats. La Policia Local ha senyalitat convenientment el tram de carretera local, entre la caseta de "Àgueda" i la rotonda que dona accés a la circumvalació cap a Xàbia. Aquesta nit també es presenta molt gelada. Els metereòlegs diuen que a partir de demà canviarà el temps per a bé.



CAMPANYA "MANOS UNIDAS": a la parròquia es fa el ">Sopar de la fam"

Al Sopar de la Fam es recol·lecten 416,20 euros

Aniran a parar als projectes de "Manos Unidas" que té a Bangladesh (Índia)

Divendres es fa celebrar als locals parroquials del Centre "Virgen del Carmen" el tradicional "Sopar de la Fam" que convoca "Manos Unidas". Es van recaptar un total de 421,20 euros que aniran a parar als projectes d’ajuda al Tercer Món i més en concret a Bangladesh. Aquest cap de setmana, s’ha celebrat en totes les parròquies de la diòcesi, inclosa la nostra, la campanya de "Manos Unidas".



AHIR: CAU EL GORGOS GRAN (0-3); EL CADET GUANYA I ÉS SEGON

El primer equip del GORGOS Club de Futbol no va aprofitar l’oportunitat davant un contrincant directe i va permetre que aquell continue dalt d’ell un punt. Va guanyar al camp "Les Costeres" per 0 a 3 el At. Mutxamel. Queda el Gorgos amb 10 punts i els de l’Alacantí tenen 11 punts.

No conec encara el resultat dels juvenils a "l’exili xabier", que va jugar contra el Faro Costa Blanca B.

M’ocupe més hui del GORGOS CADET, que està fent una trajectòria molt bona aquesta temporada. Ahir va guanyar 2 a 3 al Pedreguer. És segon a la taula de classificació precedit de La Nucia. Dels 15 partits jugats, el Gorgos cadet n’ha guanyat 10, n’ha empat 2 i n’ha perdut 3. Té un total de 32 punts i se li escapa La Nucía que té 45 punts. El tercer classificat és el Benissa que està a quatre punts, amb 28.



UNS 150 JOVES A LA II ASSEMBLEA GENERAL DEL JÚNIOR DIOCESÀ A GATA

20120212224853-compo1-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

S’ha fet la posta en comú al Casal de la Música

L’eucaristia l’han concel·lebrada el Consiliari General En Fran Martínez, el Consiliari de la Marina En Jordi Escrivá i el Consiliari local En Francisco M. Murillo

També ha estat present el diàcon Juan Sivera

Els educadors Júniors de Gata, amfitrions de l’Assemblea

Uns 150 joves de tota la diòcesi han participat aquest cap de setmana a la II Assemblea General Júnior M.D. Ahir arribaven a l’alberg "Pla Tot Estiu" de Teulada i allí posaven en marxa propostes per al pla d’acció del moviment.

Aquest matí al Casal de la Música de Gata, s’ha fet la II Assemblea General. S’han exposat propostes, s’ha fet una posta en comú molt interessant i han eixit els consiliaris satisfets, com ha dit el Consiliari General al principi de l’eucaristia.

Després els 150 joves han passat del Casal a l’església. A les 13.30 hores, sha fet una eucaristia especial per a ells, cantada amb guitarres i molt participativa. La missa ha estat concelebrada pel Consiliari General dels Júniors, el Consiliari de zona de la Marina i el rector de la parròquia i consiliari local.

Després s’ha fet un dinar de germanor al Centre Parroquial i per al vesprada hna continuat els treballs.

 

 



¿SABIEU...? que l'antic altar major es va acabar de decorar en 1900

Ho descobrim en un diari alacantí (’’La Correspondencia Alicantina: diario de noticias. Eco imparcial de la opinión y de la prensa."). El dia 16 de març de 1900 va publicar la noticia. El dorat i estucat de l’anterior altar major -el que hi havia abans de la guerra civil del 36-39- es va estrenar el dia de Sant Josep.

A la mateixa notícia diu que a Gata va començar la festa de Sant Josep a celebrar-se prenint "carta de naturaleza" dos anys abans, en 1898.

Diu el diari: "La festividad del Patriarca San José que há dos años adquirió carta de naturaleza en el pueblo de Gata, revestirá en el actual extraordinario lucimiento, debido á que coincide dicho día con la terminación del dorado y estucado del altar mayor y el presbiterio de la iglesia de dicha villa".

FONT: "La Correspondencia Alicantina : diario de noticias. Eco imparcial de la opinión y de la prensa.’ - Año VIII Número 2629 (16/03/1900)" // www.prensahistorica.mcu.es.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -669, la d'ahir dia 11-

20120212233830-image0-51-copia.jpg

Hui correspon posar la foto d’ahir dissabte. Estem ja a la 669.

Recordeu el tren "Limón Express" popularment dit "el Limonero". Recordeu aquell calendari que es va fer per l’Ajuntament als anys 90, de vistes de Gata. Puix aquesta és una de les imatges aquelles. El pont de la via, millor dit el viaducte del riu Gorgos, pel qual passa la via fèrria Alacant-Dénia. Està transitant per dalt just aquell tren turístic, que ja no funciona.

És història i són imatges que guardarem sempre en la història de les comunicacions a Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -670, la de hui, dia 12-

20120212235734-image0-11-copia.jpg

La foto antiga o històrica, que també en pose encara que no tinguen tants anys, és d’un edifici de serveis municipals, el depòsit municipal segon d’aigües potables. Es va inaugurar l’any 1987 a la partida Boleries i aprofitant que recaia al costat de l’autopista Mare Nostrum, després dita A-7, es va posar esta llegenda que podeu apreciar de "Bazar de la Costa Blanca". I com a la mateixa autopista no posava cartell d’eixida cap a Gata, aprofità l’Ajuntament per posar "Salida nº 62". La barxa i el raïm eren els símbols del "bazar". Era fer turisme, aprofitant el lloc. D’això fa ja 25 anys.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 13 de febrer de 2011

Cal destacar fa un any l’article sobre les obres del cementeri i l’inici de dues rondalles de Gata escrites per als usuaris del blog:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 13 és Sant Benigne.

- COM ES VA FER? Cementeri municipal: acabats els nous nínxols, avancen les obres.

- COM ERA GATA FA...23 anys: De l’1 al 8 d’abril de 1988.

- UNA RONDALLA DE GATA: EL RABOSOT I LA CAULLADETA ( I ).

- EL GORGOS C.F. NO JUGA. AJORNAT EL PARTIT.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -306-. La foto recordava com estava de nevada la Plaça de l’Església, fa 29 anys, just tal dia com hui.



EL BLOG SUPERA HUI LES 91.000 VISITES

Ja anem cara als 100.000. Hui arriba el blog a 91.000 visites que té el blog, que no està res mal. I tot gràcies a vostés, usuaris de primera mà, que continuen fidels a les notícies, fotografies, història i tot el que es relaciona amb la vida diària i social de Gata. GRÀCIES A TOTES I TOTS.

I seguim endavant.



CURS de formació d'electricitat (CREAMA GATA)

20120213223826-metall.jpg

L’Ajuntament de Gata, a través de l’ADL Creama, ha organitzat el curs "Formació per Oficis: electricitat" dirigit electricistes que siguen autònoms. El curs és gratuït i té una duració de 20 hores. Esta formació permet obtindre la Targeta de Professional de la Construcció del sector metal, vinculada a la formació en matèria de prevenció de riscos laborals. Segons el que estableix l’Acord Estatal del Sector Metal, la tarjeta és necessària per tots els treballadors que realitzen treballs d’este tipus en la construcció.

El termini per inscriure’s finalitza el 24 de febrer de 2012 a les 14h. Per a més informació i inscripcions es poden dirigir a l’oficina de Creama Gata (adl@gatadegorgos.es) o al telèfon 965756263.

FONT: Text i imatge, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



EL GORGOS JUVENIL GUANYA 4-1 I ES POSA QUART

Perdia 0 a 1, va remontrar i encara va golejar al Faro Costa Blanca B, colista. El Gorgos juvenil va passar amb molt bona nota el primer partit de "l’exili" a Xàbia, pel tancament de camp per dos partits. Amb aquest resultat, els joves gaters es posen quarts, darrere de Sant Joan d’Alacant, Sporting Benidorm i Racing Garbinet. Amb 30 punts es posa per dalt d’Altea i Finestrat. Precisament aquest últim serà el rival la pròxima jornada, dia 18, del Gorgos juvenil. Amb la última victòria, els juvenils del Gorgos adrecen, de nou, la senda de les victòries.



TERCERA NIT GÈLIDA A GATA: Ara hi ha dins del poble 2,2 graus

Tercera nit consecutiva de patir fred i molt. Gata està ratllant els zero graus a la matinada i per baix de zero al camp. L’aigua segueix gelant-se amb temperatures baixes. Em contava un obrer que a l’obra on estaven treballant l’aigua de la pastera estava glaçada a migida. En tot el matí no s’havia desfet el gel.

La temperatura ara, a les 23,15 és de 2,2 graus centígrads. Hui la màxima no ha superat els nou graus. Seguim dins l’ola de fred polar. Diuen que demà millorarà la temperatura. Això esperem.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 14 de febrer de 2011

Destacava l’any passat per ara el comentari del sant del dia, Sant Valentí, i la segona part d’una de les dues rondalles de Gata:

- SANTS I REFRANYS: Hui és Sant Valentí, dia dels enamorats.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 9 al 20 d’abril de 1988.

- EL GORGOS FINALMENT SI QUE JUGA I GUANYA 1-0.

- DOS RONDALLES DE GATA: EL RABOSOT I LA CAULLADETA ( i II ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -307-.



SANT VALENTÍ: Sopar d’enamorats (Comissió de Festes 2012)

Premiada la papereta 920

El sorteig de l’ONCE de hui ha donat la sort. El posseïdor o posseïdora de la papereta 920 venuda per algun membre de la COMISSIÓ 2012, és el que ha coincidit amb les tres últimes xifres del sorteig de hui, ja que ha eixit el 74.920. Un dia especial, dia de SANT VALENTÍ, que té un premi especial: un SOPAR D’ENAMORATS PER A 4 PERSONES al Restaurant Avenida. ¡¡Què us sembla!! A mirar tots les paperetes i que haga sort. Recordeu: 9 2 0.



ARRIBEN ELS "DARRERS DIES": Carnestoltes 2012

20120214230206-carnes1.jpg

A Gata sempre hem conegut els "DARRERS DIES". Ara més recentment es diuen CARNESTOLTES. Predomina el "darrer dijous", que serà passat demà; el "darrer dissabte", destinat a les disfresses infantils i de majors; el "darrer diumenge" dia de paelles al poble i el "darrer dimarts", que molt fan dinars.

I perquè aquesta denominació, podríem qüestionar-nos. Perquè són els "darrers dies" abans de la Quaresma, que començarà just dimecres que ve, dia 22, amb el dia de Cendra.

A nivell de programació, dissabte 18 de febrer per la vesprada els més menuts començaran les celebracions amb la desfilada infantil. A les 16 hores es concentraran tots disfressats a la plaça de l’Església per realitzar una cercavila acompanyats per la dolçaina i el tabalet. La volta pel poble acabarà al Passeig d’Alacant on la Comissió de Festes 2012 repartirà xocolata i els xiquets i xiquetes podran ballar amb la discomòbil infantil. A més , hi haurà una actuació de "Break-dance".

A la mitja nit començarà la desfilada de disfresses que comptarà amb la participació de la Quintà 2012 i que estarà animada per la música dels "dj’s" fins que el cos aguante.

Les celebracions acabaran Dissabte 26 de febrer, ja dins de la Quaresma, amb el soterrament de la Sardina. Es farà eixe dia la desfilada dels quintos 2012 i després una gran discomòbil.

