Blogia

CRONISTA DE GATA DE GORGOS

¿SABIEU…? que en 1884 l’alcalde de Gata demana permís per a fer bous

Ho sabieu?. Potser estiguem davant del primer intent de fer bous al carrer a Gata. Recordeu la data, 1884. Sols dispose d’aquesta informació. La donava per dos dies el diari "El Graduador…" d’Alacant. Era per les festes patronals del Crist. El dia 2 d’agost de 1884 es publica una notícia dubtant si s’havia concedit permís a l’Alcalde de Gata “para correr un toro por las calles”. El diari prenia part i deia: “hemos de lamentar tan infeliz disposición, por que generalmente, causa desgracias tan desagradable costumbre”.

A l’endemà, dia 3, el mateix diari donava la solució: “Nos consta que el señor Gobernador ha negado permiso al alcalde de Gata para correr un toro por las calles”. I tornaven a opinar: “Lo aplaudimos”.

FONT: diaris de ’’El Graduador : periódico político y de intereses materiales’ - Any X Ns. 4.192 i 4.193 dels dies 2 i 3 d’agost  de 1884.  /  http://prensahistorica.mcu.es.

EL CRONISTA FA…UN ANY: 7 de març de 2011

Cal destacar de fa just un any que era darrer dilluns, no hi havia escola. Anunciava la presència de gaters a Canal 9 TVV, gràcies al programa “Gormandia” i posava la quarta part de la sèrie de tendes i tendetes de Gata.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 7 és Santa Perpetua.

HUI ÉS DARRER DILLUNS. Festa escolar local.

- I EL DIJOUS 10 GATA SERÀ GORMANDA… Ho sabieu?.

- EL BLOG TÉ JA MÉS DE 24.000 ENTRADES. I just hui,un any després es pot aplegar a 96.000, 72.000 de diferència.

- ¡AQUELLES TENDES I TENDETES DEL RECORD!! ( IV ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -328-.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -692, la de hui dia 6-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -692, la de hui dia 6-

(PODEU FER-LA GRAN, PER A VEURE TOTA LA RIUADA PUNXANT ACÍ)

En color, però de ja fa uns quants anys. Aquesta fotografia mostra l’aigua baixant pel riu Gorgos, en tota la seua força i majestuositat. Una gran riuada com les grans que es recorden al poble. La zona ja la conegueu. L’aigua està passant per davant del Parc del Raval. Abarca molt l’ample i això que ací al riu se li diu "l’estret", peró aixó és quan baixa poca aigua.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -691, la d'ahir dia 5-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -691, la d'ahir dia 5-

Aquesta fotografia no tindria massa significació si no ens fixarem en el paviment. Observeu la Plaça Nova com tenia el pis d’abans, aquell que pareixia l’esplanada d’Alacant. I no és la capital provincial, és Gata. Una fira artesanal, uns llocs per als comerciants, molts d’ells forasters com podeu comprovar. Però ja fa algun temps que es va fer la foto. Si observeu, el cartell de l’entitat bancària, a l’esquerra, diu: "Banco de Alicante" encara.

¿SABIEU...? que un home va morir cremat a Gata en 1884

¡POBRE ANCIANO! publicava el diari: "El Graduador..." diari alacantí, del dia 14 de juny de 1884 sobre un fet ocorregut "en un pueblo de esta provincia, Gata". El fet era que un home, Antonio Pons, estava bevent vi junt a la llar. Dona tres possibles causes de caure dins del foc: "sea porque se puso en estado de embriaguez ó que se quedó dormido ó que fue víctima de algun accidente". Resultat: "quedando mutilado de las quemaduras y muriendo á las pocas horas".

FONT: diari ’’El Graduador: periódico político y de intereses materiales" - Any X, Nº  4.151 del 14 de juny de 1884.  /  http://prensahistorica.mcu.es.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 6 de març de 2011

Cal destacar, com a novetats de l’any passat tal dia com hui, les disfresses del darrer dissabte i les imatges curioses. Una tercera part de l’article de les tendes i tendetes també:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 6 de març és Sant Julià i Sant Olegari.

- ...I EL GORGOS GRAN PERD ALS ÚLTIMS MINUTS: 1-2.

- ANIT, DISFRESSES DE DARRER DISSABTE. HUI ÉS DARRER DIUMENGE.

- IMATGE CURIOSA...de darrer diumenge.

-IMATGE CURIOSA DEL POBLE...des de les Coves Roges.

- IMATGE DENÚNCIA: un sofà a les Coves Roges.

- ¡¡ AQUELLES TENDES I TENDETES DEL RECORD !! ( III ).

- ALGUNES DISFRESSES DEL DARRER DISSABTE 2011 A GATA ( I ).

- ALGUNES DISFRESSES DEL DARRER DISSABTE 2011 A GATA ( i II ).

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -327-.

