Blogia

CRONISTA DE GATA DE GORGOS

TEMPS: MOLTA BOIRA HUI...I MONTGÓ???

TEMPS: MOLTA BOIRA HUI...I MONTGÓ???

Faig aquesta pregunta arrel de vore la foto que poujava al facebookm Joanvi Vallés. Des de la seua talaia es veia Gata, però no el guardià Montgó, tal vegada s'en havia anat a festejar amb alguna serralada que altra, com diria la cançó de Paco Muñoz. El que és cert és que hui ha sigut un dia estrany, un dia amb molta humitat, per a estar al racó del foc, torrant castanyes o roses (mongetes que diuen a altres indrets). Aixina que de bon matí i a migdia també ens preguntavem...I Montgó?.

FONT: Fotografia feta per Joanvi Vallés.

RECORDEM...UN ANY...DE BLOG, L'ANY PASSAT

AQUELL 10 DE GENER DE 2013:

Resumia el mes de juliol de 2012 amb molta festa. El blog arribava a les 180.200 visites. Com a imatge curiosa posava una altra part del Tossalet. S’anunciaven -com ahir este any- nous cursos de la FPA de Gata. La fotografia antiga (1.001) era dels anys 1956 ó 1957.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.361, la del dia 7/1-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.361, la del dia 7/1-

(PODEU FER MÉS GRAN LA FOTOGRAFIA, PUNXANT ACÍ)

La foto que tocava posar el dia 7 és de futbol, del Gorgos d’altra època. La va pujar al facebook Josep Mulet Signes. Foto molt bona i que recorda als jugadors d’abans. Potser estigueren al camp del Teulada, a jutjar per l’entorn -es veu un cementeri a la pasrt de darrere a la foto original-. Posava Josep a la foto que era important i que l’equip lligava dos èpoques de futbol a Gata. Teniu plantats, d’esquerra a dreta mirant la foto a Juanjo, Antonio (Palacio), Antonio Signes (Texano), Antonio (Teulera), Antonio (del garaig) i Antonio Navalmoral; com a directius a Vicente "Capot" i Ernesto Coloma. Agatxats -també d’esquerra a dreta: Javier Monfort, Francisco Crespo, Juan Lozano, Ángel Navalmoral i Miguel "Sereno".

*Comenta el propi Josep Mulet que la foto és de 1968. Li agraïsc la referència.

FONT: Fotografia propietat de Josep Mulet Signes.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.360, la del dia 6/1-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -1.360, la del dia 6/1-

Reprenc la sèrie de fotografies antigues o recents d’ahir. La foto que corresponia posar el dia de la festa de la Epifania, (6 de gener) és una imatge de la representació d’abans. Per això, Herodes i la seua concubina preferida apareixen en aquesta dels anys 80 del segle XX a la nit màgica, la de la representació del "Auto de los Reyes Magos", escrit per Antonio Salvá Roselló, quan encara es recitava en castellà. En el record aquell trono, aquells decorats, aquelles vestimentes, hui més enriquides.

FONT: Foto propietat de Mari Moncho Mulet.

IMATGE CURIOSA: el Montgó i la boira terrera

IMATGE CURIOSA: el Montgó i la boira terrera

L’oscilació tèrmica entre la matinada i el migdia i la boira terrestre, amb baixada de temperatura a primeres hores del dia, ha fet que hui es presentara el Montgó amb aquesta estampa. La foto és de l’amic Antonio Monfort, que sempre el té davant, com un observatori. Hui es veia aixina.

FONT: Fotografia de Antonio Monfort.

SEGUIXEN PARLANT ELS USUARIS DEL BLOG A TRES DIES DE L’EVENT (REFLEXIÓ SOBRE ELS REIS DE GATA I LA PREMSA):

SEGUIXEN PARLANT ELS USUARIS DEL BLOG A TRES DIES DE L’EVENT (REFLEXIÓ SOBRE ELS REIS DE GATA I LA PREMSA):

Continuaven encara anit manifestant la seua opinió diversos usuaris del blog.

Una gatera afincada a Xàbia, Silvia Pérez Ivars, comentava: "Jo pense que tots els gaters tenim que sentir-nos molt orgollosos dels reis de Gata. Que com a Gata a cap lloc."

