Blogia

CRONISTA DE GATA DE GORGOS

TORNA TEMPS DE BETLEMS: escenes a la Casa del Cable de Xàbia

TORNA TEMPS DE BETLEMS: escenes a la Casa del Cable de Xàbia

La Casa del Cable del veí poble de Xàbia acull els treballs de tot un any de betlemistes xabiencs, que pertanyen a l’ASSOCIACIÓ DE BETLEMISTES DE XÀBIA. Per començar la sèrie aquest any, i donat que hi ha algun que altre gater també a aquella associació, us pose algunes escenes del tradicional i sempre volgut betlem. Agraïment a Pilar Arabí que em passa les fotografies i a l’associació que ha permés que us done a conèixer aquestes meravelles de manualitats amb un fi comú, la representació del Naixement de Jesús, és a dir el betlem.

Pose dos fotografies per a que vegeu els detalls. Una d’un portal de Betlem i l’altra d’oficis que es poden descobrir a les escenes del betlem de la Casa del Cable de Xàbia.

IMATGES CURIOSES: Caseta de la lepra des de dalt la muntaya

IMATGES CURIOSES: Caseta de la lepra des de dalt la muntaya

( FEU GRAN LA FOTO I PODREU OBSERVAR MOLT DETALLS, PUNXANT ACÍ )

La Caseta de la Lepra és un símbol d’altres temps per a Gata, és, jo diria, que quasi un tema tabú entre el veïnat però allí està, a la partida Planet, i conserva prou bé les quatre parets i les vuit finestretes. Mireu aquesta imatge feta des de dalt la muntanya de la Creu, just des d’on estava aquella creu que van portar de missions. Es pot observar la façana i les parets, el corralet, el safereig i l’aljub.

No sols es veu a la fotografia, dins del fons que fa la muntanyeta, la caseta, sinó també les partides Pont i Ecles Baixos al fons i el pont nou més a l’esquerra.

Si voleu saber més d’aquesta construcció feta en 1892, fa ara 119 anys, podeu consultar els meus articles:

- LA CASETA DE LA LEPRA I EL RECTOR LEPRÓS (1892) a aquest blog. Us pose l’enllaç: http://cronistadegata.blogia.com/2010/042001-la-caseta-de-la-lepra-i-el-rector-lepros-1892-.php.

- També a la web alacantina, a la qual vaig remetre alguns articles, "Alicante Vivo", que portava el nom de "LA CASETA DE LA LEPRA DE GATA DE GORGOS". Aquest és l’enllaç: http://www.alicantevivo.org/2007/11/la-caseta-de-la-lepra-de-gata-de-gorgos.html.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 6 de desembre, dia de la Constitució

Cal destacar que l’any passat el dia de la festa de la Constitució Espanyola recordava que a Gata tenim el carrer Constitució. Posava dos gaters més destacats i seguia amb els betlem, sèrie que enguany començarà hui mateix:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 6 és Sant Nicolàs de Bari, patró d’Alacant.

- TENIM UN CARRER CONSTITUCIÓ A GATA.

- GATERS DESTACATS: Els germans Caselles, frares.

- BETLEMS DE GATA: i seguisc posant betlems.

- IMATGES CURIOSES: Fa sis anys, l’11 de desembre.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -236-.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 6 0 0 -

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 6 0 0 -

Hui pose al blog la fotografia antiga de Gata nº 600, una xifra exacta.

Una quadrilla d’amics. Anys 20 del segle XX. Mireu com anaven vestits. Com portaven barret tots i alguns bengaleta i tot. Com portaven el xalequet o la brusa. El fons pareix que done entendre que estaven fent alguna funció de teatre. És una fotografia d’època. La foto és propietat de la Tia Tonica "la Sariera".

¿SABIEU...? que el GORGOS C.F. guanyà en 1987 el I trofeu de futbol "Vila de Benissa"

Era el dia 30 d’agost de 1987, fa 24 anys. Estaven a la pretemporada 1987-1988. El primer equip del GORGOS CLUB DE FUTBOL va disputar el I torneig quadrangular "Vila de Benissa" al poble veí. La primera eliminatòria la van jugar La Nucía i el Gorgos guanyant els gaters. La segona el Benitatxell i els amfitrions Benissa. Guanyà Benissa aquesta semifinal. La final va ser jugada entre el Gorgos i el Benissa, guanyant els de Gata i recollint un trofeu monumental que forma part de les vitrines del Gorgos C.F. 

