Blogia

CRONISTA DE GATA DE GORGOS

Hª LOCAL: CAPELLETES A GATA. IVª estació: Jesús troba a la Verge

Hª LOCAL: CAPELLETES A GATA. IVª estació: Jesús troba a la Verge

La quarta estació, que tocava haver posat ahir, està a la zona planera de l’itinerari del Via Crucis del Calvari de Gata. Hem canviat de costat i ara es troba al mateix costat que la tercera. El seu títol: "Jesús troba a la Verge" . El text que porten les rajoletes és el següent: "En este sitio sagrado, la madre más excelente, con dolor muy vehemente, abraza a su hijo amado".
Aquesta capelleta conserva prou bé les rajoletes i no va ser atacada amb tanta intensitat, encara que encara hi ha alguna careta dels protagonistes de la mateixa que està picada.
Baix del dibuix, la dedicatòria als sofragadors de la capella: "A expensas de D. Matías Monfort Mulet y familia".
 
Ací teniu l’enllaç a la PRIMERA ESTACIÓ (19-2), l’enllaç a la SEGONA ESTACIÓ (20-2) i a la TERCERA ESTACIÓ (21-2).

SABIEU...? que al segle XVIII uns dels Pavordes de Xàbia era José Signes de Gata

Ho descobrim a la Revista Literaria Semanal "El Archivo" que dirigia l’eminent  Prevere Dr. D. Roque Chabás i que va publicar de 1886 a 1893. Quan parla dels "Los Pavordes de Jábea" el cinqué pavorde era Dr. José Signes, de 45 anys, que pel cognom sembla que era gater. Va estar del 6 de setembre de 1713 fins la seua mort al 6 de gener de 1736.

FONT: Revista "El Archivo" Roque Chabas, prevere.

UNES 250 PERSONES PARTICIPEN EN EL NOVEDÓS VIA CRUCIS NOCTURN PELS CARRER DE GATA

UNES 250 PERSONES PARTICIPEN EN EL NOVEDÓS VIA CRUCIS NOCTURN PELS CARRER DE GATA

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

Anit es va celebrar per primera vegada en la història un Via Crucis nocturn pels carrers de Gata. Unes 250 persones de totes les edats i grups van participar-hi. Va ser un èxit a nivell participatiu i d’organització parroquial. L’itinerari marcat es va complir a la perfecció i la nit convidava amb una temperatura molt bona. Les catorze estacions s’ubicaven al llarg del recorregut amb unes teles que plasmaven uns dibuixos al·lusius a l’estació corresponent. Els tradicionals cants d’estació a estació li van donar a aquesta pràctica de devoció religiosa que es freqüenta a la Quaresma molt bon ambient.

L’itinerari cal recordar-lo: Plaça de l’Església (ací estaven posades les estacions primera i catorzena), carrer Nou, trosset del carrer Sol (ací estava la segona estació), carrer Teulada (estava la tercera estació), carrer Bisbe Servera, carrer Doctor Gómez (quarta estació), carrer Pare Mulet, carrer La Bassa (cinquena estació), carrer Duquessa d’Almodóvar fins carrer Hostal (ací s’ubicava la sisena estació), carrer Roquetes, carrer Moreres (al cantó estava la setena estació), carrer Bisserot (vuitena estació), carrer Parres (a la cantonada entre el parc i el carrer estava la nona estació), carrer Sant Antoni (desena estació), carrer de Baix (onzena estació), carrer Tetuà (dotzena estació), de nou a carrer Duquessa d’Almodóvar (tretzena) i Plaça de l’Església, de nou (catorzena estació).

Tots els participants van entrar a l’església on el senyor rector D.Francisco M. Murillo va llegir la consideració final i es van entonar els goigs al Santíssim Crist del Calvari, que a la fi no deixa de ser una imatge de Setmana Santa, a més de ser el nostre patró.

A la composició, diversos moments del Via Crucis d'anit. Fotos: Vero Vives.

RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 23 DE FEBRER DE 2011: Per commerar aquell fatídic dia per als espanyols, vaig publicar: "Aquell 23F de fa 30 anys on estava vosté...a Gata?". Publicava el plenari extraordinari del dia següent que tractava dels Plans, hui encara res de res...El dia memorable de fa dos anys arribavca el blog a les 22.100 visites. Del 15 al 28 de juny de 1988 es recordava "Com era Gata..."