Tornava a donar la seua opinió Rosana Fornés:

"Que parlen d’ells els periòdics o no, no els fan pitjors. Lo que diferència els reis de Gata d’altres és la gent que els fa possible, el transfons social que es mou darrere dels reis on dones de 60 anys treballen colze amb colze amb xicons de 17, es fan amics. Gent que durant l’any no es veuen, que potser no sabrien ni el nom uns dels altres si no fora pels reis, parlen de què fer, com prenen decisions i fan faenes com si foren tots germans". Seguix dient Rosana: "De totes formes, personalment (no per la meua participació ajudant a la comissio de reis) pense que la falta de ressó del nostres reis no és algo de la que parlar, al contrari es deuria destacar als mitjans que sí ho fan, per un costat per a transmetre positivisme i no pesimisme a la gent i per un altre costat per que potser que de esta forma arribaren a altres mitjans".

Pere González, un dels participants del Misteri, escrigué:

"Que paraules més boniques Rosana. Tens tota la raó, som un equip i per tant tots els que fem possible l’acte ens unim amb la mateixa finalitat!!!".

Finalment, la psicòloga Sefa Mulet Salvador, comentava molt acertadament: "les grans coses sempre solen fer-se en silenci, desgraciadament, tot i que sou i sereu molt grans per a la memòria viva del nostre poble, cada xicon/a que participa hi ha participat ho recorda i transmet de generació en generació. Que més gran que aixó??, què més bonic que la il.lusió altruïsta i gratuïta de fer memòria d’un poble??? ENHORABONA PER TOT, HO DIGUEN EN PREMSA O NO."

L’ESCOLA DE FORMACIÓ D’ADULTS TINDRÀ UN CURS DE VITICULTURA

L’ESCOLA DE FORMACIÓ D’ADULTS TINDRÀ UN CURS DE VITICULTURA

El Centre de Formació  de Persones Adultes oferta nous cursos per al segon trimestre del curs 2013-2014, en concret, un taller de Viticultura Bàsica: el taller tractarà sobre "Les Feines de la Vinya" i s’iniciarà a finals de gener. Este taller es presenta com a complement dels cursos de Tast de vi i de Tècniques d’elaboració del vi que imparteix el centre des d’octubre.

La matrícula està  oberta fins al 24 de gener i es pot realitzar al Centre Municipal de Formació (carrer del Grup Escolar, 32) en horari de 17 a 19 hores, de dilluns a dijous.

FONT: Text, Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata.

RECORDEM...UN ANY...DE BLOG, L'ANY PASSAT

AQUELL 9 DE GENER DE 2013:

Seguia posant articles sobre els Reis Mags de Gata. El títol era: "Encara ressonen els reis 2013. L’Ajuntament i la comissió organitzadora fan balanç". Descobríem un nou vídeo del Misteri, concretament de la Cova de Betlem. Sortia la notícia de la baixada de l’atur a Gata a desembre, 21 persones menys i eren 569 aturats.

Feia el resum de juny de 2012. La secció de fotografies arribava a 1.000, feia una composició especial on posava la 1, cada centena (100, 200,...) i la 1.000. A continuació publicava la fotografia nº 1.000.

PARLEN ELS USUARIS DEL BLOG...SOBRE LA MEUA REFLEXIÓ AL VOLTANT DELS REIS DE GATA I LA PREMSA:

PARLEN ELS USUARIS DEL BLOG...SOBRE LA MEUA REFLEXIÓ AL VOLTANT DELS REIS DE GATA I LA PREMSA:

Ja vegeu. Ha donat resultat la meua reflexió en veu alta. També s’han alçat veus de dins l’organització i de fora, opinant igual o molt semblant. Cal dir que quasi vint persones fins ara, en un dia que està publicat l'article, han posat "me gusta". Com alguns usuaris del blog no disposen o no utilitzen sovint la xarxa social de facebook, cal fer ressenya dels comentaris que s’han obert arrel de la meua reflexió al voltant dels Reis Mags de Gata i la poca menció que es fa -aquest any, l’anterior i els altres- als mitjans de premsa.

