Blogia

CRONISTA DE GATA DE GORGOS

DEMÀ DIJOUS 16, VISITA OFICIAL DE LA SUBDELEGADA DEL GOVERN A GATA

La subdelegada del Govern a Alacant, Encarna Llinares, acompanyada de l´alcaldessa de Gata de Gorgos, Ana María Soler, i la resta d´autoritats locals visitarà demà dijous, 16 de setembre, el conjunt d´obres i actuacions realitzades a la localitat a càrrec dels fons estatals dels Plans E corresponents a 2009 i 2010.

El programa serà el següent:

Pel matí:

11 del matí: Recepció oficial a l´Ajuntament de Gata. Signatura al Llibre d´Or. Intervencions a la Sala de Plens.

11.45 hores: Desplatzament a la Plaça d´Espanya. Descobriment d´una placa i visita a la remodelació.

12.15 hores: Desplatzament a la Zona Esportiva de Costeres. Descobriment d´una placa a la Pista de Padel i visita a les noves instal·lacions.

12.30 hores: Vi d´Honor.

A la vesprada:

18.00 hores: Reunió a la zona del Grup Escolar. Inauguració d´una placa per les Millores al C.P. Santíssim Crist. Visita.

18.30 hores: Desplatzament a la zona esportiva de les Alcolaes. Inauguració d´una placa Pista esportiva Alcolaes i Pista de Tennis. Visita millores de la zona esportiva.  

19.00 hores: Vi d´Honor.

SANTS I REFRANYS: Hui és la Mare de Déu dels Dolors

Hui es commemoren ELS SET DOLORS DE LA VERGE, la Mare de Déu delos Dolors. La imatge de la Verge Dolorosa -Verge de la Soletat, patrona d´Ondara- i la imatge de Maria amb el seu Fill Jesús mort als seus braços -la Pietat-, pot dir-se que no manquen en cap església, que és l´advocació preferida de totes les mares, que han donat a llum als seus fills.

A més, hui és el DIA DE CANTABRIA, per tant és festa a la terra asturiana.

Pel que resta de santoral, són advocats més sants hui, dia de meitat de setembre: NICOMEDES, JEREMIES, LEONCIO, MÀXIM, PORFIRI i ROLAND, eremità, entre d´altres.

El refranyer no el dexie de la mà. Hui trobem:

EL SETEMBRE, EL QUI TINGA BLAT QUE EL SEMBRE.

FONTS:

http://www.magnificat.ca i http://refranyer.blogspot.com.

 

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: Tot el raïm escampat al canyís

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: Tot el raïm escampat al canyís

Les estampes de l´escaldà continuen durant el mes de setembre. Hui estem a meitat. Aquesta fotografia ens mostra tot el canyís ja ple de raïm a punt per a ser tret cap al sequer, una vegada les dones i els renders (així es deia a la gent que anava a ajudar el treball dels escaldons de pansa, descorfar l´ametla i altres tasques agrícoles a la caseta de camp). Podeu veure el color que agafa el raïm, una vegada passat per la caldera. 

AJORNEN LA MOSTRA "ART AL VENT" fins demà dia 16

AJORNEN LA MOSTRA "ART AL VENT" fins demà dia 16

Si encara no ha vist o no s´en adonat que està la mostra d´Art al Vent VII edició al carrer La Bassa i part del carrer Duquessa d´Almodòvar ara és l´hora. S´ajorna fins demà dijous 16 l´exposició a l´aire lliure, per a què tots poder gaudir de les 115 obres.

Done la veu a l´ESCOLA EXPERIMENTAL DE PLÀSTICA "ANTONI VIVES" que ha fet el següent comunicat d´avís i resum d´aquests dies d´exposició:

"La setena edició d’Art al Vent VII s’acomiadarà el proper dijous 16 de setembre. Davant l’èxit registrat enguany per aquesta mostra d’art contemporani -que té com a escenari els carrers de la Bassa i de la Duquessa d’Almodóvar de Gata de Gorgos-, els organitzadors, el consistori gater i l’Escola de Plàstica Experimental A. Vives, han decidit ampliar el termini d’exposició durant quatre dies mes.

La insistència dels comerciants de Gata, que han reconegut la utilitat de la iniciativa com a punt d’atracció turística, i el nombrós públic que ha visitat la mostra des de la inauguració, el passat 21 d’agost, han motivat l’ajornament de la cloenda d’Art al Vent.