A la imatge, el cartell de la disco-mòbil que ha el·laborat la Comissió de Festes i està penjat a la xarxa social facebook.

FONTS: El·laboració pròpia / Gabinet de premsa, Ajuntment de Gata.



¿SABIEU? que el tram de la carretera del Molinell a Gata es va fer en 1863

El tram de carretera entre el Molinell i Gata, al respecte de la general, dita ara Nacional 332, es va acabar de fer a l’estiu de 1863. Deia el diari "La Correspondencia de España..." del 13 de juny de 1863 que "ya se han comunicado las órdenes oportunas para proceder á la recepción del trozo 10 de la carretera de Alicante á Silla, comprendido entre el Molinell y Gata, cuyas obras están completamente terminadas".

FONT: ’’La Correspondencia de España: diario universal de noticias". Any XVI, Nº 1802 del 13 de juny de 1863.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -671, la d'ahir dia 13-

20120214232305-image0-16-copia.jpg

La foto que pertany al dia d’ahir dia 13, dilluns, és de 1922, propietat de Julieta Calles Gómez. Va ser publicada a un BIM ja fa anys, a la sèrie "Història gràfica i documental". El text posava: "Operaris de la fàbrica de Pepe Espasa". Podeu veure les vestimentes dels treballadors, que davant ja inclús un xicon o xiquet per aquella època. El fons és una paret de pedra. Els xalecs i les camises, junt amb les boines i capells predominaven.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -672, la foto de hui, dia 14-

20120214233325-image0-4-copia.jpg

Recordeu a aquest home. Ací a la fotografia, que ell va cedir per al BIM, era tot un xicot. Jaime "Cabellos" el recordeu?. Tot una figura, amb la seua guitarra i amb el seu art. Un record i homenatge aquesta fotografia. Ell es va fotografiar en un decorat molt bonic i curiós. Era abans del 62 del segle XX, donat que el campanar no estava elevat, el podeu veure darrere com a fons. També l’antiga Sala, ajuntament d’abans. I els horts entre mig i el marge que tancava els horts. Totalment canviat ara el paisatge. Si ara es posara una persona al lloc on estava Jaime i li fereu la foto, ¿que eixiria?. Completament distint.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 15 de febrer de 2011

Destacava l’any passat tal dia com hui la publicació d’una altra rondalla de Gata i del sorteig comercial.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 15 és la festa del Beato Onèsim.

- LES DOS RONDALLES DE GATA: HUI, LES DOS RATES.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 22 al 30 d’abril de 1988.

- HA TORNAT HUI LA PLUJA: 4 litrets més.

- CELEBRAT EL SORTEIG DELS SIS SOPARS DE LA CAMPANYA DE "COMERÇ DE GATA".

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -308-.



ATROPELL MORTAL ENFRONT DE "MARINA MOBLES"

És terme de Pedreguer. Alguns mitjans de comunicació assenyalen terme de Gata de Gorgos

Esperarem a saber demà quina és la capacitat de contrastar i rectificar per part dels diaris que rebem al poble. El malaurat succés, la mort d’un home alemany de 83 anys, al parèixer atropellat per un camió, s’ha produït aquest matí al terme de Pedreguer. Ben bé ho ha deixat clar a la xarxa social del facebook la Policia Local de Gata, quan ha dit textualment: "TRÁFICO: No ha sido en Gata de Gorgos. El fatal suceso ha sido en el término municipal de Pedreguer, frente a Marina Mobles". No s’ha pogut fer res per recuperar la vida de l’home, malgrat a acudir la SAMU i un Soport Vital Bàsic.

A la xarxa de les xarxes Internet, ja ha aparegut ben gran, encara sense rectificació pel que fa al terme, al diari INFORMACIÓN: "Muere un anciano atropellado en Gata de Gorgos".

En canvi, LAS PROVINCIAS virtual ho posa bé, en terme de Pedreguer, bansat.se en les fonts d’EFE que dona la Guàrdia Civil.



B.O.P.: HUI ES PUBLICA L’APROVACIÓ DEL REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ DEL PERSONAL MUNICIPAL

Es publica un edicte al Butlletí Oficial de la Provincia (B.O.P.), en el qual s’informa de l’aprovació inicial al Ple Municipal de la sessió ordinària del passat 31 de gener de 2012, sobre el text del REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ DEL PERSONAL DE L’AJUNTAMENT DE GATA DE GORGOS.

L’expedient provisionalment aprovat se sotmet a informació pública per terme de trenta dies hàbils a comptar a partir del següent a la publicació del present anunci en el BOP, és a dir des de demà dia 16, durant el qual estarà a disposició de les persones interessades que podran examinar-lo i obtindre còpies en la Secretaria de l’Ajuntament, així com formular els suggeriments o al·legacions que estimen convenients, d’acord amb la legislació.

FONT: B.O.P. dia 15-2-2012.



LA MOSTRA "ART AL VENT" S'EXPOSA AL BARRI VALENCIÀ DE RUSSAFA

20120215225615-artventval.jpg

La premsa parla hui de la mostra originària de Gata de Gorgos."Art al Vent" és la proposta artística que ompli hui els carrers del barri valencià de Russafa. A "El Mundo" (Comunidad Valenciana) podem llegir "El arte se asoma al balcón". L’exposició l’ha organitzada "Russafa CulturaViva". Si voleu pegar-se una volta per allà, els balcons adornats estan en el carrer Azorín i Carrer Literato Azorín. Podeu llegir la notícia al complet en aquest enllaç: http://www.elmundo.es/elmundo/2012/02/14/valencia/1329234053.html.

També El País (edició Comunitat Valenciana) publica: "Russafa expone su arte en los balcones". Aquest és l’enllaç on podeu llegir la notícia:

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/02/14/valencia/1329243321_771708.html.

La imatge apareix al diari virtual de "El Mundo" de hui dimecres 15-2.

FONT: El Mundo (CV) i El País (CV) (15-2-2012).

 



¿SABIEU…? que “el camí veïnal” o carretera provincial de Gata a Xàbia es va fer entre 1862 i 1864

Deia un diari alacantí i així ho publicava “La Correspondencia de España…" el dia 19 d’abril de 1862 que s’havia presentat ja a Govern Civil de la provincia “el proyecto del de Gata á Jávea hasta el embocadero de este último punto, cuya via comprende una estensión de 8 kilómetros y 926 metros”. Argumentava molt bé els beneficis per a “la vasta y rica comarca de nuestra provincia que se llama La Marina” i deia que podia desaparéixer “esa especie de alejamiento é infundadas prevenciones que la falta de comunicación y roce ha sostenido entre unos y otros pueblos”.

El tema continuava més endavant i el mateix diari el dia primer de l’any 1863 anunciava com s’havia fet la subhasta de les obres del camí i el seu ramal fins al “embarcadero”. Va estar “al remate adjudicado al mejor postor, por la suma de 399.000 reales vellón”. Comentava el diari que s’havien presentat Quatre licitadors i que s’havia estalviat el fons de la província 2.000 duros.

Seguint la informació del mateix diari el senyor Víctor Zaranz es va encarregar del replanteig de l’obra.

“La Correspondencia…” seguia parlant del projecte de la “carretera provincial” i el dia primer d’agost de 1863 publicava l’acabament de la mateixa que era “esperada con afan” i “era de gran utilidad”…”porque los enlaza con el puerto de Javea, facilitandoles la esportación de sus productos”.

El 24 de setembre el diari publicava que feta la recepció provisional, les actes i totes les formalitats corresponents “tenemos entendido que muy en breve” s’obriria al públic la via.

El mateix diari publicava el dia 23 de desembre de 1864 que els dies 16 i 17 d’eixe mes es feia la recepció definitiva. A l’acte assistiren l’ingenyier en cap de la província, dos diputats provincials comissionats, l’ingenyier Sr. Miera, el director de camins veïnals i el contratista.

FONTS: “La Correspondencia de España: diario universal de noticias”: Any XV, nº 1.403 (19/4/1862); Any XVI, nº 1.625 (1/1/1863), nº 1.663 (9/2/1863), nº 1.883 (1/8/1863), nº 1.938 (24/9/1863), i Any XVII, nº 2.413 (23/12/1864). // prensahistorica.mcu.es. 

 



EL CRONISTA FA...UN ANY: 16 de febrer de 2011

La biblioteca acaparava l’actualitat ara fa just un any:

- SANTS I REFRANYS:; Hui dia 16 és Santa Juliana.

- EL BLOG ARRIBA A 21.000 VISITES. Ara ja està quasi en 92.000.

- ANIMACIÓ LECTORA A LA BIBLIOTECA.

- DONEN A LA BIBLIOTECA 200 LLIBRES, PER LA CAMPANYA D’ANIMACIÓ LECTORA.

- COM ERA GATA FA...23 anys: De l’1 al 7 de maig de 1988.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -309-.



CRÒNICA DEL DARRER DIJOUS (últim dijous abans la Quaresma)

Dissabte, desfilades infantils i adultes; diumenges, paelles i eixides al camp

Dilluns i dimarts, festes escolars

Hui dia 16 de febrer és Darrer Dijous. Sempre m’ha fet gràcia com els pedregueros, xabieros i altre veïnat, no comprenen allò dels “darrers dies” quan arriba aquest temps. Per a ells i per a nosaltres, hui és DARRER DIJOUS o traduït per a que s’entenga, el “darrer”, l’últim dijous abans de que entrem a la Quaresma (temps de quaranta dies abans de la Passió i Mort de Jesús).

Per tant, demà serà “darrer divendres”, al següent “darrer dissabte” i així fins dimarts, que conclou la sèrie amb el “darrer dimarts”. Crec que no és tan difícil d’entendre.

Hui ja es va de festa, és el primer “darrer”. Quan jo era jovenet anaven de sopar. Ara més modernament l’escola celebra els Carnestoltes (del llatí “carnes toldere”) portant els escolars una peça extra cada dia, bé unes cadenes, una gorra, un mocador o qui sap…El dissabte es deixa per a la Comissió de Festes i per a la quintà corresponent de cada any. Les disfresses i les cercaviles sempre estan organitzades per ells. I arriba diumenge. Si la resaca i la son ho permeten, perquè de tot hi ha, es va de paella, de putxero, de camp. Menys mal que el temps comença a respectar-nos i no a maltractar-nos, com dies abans.

Darrer dilluns i darrer dimarts faran festes escolars. Abans dilluns no es feia pràcticament res i dimarts...

Queda darrer dimarts…algunes empreses del poble aprofiten per celebrar-ho a algun bar o restaurant de la localitat.

I això senyores i senyors són els darrers dies. Tal vegada es deien així abans en temps de la dictadura, per no dir-se Carnaval (prohibit abans) i es dien “Darrers dies”.

Arribat el Dimecres de Cendra toca recolliment i penitència. És temps de quarentena, temps de sacrificis, per menuts que siguen…temps de pensaments. Però d’això ja en parlarem quan toque.



¿SABIEU…? que el gater Vicent Grimalt i Oliver va ser assaltat camí de Bocairent a Alcoi en 1866

Ho publicava el diari “La Correspondencia de España…” el dia 18 de febrer de 1866, fa just ara 146 anys. Era dimarts i 13, anava el veí de Gata de Bocairent a Alcoi en companyia d’un vilero Miguel Soler i Lloret.

Quan van arribar al segon pas del barranc de Bocairent “repentinament se vieron acometidos por dos hombres que aparecieron armados, uno de carabina y otro de puñal” de la comarca “ambos de malísimos antecedentes”. Els van demanar els diners que portaven.