AQUELL 23 DE FEBRER DE 2012: La premsa parlava de Gata amb motiu del 250 aniversari Crist-Ermita. S'obria la nova peixateria a la Plaça Nova. S'anunciava que dissabte 26 era el soterrament de la sardina. Iniciaven l'expedient per declarar Bé d'Interés Cultural Immaterial als "Bous al carrer". A "Sabieu...?" descobríem a Colau de la Tona i el segrest que va fer amb una xica rica d'Ondara i l'alcalde de Gata que va intervindre. Tot això a 1874.

DEMÀ DIA 23 TORNA A RODAR EL BALÓ PER A LA PEDRERA DEL FUTBOL GATER

Tots juguen dins, excepte l’aleví A i els dos grups de prebenjamins
 
També juguen demà juvenils i majors
 
La Associació de Futbol Base Gata ha facilitat els horaris de tots els equips de la pedrera de la jornada 18, de demà dia 23 de febrer.
PREBENJAMIN A -- Calpe C.F. "A1" - EMF Gata "A" a les 12:00 h.
PREBENJAMIN B -- Calpe C.F. "B1" - EMF Gata "B" a les 12:00 h.
ALEVÍ A -- U.D. Altea "A" - Gorgos C.F. "A" a les 11:00 h.
ALEVÍ B -- Gorgos C.F. "B" - Calpe C.F. "C" a les 09:30 h.
INFANTIL -- Gorgos C.F. - C.D. Pedreguer EMF a les 15:30 h.
CADETES -- Gorgos C.F. - C.D. Pedreguer EMF a les 17:45 h.
 
Els juveniles a Portuarios i els grans a casa front

Per la seua part, els dos primers equips del Gorgos C.F. també juguen demà dissabte. A les 16.30 hores a Gandia juguen a la categoria juvenil U.D.Portuarios contra el Gorgos C.F.

El primer equip del Gorgos jugarà demà dissabte dia 23 a les 18.30 hores al camp municipal de Les Costeres contra Playas Alicante.

BENJAMÍ A --Gorgos C. F. "A" - Calpe C.F. "C" a les 09:30 h.
BENJAMÍ B -- Gorgos C.F. "B" - C.D. Jávea "C" a les 11:00 h.

IMATGES CURIOSES: riu amb aigua i pont cap a les escoles, Gata

IMATGES CURIOSES: riu amb aigua i pont cap a les escoles, Gata

(PODEU FER EN GRAN LA FOTOGRAFIA, PUNXANT ACÍ)

Tornen a ser els colors vius, que dona el sistema HDR looks i que aplica l'amic José Salvador, els que defineixen la fotografia. Per què és una imatge curiosa. Podeu observar l'aigua del riu, acaba de baixar. La marca de la data ens situa al 14 de novembre de l'any passat el fet. Això vol dir que des d'eixes dates no tenim aigua per aquests indrets. El verd de les mates, el groc de la casa pintada, el pont cap a les escoles...i l'aigua tèrbola, marró, no clara, ni verda. És una imatge que convida també a la tranquil·litat, l'aigua pareix que vaja a encaixar-se i no és així, tornarà a obrir-se.

SABIEU...? que en 1766 l’escrivà del jutgat de Xàbia era gater

Ho sabem per la visita senyorial al Marquesat de Dénia que fa Baltasar venero de Valera en 1766 i de la qual es va escriure un llibre, edició a cura de Joan Romero i Antoni Grau en 2005. Parlant de la Visita a les pressons i escrivanies de jutgat de Xàbia, el dia 5 de juny de 1766, a les pàgines 161 i 162 diu textualment: "la qual escrivania, aunque está al cargo de Juan Bautista Herades, que actualmente la exerze, está al mismo tiempo conzedida a Franzisco Monfort, escrivano residente en el lugar de Gata, una legua distante de esta villa..."

FONT: Baltasar Venero de Valera: Visita senyorial a l’Estat de Sogorb (1765) i al marquesat de Dénia (1766). Edició a cura de Joan Romero i Antonio Grau, Universitat de València 2005. Fonts històriques valencianes.

LA PREMSA parla de...la campanya de velocitat per Gata

El diari LAS PROVINCIAS (La Marina) a l’edició de hui divendres dia 22 publica a la pàgina 16 un breu sobre la "Campaña de control de la velocidad en el casco". Aquesta notícia ja la vaig publicar, amb el comunicat de la Policia Local de Gata. Començarà dilluns 25 de febrer i acabarà 10 de març. Coneixement i conciència.
 
FONT: diari LAS PROVINCIAS 22-2-2013.