Concretament, el dia de l’obertura de la mostra, alguns dels empresaris de la zona tancaren les portes dels negocis una hora més tard de l’horari habitual a causa a l’afluència massiva de clients que aprofitaren la visita a Art al Vent per a fer la compra.

Al llarg de les tres setmanes de duració de l’exposició, el tràfec de visitants ha sigut continu, la qual cosa ha afavorit els comerciants. D’una altra banda, l’èxit d’aquesta iniciativa cultural ja ha despertat entre alguns comerciants, i també entre visitants, la reivindicació que, durant el període d’exposició, es tanquen al trànsit de vehicles els carrers de la Bassa i de la Duquessa d’Almodóvar.

“És un perill, has d’estar mirant les obres i pendent dels cotxes, quasi m’arreplega una moto. Absorts com estem mirant les obres, no t’adones que estàs caminant pel mig d´un carrer”, comentava un dels espectadors d’Art al Vent VII. I és que cal tenir en compte que el carrer de la Bassa és una de les eixides cap a Xaló.

En aquesta edició han participat 115 artistes de 25 nacionalitats diferents que han mostrat als carrers de Gata les seues propostes artístiques plasmades en llenços de la grandària d’un cobertor i penjats en els balcons de les cases.

En aquesta ocasió s’ha comptat amb la col·laboració de l’empresa ALE-HOP, que ha donat les teles i una de les vaques característiques que són imatge de la marca. Transformada pels alumnes de l’Escola de Plàstica Experimental A. Vives de Gata, la vaca d’ALE-HOP ha presidit l’entrada d’Art al Vent VII i, com a anècdota, ha estat una de les intervencions més fotografiada.

Organitzadors i visitants coincideixen a afirmar que enguany ha estat una de les intervencions més exitoses d’Art al Vent i que el nivell ha augmentat moltíssim respecte les edicions anteriors. La qual cosa, encoratja els responsables de la mostra a continuar treballant en anys successius per a consolidar la mostra.

Concretament, el director de l’Escola de Plàstica Experimental A Vives, Josep Pedrós Ginestar, ha expressat que considera aquesta edició “com la millor fins ara per la qualitat de les obres, el nombre dels treballs presentats, la quantitat de països però, sobretot, perquè la difusió de la mostra en els mitjans de comunicació s’hi ha incrementat moltíssim.” De la mateixa manera, Ginestar també destaca que “el poble va acceptant cada cop més la mostra anual i cada volta m’aparen més pel carrer i em demanen que no ho llevem tan prompte, que deixem l’exposició uns quants dies més”.

Informació facilitada per l´Escola Experimental de Plàstica "Antoni Vives" (10-9-2010), per mig de l´IECMA.

 

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 154 -

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 154 -

La fotografia de hui ens torna a recordar les festes patronals i les maneres de recollir diners per a les mateixes. La festa dels cabasos era una d´elles. Ací tenim als festers amb el carro un vuit de juliol de 1955 fent eixa tasca.

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: La caça dins la caldera

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: La caça dins la caldera

Seguint amb la sèrie de les estampes de l´escaldà, vegem ara com l´escaldador ha posat tota la caça dins de la caldera i espera uns segons abans de traure-la. El raïm en eixe moment s´ha impregnat del lleixiu, de l´aigua bullint i de la sosa càustica, i passa a ser de raïm a pansa.

GATA VA SER NOTÍCIA...un 14 de setembre ( i II )

GATA VA SER NOTÍCIA...un 14 de setembre ( i II )

Fa 5 anys les festes i l´esport eren notícia a Gata.

14 DE SETEMBRE DE 2005, fa 5 anys:

A LA MARINA de LP es publicava: "Xàbia, Gata y Jesús Pobre celebran la fiesta del Pòpul". Al subtítol: "Más de 300 vecinos participaron en la romería, misa y el vino de honor". Tres fotografies hi havia a l´article: "La imagen de la Virgen de Loreto en la procesión"; la que ix al blog: "Los mayorales y mayoralesas del Pòpul ante la imagen de la Mare de Déu de Loreto" i "Asistentes a la procesión por los alrededores de la ermita".

Una fotografia d´un esportista gater també era notícia, perquè "El atleta Said Day se impone en la 5ª Volta a Peu a La Xara". Al subtítol: "La carrera reunió a 500 participantes de la comarca". A la fotografia, que era meua, es deia al seu peu: "En el centro, el atleta Said Day, con otros dos corredores, al término de una carrera en la comarca".