El vilero es va tirar damunt del que portava la carabina utilitzant una arma blanca que ell portava. “Mientras Grimalt, con piedras se defendía del otro agresor,que por último se dio a la fuga”.

FONT: "la Correspondencia de España: diario universal", dia 18-2-1866 // http://prensahistorica.mcu.es.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -673, la d'ahir dia 15-

20120216233311-image0-23.jpg

Hui no és una fotografia a l’us sinó un document gràfic el que us porte, corresponent a ahir dia 15. Dues fulles del programa de festes de 1947 de Gata. Les dues fulles que corresponien a la publicitat. Vegem els típics i tradicionals anuncis. Set anuncis de les empreses o establiments de l’època. Vosaltres mateixa podeu llegir-los i fer-se una idea d’aquelles cases comercials.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -674, la de hui, dia 16-

20120216235610-image0-46.jpg

Actualitzant fotografies us porte una foto turística que ja és història. La imatge ja estava recollida al meu blog, però dins d'una altra com es presentava a un programa de festes. Ara està sols ella. 

Recordeu les tendes de canastes a la carretera, tant a la Plaça d’Espanya com a La Font del Riu, quan estaven en ple. A aquest últim sector del poble pertany la fotografia. Si recordeu així s’apilaven tots els dies a la volteta, que tenia la seua gràcia, al girar el carrer Calvari i eixir cap a la carretera. La vorera ho facilitava i tenien bona foto. També podeu observar que seguien més avant les tendes fins la "finca blava", pràcticament. Ara no n’hi cap d’elles, "ni una, ni mitja, ni cap", com deia la cançó.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 17 de febrer de 2011

Com podreu comprovar cap notícia destaca fa un any, just tal dia com hui:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 17 és Sant Alejo i Sant Teodoro.

- HUI HI HA DONACIÓ DE SANG A GATA. Ahir també es va fer recollida de sang, la correspondent a febrer.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Maig 1988, EL POBLE DE LA MARINA.



DARRER DIVENDRES (últim divendres abans de Quaresma)

Segon dia del temps dels "Darrers dies". Hui és Darrer Divendres. Abans, no fa molts anys, fins l’any passat mateix, era la vesprada preferida per als xicons de l’escola, el CEIP "Santíssim Crist" per a fer la desfilada escolar junt amb les mestres i els mestres pels carrers de Gata.

La xicalla es sentia protagonista davant mares i pares, àvies i avis, que esperaven el seu pas pels La gent adquirix les viandes dels sopars. L’any passat per pluja es va reduïr l’actuació escolar al lloc del gimnàs cobert escolar.

I enguany dins del recinte...perquè així es va decidir i no li pegueu més voltes. Per contra, la gent del poble ja prepara il·lusionada la seua disfressa per a demà, el seu soparot o soparet i les viandes que té que comprar per al diumenge.



EL BLOG TÉ 92.000 ENTRADES

Ni fet aposta. A les 23 hores del darrer divendres. El blog del CRONISTA DE GATA arriba a les 92.000 entrades o visites que es fan a qualsevol de les seccions que té aquesta finestra de Gata al món, de Gata cap als gaters i els que no ho són, que, de sovint, ens visiten.

Gràcies a tots perquè anem arribant als 100.000 i cada vegada estic més convençut que abans dels dos anys.

Seguim fent blog i fent poble.



¿ SABIEU…? que en 1869 hi hagué un gran temporal a Gata

Va arrossegar cap a la mar a un mestre pedrer que construïa el pont

Una notícia dolenta comunicava el diari "Eco de Alicante : soberanía nacional. Sufragio universal" el 23 de novembre de 1869. Un temporal fort a la zona produïa moltes perdues. El títol de la notícia: "Efectos del temporal". Parlava de les inundacions a Benissa i la destrucció de "siete ú ocho casas". De Gata anunciava: "las obras de la carretera de la Marina, han sufrido algunos desperfectos, y por último aseguraban ayer (-o sia el 22/11/1869-) que un maestro cantero ocupado en la construcción del puente del camino de Gata, había sido arrebatado por las aguas y arrastrado al mar". Un succés que dega conmocionar al veïnat del moment.

FONT: diari "Eco de Alicante : soberanía nacional. Sufragio universal" - Any IV, Nº 500, 23 de novembre de 1869. / http://prensahistorica.mcu.es.



XICOTET INCENDI A UNA FABRIQUETA DEL CARRER SANT JOSEP

Aquesta migdiada el barri de "les Alcolaies" ha patit un ensurt fort, al veure com de la fabriqueta de canastes del carrer Sant Josep eixia fum. S’havia produït un incendi. De seguida, al ser avisats els cossos de seguretat han fet acte de presència la Policia Local i Guàrdia Civil, així com Protecció Civil. Poc minuts després ha arribat un cotxe.

Efectius del Parc de Bombers han entrat al lloc del sinistre i han sofocat les flames i el fum, no passant a majors el succés.

Una vegada han entrat els cotxes de bombers, s’ha tallat l’accés pel nou pont i el vial, ja que era l’horeta de pujar a l’escola i hui els xiquets i xiquetes pujaven disfressades. L’alcaldessa i un regidor s’han acostat al lloc del succés per interessar-se per l’estat de la fabriqueta, del propietari i la família. L’avis dels veïns i la ràpida actuació de totes les forces han evitat danys majors.dels bombers i el camió gran.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 18 de febrer de 2011

Nou propostes informatives publicava l’any passat, tal dia com hui. Destacava la información en dos parts de la visita del president de la Diputació, Joaquín Ripoll, a Gata. També una informació sobre turisme actiu.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 18 és Sant Simeón i Sant Eladio.

- COM ERA GATA FA...23 anys: del 7 al 15 de maig 1988.

- EL JUVENIL DEL GORGOS JUGA DEMÀ A PORTUARIOS. ELS MAJORS DIUMENGE A CASA.

- VISITA DEL PRESIDENT DE LA DIPUTACIÓ, JOAQUÍN RIPOLL, A GATA ( I ).

- VISITA DEL PRESIDENT DE LA DIPUTACIÓ, JOAQUÍN RIPOLL, A GATA ( i II ).

- "ACTIVA’T A GATA": Nova campanya de turisme actiu.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -310, la d'ahir-

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -311, la de hui-



CRÒNICA DEL DARRER DISSABTE: desfilades de Carnestoltes

Seguint les cròniques d’aquestes festes carnestolendes, arribem hui al DARRER DISSABTE. Mentre els més classics en costums, per a que mai es puguen perdre, compren les viandes per a demà fer paelles, els altres preparen les disfresses d’aquesta nit.

Per la vesprada, els protagonistes de la desfilada han estat les xiquetes i xiquets, prenint l’avantage, com ja es costum, la quintà infantil d’enguany, que anaven amb la disfressa de Robin Hood, els xiquets, i heroïnes d’aquell temps, les xiquetes. Amb la Colla de tambors i dolçaines de Gata gaudint d’un passacarrer d’allò més divertit han recorregut de la Plaça de l’Església pels carrers del poble fins el Passeig d’Alacant. Allà la COMISSIÓ 2012 els ha preparat xocolata i madalenes. Inclús música i break-dance no han faltat a la cita.

I a la nit més. La Comissió de Festes 2012 prepara disco-mòbil. La seua "barraca" bullirà...Les disfresses dels adults seran els que prenguen el testimoni. Grups d’amics, quadrilles, la Quintà 2012, tots amb una finalitat...passar-ho d’allò més bé, però s’obri la gran pregunta, com sempre: Saben el que celebren?. Saben per què es diuen els darrers dies?. Molts "sobreviuran" demà i podran anar tranquil·lament de paelles.

A les dos següents entrades podreu veure l’ambient que s’ha viscut aquesta vesprada. Demà i passat demà els tocarà el torn a les fotografies de les disfresses dels adults.

En definitiva, passe-ho bé.



DARRER DISSABTE: Desfilada infantil de Casrnestoltes 2012

20120218214532-compodesfile1-copia.jpg

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

A la composició gràfica teniu alguns moments de la desfilada d’aquesta vesprada: podeu veure als quintets, a la Colla, l’actuació al Passeig i la Comissió.



¿ SABIEU…? Que un temporal amb pedra va fer a Gata 80.000 pessetes de mal, a juny de 1901

En una "justipreciación" el ingenyer agrònom en cap de la província, Eduardo Carretero, va valorar el mal produït pel temporal amb pedra ocorregut a juny de 1901. Així ho publicava el diari "La Correspondencia de Alicante…" el segon dia del mes de juliol d’eixe any. A Gata va fer mal per 80.000 pessetes. En total, els diversos pobles de la Marina, tenien mal valorat en 1.650.000 pessetes. Se li apremiava al Govern "cuanto antes…remedie en lo posible a los labradores de aquella comarca, que en pocas horas vieron trocarse sus ilusiones de bien estar, en la más negra miseria".

FONT: ’’La Correspondencia de Alicante : diario noticiero. Eco imparcial de la opinión y de la prensa", Any XVIII, Nº 5464 del 2 de juliol de 1901. / http://prensahistorica.mcu.es.



EL FINESTRAT GOLEJA AL GORGOS JUVENIL (6-0) i el cadet perd a casa (1-2)

Un resultat abultat, 6-0, és el que ha encaixat aquesta vesprada el Gorgos juvenil a Finestrat. Dos equips prou semblants que han disputat el partit, beneficiant el marcador per golejada als de la Marina Baixa, que li passen davant i ja són quarts, mentre que el Gorgos és cinqué.

Pel que fa a l’equip de cadets del Gorgos, han jugat a casa al camp de Les Costeres front al Ciutat de Benidorm B. Han guanyat els visitants 1 a 2, però continua segon l’equip gater i és tercer a tan sols dos punts d’ell el rival de hui, el Ciutat de Benidorm B.

Finalment, dir que el primer equip juga contra el Teulada-Moraira demà a les 16.30 al camp municipal "Ricardo Benavent" del veí poble de Teulada. Els teuladins no tenen cap punt i són els últims, li precedix el Gorgos amb 10 punts.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -675, la d'ahir dia 17-

20120218225121-image0-32-copia-copia.jpg

AL FINAL, HUI SI QUE ES VEU EL PILÓ

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

La fotografia no és del tot clara, però si que es pot apreciar el piló. Per fi he trobat una fotografia que té aquest element arquitectònic que va ser un símbol al llarg d’una època. La fotografia mostra tres cases grans que hi havia a la Plaça de l’Església: la casa abadia, apareix a l’esquerra. La casa dels Minyana al fons a l’esquerra i la casa de Vicent "de Llisinta" a la dreta. I el carreret del mig si s’adoneu, malgrat les sombres, destaca al mig el piló. Si es fixeu al paviment, encara era de terra. La fotografia està presa l’any 57 ó 58 del segle XX.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -676, la foto de hui dia 18-

20120218231641-image0-44-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Un grup de xiquetes i xiquets. Principis dels anys 90. Ara ja són majors. Anaven d’excursió i la cita de partida era a la font. Eixa font que sempre acull a grups, a festerets, a famílies, a la gent de Gata, des de la seua inauguració el 4 d’agost de 1944. Els xiquets van amb les cantimplores, amb gorres i molt porten samarretes identificatives.

El regidor Joanvi Vallés era un d'ells i comenta l'excursió, al qual li ho agraïsc: "Va ser una ruta que va organitzar el GEG. Varem remuntar pel riu gorgos fins a Lliber i allí ens esperava més gent del GEG amb furgonetes per a tornar-nos a Gata".

Ja sabem més d'aquesta fotografia.

 



EL CRONISTA FA...UN ANY: 19 de febrer de 2011

Moltes notícies i algunes destacades, com el teatre, el cinema i els vocables amb història:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 19 es recorda al Beato Álvaro de Còrdoba.