ACTES DE QUARESMA I MUSICALS PER AL CAP DE SETMANA A GATA

Hui, Via Crucis nocturn pels carrers del poble
 
Demà i diumenge, actuacions musicals
 
Si voleu saber els actes programats per al cap de setmana, de distint caire: un religiós i els altres culturals-musicals ací els teniu:
- Hui divendres 22, a les 22 hores: Acte de la Quaresma 2013. Novedós. Via Crucis pels carrers del nostre poble.
- Demà dissabte 23, a les 19 hores, a Xàbia: Actuació del Grup Instrumental de Gata i les orquestres del Conservatori Professional de Xàbia i la Simfònica de la Societat Musical del barri de Malilla (València).
- Diumenge 24, a les 19 hores, al Casal de la Música de Gata, el mateix concert citat abans.

RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 22 DE FEBRER DE 2011: Es recordava "Com era Gata.." del 4 al 12 de juny de 1988. Es publicava el lliurament del premi del curtmetratge als alumnes de l’IES de Gata. La fotografia antiga 315 era el passeig d’Alacant abans d’urbanitzar-se.
 
AQUELL 22 DE FEBRER DE 2012: 93.000 visitants tenia el blog. Feia la Crònica del Dimecres de Cendra. Del 250 aniversari Crist-ermita: publicava AVAN la notícia. A "Sabieu...?" publicava la mort i penjà d’un veí a Gata pel 1872.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.043-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.043-

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTO, PUNXANT ACÍ)

La foto que hui porte la va pujar l’amic Jesús Moncho fa uns dies al seu facebook. Retrata tot un aconteixement social de 1959. El casament de Francisco Zaragosí, que ja no està entre nosaltres. La carretera: vegeu els cotxes de la comitiva parats al voltant de sa casa. La gent tota pel mig...Ai si ens posarem ara!!. El cotxe dels "novios" és el que teniu més avall a la fotografia amb matrícula de Bilbao 15.493. Cal observar els models dels vehicles. La gent asomant-se pels balcons, per les finestres. On ara estan els pissos i el bassar dels xinessos era la fàbrica de "Monfort Soler y Cª" (del Banc). Totes les cases de la travessera de la carretera tenien planta baixa i un pis dalt. Podeu mirar-les. Si vegeu el sòl de la carretera encara era d’adoquins i no estava asfaltada amb pol.

Hª LOCAL: CAPELLETES DE GATA. CALVARI: IIIª estació: Jesús cau, per primera vegada, amb la creu

Hª LOCAL: CAPELLETES DE GATA. CALVARI: IIIª estació: Jesús cau, per primera vegada, amb la creu

La tercera estació del Via Crucis del Calvari de Gata es troba encarada a la primera pujada, donat l’espatlla a la zona on abans hi havia el cementeri parroquial. Està a l’altra banda d’on estaven fins ara les dos primeres capelles: El títol de la tercera estació és: "Jesús cau, per primera vegada, amb la creu" . Ací teniu el text que es pot llegir al plafó ceràmic: "Si eres causa pecador que Cristo en tierra ha caído llora y gime arrepentido con lágrimas de dolor".
Pel que fa a l’estat general de les rajoletes, cal dir que té més picada la cara del que castiga a Crist que la del mateix Jesús. Encara està llastimada aquesta capelleta.
Baix del dibuix, com en cada una de les estacions, la dedicatòria a qui la va sofragar: "A expensas de Dª Mariana Boronat Signes-D. Vicente Fornés Caselles y familia".
 
Ací teniu l’enllaç a la PRIMERA ESTACIÓ (19-2) i l’enllaç a la SEGONA ESTACIÓ (20-2).

SABIEU...? que en 1973 a Benicàssim dos gaters van tindre un accident eixint-se de la carretera

Ho publicava el diari "Mediterráneo : Prensa y Radio del Movimiento". Al capítol de succesos llegíem: "SE SALIÓ DE LA CALZADA". Detallava la informació que era al kilòmetre 74 de la carretera de València a Barcelona a l’altura de Benicàssim (Castelló). Anaven amb una furgoneta. Un gater tenia 33 anys; l’altre 59. Ells van eixir bé. La furgoneta va patir molts desperfectes.
 
FONTS: diari "Mediterráneo : Prensa y Radio del Movimiento". Any XXXVI, nº 10.808 del 19 d’agost de 1973. // http://prensahistorica.mcu.es.