 

GATA VA SER NOTÍCIA...un 14 de setembre ( I )

GATA VA SER NOTÍCIA...un 14 de setembre ( I )

Aquesta secció té dues parts hui, per què hi ha temes que van ser notícia. Fa 10 anys el personatge del dia era el Ti Pepe Porro.

14 DE SETEMBRE DE 2000, fa 10 anys:

El personatge del dia de LA MARINA de LP era el sempre recordat "Pepe Porró, maestro de la "dolçaina i el tabalet" de Gata". Al subtítol: "He estudiado música pero empecé haciendo instrumentos con cañas del barranco". Al peu de la fotografia, la que ací al blog reprodueisc: "José Diego Vives, más conocido por "Pepe Porró".

 

L´EMPRESA GATERA ENERTEC A LA FIRA DE VALÈNCIA

L´EMPRESA GATERA ENERTEC A LA FIRA DE VALÈNCIA

A la Fira Europea d´Energia Solar Fotovoltaica

Enertec ha assistit a la Fira Europea d´Energia Solar Fotovoltaica que s´ha desenvolupat a València entre els dies 6 i 9 de setembre. Aquest aconteixement, que ha anat de la mà de la V Conferència Mundial sobre Conversió d´Energia Fotovoltaica, s´ha convertit en el foro líder global per a la relació entre científics, empreses, fabricants i distribuidores de la indústria mundial.

Aquesta fira de quatre dies de duració ha portat al voltant de 900 empreses i organitzadores solars de distints païssos, així com a 40.000 visitants de tot el món. L´exposició, en paral·lel amb la conferència, ha ofert un aparador de la tecnologia i els proveedors de serveis implicats en el camp d´aquest sector. Per això Enertec ha estat present en aquesta important cita per a participar del debat sobre la situació actual del sector i conéixer les noves tecnologies, les últimes vies d´aprofitament de l´energia solar, etc.

En quan el panorama actual de la fotovoltaica, a la fira s´ha comentat àmpliament la decisió del Ministeri d´Industria, Turisme i Comerç, de retallar tan sols en un 5 per cent la prima per a les noves instal·lacions de fins a 20 kilowats. Notícia comunicada pel MITC fa unes semanes i que ha estat recollida de forma molt positiva. Tal com ha assenyalat l´equip tècnic d´Enertec, el percentatge de reducció de la prima està en funció de l´abaratament de les materies i tecnologies que s´empleen a la creació de noves plantes, per tant la seua rentabilitat està assegurada.

L´empresa de Gata també aprofita l´ocasió per a contactar amb algunes de les firmes amb les quals compta habitualment a l´hora de subministrar-se de les ferramentes i materials necessaris per a la creació de noves plantes fotovoltaiques, tant aillades com conectades a la xarxa.

 

NOU CURS PER ALS EMPRESARIS GATERS

NOU CURS PER ALS EMPRESARIS GATERS

L´imparteix Juan Pablo Signes de Factoria d´Idees

El consultor de marques de Factoria d’Idees, Juan Pablo Signes, imparteix un innovador curs de creativitat als comerciants de Gata de Gorgos. Les classes, que van començar amb el mes de setembre, tenen com a objectiu ajudar els empresaris de les PYMES locals a desenvolupar una actitud creativa en la seua vida professional.

Incorporació de la creativitat com a sistema d’innovació per a la PYME” és el títol d’aquest curs nou que consta de 25 hores lectives, s’imparteix dilluns i divendres i ha estat subvencionat per la Generalitat Valenciana, des de la Conselleria de Comerç, Indústria i Innovació.

Juan Pablo Signes tracta de conscienciar els alumnes de què davant la situació econòmica actual la creativitat i la innovació són elements clau perquè les empreses es diferencien i aconseguisquen arribar de forma més eficient al seu públic objectiu. És per això que en cada sessió estimula la creativitat dels empresaris mitjançant la utilització de diverses ferramentes. Així, en estes jornades lectives es desenvolupen diferents activitats de caràcter molt pràctic i que inclouen des de la realització d’exercicis per promoure i canalitzar la creativitat, fins a l’aplicació de mètodes i tècniques com la dels sis barrets per a pensar.

Informació i fotografia facilitada per Factoria d´Idees. 