- DILLUNS A CÁDIZ, L’AUTOR DEL LLIBRE DEL BISBE SERVERA.

- AQUESTA NIT, TEATRE A GATA.

- EL CURTMETRATGE "NO ÉS UNA BROMA" DE L’I.E.S. GATA, PREMIAT A LA FEPAD.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 19 al 27 de maig de 1988.

- EL GORGOS JUVENIL GUANYA AL PORTUARIOS, 4-5, EN UN GRAN PARTIT.

- PARAULES QUE FAN HISTÒRIA ( I ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -312-.

 



CRÒNICA DEL DARRER DIUMENGE: Hui hem fet paelles

Parle en primera persona, perquè la nostra quadrilla si ha anat de paella. Sabeu que ara les modes canvien i molts joves han tocat llit passades les quatre, cinc i sis del matí, per no anar més avant del matí.

Les Carnestoltes de Gata, que organitzava la Comissió de Festes 2012, amb la col·laboració de l’Ajuntament i els Quintos de l’any han tinmgut la seua prolongació fora, a un poble a una vintena de kilòmetres, a la capital de les disfresses per excelència de la comarca, Pego. ¡¡ Quina llàstima !!, no poder atraure als joves dins del mateix poble.

El costum popular, la història, deia que hui tocava paelles. La gent que no seguix al peu de la lletra disfresses, disco-mòbils i tota eixa moguda jove ha fet de la paella la protagonista de hui, darrer diumenge.



DARRER DISSABTE: Carnestoltes de nit ( I )

20120219223437-darrerdisnit1compo-copia.jpg

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Les xiques i xics que van quedar anit al poble o que van estar ací i a Pego, van gaudir de les disfresses. El Passeig d’Alacant era el lloc destinat per a les Carnestoltes del Darrer Dissabte. Us pose dos composicions gràfiques, aquesta i l’altra que ve després d’algunes disfreses gracioses.



DARRER DISSABTE: Carnestoltes de nit ( i II )

20120219233158-compo2nit-copia.jpg

(PODEU FERT MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Segona part de les dues composicions fotogràfiques del Carnestoltes d’anit, del Darrer Dissabte, al Passeig d’Alacant. Podeu veure més grups i més gent jove.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 20 de febrer de 2011

Fa just un any destacaven les paraules de la història i la moguda esportiva del Atlètic Ifach a "les Costeres".

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 20, diumenge, és Sant Eleuterio.

- PARAULES QUE FAN HISTÒRIA ( i II ).

- COM ERA GATA FA...23 anys: del 28 al 31 de maig de 1988.

- EL GORGOS JUGA SOLS UNA PART: 2-1.

- LES IMATGES DE LA NO-SEGONA PART DEL GORGOS-ATLÈTIC IFACH.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -313-.



CRÒNICA DEL DARRER DILLUNS: Ressaca de Carnestoltes i paelles

Recta final de les festes carnestolendes. Demà, darrer dimarts, acaben. Tota la resta d’actuacions festeres, com és el Soterrament o Enterrament de la Sardina, estarà ja dins del temps de Quaresma i trenca amb l’arrel d’aquestes festes.

Per a Gata, demà era un dia important dels anys 50 als 80 del segle XX, quan encara no es coneixia allò de “Sardina” al dissabte següent. Centenars de treballadors de les fàbriquetes que al poble hi havia anaven de paella a la Venta de Parra, als bar del poble, era el dia dedicat a les paelles, era “darrer dimarts”.

Per posar-vos un exemple, a Vinarós –la capital castellonenca de Carnestoltes-, acaben hui onze dies de festes i no passen més enllà del dimecres de Cendra. Ací té igual, perquè ja s’ha desvirtuat el sentit i quasi, quasi no es sap perquè estem fent les festes. Em deia un xicon interessat pels costums gaters l’altre dia "jo pensava que els darrers dies sempre era per la setmana de Sant Valentí…¡¡ què trobeu !!, un altre producte comercial.

¡¡En quin món més curiós vivim, a vegades !!. No ens preocupem o no volem preocupar-nos dels nostres arrels.

Demà us conte més coses…



IMATGE CURIOSA: els noms dels quintos 2012 a l'asfalt

20120220223353-dscf4091.jpg

I sempre el mateix dia i potser quasi a la mateixa hora i passa una quinta i una altra, i es fa quasi un costum. L’asfalt ho soporta els dies de Carnestoltes cada any. Les quintes i quintos estampen el seu nom a la baixada i pujada del “forat” del Passeig d’Alacant. S’ha tornat un costum que deixa aquesta imatge tan curiosa, any rere any.

 



250 ANIVERSARI: DIUMENGE 26, EUCARISTIA A L'ERMITA, A LES 12.30 HORES

20120220225652-davantermpelat-copia.jpg

Recordant la dedicació del temple del Tossalet i la primera missa

Diumenge 26 la parròquia de Gata viurà un altre moment especial dins de la cel·lebració del 250 aniversari de l’ermita i el Crist. Precisament, una eucaristia solemne a l’ermita del Calvari recordarà la dedicació d’aquell temple i la primera missa que es va cel·lebrar al santuari. A les 12.30 del matí serà concel·lebrada pel rector de la parròquia En Francisco M. Murillo i el Pare Guardià franciscà O.F.M. Jordi Escriva, del convent de Benissa, perquè va ser un franciscà fill de Gata, el Pare Mulet el què porta el Crist a Gata, el seu poble.

Demà seguiré paralant-vos d’aquells dies de la història de fa 250 anys.



EL GORGOS ES FA AMB EL PARTIT (0-3) i ja té 13 punts

AHIR POSAVA AQUESTA INFORMACIÓ DEL GORGOS, donat que a la pàgina aquesta així ho deia:

http://icompeticion.com/torneo.php?id_torneo=508&opcion=jornada&id_jornada=20.

"Ahir per la vesprada, el primer equip del Gorgos C.F. va caure a Teulada per 2 a 1 front al Juventud Teulada-Moraira, l’equip colista del grup, i que ja té sis punts per 10 que té el primer equip gater."

HUI DIMARTS, EM CORREGIX "BEQUIO" I POSE TEXTUALMENT EL QUE EM DIU AL COMENTARI:

"El resultat del partit de Teulada no és 2-1 sinò 0-3, ja que els de Teulada jugaven amb fitxes falses. Al descans anaven ja 0-1 i es van demanar les fitxes a l'àrbitre, comprovant que feien "trampa". La segona part ja es va jugar per jugar sense sentit ja que haviem guanyat ja. El Gorgos té 13 punts per 0 del Joventut, ja que contra l'Orba van fer el mateix."
 
Corregida la informació.

Això si, a la pròxima jornada, diumenge 26, al Gorgos li toca rebre al camp "Les Costeres" al líder i veí Sporting Benissa.

 

 



¿SABIEU…? que en el Senat del 27 de juny de 1871 va eixir Gata a relluïr i no per cosa bona…

Alteracions pel cobrament de la contribució

La sessió del Senat del 27 de juny de 1871 va tractar el tema de Gata. Així ho publicava el "Diario de Córdoba…" el 29 de juny de 1871. El Sr. Gasset combatia al Ministre d’Hisenda. Es va traure a relluïr el cas de Gata "pueblo de la provincia de Alicante cercano á Denia". Es deia que: "se alteró ayer –pel dia 26- el órden con motivo del cobro de contribuciones". I encara deia més: "Parece que unos cuantos hombres se lanzaron a la calle á los gritos de afuera los cobradores ladrones, viva la república". I seguia dient la crònica: "Inmediatamente acudió á sosegar á los alborotadores alguna fuerza de la guardia civil, y el gobernador de Alicante dispuso la concentración de la linea de Pego en aquel punto, á fin de restablecer la tranquilidad".

També un diari satíric de l’època, el 2 de juliol publicava: "En Gata (Alicante) ha sido necesario emplear la fuerza pública para cobrar la contribución…¡Quién lo diría! Cobrar las contribuciones a tiros…".

FONTS: ’’Diario de Córdoba de comercio, industria, administración, noticias y avisos"- Any XXII Nº 6.263 del 29 de junmy de 1871. //  ’’Gil Blas: periódico político satírico"- Època Tercera, Any III, Nº 382 del 2 de juliol de 1871) / http://prensahistorica.mcu.es.

 



EL CRONISTA FA...UN ANY: 21 de febrer de 2011

Cap notícia destacada l’any passat tal dia com hui:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 21 és Sant Pere Damià.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Inicis (EL POBLE) i 3 de juny de 1988.

- EL GORGOS ÉS FINALMENT SETÉ DEL GRUP XV DE 2ª REGIONAL.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -314-.



CRÒNICA DEL DARRER DIMARTS: Últim dia de les festes de Carnestoltes.

Demà comença la Quaresma, amb el Dimecres de Cendra

La veritat és que hui tindria que ser l’Enterrament de la Sardina, per a seguir l’orde cronològic i dels costums tradicionals, però la societat moderna ho deixa per al pròxim cap de setmana. Amb molt d’acert deia una mare que aquests dos dies que no han fet escola, agüeren pogut servir per a ensenyar els vells costums a les xiquetes i xiquets d’escola, al voltant dels darrers dies, però no conservem els costums i damunt anem perdent-los, que és el pitjor.

Però es resistix a desaparèixer el darrer dimarts. Com abans, la Venta de Parra estava plena aqust migdia. Ho he pogut comprovar al passar camí de Teulada. Això vol dir que alguna quadrilla, alguns operaris de les poquetes fàbriques que estan encara en marxa han fet la festa de “darrer dimarts”.

No podem demanar que recordem, si nosaltres som els primers a no ensenyar. Deia un jove gater a un altre home de més edat: això de darrer diumenge o barrer dimarts jo no se el que és. Jo se que el dissabte tots es van disfressar a Carnestoltes. Què pobra és la història si la deixem caure en picat…



¿SABIEU…? que el 28 de juny de 1877 va ploure moltíssim a Gata i comarca

Ho contava el diari "El Constitucional: diario liberal" el dia primer de juliol d’eixe any. Relatava així el temporal de l’estiu: "Las copiosas lluvias que el dia 28 de Junio cayeron sobre el término municipal de Jávea y otros pueblos de la Marina, han ocasionado varios desperfectos en la carretera en construcción de Gata á aquella villa, y particularmente en el trozo que se dirige al mar".

 

FONT: ’’El Constitucional: diario liberal"- Època segona, Any XII Nº 2.778  de l’1 de juliol de 1877. // http://prensahistorica.mcu.es.

 



TORNA EL FRED PER LES NITS I MATINADES

Ja fa dos dies que les temperatures han caigut més a Gata. A primeres hores del dia la gelada era notable a Gata. Es ratllaven els dos graus al poble i els zero al camp. Aquesta nit va camí del mateix. Ara dins de Gata, a les onze de la nit, hi ha 4,2 graus.

Pel dia fa bona temperatura al solet, però a la sombra seguix fent fresqueta. Demà també s’espera bona gelada al camp i els pobres favars patint i no diguem els pesolarets.



AHIR ES VA EMETRE UN XICOTET REPORTATGE DEL 250 ANIVERSARI a Canal 9 RTVV

20120221232835-canal9.jpg

Si recordeu ho publicava el passat 30 de gener, dilluns. Un càmera i un locutor van fer un reportatge sobre el 250 aniversari de l’ermita i el Crist. Gràcies a un comentarista "anònim" he sabut que air mateix es va emetre el xicotet reportatge aquell. Es va dir molt en poc temps i ha eixit molt poc. El que us parla ix un moment, l’alcaldessa i Fernando Soler també, i es veuen imatges del Crist dins l’ermita, per fora, i del quadre de l’arbre blanc. A la portada del reportatge em teniu a mi, a punt d’explicar el motiu del 250 aniversari.