Vos pose, a continuació, els diversos comentaris que fan:

ROSANA FORNÉS, que sabeu és una de les ànimes dels Reis Mags en tota la coordinació, diu:

"A la premsa li agrada més els noms que sonen a gran ciutat i si per nomenar-los es treu alguna cosa, millor".  "Hem enviat correus cada dos dies la setmana abans i el mes anterior. I demà acabaré de preparar un dossier per a enviar-lo també. Cada vegada queda més clar que si s'ha d'anar a tots els llocs, amb lletugues per davant".

ANTONIO MONFORT, altra ànima, aquesta de direcció artística diu: 

"És indignant que quan una cosa és una bona notícia, quan es treballa amb equip, quan hi ha un equip unit per una il·lusiò, quan són gent que sols s’unix per una causa tan bona com és que un dia a l’any fer somniar a xiquets i a majors, quan som capaços de crear màgia per mig del teatre amb una bona posada en escena, amb un muntatge molt fort de personal, suportant tota una gran tasca de vestuari, es mereix com a mínim l’atenció dels mitjans de comunicació.

A més de tot el que he dit, falta sumar tot el gran esforç de l’organització i de la responsabilitat del repartiment de regals per tot el poble, casa per casa. No vull deixar de nomenar que tot aquest projecte és possible a la gran majoria que treballa i que són, en gran part, tota la juventut del poble, que és capàs d’ajuntar-se per fer possible que la nit del dia 5 de gener el poble de Gata s’envolte en un núvol de misteri, capas de fer que molts dels majors es tornen xiquets, emocionant-se pel gran espectacle de teatre, música i llum.

Voldria aprofitar estes paraules, per a dir que la gent del poble tenim que sentir orgull i devem recolsar-ho tots el anys, amb la nostra presència fins que algun dia s’en adonen aquells que tenen el deure de magnificar-ho, des dels mitjans de comunicació, sense que tinga que ser sempre per l’interés econòmic.

Aquells que un dia ens varem comprometre a treballar per a que tots els anys siga una realitat, malgrat no ser notícia, continuarem treballant per al que verdaderament importa, el motiu és meravellós i perquè dins de nosaltres portem eixa màgia que necessitem trasmetre als demés. Per la part que em toca vull agrair des d’ací la gran col·laboració de tots els que treballen per fer possible el Misteri dels Reis de Gata"

FRANCISCO TORRES, restaurador de cuina del poble, diu:

"Es veu que a la premsa li agrada més el rotllo "Cabalgata tipus Moros i Cristians", amb molt d’oropel i boato. Jo vos puc dir que tinc clients que vénen de fora per a veure el misteri i em diuen que com a Gata a cap lloc. Seguirem defentsant-los, ànim a tots els que ho fan possible".

Podeu seguir comentant el tema, aniré afegint-ho ací a l'article. Done les gràcies a totes i tots, que com a gateres i gaters, pensen igual o paregut.

A la imatge, un altre moment del Misteri dels Reis de diumenge a Gata.

DISSABTE TORNARÀ LA HISTÒRIA LOCAL, LA HISTÒRIA DE "JAUMET DE CARNERO"

DISSABTE TORNARÀ LA HISTÒRIA LOCAL, LA HISTÒRIA DE "JAUMET DE CARNERO"

Havia fet una parada per a deixar pas a les festes de Cap d’Any i Reis, que són de més alegria. Ara, quan cada vegada ens acostem més a dues dates importants per a la vida de "Jaumet de Carnero" (Jaime Costa Signes), Sant Antoni (17 de gener) i el 57 aniversari de la seua mort en accident a la mili (22 de gener), reprendré dissabte, al cap de setmana, la història local amb nous capítols de "Jaume Costa Signes (Jaumet de Carnero) (1934-1957): una vida truncada per un accident a la mili".

A la imatge, Jaime Costa ("Carnero"). Fotografia facilitada per la família.

TORNEM A LA RUTINA, DESPRÉS DE LES FESTES DE NADAL. A GENER, SANT ANTONI

TORNEM A LA RUTINA, DESPRÉS DE LES FESTES DE NADAL. A GENER, SANT ANTONI

Ja ve Sant Antoni (festes del Raval)

Només tornem a la rutina diària, passades les festes de Nadal, ja ens avisa el calendari que els propers dies 17 a 19 de gener tenim festes al Raval de Gata. Les festes de Sant Antoni començaran divendres, festivitat del patró dels animals i acabaran diumenge 19.