IMATGES CURIOSES: Del pont al cementeri

IMATGES CURIOSES: Del pont al cementeri

(PER A OBSERVAR DETALLS I LA PANORÀMICA FENT MÉS GRAN LA FOTOGRAFIA, PUNXEU ACÍ)

Al llarg d’aquesta setmana aniré posant imatges curioses i vistes de Gata un poc inusuals. Una imatge que no tenim massa vista de les partides de la Font del Riu i d’Ecles Baixos. Des de les Comes es pot observar aquesta panoràmica. Just al fer la foto passava el tren per dalt del pont com bé podeu observar. El caseriu disseminat al voltant del Calvari que no es veu a la imatge i fins als Ecles li donen un color a la fotografia que es clou al cementeri, el qual podeu veure a la part superior de la imatge.

HUI AL B.O.P.: Cadastre i taxes a Gata

Hui dia 5 de desembre, dilluns, es publiquen al Butlletí Oficial de la Província diversos anuncis i edictes relacionats amb Gata. El primer és un anunci de la Gerencial Territorial del Cadastre d’Alacant.

Diu que en relació amb la notificació dels valors cadastrals resultants dels procediments de valoració col·lectiva de caràcter parcial portats per eixe organisme als municipis de BOLULLA, GATA DE GORGOS, XIXONA I MONÒVER, es posa en coneixement de tots els interessats que la relació dels titulars cadastrals amb notificacions pendents, per no haver estat possible realitzar el seu lliurament per causes no imputables a l’Administració, després d’haver-se intentat per dues vegades o per una sola si constara com a desconegut, estarà exposada en els respectius Ajuntaments dels referits municipis i a la Gerència Territorial del Cadastre a Alacant en el termini de deu dies hàbils, contats a partir de demà mateix, a efectes de practicar la notificació mitjançant compareixença presencial. També es publica la relació a la seu electrònica de la Direcció General del Cadastre (http://www.sedecatastro.gob.es). Transcorregut eixe termini sense haver comparescut la notificació s’entendrà produïda a tots els efectes legals des del dia següent al del seu venciment.

Per altra banda, es publiquen edictes relacionats amb taxes municipals: la TAXA PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’ENSENYANCES ESPECIALS EN L’ESCOLA MUNICIPAL DE PINTURA. S’acordà modificar-la a la sessió plenària del 25 de novembre. La TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS DE CEMENTERI, aprovada la seua modificació al mateix ple. Finalment, la modificació de les BASES DE LA CONVOCATÒRIA "ART AL VENT".

EL CRONISTA FA...UN ANY: 5 de desembre de 2010

Molts articles novetats l’any passat tal dia com hui: dos religioses, una comercial i una cultural.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 5 és Santa Elisa, sant Félix i Sant Julio.

- PRÒXIM DIA 9 DE GENER DE 2011: JORNADA DE VISITA A LA PARRÒQUIA DE L’ARQUEBISBE CARLES OSORO.

- CAMPANYA NADALENCA DEL "COMERÇ DE GATA".

- REIS 2011: LA RECOLLIDA DE CARTES SERÀ EL DIA 29 DE DESEMBRE.

- BETLEMS DE GATA: Un altre més...

- ACTIVITATS PARROQUIALS: Mes de desembre 2010.

- COM ERA GATA FA...23 anys: 25 de juliol de 1987 ( II ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -235-. 

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -599, la de hui diumenge 4-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -599, la de hui diumenge 4-

I em pose al dia en quan a fotografies i imatges antigues es tracta. La foto ho diu tot. Xiquetes de finals dels anys 50 i principis dels 60 del segle XX. El grup escolar va ser inaugurat a l’agost de 1958 (dia 6, festa del Santíssim Crist). Aquestes xiquetes eren d’eixe temps i les mestres, al centre de la fotografia. Entre elles cal recordar a Donya Anita, Donya Rosa o Donya Pepita. A la foto estan precisament al replà de les escales que separaven l’entrada als xiquets i a les xiquetes.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -598, la d'ahir dia 3-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -598, la d'ahir dia 3-

La fotografia corresponent us la pose ara. No deixe les festes antigues i pose ara una fotografia que va ser publicada al programa de festes de 2009. Era propietat de María Ferrándiz Font. Era costum abans anar per les bigues dels bous per a fer les barreres. Ho feien tots els xics de la quintà. Aquests eren de la quintà de 1929. Entre els estava el fill de Baptista l’Alguatzil. Tots anaven cap al corro portan les bigues que vegeu apareixen un poc per la dreta de la fotografia.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -597, la del divendres dia 2-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -597, la del divendres dia 2-

Intente ara posar al dia les fotografies antigues. Quasi 600 fotografies del record i seguim a la recerca de més imatges velles o de la història gatera. Torne a fer una crida per a tots aquells que en tinguen a casa i vulguen que formen part de la col·lecció de "Fotografies antigues" del Cronista de Gata poden remetre-me-les al correu: mivisig@hotmail.com. Gràcies per tot.