Podeu vosaltres mateixa accedir al reportatge punxant a aquest enllaç:

http://www.rtvv.es/va/comunidad-valenciana/Gata-Gorgos-celebra-aniversari-descobriment_3_649765044.html.

Cal recordar, abans de tancar l’article, que diumenge es viurà a l’ermita el segon acte programat al calendari del 250 aniversari: serà a les 12.30 hores. Ja us detalle més demà.

A la imatge teniu un moment del reportatge, on es veu una vista de l’ermita. A l’esquerra l’acaldessa Ana María Soler i un testimoni viu de la recuperació del crist a la passada contienda civil, Fernando Soler.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -677, la d'ahir dia 20-

20120221235622-image0-40-copia.jpg

Inauguració d’una font pública. Gràcies a l’article publicat al Levante el dia 10 d’agost de 1944 coneixem tots els detalls d’aquesta efemèride, que es va celebrar el dia 4 d’agost dins de les festes patronals. La fotografia que il·lustrava aquell article és la que us pose ara. La va fer M.R. i a la crònica detallava que el mestre ornamentista de la font de tosca era Vicent Bisquert de Xàbia.

Si mireu amb atenció, malgrat a ser la foto de baixa qualitat, veureu a la dreta de la imatge, per la part de dalt, alguns instruments musicals. La banda actuava en eixe moment i era dirigida pel mestre Antonio Pedrós.

Com podeu observar moltíssima gent rodejava la font de la Plaça de l’Església i va ser un dia molt assenyalat.

Algun dia us detalle, pas per pas, aquells moments i altres fonts que hi havien als carrers de Gata.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -678, la de hui dia 21-

20120222000033-image0-37-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Ara els toca el torn a les Mestresses de Casa. Una excursió que van fer i es van fotografiar, aprofitant que després eixirien al programa de festes saludant al poble. Elles són molt importants en la vida diària de Gata i servixca també de record d’algunes que ja no estan entre nosaltres. La foto no és tan antiga, però ja forma part de la història del poble, una imatge més.



EL CRONISTA FA...un any: 22 de febrer de 2011

Cal destacar de l’any passat tal dia com hui, la notícia del premi cultural: 

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 22 és Sant Maximiano; Sant Pascasio, Santa Leonor i la Càtedra de Sant Pere.

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 4 al 12 de juny de 1988.

- LLIURAMENT DEL PREMI DEL CURTMETRATGE ALS ALUMNES DE L’IES.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -315-.



EL BLOG SUPERA JA LES 93.000 VISITES

Un total de 93.000 visites i 200 més són les que marca el contador. Gràcies a tots, una vegada més, perquè entre tots fem el blog, jo tan sols sóc l’administrador i el cronista, vosaltres sou els protagonistes. Tots els gaters, poc a poc, sobre tot els entesos en informàtica comencen a involucrar-se en el projecte, en l’aventura que va començar el 10 d’abril de 2010 i que està prop de fer els dos anys i cada vegada més a prop dels 100.000 visitants.

GRÀCIES A TOTES I TOTS. Seguim fent blog, poble i Gata.



CRÒNICA DEL DIMECRES DE CENDRA: Comença la Quaresma, temps de reflexió

Hui és el dia de la imposició de la Cendra. El rector dirà o més bé ha dit allò de “Polvo eres y en polvo te has de convertir” una veritat com un temple. Comença amb aquest ritus el temps de Quaresma, de reflexió, meditació i canvi per als que se consideren, viuen i creuen.

Si anit les places del poble s’omplien de farina, conservat la vella tradició de “l’enfarinada” del darrer dimarts, hui es temps de recolliment. El calendari cristià marca dia de dejuni i abstinencia.

Els gaters tenim doble motiu per celebrar-ho enguany. La imatge del nostre patró (el Crist del Calvari) invita a pensar, a meditar. Enguany fa 250 anys i es la commemoració. Tenim que tindre-ho present, perquè si no la vida es torna buida, sense motivacions…

Des de demà començaran una de les pràctiques quaresmals que més perduren, els sermons de Cuaresma. Demà serà el torn per al Sr. Rector de la parroquia En Francisco M. Murillo i serà tots els dijous després de sopar, a les 22 hores. Ja més endavant vindran altres rectors a predicar.



250 ANIVERSARI CRIST-ERMITA; AVAN publica hui la notícia

De la missa del diumenge i el resum d’actes commemoratius

L’Agència de notícies de l’arxidiòcesis de València (AVAN), que té la seu a l’Arquebisbat del Cap i Casal, publica hui dimecres dia 22 la informació facilitada pel senyor rector de la parroquia de Gata, En Francisco M. Murillo. El titular diu: “Gata de Gorgos conmemora el 250 aniversario de la llegada del Santísimo Cristo del Calvario”. Al subtítol: "Con una misa, el próximo domingo, a las 12.30 horas".

Si voleu llegir tota la notícia, ací teniu l’enllaç: http://www.archivalencia.org/contenido.php?a=6&pad=6&modulo=37&id=6515&pagina=1

Cal recordar, finalment, que com diu la notícia diumenge a les 12.30 hores serà la missa solemne a l’ermita. 



¿SABIEU…? que a Gata van matar un veí i després el van penjar, pel gener de 1872

Lamentable succés del qual van fer, inclús, escarni, alguns diaris de l’època. El diari "La Correspondencia de España…" publicava el dia 14 de gener de 1872: "Un periódico de Alicante da cuenta de los siguientes sucesos…En Gata hubo un asesinato hace seis días. Después de muerto el individuo al que nos referimos, fue ahorcado…".

El diari "La carcajada…" aprofitava el dolent succés per a escriure: "En Gata se asesina que es un portento"…Mal parat quedava el poble a la premsa.

FONTS: ’’La Correspondencia de España: diario universal de noticias" - Any XXIII, Nº 5.162 del 14 de gener de 1872 // ’’La Carcajada’ - Any I Nº 1 del 17 de gener de 1872. / http://prensahistorica.mcu.es.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 23 de febrer de 2011

Una data molt assenyalada. Si recordeu fa 31 anys va ser l’intent de colp d’Estat de Tejero i companyia. Però fa un any just que va passar?. Cal destacar que l’any passat vaig publicar ja del tema i de política local:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 23 és Sant Policarpo.

- AQUELL 23F DE FA 30 ANYS ON ESTAVA VOSTÉ...a Gata?. El mateix qüestionari podria obrir-se ara i vostés comentar-ho. On estava vosté bé a Gata o bé a un altre lloc d’Espanya, aquell 23 de febrer de 1981. Podeu comentar-ho. GRÀCIES.

- DEMÀ HI HA PLENARI EXTRAORDINARI: POLÍGON PLANS.

- EL BLOG LES 22.100 VISITES. Hui dia 23 de febrer de 2011. Puix just ahir van ser 93.100.

- COM ERA GATA...fa 23 anys: Del 15 al 28 de juny de 1988.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -316-.



LA PREMSA PARLA TAMBÉ HUI DE GATA

20120223212220-logo-copia.jpg

Sobre el 250 aniversari, ho publica el diari INFORMACIÓN d’Alacant

Si recordeu ahir us posava la notícia publicada per AVAN (Arquebisbat de València) i hui, basat en eixa notícia, fa la seua el diari INFORMACIÓN d’Alacant. El títol: "Gata celebra los 250 años del hallazgo del Cristo".

Aquest és l’enllaç per si voleu llegir-ho. La notícia és molt breu:

http://www.diarioinformacion.com/marina-alta/2012/02/23/gata-celebra-250-anos-hallazgo-cristo/1226617.html

S’acosta, ja sabeu, diumenge pel matí. A les 12.30 hores, la missa serà a l’ermita, per tal de recordar la dedicació del santuari i la primera missa allí.

A la imatge, el logotipus del 250 aniversari del Crist i l’ermita.



OBRIN NOVA PEIXATERIA A LA PLAÇA NOVA

El propietari és Cervera, que ja té una al cantó de carrer Roquetes/Hostal

Ja s’ha posat en marxa a l’estratègic punt del cantó a la Plaça Nova la nova peixateria de Cervera. Al ròtul podem llegir: “Peix fresc Cervera”. El seu propietari i la familia tenen ja una tenda de peix a la cantonada entre el carrer Roquetes i el carrer l’Hostal.

El nou lloc és ja històric. Primer tenia tendeta Tereseta “el quartet” –d’ahí el nom-, després va tindre peixateria Nadal –pare i filla- i ara és el mateix tipus de negoci, però un altre propietari.

 



DISSABTE 26, SOTERRAMENT DE LA SARDINA

20120223224507-quintosinfancomf.jpg

Ja dins del temps de la Quaresma

Dissabte dia 26 acabaran les celebracions carnestolendfes amb el soterrament de la sardina. Des de a mitjanit, els quintos 2012 realitzaran una desfilada que acabarà amb la crema de la sardina al Passeig d’Alacant. En acabar, hi haurà una gran discomòbil a càrrec de WOW audiovisual.

Els actes de totes les festes de Carnestoltes 2012 han estat organitzats per la Comissió de Festes 2012 amb la col·laboració de la regidoria de Festes de l’Ajuntament de Gata.

El passat cap de setmana el passeig d’Alacant ja va acollir la celebració de Carnetoltes, per la vesprada, la xocolatada i festa infantil i per la nit, la discomòbil per als més majorets.

No hi ha que oblidar que estem des d'ahir ja dins del temps de la Quaresma. Abans la conclusió dels darrers dies era el "Darrer Dimarts". Ara, com es treballa, s'espera al primer dissabte després per a fer la festa.

A la foto, un moment del final de la desfilada infantil del passat dissabte, amb els quintets en primer terme.

FONT: Text i foto facilitats pel Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



INICIEN L’EXPEDIENT PER A DECLARAT BÉ D’INTERÉS CULTURAL IMMATERIAL ALS “BOUS AL CARRER”

20120223230030-bouscaixo2.jpg

La Conselleria de Turisme, Cultura i Esport l’inicia també per als espectacles taurins de “corregudes de bous”

Hui, dijous, dia 23 de febrer de 2012, publica el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (D.O.C.V.) una resolució per la qual s’incoa (s’inicia) l’expedient de declaració de BÉ D’INTERÉS CULTURAL IMMATERIAL a favor dels espectacles taurins “les corregudes de bous” i els festejos taurins tradicionals “els bous al carrer” en tot l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

També afecta a Gata, en l’apartat de “bous al carrer”.

La resolució diu que “el Consell sempre s’ha proclamat defensor de les tradicions i la cultura valencianes i, en conseqüència, ha adoptat les mesures necessàries per a garantir-ne la conservació”.

 Pel que fa als espectacles de "corregudes de bous" i quan relaciona les places de bous, tenim la més prop a sols 8 kilòmetres. Diu que la plaça de bous d’Ondara va estar creada en 1901 i amb un aforament de 3.000 persones.

 En el capítol 1.4.2. explica i detalla el de: Festejos taurins tradicionals «els bous al carrer».

Extraem alguns paràgrafs: "S’entén per festejos taurins tradicionals els espectacles en què, popularment, es conduïxen, corren o toregen animals braus, sense que hi haja toreig de l’animal, com ara corregudes, exhibició de bous salvatges, bou de vila, bou a la mar, bou embolat, bou encordat, toreig de vaquetes en llocs públics, concurs d’esquivadors i les altres modalitats que acrediten el seu caràcter tradicional en el territori de la Comunitat Valenciana."

"En el nostre territori és indiscutible l’afició als festejos taurins tradicionals, amb una àmplia difusió, no circumscrita a cap nucli en concret sinó, al contrari, oberta a tot el territori valencià. Les primeres dades existents són escasses i es troben atomitzades poble per poble."