SANTS I REFRANYS: 14 de setembre, Sant Albert

SANT ALBERT fou bisbe i màrtir. Va morir a Tolemaida (Israel) en 1215. A Tolemaida (Sant Joan de Acre), prop de l´actual Haifa, a Palestina, Sant Albert (de Castro Gualteri), bisbe, que, traslladat de l´Església de Vercelli a la de Jerusalem, donà una Regla als eremites del mont Carmelo, mentre cel·lebrava la festa de la Santa Creu, que també és hui, fou assassinat per l´esquena.

També és hui l´EXALTACIÓ DE LA SANTA CREU. La festa de l´Exaltació de la Santa Creu, que al dia següent de la dedicació de la basílica de la Resurrecció és erigida sobre el Sepulcre de Crist.

Hui el refranyer el dediquem a un refrany castellà que cap valencià voldria escoltar, però que malauradament així passa a aquestes terres. Després d´una llarga sequera, no és el cas nostre de moment, venen les grans pluges. I el refrany diu:

SEPTIEMBRE SE TIEMBLE, PUES O SECA LAS FUENTES O SE LLEVA LOS PUENTES.

FONTS:

http://www.santopedia.com/santoral i http://www.infojardin.com.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 153 -, la d´ahir dilluns.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 153 -, la d´ahir dilluns.

Actualitze la sèrie amb la fotografia que corresponia a ahir dilluns. Es tracta de l´estació del tren i la instantània pertany a una sèrie que es va fer molt interessant de vistes de Gata. La número 7 era de la "Estación del ferrocarril". Es pot veure la tanca de madera que separava l´estació del carrer. Les persones passetjant al voltant de la casa de l´estació i inclús per baix al costat de les vies. Un vagó parat i la caseta en primer terme. He deixat el segell del fotògraf que va fer la sèrie, que poc a poc anirà eixint al blog.

GATA VA SER NOTÍCIA...un 13 de setembre

GATA VA SER NOTÍCIA...un 13 de setembre

Amb un dia de retràs, repase les notícies dels dos dies, 13 i 14. Primer el dia 13. Fa 10 anys el personatge del dia era Toni Porra i es parlava dels Centres d´Adults de la comarca, entre ells el de Gata. Fa 5 anys la inauguració del pavelló poliesportiu cobert era la notícia.

13 DE SETEMBRE DE 2000, fa 10 anys:

A LA MARINA de LP el personatge del dia era "Toni Porra, un gatero experto jugador de "cau" " al subtítol: "En una partida gané a uno un traje y a otro, un carro de cebollas". Al peu de la fotografia posava: "Antonio Diego conocido como "Toni Porra".

Al mateix diari: "Los centros de adultos de la Marina Alta reciben 20 millones de subvención". Entre ells estava el de Gata, que va rebre 1.276.000 pessetes.

13 DE SETEMBRE DE 2005, fa 5 anys:

A LA MARINA de LP: "El pabellón polideportivo abre por fin sus puertas". Al subtítol: "Las obras de la infraestructura se han prolongado durante cinco años". Al peu de la fotografia, la mateixa que reproduisc al blog: "El alcalde de Gata y el secretario de Deportes cortan la cinta inaugural".

 

SANTS I REFRANYER: 13 de setembre, sant Joan Crisóstomo

Hui 13 de setembre, dilluns, el santoral marca que és SANT JOAN CRISÓSTOMO. Avança el mes dels canvis. Els xiquets ja van a l´escola i els xicons ho faran dimecres 15 a l´institut. Les tormentes asomen més en el cap de la gent que de veres i la verema comença a ser una realitat.

Sant Joan Crisóstomo va nàixer l´any 349 a Antioquia i va morir a Comana el 14 de setembre l´any 407, les dos regions a Italia. Era doctor de l´església i bisbe de Constantinopla. Ordenat prevere, li deien “Crisóstomo” per la seua gran eloqüència. Gran pastor i mestre de la fe a la seu constantinopolitana, va sofrir el desterrament.

Busquem ara un altre refrany del mes de setembre:

ALLÒ QUE L´AGOST MADURA, EL SETEMBRE HO ASSEGURA.

FONTS:

http://www.santopedia.com i http://polsim.blogspot.com

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: Omplint d´aigua la caldera

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: Omplint d´aigua la caldera

L´estampa de hui també està al voltant de la caldera. L´escaldador i sa mare mirent fixament la caldera, que no sobrepasse el nivell. Però el poal està preparat per anar omplint la caldera d´aigua. És una altra tasca a fer abans de passar ja a l´acció. 