Si fem un repàs per les activitats del primer mes de l’any, trobem que demà dijous dia 9, de 17 a 20.45 hores, al saló d’actes del Centre Social, es farà una nova donació de sang, la primera de 2014. Les festes de Sant Antoni al Raval començaran divendres 17. A les 17.30 hores hi haurà xocolatada i animació infantil. A la vessant cultural trobem que a les 20 hores es presentarà eixe mateix dia a la biblioteca el llibre de M. Alonso Catalá "Cròniques des de l’infern".

Dissabte dia 18, seguiran les festes de Sant Antoni. Pel matí i migdia la VII edició de "Posa Vi, Cata Vi" serà la protagonista a la Placeta. Per la vesprada serà l’ofrena de flors al sant i processó pels carrers del barri a les 20.30 hores. A les 22 hores hi haurà sopar i ball a la Placeta. Diumenge 19, a les 12.30 hores serà la missa solemne a l’església i a les 13.15 -acabada la missa- la benedicció d’animals i el repartiment del pa beneit.

A la imatge, un moment del trasllat del santet de la Placeta a l’església, l’any passat.

RECORDEM...UN ANY...DE BLOG, L'ANY PASSAT

AQUELL 8 DE GENER DE 2013:

Pocs articles amb resaca dels Reis Mags, publicava al blog. Com a "Imatge curiosa" el primer carrer del Tossalet. Com a fotografia antiga, la 999, un retratet de matrimoni de 1945.

SEGUISC AMB LA MATEIXA REFLEXIÓ DE L'ANY PASSAT, LA PREMSA...que poc parla del Misteri dels Reis de Gata

SEGUISC AMB LA MATEIXA REFLEXIÓ DE L'ANY PASSAT, LA PREMSA...que poc parla del Misteri dels Reis de Gata

Torne a fer, igual que l'any passat en este mateix dia, la mateixa reflexió en veu alta. Crec que no estem ben tractats a la premsa, l'escrita i la digital, pel que fa al Misteri dels Reis de Gata.
Demà ja serà tard, quan intentem explicar el millor muntatge de Reis de tota la Marina Alta i quasi tota la província, respectant -clar està- a Alcoi, que és d'una altra manera, i La Canyada, amb el seu auto sacramental tan antic.
Recorde que l'any passat explicava el perquè de la meua reflexió. Val, lletra per lletra, per a enguany. Per això ho trascric exactament, canviant l'any clar està. Aleshores escrivia:
"De manera un poc irònica vaig a fer una reflexió en veu alta, al respecte de tot el muntatge a Gata del MISTERI DELS REIS MAGS i la escenificació dels textos que des de 1968 a 2014, gràcies a la mà escriptora de Antonio Salvá Roselló, fan de Gata el referent comarcal de la Nit de Reis, la Nit Màgica.
  
Any rere any, mentre estava a la premsa, recorde que calia inventar-se alguna excusa per a eixir al dia següent -sense fotos- o als dos dies. Una fundació per als Reis, declaració de Bé d’Interés Cultural, inclús Turístic,...tot per a poder traure imatges, traure el MISTERI a la premsa".
  
"Enguany, i estava pels llocs privilegiats per a fer fotos (amb això li done les gràcies a la Comissió organitzadora) no vaig vore a cap periodista, cap fotògraf dels diaris que normalment es lligen i es coneixen per Gata. Si demà ix per molts mitjans de comunicació -diaris, teles, diaris digitals- estaré equivocat."
  
Seguia dient i val també per a enguany:
"Personalment, com a CRONISTA DE GATA, he fet esta reflexió en veu alta, la mateixa que em faig des de 1987 que vaig començar en el món de la premsa. Crec que al blog i al facebook he donat prou informació, tant escrita com gràfica, per a tots els gaters i usuaris. Inclús, algun diari si vulguera ressaltar l’únic MISTERI, escenificació d’aqueste característiques, sempre tindrà les portes obertes a les fotografies, a la informació, a la història dels Reis.
Sempre pose els articles que la premsa parla de Gata, per això ara he titulat "la premsa...no parla...". Jo em lleve el capell (encara que sols en porte a l’estiu al camp) davant tota la tasca altruïsta que fan més de 300 persones del poble i que tots els del poble, algun que altre any, hem estat implicats dins dels actes de Reis."