"Com veiem, el festeig taurí tradicional, en la més primitiva accepció bou al carrer a mercé de la gent, anà expandint.se i consolidant-se per tot el territori valencià des de la baixa edat mitjana. Potser el festeig més comú de tots ells haja sigut «el bou embolat» que, en un principi, es denominava «bou enquitranat», a causa del quitrà que es posava en les boles de l’animal a fi que estes cremaren. El bou, en estos casos, era empalustrat amb argila, a fi d’evitar les cremades que la caiguda del quitrà encés li podia produir."

1.4.2.1. Nombre de festejos de «bous al carrer»

Alguns paràgrafs diuen: "En termes numèrics, des de 1999 a 2009, ambdós inclosos, s’han celebrat a la nostra Comunitat una mitjana anual de 2.361 dies de «bous al carrer». Així mateix, en estos moments, si marquem en el calendari, quants dels 365 dies de l’any celebren almenys un festeig de «bous al carrer», obtenim la xifra de 243, és a dir, 7 de cada 10. De la mateixa manera, com a dada destacada, de juliol a setembre, tots els dies se celebren estos festejos sense cap excepció…"

"La mitjana anual de localitats del nostre territori que han sol·licitat organitzar «bous al carrer» és de 284. Per províncies, la de Castelló ocupa un lloc preferent en este àmbit atés que de les seues 135 localitats, van sol·licitar la dita autorització un total de 129, és a dir el 95,5% d’estes."

 En tot cas, més de la mitat de municipis de la Comunitat Valenciana sol·liciten anualment la celebració d’estos festejos tradicionals, una circumstància que, per si mateixa, justifica la profunda difusió d’estos esdeveniments a la Comunitat."

Si voleu llegir tota la resolució, podeu  punxar aquest enllaç: http://www.docv.gva.es/datos/2012/02/23/pdf/2012_1687.pdf.

A la fotografia, actuació d’una vaca davant el tradicional caixò, al Passeig d’Alacant de Gata, a les festes del Crist.

FONT: D.O.C.V. dia 23-2-2012.



¿SABIEU…? que en 1874 Colau de “la Tona” va segrestar a una xica rica d’Ondara i l’alcalde de Gata i veïns del poble la van alliberar

Dos diaris d’aquells dies portaven la notícia. A "La Correspondencia…" del dia 1 de setembre de 1874 es descobria que la jove de "Ondarra"  -com posava al paper- era "Doña Emilia González de la Vega, conocida por la belga". Deia el diari que va ser "secuestrada por el cabecilla la Tona (Josep de la Tona, roder de Pedreguer) en el sitio de Chuliano –volia dir la partida Julians-, jurisdicción de Jábea (Alicante), fue inmediatament rescatada por el alcalde de Gata con fuerzas de dicho pueblo". A l’endemà la crònica la publicava el diari: "El Constitucional…", que deia de la jove d’Ondara "cuyo nombre no creemos oportuno consignar". Això si, deixava molt bé a la primera autoritat del nostre poble, que qualificava com "activo alcalde de Gata". Del rescat explicava que "en la noche del mismo día consiguió rescatar á la joven, apoderándose del carretero que la conducía…". Les flors per a l’alcalde eren aquestes: "Digna de aplauso es la conducta de este alcalde, que con tanta actividad como energía sabe cumplir con su deber".

 FONTS: ’’La Correspondencia de España : diario universal de noticias’ - Any XXV, Nº 6.118 de l’1 de setembre de 1874. // ’’El Constitucional: diario liberal" - Època Segona, Any IX Nº 1.923 del 2 de setembre de 1874). // http://prensahistorica.mcu.es.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -679, la foto d'ahir dia 22-

20120223232810-bousfr3-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN PUNXANT ACÍ)

Ja que hui he parlat de "bous al carrer" per l’inici de l’expedient per a declarar-se Bé d’Interés Immaterial, la foto antiga tracta de bous, els bous al carrer que es feien a La Font del Riu i més en concret al carrer Lepanto. Des de dalt d’un balcó està pressa la fotografia i podeu veure on acabava el carrer a diferència de hui que continua i empalma amb el nou pont, del que diuen popularment "el pont del colesterol".

Es pot comprovar on posaven la barrera i com lligaven una escala de ferro a la barrera de madera. En el moment de la foto, la vaca amb campana està mirant als xicons que hi ha dalt la barrera. Sembla que eren jònecs per als xiquets, que es feien pel matí dissabte. El camió dels bous el podeu veure a l’altra part del corro. Tot açò ja és història.

La foto és de inicis dels anys 90 del segle XX. Prop de l'entrada dels pisos, a la part de baix de la foto, vegeu a Jaime "Sensio" i a "Corcat".



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -680, la foto de hui dia 23-

20120223235457-image0-41-copia.jpg

(LA FOTO LA PODEU FER MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Ja fa algun temps que no us pose una fotografia de temàtica religiosa a aquesta secció, per això hui, segon dia de Quaresma, porte al blog una fotografia del rector baix palis, quan eixia a conbregar als malats.

L’home amb abric que porta un dels pals del palis -el podeu observar a la dreta- és el Ti Emilio Signes, pare d’Emilio i Jaime Signes-; a l’altra part distinguim a Miguel de "Puripa" i al Ti Nasio. El rector és un dels Germans Quilis. En Manuel. Dels anys 50 del segle XX és la foto. L’escolanet que va per davant amb l’hisop d’aigua beneïda és Antonio Soler.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 24 de febrer de 2011

Dos temes urbanístics destacaven fa un any, tal dia com hui, al blog:

- SANT I REFRANYS: Hui dia 24 és Sant Modest i Sant Sergi.

- COM ERA GATA...fa 23 anys: EL POBLE (juliol) i 1de juliol de 1988.

- S’EXPOSARÀ COM RESULTARÀ EL POLÍGON PLANS.

- GATA ES QUEIXA DEL TRAÇAT DEL GASODUCTE.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -317-.



INFORMACIÓ SOBRE EL CANVI DE COMPTADORS ELÈCTRICS

Dijous 1 de març, xarrada al Centre Social: 19 hores

L’Associació Provincial d’Empresaris de Muntatges Elèctrics i telecomunicacions d’Alacant (APEME) impartirà, el proper dijous 1 de març, una jornada informativa sobre el canvi de comptadors elèctrics. La intenció és informar a tota la població sobre la Ordre Ministerial ITC/3860 de 2007 del Ministeri d’Industria que estableix els terminis màxims perquè les companyies distribuïdores substituïxquen el 100% dels comptadors elèctrics. En la Marina Alta el període de substitució està entre l’any 2012, és a dir l’actual, i el 2013.

La reunió informativa és interessant per a tot el públic, en especial per a comunitats de propietaris, menuts negocis i particulars amb contractes fins a 15KW.

La jornada, que es realitzarà dijous 1 de març a les 19 hores al Centre Social, compta amb la col·laboració de les regidories de Participació Ciutadana i Urbanisme.

FONT: Text, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



EL B.O.E. PUBLICA EL PREMI A LA BIBLIOTECA; EL BOP UNA LLICÈNCIA AMBIENTAL I UNA RECTIFICACIÓ DEL PRESSUPOST 2012

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publica hui divendres 24-2-2012 la Orde del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, per la que es concediesen ajudes consistents en lots de llibres per a la promoció de la lectura en biblioteques de municipis menors de 50.000 habitants corresponents a l’any 2011.

Ja es coneixia el premi, perquè s’havia fet públic oficiosment  i ara s’ha fet oficial. A la pàgina 16.447 amb el nombre 177 està el projecte de la biblioteca de Gata que es titula: “Leer padres con hijos”.  

Per altra part, hui també es publica al Butlletí Oficial de la Província (BOP) un anunci sobre una sol·licitud de llicència ambiental de un Bar-pub amb ambient musical al carrer Sant Miquel, 21 baix. D’acord amb la legislació, de Prevenció de la Contaminació i Qualitat Ambiental, s’obre el període d’informació pública per termini de VINT DIES des de la inserció d’aquest Anunci en el Butlletí Oficial.

Finalment, el mateix BOP publica un edicte d’Alcaldia que subsana un error aritmètic detectat en el Pressupost Municipal per a l’exercici 2012 de l’Ajuntament de Gata, que ja es va publicar a l BOP de la província d’Alacant el 25 de gener de 2012 i del que ja us vaig donar compte al blog . Es subsana de la següent forma:

ESTAT DE DESPESES: A. OPERACIONS NO FINANCERES. On diu: CAPITUL III: Despeses Financeres: 107.747,05 €. CAPITUL IV: Transferències Corrents: 287.493,15 €,

Deu dir: CAPITUL III: Despeses Financeres: 93.747,05 €. CAPITUL IV: Transferències Corrents: 301.493,15 €.

FONTS: BOE i BOP de hui divendres 24-2-2012.



¿SABIEU…? que en 1877 un carreter de Pedreguer va perdre a les Catarroges camí de Gata 1.000 reals i uns operaris de Xàbia els van trobar

Va ser el dia 16 de febrer de 1877 quan un carreter de Pedreguer va perdre a les Catarroges camí de Gata "un bolsillo que contenía mil reales". No el va trobar. Ho contava en la seua crònica desde Xàbia el corresponsal al diari: "El Graduador.." el dia 23 d’eixe mes i any. Però diu que el capatàs de peons caminers Antonio Carrió i el sobreestant José Cardona es va posar a buscar-ho de seguida. "Fué tal la actividad que desplegaron para rescatar la cantidad perdida, que á los tres días ya obraba en poder de su dueño". El cronista deia que no coneixia als dos "rescatadors" dels diners però "nos permitimos suplicar a la Comisión Permanente que demuestre de la manera que cra más justa, la satisfacción que ha experimentado por el digno proceder de estos dos funcionarios".

El mateix diari en la seua publicació del dia 17 de març d’eixe any publicava la gratificació: la Comissió Permanent de la Dipùtació Provincial va acordar en la seua sessió del dia 7, "gratificar con la suma de 100 reales el honroso comportamiento" del capatàs…"También ha dispuesto dicha corporación que se den las gracias de oficio al referido sobrestante". La decisió de la Comissió era digna d’aplaudiment, segons el cronista.

FONTS: ’diaris de "El Graduador: periódico político y de intereses materiales" : Any III, Nº 514 del 23 de Febrer de 1877 i Any III, Nº 534 del 17 de març de 1877. Publicació digital a http://prensahistorica.mcu.es.



DEMÀ JUGA EL CADET A CALP I EL JUVENIL

Demà dissabte torna el futbol com tots els caps de setmana. El Gorgos cadet que es segon viatja fins a Calp, equip que és tercer. Té que guanyar l’equip gater per afiançar-se en la segona posició, ja que li supera als del Penyal en dos punts.

Per la seua part, l’equip juvenil del Gorgos juga pel matí (12,15 hores) al segon partit d’exili a Xàbia. Gorgos-Ciutat de Benidorm C és el partit. S’enfronten cinqué (Gorgos) contra seté (Ciutat de Benidorm C).

Finalment dir que el primer equip rep diumenge a les 16 hores al camp de "Les Costeres" al líder, el Sporting de Benissa.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -681-

20120225001544-primerajuntasscgata-copia.jpg

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Sabeu que estem immersos en l’any del 250 aniversari de la construcció de l’ermita i de la troballa de la imatge del Crist. Com ja vinc comentant dies enrere diumenge a les 12.30 hores es celebrarà la missa solemne recordatòria de la dedicació del temple i de la primera missa al santuari.