LA "IAIA PINTORA" DE GATA IX A CANAL 9 TVV

LA "IAIA PINTORA" DE GATA IX A CANAL 9 TVV

La veterana alumna del curs municipal de l´Escola Experimental de PLàstica "Antoni Vives" de Gata, Pepa Caselles, va ser la protagonista de uns minuts del programa de Canal 9 TVV de la vesprada "En connexió". El títol del blog és el posat per Canal 9 el passat dia 3 de setembre, quan es va passar el reportatge. Pepa Caselles ha format part de tots els artistes que han exposat a "art al Vent", exposició que fins ahir dia 12 de setembre estava prevista ser mostrada al carrer La Bassa i part del carrer Duquessa d´Almodóvar.

A la fotografia, podem veure a Pepa explicant el seu quadre de lamostra "Art al Vent" d´enguany, que té just darrere el del mig. Està de cara a la càmera. En el programa de Canal 9 TVV va mostrar la seua técnica "tan sorprenent com original" de fer l´art, i de pas es van mostrar algunes vistes urbanes de Gata.

Els deixe l´enllaç al vídeo que reprodueix el reportatge, per si volen gaudir dels moments de "ser famosa i ser reconeguda" a la Televisió Valenciana, de Pepa Caselles:

http://www.rtvv.es/programas/enconnexio/persona.asp?id=LaIaiaPintoradeGatadeGorgos

JA TÉ EL BLOG 7.000 ENTRADES

JA TÉ EL BLOG 7.000 ENTRADES

Vostés, usuaris del blog del CRONISTA DE GATA, ho fan possible. Ja hem arribat a les 7.000 entrades. Si fa tres dies es complien 5 mesos des de que aquesta "aventura" va començar, hui ja tenim set millars d´entrades. I seguim com el primer dia. Hem encetat sèries o seccions i les hem deixades per altres, hem actualitzat i prioritzat, però sempre ha estat fidel des del primer dia que es va iniciar fa 153 dies, em referisc a les "Fotografies antigues (Gata en el record)". Siguem fidels i ferms i contiuen sabent coses curioses, fotografies, història, notícies i més cosetes del poble de Gata.

A TOTS SET MIL GRÀCIES.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 152 -

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 152 -

La fotografia de hui és d´un grup de joves gaters, que feien teatre aficcionat. Estaven a Teulada, 1951. El grup el dirigia el Ti Tonico El Polit. reconeguem a alguns dels joves i a un personatge popular del poble Pepe, agatxat davant. Xiquets que ara són ja majors i joves que ara són molt majors.

GATA VA SER NOTÍCIA...un 12 de setembre

Fa 20 anys els carrers de Gata i el turisme provincial eren notícia de primera mà. Fa 15 anys, la biblioteca era la protagonista.

12 DE SETEMBRE DE 1990, fa 20 anys:

En una columna d´INFORMACIÓN d´Alacant es publicava: "Colocados los nuevos rótulos en las ocho calles de la localidad".

En un gran titular de LA MARINA de LP, que jo signava amb el pseudònim de J.C. es podia llegir: "Se reúne la Junta de Fomento Provincial de Turismo". A l´antetítol: "Intensa actividad municipal y turística". Als "ladillos" de dins de l´article: "Colocados definitivamente los nuevos rótulos a la calles que cambiaron su denominación"; "Se inicia la matrícula de la EPA"; "Curso de pintura", i "Consejo Escolar, bienestar, fiestas y gastos de éstas". Al peu de la fotografia es posava: "Todos los representantes de turismo en la comarca quisieron posar para LAS PROVINCIAS, desde alcaldes y concejales hasta el presidente provincial del Patronato, José L. Calvo". (De Gata es podia veure a una jove regidora Ana María Soler, l´actual alcaldessa, plantada a la fila de darrere, la quarta per l´esquerra. No ha estat possible pujar la fotografia al blog, pel seu pes i grandària).

12 DE SETEMBRE DE 1995, fa 15 anys:

A LA MARINA de LP: "La falta de espacio, principal problema de la biblioteca".

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: bull o no bull la caldera?

ESTAMPES DE L´ESCALDÀ: bull o no bull la caldera?

L´estampa de hui té com a protagonista l´escaldador. Ell és el que té que dir si bull o no la caldera, si li té que posar més foc el llenyater o no. A la imatge, es pot veure com Carlos, l´escaldador, espera que bullga la caldera. Els cabassos de l´escaldó del dia esperen un al costat de l´altre. La pila de canyissos, a l´esquerra, també.