Ara toca una altra fotografia, la 597 corresponent al divendres dia 2 de desembre. De la mateixa sèrie que l’anterior fotografia. És de les festes patronals dels anys 50, d’una gymkana -jocs al carrer amb proves-. El mateix xic dalt la moto i passant un altre dels obstacles, en aquest cas un tauló que feia "bigues i bancs". Com vegeu l’espectació és màxima i el carrer estava ple de gom a gom per veure aquest espectacle. Ara els jocs han canviat i els actes de festes també.

CAU ALTRA VEGADA EL GORGOS: 4-2. Derbi comarcal a El Verger

Han jugat el primer equip del GORGOS i El Verger. Jornada 12 de Segona Regional grup 14. Altra vegada ha caigut l’equip gater. Era el derbi de la comarca. Ha guanyat 4 a 2 El Verger. Amb aquest resultat continua enfonsat, una jornada més, al fons de la taula el Gorgos. És penúltim amb 4 punts. El bagatge ho diu tot. De deu jornades jugades, 8 derrotes, una victòria i un empat. Tenen 19 gols a favor i 38 en contra.

¿SABIEU...? que el viaducte de Gata és el més llarg fet d'obra al recorregut Dénia-Alacant

¿SABIEU...? que el viaducte de Gata és el més llarg fet d'obra al recorregut Dénia-Alacant

El viaducte que supera el riu Gorgos a la línia fèrrea de la GV Alacant-Dénia o a l’inrevés té 177 metres de llargària, 13 dels quals són d’una plataforma de ferro que supera la carretera Nacional 332 i que està unida a l’obra del pont. Si exceptuem el pont del Quisi a Benissa i algun altre més, el de Gata és el més llarg de tota la línia fet d’obra. Els ulls estan fets d’acords amb la fisonomia del riu i inclús un dels arcs de mig punt del pont descansa sobre un xicotet promontori que fa el riu. S’alça el pont a uns 47 metres d’altura. Per la carretera passa al kilòmetre 161 d’aquesta. Si contem els ulls que té el pont, cinc són de menys diàmetre i tres són més grans abans de passar al de ferro.

A la zona urbana de Gata, el riu supera tres ponts importants: el pont d’Alcolaies, el nou pont urbà i aquest del tren.

A la fotografia, un detall del pont de la via Alacant-Dénia.

IMATGES CURIOSES: de avencs i Coves Roges

IMATGES CURIOSES: de avencs i Coves Roges

(SI VOLEU FER LA FOTO EN GRAN, PUNXEU ACÍ)

No s’aprecia bé però si que es podia observar allí mateix. On està presa la fotografia hi ha un avenc prou important diuen els entesos. Si en alguna cosa es caracteritza el riu és per els avencs. Diuen que "Gorg" vol dir "avenc", que en castellà es traduïria per "sima".

Al lloc en concret, es notava que l’aigua feia una baixada notòria. Quan el riu baixa amb aigua, com ho va fer ahir deixa imatges molt boniques. La natura està bonica i neta. Les roques, en aquest cas roges, d’ahí el seu nom, Coves Roges, trauen tota la seua brillantor.

Per últim no deixem d’observar la flora que ací hi ha. Naix salvatge i, a vegades, dóna imatges molt interessants.

Hui diumenge, malauradament, com sol ser costum a Gata, ja no baixa aigua pel riu.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 4 de desembre de 2010

Sols destacava l’any passat per ara les fresques temperatures. Seguia la sèrie de betlems.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 4 és Santa Bàrbera i Sant Joan Damasceno.

- LA MATINADA MÉS GELADA FINS ARA: del 3 al 4 de desembre.

- COM ERA GATA FA...23 anys: 24 i 25 ( I ) de juliol de 1987.

- BETLEMS DE GATA: cada dia un betlem.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -234-.