Acabava dient i dic:

"Què llàstima!!. Es veu que els Reis de Gata no vénen, no són atracció. No els posem publicitat als mitjans i per tant no interessent, així de clar. Sabeu que?. La idiosincrasia dels gaters, l’orgull de tindre eixos reis i el Misteri no ens la furtarà ningú. Finalment, vull obrir una finestra a l’opinió, bé al blog, bé al facebook, per a opinar de la meua reflexió i si hi ha alguna solució."

Això deia i això dic ara. Sols posaaria la salvetat del bon resum de La Plaza Digital anunciant l'event i del resum -com tots els anys- de Las Provincias...

I ara s'obri el torn de paraules de vosaltres els gaters, els usuaris del blog.

RECORDEM...UN ANY...DE BLOG, L'ANY PASSAT

AQUELL 7 DE GENER DE 2013:

Encara posava algun article sobre els reis i feia la mateixa reflexió que faré hui, a dos dies del gran event cultural de Gata: la premsa no parlava del Misteri dels Reis. El blog arribava a 179.000 visites, ara són 346.000.

VÍDEO DEL PORTAL I LA BAIXADA DE L'ÀNGEL

VÍDEO DEL PORTAL I LA BAIXADA DE L'ÀNGEL

Tenim ja a disposició un vídeo pujat per la meua filla Verónica Vives Costa, en el qual podeu escoltar els oferiments dels reis al Nen Jesús al Portal de Betlem. Podeu també vore al vídeo la  part més espectacular del segon acte, la baixada de l'àngel, des de la teulada de l'església, al costat de la torre parroquial.

Ací teniu l'enllaç al vídeo: http://www.youtube.com/watch?v=FeGcKUqkc6g&feature=youtu.be.

Aprofite per dir-vos que si disposeu d'algun vídeo de la gran festa vivida ahir a Gata al voltant del Misteri dels Reis, i voleu donar-lo a conéixer ací teniu una bona finestra. Gràcies.

A la imatge, una captura del vídeo, quan l'àngel està sobre la Cova de Betlem.

FONT: Vídeo pujat a Youtube per Vero Vives.

SABIEU...? que hui dia 6 han tornat els Reis a Gata

SABIEU...? que hui dia 6 han tornat els Reis a Gata

Ho sabieu?. Ha passat a Gata?. Tots aquells que no van poder anar ahir a rebre’ls perquè estaven malaltets o perquè no podien, han rebut hui la gran sorpresa. Els Reis Mags, Melchor, Gaspar i Baltasar han tornat al poble i s’han acostat a les casetes i algunes cases, han visitat als xiquets, hui encara és el dia dels Reis, l’Epifania del Senyor. Eixos reis es mereixen un deu, perquè han seguit portant la felicitat. I mireu com ha eixit la foto, amb la llum que pareixen raigs d’un estel.

FONT: Foto de Rosana Fornés.

ENCARA RESONA EL MISTERI DELS REIS D'AHIR: fotos dels usuaris del blog

ENCARA RESONA EL MISTERI DELS REIS D'AHIR: fotos dels usuaris del blog

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

L’organització i la regidoria de Cultura comencen el compte enrere per a la 47 edició del Misteri dels Reis de gener de 2015

He anat recopilant algunes fotografies dels usuaris del blog que m’han pareegut interessants, curioses. N’hi ha de pages, dels tres actes (palau, cova i regals), representen la vesprada-nit que es va viure ahir i que van poder ser testimonis un any més. Cal ressenyar que aquest any era l’edició 46 des de que en 1968 el cronista honorífic de Gata Antonio Salvá Roselló escriguera el text en castellà i que després el traduïra al valencià.