VÉNEN BONS CONCERTS DELS MÚSICS GATERS ( IIª part )

VÉNEN BONS CONCERTS DELS MÚSICS GATERS ( IIª part )

 
Diumenge 24, el Grup Instrument de Gata actua al Casal; la Banda juvenil diumenge 3 de març
 
 
Felipe Fuertes Guardiola s’estrena com a director de la banda juvenil
 
 
El concert a l’església serà dissabte de Passió, 23 de març
 
 
Si ahir avançava la programació dels concerts del Grup Instrumental a Xàbia i la banda a Gata els dies 23 de febrer i 2 de març respectivament, hui cal completar la informació amb altres tres concerts.
Després d’actuar a Xàbia, al dia següent diumenge 24 de febrer a les 19 hores al Casal de la Música actuaran en concert: el Grup Instrumental de Gata junt amb l’Orquestra del Conservatori de Xàbia i l’Orquestra Sinfònica de la Societat Musical del barri de Malilla de València. El programa és el mateix que us avançava ahir i col·labora amb el concert la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Gata.
 
 
Al dia següent del novedós concert que prepara la banda per al dissabte 2, és a dir, el diumenge dia 3 de març, els aficcionats a la música podran gaudir de la música dels més joves del poble en un encontre amb la Banda Juvenil d’Ondara. A més, aquest serà el primer concert amb el nou director Felipe Fuertes Guardiola.
El repertori que ens oferiran és el següent: PRIMERA PART (Banda Juvenil d’Ondara): -"Azcarraga" (Pas-doble) de Richard-Scott Cotien; -"The Mision" de Enrio Morricone; -"Canto a Unicef" de Ferrer Ferran i "Carnaval per a Trompetes" de John Kinyon, acompanyats a la batuta per Sergi Martí Torres. SEGONA PART (Banda Juvenil de Gata): -"Els Poblets" (Pas-doble) de Miguel Torrens Escrivà; -"Cuentos de amor" de Eugenio Gómez García; -"Mood Romantic" de Johan Nijs i "Medley Boleros" Arranjaments de J. Molina, acompanyats a la batuta per Felipe Fuertes Guardiola.

Finalment, cal dir que el ja clàssic concert de música sacra, de processons, de setmana santa es farà el dissabte de Passió, dia 23 de març a l’església parroquial de Sant Miquel Arcàngel, a les 20.30 hores, després de la segona missa.

A la imatge, un moment del concert de la banda a l'església a març de l'any passat.

FONT: Banda Unió Musical de Gata.

RECORDEM...UN ANY...DOS ANYS...DE BLOG

AQUELL 21 DE FEBRER DE 2011: Es recordaven els inicis del diari El Poble -sobre Gata- i el 3 de juny de 1988 a "Com era Gata...fa 23 anys". A esports publicava que "El Gorgos es finalment seté del grup XV de 2ª Regional".

AQUELL 21 DE FEBRER DE 2012: Feia la crònica del Darrer Dimarts "últim dia de les festes de Carnestoltes". A "Sabieu..?" coneixíem la ploguda forta del 28 de juny de 1877. El temps amb fred i Canal 9 amb l'emissió sobre el 250 aniversari del crist-ermita donaven pas a la fotografia antiga, sobre la inauguració de la font.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.042-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.042-

(PODEU FER LA FOTO UN POC MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)

La present fotografia, la que toca hui dia 20 és de la col·lecció de la família de Antonio Soler "el Rellotger". Com vegeu vaig alternant-ne amb totes les col·leccions obertes, fins ara quatre.

Els xavals formaven un bon equip de futbol. Jugaven al camp de les Alcolaes als anys 60 del segle XX. Puc reconèixer a alguns. Així, el porter era Antonio "el rellotger" propietari de la fotografia. El xicon que va en tirants més alt és Pepe "Botella". L'últim a la dreta pareix Vicente "el de la botiga" vestit amb xaqueta. Dels agatxats al mig es trobava Ernesto Coloma i el de més a la dreta Jaime Pedro Vives.

Com sempre faig, un exercici de completar els joves futbolistes que a la foto apareixen. Si els coneixeu podeu esceriure un comentari al blog o al facebook. Gràcies, com sempre, per la vostra col·laboració.

SABIEU...? que en 1962 l’ametla marcona es va vendre a 22 pessetes el kilogram a Gata

Ho publicava el diari "Imperio : Diario de Zamora de Falange Española de las J.O.N.S." en la seua edició del dia 21 d’octubre de 1962. Al capítol d’agricultura i més en concret de la conca del riu Duero, parlava de València, aigua caiguda i collites. Referia al pobles valencians de Ayora i Jarafuel que tenien el preu de l’ametla marcona a 23,50 pessetes el kilogram i deia textualment: "mientras que en Gata de Gorgos está a 22 pesetas".
 