El Crist del Calvario, el patró gater, sempre ha estat rodejat de persones que l’han cuidat, igual que l’ermita. Dels temps actuals, rescatem aquesta fotografia de Salvador Pons, que m’ha facilitat Miguel Àngel Escortell de la primera junta dels Santíssim Crist dels temps moderns. Molts d’ells ja no estan entre nosaltres, a ells el nostre record per sempre.

D’esquerra a dreta: agatxats, Antonio Signes, el rector En Vicente Marqués, i Fernando Soler. A la segona fila, d’esquerra a dreta: Pepito Vives (+); Salvadora Diego (+); Tonica Costa (+) i Pepica Pedro (+).

A la fila tercera, darrere: Vicente Caselles (+); Bautista -Juan- Signes; Miguel Ángel Escortell; Juan Escortell (+), la dona de Pepe Bolufer i Pepe Bolufer.

Aquesta fotografia és un homenatge i a la vegada un agraïment per tot el que van fer aquelles persones que ja les ha abraçades el Santíssim Crist i els que ací resten pregant i treballant pel patró. Finals dels anys 80 del segle XX, aproximadament. Estan davant del Crist a l’ermita.



EL CRONISTA...FA UN ANY: 25 de febrer de 2011

Cal remarcar, de l’asny passat tal dia com hui, que s’anunciava esport, oci i començava la sèrie de coneixement del riu Gorgos:

- SANTS I REFRANYS: Hui és Sant Valerio.

- DEMÀ 26 I DIUMENGE 27: TRAVESSA I PERNOCTA CALP-GATA.

- TORNA EL FUTBOL: GORGOS-PEDREGUER JUVENILS, demà a les 16 hores.

- ELS PRÒXIMS 11, 12 I 13 DE MARÇ: VII RAL·LI FOTOGRÀFIC GATA.

- APUNTS D’UN RIU: El Gorgos ( I de III ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -318-.



CAUEN EL CADET I EL JUVENIL DEL GORGOS: 5-2 i 1-2

Els dos equips han perdut. A Calp el cadet ha eixit derrotat per 5 a 2 aquest matí i ha perdut la segona plaça en benefici precisament del Calp.

Per la seua part el Gorgos, que jugava el segon i últim partit d’exili, ha perdut 1 a 2 front al Ciutat de Benidorm C., baixant llocs de la taula de classificació.

Cal recordar que demà per la vesprada juguen al camp "Les Costeres" el primer equip del Gorgos C.F. i el líder, el Sporting Benissa, bon partid per a medir les forces dels dos.



¿SABIEU...? que abans de fer una rotonda es volien posar semàfors a La Rana en 1988

De quan en quan es bo que torne a les últimes dècades del segle XX que no al segle XIX que tractava aquests dies passats. La comissió de govern de l’Ajuntament de Gata va acordar a l’octubre de 1988 remetre un document dirigit a la Jefatura Provincial de Tràfic, per a prendre mesures per a regular el tràfic al perillós encreuament de la Rana. Una de les possibles solucions, això sempre abans de fer la rotonda, era instalar semàfors al conflictiu encreuament. L’Ajuntament de Xàbia es sumava a l’acord també. Això ho publicava al diari Información d’Alacant el 22-10-1988 i es titulava: "Acuerdo para instalar semáforos en el conflictivo cruce de la Rana". No es van posar mai els semàfors.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -682-

20120226002350-image0-26.jpg

La foto antiga de hui ens trasllada a 1944 quan l’artista en tosca de Xàbia Vicente Bisquert va llaurar la imatge que vegem, l’escut d’armes que estava posat a la font de la Plaça de l’Església i que sempre hem conegut allí.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 26 de febrer de 2011

Destacava l’any passat, tal dia com hui, la publicació al blog de la segona part de "Apunts d’un riu" (el riu Gorgos) i la notícia esportiva, més en concret de pilota:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 26 és Sant Alexandre.

- GOLEJADA DEL GORGOS, 10-0, AL PEDREGUER I LÍDER PROVISIONAL.

- APUNTS D’UN RIU ( II de III ).

- COM ERA GATA FA...23 anys: Del 6 al 13 de juliol de 1988.

- UN JOVE PELOTARI GATER, ALVÁN SALVÁ ESTRUGO, JUGA LA VIII LLIGA CAIXA POPULAR AMB L’EQUIP DE BENIDORM.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -319-.

 

 



...I JA ESTEM EN 94.000 VISITES AL BLOG

Gràcies a vostés es torna a superar hui una altra xifra sencera, les 94.000 visites al blog. Les notícies d’actualitat gatera, reportatges, fotografies antigues i tot allò que podem trobar, fa que el blog del cronista de Gata vaja endavant.

A tots, reitere, GRÀCIES.



250 ANIVERSARI: EMOTIVA CELEBRACIÓ EUCARÍSTICA A L'ERMITA

20120226203305-compomissa26-copia.jpg

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Recordant la dedicació del santuari del Tossalet i la primera missa allí

L’ermita del Calvari de Gata estava aquest matí, a les 12.30 hores, plena. Els gaters han respost massivament a la crida d’aquesta celebració, segon dels actes del 250 aniversari de l’arribada del Crist a Gata i del inici de la construcció de l’ermita. La missa ha estat presidida pel Guardià del convent franciscà de Benissa, En Jordi Escrivá, qui ha predicat recordant el motiu de l’efemeride.

Han concelebrat l’eucaristia el rector de la parròquia, En Francisco M. Murillo i l’abat emèrit, fill de Gata, jubilat, N’Alberto Caselles. També es trobava present el diàcon Juan Sivera. La missa, a la qual han assistit les autoritats, ha estat molt emotiva i l’ha cantada la rondalla de "Amics del Tercer Món".

Per als que no han seguit el blog més sovint, dir-los que hui es celebraven tres coses a la vegada, tres fets que van passar a la segona part del segle XVIII. La primera, la col·locació al camarí de la imatge que el nostre paisà Pare Mulet, també franciscà com En Jordi Escrivà, i estiguent de rector En Tomàs Borrel, va fer en 1764. La segona, la dedicació i benedicció de l’ermita, que tingué lloc el 12 de febrer de 1770. La tercera, que la primera missa es va celebrar tal dia com ahir, 25 de febrer, de fa 242 anys, en 1770.

El Pare Mulet abandonava aquest món a novembre del mateix any.

A la composició fotogràfica, diversos moments de la missa solemne de hui, diumenge 26 de febrer. Fotos: Verónica Vives.

 



ANIT, CLOENDA DE LES FESTES CARNESTOLENDES, amb l'Enterrament de la Sardina

20120226205225-componit25-copia.jpg

(PER A FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXEU ACÍ)

Anit van concloure les festes carnestolendes, amb l’Enterrament de la Sardina. Desenes de jóvens es van disfressar de rigurós dol, com marca la tradició en els últims anys. Dissabte primer d’entrar a la Quaresma i per qüestions del calendari laboral es trasllada any rere any la festa del Soterrament del temps festiu. Els actes es van fer al Passeig d’Alacant. Prèviament els Quintos 2012, com ja és tradicional, van cremar tot allò que era festa i disbauxa, per a entrar a la Quaresma definitivament. Van fer una fogata i allí van cremar el ninot de Carnestoltes.

La Comissió de Festes 2012 i la Regidoria de Festes van organitzar els actes del poble, que començaven darrer dissabte, per la vesprada i per la nit, i acabaven ahir.

A les fotografies de Verónica Vives teniu algunes disfresses de la nit.



¿SABIEU...? que N'Elies Ivars, el farmacèutic va morir a l'octubre de 1988

20120226211050-image0-34-copia.jpg

El recordeu...?. N’Elies Ivars Ferrer, a l’edat de 79 anys, va faltar el 25 d’octubre de 1988, fa 24 anys. El llicenciat farmacèutic degà del poble era molt conegut pel seu bon humor i els seus bons costums. La farmàcia que regentava, que ara continua amb el seu fill César Ivars al mateix lloc, està al carrer Pare Mulet. N’Elies era un home amb molt de carisma al poble.

La notícia del seu òbit va ser publicada dijous 27 d’octubre d’exie any al diari Información amb el títul: "Falleció el decano de los farmacéuticos locales". També al diari setmanal "Comarca" de la Marina Alta es va publicar el dia 28: "Fallece el farmacéutico de Gata de Gorgos".

FONTS: diari "Información" 27-10-1988; diari "Comarca" 28-10-1988.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -683-

20120226223458-image0-48-copia.jpg

La fotografia en si podria ser massa actual i tot, però no ho és, donat que encara es veu el cartell de "Bar Carreter Souvenirs" i actualment ja no estan així aquestes façanes i la plaça. A més ha canviat un poc la disposició d’aquests productes de llata i vímet. Ja sabeu que és la Plaça d’Espanya.



EL CRONISTA FA…UN ANY: 27 de febrer de 2011

Cal destacar de fa un any, l’aniversari de Toni Porra i la última part de la sèrie sobre el riu Gorgos.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 27 és Sant Hipòlit.

- EL BLOG SUPERA JA LES 23.000 VISITES. Hui ja es pot dir que supera les 93.000, setenta-mil més.

- TONI. Per tant ara ja es pot dir que el popular Toni Porra té 94 anys ja complits.

- APUNTS D’UN RIU: EL GORGOS (III de III).

- EL GORGOS PERD FRONT AL MEDITERRANI XÀBIA, 2-0.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -320-.



LA BENJAMINA GATERA LORENA VIVES GUANYA EN LA SEUA CATEGORIA EN LA I JORNADA COMARCAL DE TENNIS

Celebrada aquest cap de setmana passat a Teulada

La I Jornada Comarcal de Tennis va reunir el cap de setmana passat a un total de 63 jovens tenistes d’entre vuit i quinze anys, dels quals 22 pertanyien a les Escoles Esportives Municipals (EDM) de Teulada-Moraira i la resta de la comarca, entre ells la EMD de Gata. Es va jugar a les pistes de Solpark Tenis i va col·laborar la regidoria d’esports de l’Ajuntament de Teulada i el Consorci Esportiu de la Marina Alta.

Participaren jovens en les categories de Benjamí, Aleví, Infantil i Cadet tant masculí com en femení, i modalitat individual. Els municipis participants van ser: Alcalali, Gata de Gorgos, Parcent, Pedreguer, Teulada, Xàbia i Xaló. 

 

Dins del quadre final de guanyadors cal assenyalar, en benjamí femení a LORENA VIVES, de la E.M.D. de Gata.

 

El regidor d’Esports de l’Ajuntament de Teulada, Antoni Reig, i el president del C.E.M.A. estigueren en l’event animant als participantes y agraïren a l’empresa Solpark-Tenis la seu col·laboració desinteresada.

En quan al lliurament de Trofeus, es realitzaran al final de la Lliga Comarcal  del CEMA el dia  de la  Cloenda (lliurament de totes les competicions comarcale: bàsquet, fútbol-sala, tennis, etc).

 

FONT: Nota Gabinet de premsa, Ajuntament de Teulada.



TASTA DE VINS I LLIBRES A LA REBOTICA DEL CELLER DE LA MARINA

Amb l’escriptora Carme Miquel, serà dissabte 3 de març a les 19 hores

L’autora de llibres tan llegits com "Un paper en una capça" i columnista al Levante-EMV, afincada a la Marina Alta i amb arrels familiars a Gata, Carme Miquel, serà la primera convidada a la rebotica del Celler de la Marina dissabte 3 de març a les 19 hores.

Com sabeu El celler de la Marina ha canviat d’ubicació i ara està enfront d’on estava també a la Plaça d’Espanya, a la coneguda popularment com “la Verja”.

Sota el nom de "Un tast de vins i llibres" es comentarà i es parlarà de caldos i de llibres.