Tornant al sentiment de molts gaters anit, vos expose un sentiment en veu alta, que feia el "Rei Merchor" que va participar molt activament a la festa d’ahir, al de la il·lusió, la dels xiquets i grans, als tres actes. Em permet traduir el que deia aquest matí:

"Meravellós, superemocionat, que cares de felicitat de majors i de menuts. No se com explicar el que he viscut. Un milió de gràcies al poble de Gata per haver-me fet sentir el que he viscut. Fallos? Molts segur, carrers sense poder passar, xiquets sense poder saludar, però s’han lliurat tots els regals sense problemes, demane perdó per no poder complir amb tot, l’entrega de regals es super complexa, ho sent de cor.

Agraïments molts que donar-ne: a guardarropia per l’immens treball que fan per a que estiguem impecables, a Gregori Oliver per deixar el seu cavall al rei ja que un rei sense cavall no és ningú, a Julio per ser el meu portador, a l’equip de música i so perquè ha eixit clavat, a tot l’equip de teatre per representar tan bé l’acte, als organitzadors, a Tonica, a Gema, a Rosana, a Antonio, a les de maquillatge, a paqueteria, als muntadors d’escenaris, a tots els pages i m’haure deixat a molta gent, però són eterns els agraïments i ho torne a dir GRÀCIES A TOTS.

No vull deixar-me a qui són els meus nous amics, els meus companys d’Orient, a Gaspar i a Baltasar, sense els la magia dels reis mags no existiria, som els millors!!. Perdó i gràcies, gràcies, gràcies, no ho pense oblidar en la vida...i l’any que ve més."

FONT: fotos pujades al facebook pels usuaris del blog. Text: "Rei Melchor".

LA PREMSA PARLA DE...el jabalí i el corredor a Pedreguer i les urbanitzacions no ocupades

Comence per l'última del titular. Despús-ahir dissabte ho publicava el diari INFORMACIÓN d'Alacant. Nomenava a l'article a Gata i deia que havia canviat Gata Residencial per Gata Park. Cal dir que jo, personalment, no tinc cap constància del canvi, però tot és possible. Deia la informació que es quedaven buides les urbanitzacions.

Per altra banda, la notícia de hui la protagonitzen un jabalí i un corredor al poble veí de Pedreguer. Com també sol haver-ne i molts al terme de Gata, pose la notícia que la publicava LAS PROVINCIAS a la secció de sucesos: "Un jabalí herido muerde y embiste a un corredor en un paraje de Pedreguer". Al subtítol: "Los compañeros que auxiliaron a la víctina aseguran que el cerdo salvaje acabava de recibir el disparo de un cazador".

Ací teniu l'enllaç a aquesta notícia: http://www.lasprovincias.es/v/20140106/sucesos/jabali-herido-muerde-embiste-20140106.html.

FONTS: diari INFORMACIÓN (4-1-2014) i diari LAS PROVINCIAS (6-1-2014).

RECORDEM...UN ANY...DE BLOG, L'ANY PASSAT

AQUELLS 5 I 6 DE GENER DE 2013:

Començava la informació del dia 5 recordant que estavem a dos hores de l'arribada dels reis a Gata. La premsa havia parlat de la cavalcada i la loteria. La imatge curiosa la posava una foto de la Cova ja preparada. Com enguany publicada la posta en escena del Palau d'Herodes, amb dos articles, de la Cova de Betlem i del repartiment.

El dia 6 començava amb l'àlbum de l'escenificació del Misteri dels Reis Mags a Gata. El blog tenia 178.200 visites, ara arriba a les 345.000. Una imatge curiosa del dia era la de l'escriva i el xiquet. Tres de les cinc fotografies antigues eren dels reis d'altres anys, les altres dos de festes patronals.

FINAL DEL MISTERI DELS REIS MAGS A GATA: Repartiment de regals

FINAL DEL MISTERI DELS REIS MAGS A GATA: Repartiment de regals

(PODEU FER MÉS GRAN LA COMPOSICIÓ, PUNXANT ACÍ)

Finalment, com a epílog, tot el poble s'ha vist inundat en tres hores de pages, de reis a cavall, de paquets, de regals de tota classe. La festa s'ha tornat centenària. Els majors han recordat quan ells pujaven amb escales a deixar els paquets dalt del balcó, per ordre dels reis mags. Tots, que alguna vegada van ajudar als reis mags a repartir en Gata.

Ací teniu alguns moments del repartiment per la carretera (Font del Riu) i el carrer Signes.