FONTS: diari "Imperio : Diario de Zamora de Falange Española de las J.O.N.S.", nº 8.205 del 21-10-1962 // http://prensahistorica.mcu.es.

JA TÉ EL BLOG 195.000 VISITES

En un tres i no res hem passat mil visites al blog. Entren, es paren a observar fotos, notícies, història. Gràcies a totes i tots, perquè a sols vuit dies d’acabar el mes i ja sols resten cinc-mil visites per a dues-centes mil. Ja vorem. De moment, hem arribat a les 195.000 i tot per vosaltres/vostés. GRÀCIES...i a seguir.

DILLUNS 25 COMENCEN ELS CONTROLS DE VELOCITAT PER DINS DEL POBLE I ELS ACCESOS

DILLUNS 25 COMENCEN ELS CONTROLS DE VELOCITAT PER DINS DEL POBLE I ELS ACCESOS

Del 25 de febrer, dilluns, fins 10 de març, diumenge, la Policia Local de Gata farà una campanya de controls de velocitat al casc urbà del municipi i accesos al mateix. Us deixe el comunicat de la Regidoria de Governació confeccionat conjuntament amb la Jefatura de la Policia Local:
"COMUNICADO PARA LOS VECINOS DE GATA DE GORGOS, CONFECCIONADO POR LA CONCEJALÍA DE GOBERNACIÓN Y DE LA JEFATURA DE LA POLICÍA LOCAL DEL AYUNTAMIENTO DE GATA DE GORGOS:
 
"La Policía Local de Gata de Gorgos mantendrá durante los dias 25 de febrero al 10 de marzo la campaña de controles de velocidad en el casco urbano del municipio y los accesos al mismo . Durante las jornadas en las que el dispositivo permanecerá activado, un vehículo equipado con un cinemómetro vigilará el cumplimiento por parte de los conductores de los límites de velocidad establecidos.

La finalidad de la campaña, y así lo ha recordado la concejala delegada de Policía Local, Maria Rosa Simó, es concienciar a los conductores sobre el peligro que, para ellos mismos y para el resto de usuarios de la vía, entraña circular a velocidades excesivas, ya que el exceso de velocidad es una de las principales causas de accidentes en España.

Si la velocidad se atenúa, las posibilidades de siniestro se reducen y los accidentes que tienen lugar son menos graves. "La voluntad es concienciar y no hay mejor muestra de ello que esto que estamos haciendo: avisar para que la gente sepa que va a haber controles y actúe en consecuencia, pero el respeto a las normas de circulación debe existir independientemente de si los cuerpos de seguridad actúan o no. Lo que nos jugamos es nuestra vida y la de otros, no hay que olvidarlo nunca", ha subrayado la edil.

El oficial jefe de la Policía Local, Ernesto García, ha detallado las características del dispositivo. "Tenemos a nuestra disposición estos días un vehículo cinemómetro, que la Dirección General de Tráfico nos ha cedido y con el que "controlaremos las velocidades en los accesos a la ciudad en horarios diurnos y nocturnos".

Ernesto García ha indicado que en el casco urbano las velocidades que se alcanzan "no son desorbitadas, pero sí que resultan en algunos casos inadecuadas para las características de determinados puntos de la trama urbana".

"Si a una velocidad inadecuada le sumas otros factores como, por ejemplo, una tasa de alcoholemia elevada en el conductor, las posibilidades de accidente crecen. Se trata de que la gente no se ponga en peligro a sí misma y al resto de usuarios de la vía".
 
FONT: Policia Local de Gata.

Hª LOCAL: 47 CAPELLETES A GATA. CALVARI: IIª estació: Jesús carrega amb la creu

Hª LOCAL: 47 CAPELLETES A GATA. CALVARI: IIª estació: Jesús carrega amb la creu

El Calvari està molt concurrit els dies de la Quaresma i pràcticamente pujar cap al Calvari dia a dia es trobar-se sempre algú que fa la pràctica piadosa del Via Crucis. La capella es troba a la mateixa part que la primera estació. Aquesta segona té el següent títol: "Jesús carrega amb la creu" . El text de la mateixa el reproduïsc: "Pecador mira a Jesús con la cruz que le has cargado pues te dice lastimado tus pecados son mi cruz".
Encara té aquesta capella les cares picades, producte de la senseraó, dels atropells artístics.
Finalment, dir que la capelleta es va construir "A expensas de D. Antonio Martí Signes y hermanas".
 
Ací teniu l’enllaç a la PRIMERA ESTACIÓ.