LES PLUGES I EL RIU A GATA, PROTAGONISTES, DE NOU HUI, A "L'ORATGE" DE TVV

De nou, les pluges recollides a Gata (64 litres fins a migdia) -després han caigut uns quants litres més- i una fotografia del riu Gorgos feta per Verónica Vives, des del pont nou, han estat protagonistes a l’espai "L’oratge" de Canal9 Televisió Valenciana d’aquesta nit, hui dissabte dia 3 de desembre. El presentador Jordi Payá ha comentat les precipitaciones i ha dit que el riu Gorgos tornava a baixar amb aigua.

EL JUVENIL DEL GORGOS C.F. SEGUIX GUANYANT: 1-2 A BENIDORM

EL JUVENIL DEL GORGOS C.F. SEGUIX GUANYANT: 1-2 A BENIDORM

(FEU LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Aquesta vesprada ha jugat el GORGOS C.F. juvenil a Benidorm. Front al Sporting Benidorm ha quedat 1 a 2 i manté la segona plaça intractable. També ha guanyat el primer equip del grup, el Sant Joan d’Alacant i per golejada, 13 a 0. Per tant, es mantenen els dos en tot el alt de la taula de classificació.

Des de Benidorm mateix s’han remés aquestes fotografies que els pose a la composició del Juvenil del GORGOS, rodejats com vegeu de gratacels, al partit entre el Sporting Benidorm i el nostre Gorgos .C.F. Manuel López ("Manolo") me les ha fetes arribar, la qual cosa li agraïsc.

ENERTEC, PREMI EMPRESA INNOVADORA 2011

ENERTEC, PREMI EMPRESA INNOVADORA 2011

Ahir va ser guardonada l’empresa a la Gala de El Verger

LAS PROVINCIAS ofereix hui un ampli reportatge de l’event comercial

L’Associació de Joves Empresaris de la Marina Alta, que presideix Antonio Cidoncha, celebrà anit la I Gala de Premis a la Casa de Cultura de El Verger.
Una vetlada en la que l’empresa gatera ENERTEC obtingué el guardó a l’Empresa Innovadora 2011. Emilio Signes va recollir el premi i el va dedicar a tots els seus treballadors.
El màxim reconeixement al Jove Empresari d’aquest li’l van donar a Irene Miralles, de l’empresa Saludent de Pedreguer. Les empreses finalistes en l’apartat de Empresa Innovadora 2010 van ser Lanmar Wccan SLU, d’Ondara; Agricología de Benidoleig; Restaurante Sur de Xàbia i Tierra de Comedias, junt a la premiada de GATA, ENERTEC.
LAS PROVINCIAS publica hui l’event i el titula: Enertec i Saludent triunfan en los premios de Jóvenes Empresarios. El subtítul: La primera edición de la gala de JOVEMA reune a cerca de 300 personas en la Casa de Cultura de El Verger.
A la foto de TINO CALVO (LAS PROVINCIAS) podeu veure el moment que està parlant Emilio Signes, gerent de ENERTEC.

DE NOU, BAIXADA D'AIGUA PEL RIU GORGOS: Es mesuren 64 litres

DE NOU, BAIXADA D'AIGUA PEL RIU GORGOS: Es mesuren 64 litres

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN SI PUNXEU ACÍ)

De nou i ja són tres vegades en dotze dies, ha baixat aigua pel riu sec del Gorgos. El riu "va vindre" com diguen a Gata el 23 de novembre. Ho va tornar a fer el 28 i hui dia 3 de desembre ha tornat. I tot per l’aigua caiguda i la facilitat ara d’omplir prompte els avencs i correr cap avall l’aigua. També és ben cert que hui ha baixat menys aigua.

Des d’ahir vesprada cap a les sis de la vesprada que va començar aquest episodi plujós fins a hui a primeres hores de la vesprada s’han mesurat a Gata un total de 64 litres. Li done les gràcies a Vicent Signes "Canya" per la informació.

Us he preparat una composició fotogràfica amb imatges recollides aquest migdia des del nou pont i també de les Coves Roges. Les fotografies són de Verónica Vives.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 3 de desembre de 2010

Sols destacar de fa un any el segón betlem de la sèrie que havia començat el dia d’abans:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 3 és Sant Francesc Xavier.

- BETLEMS DE GATA: cada dia un...

- COM ERA GATA FA...23 anys: 19 a 21 de juliol de 1987.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -233-.