¿SABIEU…? que en 1906 el correu es feia a cavall de Xàbia a Gata

Ho sabieu? Ho descobrim en la subhasta que es tenia que fer per a contractar aquest servei: el transport de la correspondència pública a cavall des de l’oficina de Correus de Xàbia a la de Gata. Així ho publicava el diari: "La Correspondencia de Alicante…" el dia 7 d’agost de 1906. Es posava l’anunci a les oficines de Correus d’Alacant, Xàbia i Gata així com a les alcaldies de Xàbia i Gata, i "el tipo máximo de cuatrocientas pesetas anuales". L’obertura de plecs tindria lloc a Govern Civil el dia 20 d’agost a les onze hores.

FONT: ’’La Correspondencia de Alicante : diario noticiero. Eco imparcial de la opinión y de la prensa" - Any XXIII Nº 7.738 del 7 d’agost de 1906.

 



CAU EL GORGOS A CASA PER GOLEJADA, 2-6, CONTRA EL LÍDER

El líder Sporting Benissa va derrotar per golejada al Gorgos C.F. al camp Les Costeres ahir diumenge. 2-6 va ser el resultat, que posa més líder als benissers, ja que tenen 45 punts i 44 en té l’Altea B. El Gorgos segueix igual.



EL CRONISTA FA...UN ANY: 28 de febrer de 2011

Demà no es publcarà aquesta secció, donat que l’any passat no va ser bisest i per tant no va existir el 29 de febrer. Dijous encetarem mes i tornarà la secció. Pel que fa al record de hui, cal ressenyar que l’any passat tal dia com hui destacava un tema esportiu, més en concret d’atletisme:

- SANTS I REFRANYS: Hui 28 és Sant Romà i Sant Rufí.

- CORREDORS GATERS PER LES CARRERES DE LA COMUNITAT.

- COM ERA GATA FA...23 anys: del 15 al 22 de juliol de 1988.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -321-.



LA BIBLIOTECA PREPARA ANIMACIÓ LECTORA INFANTIL

20120228225031-cartell-animacio1-6.jpg

Per als dies 5, 7 i 9 de març, pel matí

Passaran tots els cursos, des de tres anys fins a sisé de Primària. Les activitats tenen el recolzament del C.P. Santíssim Crist de Gata.

El dia 5 de març, dilluns, actuarà el grup "Globus teatre" amb l’obra: "Si, si, si..." per als més menuts. A les 9 aniran els de tres anys; a les 10 els de quatre anys, i a les 11 els de cinc anys.

El mateix grup interpretarà "La bella dorment" per als alumnes de primer a sisé els dies 7, dimecres, i 9, divendres. El dia 7 acudiran a les 9 hores el curs de primer, a les 10 hores els de segon i a les 11 hores els de tercer curs; el dia 9 aniran a la biblioteca a les 9 hores els de quart curs, a les 10 els de cinqué i finalment els de sisé acudiran a les 11 hores.

FONT: Biblioteca Gata. Podeu visitar el seu blog, punxant a l’enllaç que trobareu a la meua pàgina de portada, a la columna de la dreta.

A la imatge teniu el cartell anunciador de l’animació per a Primària.



¿SABIEU...? que a gener de 1989 va morir l'àvia de Gata, a 26 dies del segle de vida

20120228231755-timaria99-1989.jpg

Era María Costa Lloréns. Tenia 99 anys, quasi cent

Havia nascut el 18 de febrer de 1889 a Jesús Pobre. Es va casar i va viure a Gata. Tenia quatre filles i un fill. nou néts i onze bisnéts. A Gata pocs nonagenaris s’havien conegut amb tanta avançada edat. La Tia Maria va precedir a altres més, fins arribar a la única centenària de hui en dia que tenim a Gata, que a març farà 102. María va ser nomenada per l’associació de Mestresses de Casa local "Ama de Casa, más vieja del lugar", la més veterana i això es va festejar a les festes, el Dia del Ama de Casa de 1988. A la Tia María li seguiria a l’estiu d’eixe mateix any, 1989, la Tia Pepa (Josefa Diego Signes) que va sobrepassar uns quants anys el segle de vida.

Al diari Información d’Alacant publicava la notícia el que us escriu el 26 de gener de 1989, dijous: "Murió la abuela de Gata de Gorgos a los 99 años de edad".

A la fotografia podeu veure a la Ti Maria, que aleshores era la dona més vella de Gata.

FONT: diari Información d’Alacant, 26-1-1989.



HUI ÉS 29 DE FEBRER DE 2012. Any bisest o de traspàs

Coneixen alguna gatera o gater nascuda el 29 de febrer d’algun any bisest com el de hui ?

Hui ens sorprenien les notícies amb els únics trillissos del món valencians que han nascut el dia 29 de febrer de 2008, és a dir que hui complixen "un any", encara que quatre reials.

Però i a Gata?. Podríem investigar i coneixer-los. He sabut de la gent més major que el conegut Toni Porra, Antonio Diego, va nèixer un dia com hui. Enguany té 94 anys reials, però molts en té bisests. Un total de 23 vegades hi haurà celebrat vertaderament la festa. I els altres anys, puix o el 28 de febrer o l’1 de març.

¡¡ Ah, i sabeu com es diu en valencià: "Año bisiesto": Any de traspàs !! Ja sabeu una cosa més

Coneixeu algú més a Gata?. S’obri fins diumenge la finestra de la informació, dels comentaris.



RECORDATORI: DEMÀ REUNIÓ INFORMATIVA SOBRE EL CANVI DELS COMPTADORS ELÈCTRICS

Dijous, 1 de març, a les 19 hores al Centre Social

Recordeu-ho. L’Associació Provincial d’Empresaris de Muntatges Elèctrics i telecomunicacions d’Alacant (APEME) impartirà una jornada informativa sobre el canvi de comptadors elèctrics. Cal recordar que la intenció és informar a tota la població sobre la Ordre Ministerial ITC/3860 de 2007 del Ministeri d’Industria que estableix els terminis màxims perquè les companyies distribuïdores substituïssin el 100% dels comptadors elèctrics. En la Marina Alta el període de substitució és 2012 i 2013.

La reunió informativa és interessant per a tot el públic, en especial per a comunitats de propietaris, menuts negocis i particulars amb contractes fins a 15KW.

La jornada, que es realitzarà dijous 1 de març a les 19 hores al centre social, compta amb la col·laboració de les regidories de Participació Ciutadana i Urbanisme.

FONT: Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



L’ESCOLA DE PLÁSTICA EXPERIMENTAL

Els alumnes de l’Escola de Plàstica Experimental "Antoni Vives" de Gata exposen la seua obra bidimensional al Casal de la Música amb el títol "Al mur". La mostra serà inaugurada divendres 2 de març a les 20 hores i estarà oberta al públic a la sala d’exposicions de l’edifici fins al proper 18 de març, amb horari de dimecres a diumenge de 19 a 21 hores.

FONT: Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.



¿SABIEU…? que en 1878 es va crear a Gata una escola de pàrvuls

Trobem la informació al diari "El Constitucional…" al publicar el dia 29 de desembre de 1878 que "Por el señor Rector de la Universidad de Valencia, se publican las vacantes de las siguientes escuelas en esta provincia". Està referint-se a la d’Alacant, ja que ix el poble de Bolulla i el de Gata.

Seguéis dient el text: "La elemental completa de niñas, del pueblo de Bolilla. Idem de niños, de Gata. De párvulos de nueva creación, del mismo Gata".

La informació diu que les oposicions són a gener de 1879 i es poden presentar les sol·licituds a la secretaria de la Junta d’instrucció pública de la província.

FONT: ’’El Constitucional: diario liberal", Època Segona, Any XIII Nº 3.221 del 29 de desembre de 1878.  / http://prensahistorica.mcu.es.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (684, la del dilluns 27)

20120229211640-image0-51-copia.jpg

(SI VOLEU FER MÉS GRAN LA FOTO I FIXAR-VOS EN TOTS I RECORDAR-LOS, PUNXEU ACÍ)

La foto, que tocava posar dilluns 27, és tot un cant al record de gateres i gaters del segle XX, que han traspassat ja aquest món. Servixca d’homenatge als membres del Clu-Aula de la Tercera Edat, que així es deia el grup, abans de ser Pensionistes i Jubilats com són ara. Molts, la gran majoria o més bé quasi tots, dels que apareixen a la fotografia, els recordem com ells eren i ací es van agrupar tots fent pinya.



MANIFESTACIÓ EDUCATIVA FRONT A LES RETALLADES

20120229222949-manifestacioalumnes.jpg

Dels instituts de la comarca, s’han concentrat a Gata

Aquest migdia s’ha fet una manifestació, una més, del món educatiu gater i comarcal, front a les retallades que afecten als instituts i a les escoles, a l’educació, en general. Els joves manifestants, professorat i pares i mares portaven pancartes al·lusives als retalls i samarretes amb el símbol del cercle i una estisora que ja està fent-se, malauradament, famós. Tots s’han dirigit de les Sorts cap a la Plaça Vella, com es pot veure a la fotografia que he capturat de la xarxa social facebook.



COMENÇA UN PROJECTE LLIBRE-EXPOSICIÓ-AUDIOVISUAL

20120229224536-porragavila.jpg

El portaran a terme Josep Fornés Mut, Ricardo Doblado i Juan Miguel Gavilà

Assebentat del tema per mig de la xarxa social facebook, he cregut convenient donar-lo a conèixer. Hui ha començat un nou projecte relacionat amb la història i els costums de persones especials. Contat en primera persona pels protagonistes. En essència, es parlarà de la vida, amb persones.

Un llibre, una exposició i un audiovisual donaran forma a un projecte creat per Josep Fornes Mut, Ricardo Doblado peralta i Juan Miguel Gavilà. Tres joves emprenedors, un de Gata, l’altre de Jesús Pobre i l’altre de Pedreguer, que li donaran forma al projecte.

El primer protagonista ha estat el "bisiesto" o el nascut en any de traspàs Toni "Porra" (Antonio Diego). Diu el fotògraf Juan Miguel Gavilá: "Ha sigut un gran plaer i un privilegi passar una vesprada junt amb un gran ser. Felicitats per el teu 94 aniversari !!!. Gràcies Toni i Maria".

Ho deia en el primer article. Un famós "bisiesto" gater és Toni Porra, nascut el 29 de febrer de 1918, que també va ser "bisiesto".

A la fotografia, que ha pujat Juan Miguel Gavilá a la xarxa social facebook, el teniu acompanyant a Toni Porra.

Què l’aventura artística us siga profitosa i exitosa!!



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -685, la d'ahir dimarts 28-

20120229235320-image0-11-copia.jpg

Recordeu aquesta porta els de la meua edat i més majors. La porta del cinema d’estiu que es deia "Cinema Avenida" com vegeu al cartell. També l’anomenaven el cinema "Passetes" de "verano", pel Ti Passetes, pare d’En Julián, el metge i alcalde. Podeu observar al costat el garrofer. Estava al costat de la carretera general i on ara és la finca "blava" que li diuen de la Font del Riu. És una foto de cine i d’època i amb cotxes d’aquells temps.



FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -686, la de hui dia 29-

20120301000839-image0-50.jpg

Arribem a posar-nos al dia i vaja dia, un 29 de febrer que ja no tornarà fins 2016. Aquesta fotografia que pose ara ja té també la seua història. Fent el nou pont urbà, el que diuen "del colesterol" va vindre el riu i a la imatge ho podeu apreciar. Just posant la plataforma i fets els primers pilars. Menys mal que la riuadeta no va ser molt forta.



Archivos

Blog creado con Blogia. Esta web utiliza cookies para adaptarse a tus preferencias y analítica web.
Blogia apoya a la Fundación Josep Carreras.

Contrato Coloriuris