 

¿SABIEU…? que a març de 1883, fa ara 129 anys, van capturar al “criminal” Francisco Signes “Farnes” veí de Gata

El diari alcoià "El Serpis…" ho va publicar el dia 4 d’abril de 1883. Havia estat "capturado" el veí de Gata Francisco Signes "Farnes", així posava el segon cognom literalment, s’entén "Fornés?" i posava també "(a) Polito". Cap la possibilitat que la "a" volguera dir "apodo". Narrava el motiu de la captura: "autor de heridas graves á un guarda de campo llamado Diego Mulet". També "había hecho armas el año próximo pasado" contrala autoritat local i judicial "de la villa antes citada" o sia Gata. El més greu que narra és que "dicho sujeto era autor ademas de las muertes de tres vecinos de los pueblos de la Ribera del Júcar" i això diu que va ocórrer entre els anys 1860 al 67, vint anys enrere.

El diari ho calificava de "importante captura" i la van fer "el cabo de la Guardia Civil Pascual Jover Sastre y el guardia segundo Francisco Perelló Riera, del puesto de Pedreguer".

FONTS: diari d’Alcoi “El Serpis: periódico de la mañana”. Any VI, Nº 1.546 del 4 d’abril de 1883.  /  http://prensahistorica.mcu.es.

EL PRIMER EQUIP DEL GORGOS GUANYA AL PEDREGUER, 1-2, I DEIXA LA PENÚLTIMA POSICIÓ

Ahir jugaven el derbi comarcal de Segona Regional, grup XIV, el Pedreguer i el Gorgos. La victòria del primer equip gater per 1 a 2, fa que, de moment, abandone la penúltima plaça i es pose tercer per la cua.

A la pròxima jornada, la 23, rebrà el Gorgos al Atlètic Callosa –cinqué classificat-, al Municipal de Les Costeres.

Per la seua part, el juvenil del Gorgos C.F. van traure un valiós empat a Xàbia, front al CD Jávea B. Ara els gaters son cinqués amb 31 punts. El líder, Sant Joan d’Alacant,  segueix ferm amb 46 punts. Li segueixen el Sporting Benidorm, CD Finestrat i Racing Garbinet d’Alacant.

DIUMENGE DIA 11, GATA-EL VERGER, CAMÍ DE L’ALBA

DIUMENGE DIA 11, GATA-EL VERGER, CAMÍ DE L’ALBA

És un ramal que forma part del Camí de Santiago 

Diumenge 11 de març tindrà lloc la inauguració del nou ramal que unirà Gata amb el Camí de l’Alba, el ramal del Camí de Santiago que comença a Xàbia i acaba a Almansa. La caminada eixirà a les 8:50 des de l’església de Sant Miquel de Gata on es beneirà el nou ramal.

La primera parada serà per a esmorzar al terme municipal de Jesús Pobre, per a finalment arribar a El Verger, on celebren el Mig Any Moro, i on hi haurà un Putxero Gegant per a dinar.

Es calculen tres hores a peu, una en bicicleta i dos hores a cavall. Es segellaran les acreditacions, bé a l’oficina de Turisme de El Verger, bé a la Policia Municipal d’aquell poble.

També hi haurà un concurs fotogràfic per a tots els assistents a la caminata.

Per a la gent que vulga arribar a El Verger i quedar-se a dinar, haurà de fer un ingrés de 8€ per persona en Ruralcaja nº de conter: 3082 1103 42 4698422526. I s’haurà de presentar el justificant del banc en la Tourist Info Gata. Per a més INFORMACIÓ, cal posar-se en contacte amb la Tourist Info Gata per telèfon: 965757317 o bé per e-mail: gata@touristinfo.net.

A la fotografia teniu el cartell amb tot el programa detallat dels actes i la informació d’aquesta etapa del Camí de l’Alba, que forma aprt del Camí de Santiago.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 5 de març de 2011

Cal destacar de l’any passat, tal dia com hui, que era darrer dissabtes i que publicava la segona part de l’article de les tendes i tendetes.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 5 és Sant Adrià.

- TORNA EL FUTBOL AL MUNICIPAL: a les 19 hores, GORGOS-CIUTAT DE BENIDORM.

- DARRER DISSABTE: ARA DISFRESSES INFANTILS, A LA NIT ES MAJORS.

- ¡¡ AQUELLES TENDES I TENDETES DEL RECORD !! ( II ). I posava una foto de la botiga del meu avi, la ferreteria com estava abans.

- EL GORGOS JUVENIL HA GOLEJAT A DOMICILI: 0-11.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -326-.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -690-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -690-

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN PUNXANT ACÍ)

A deu fotografies de les 700 i continuem a la recerca de més imatges del passat gater. Si algun veí vol que la seua foto antiga ixca a la llum, si vol formar part de la història gatera, més recent o més antiga, pot remetre-me-la i serà publicada de seguida. Ho recorde perquè quasi 700 ja és difícil tindre-les totes. Podeu enviar les fotografies al meu correu: mivisig@hotmail.com. Estaré molt agraït. Gràcies.

Ara comente la fotografia de hui. Els festers de 1966 es van disfressar de guàrdies. Amb gorra de plat les dones, com vegeu, posen totes amb dos festers a la Plaça Nova, abans dita Plaza 18 de Julio. El xic que apareix al mig és Jaime "Petxet", l’obrer, que ja no està entre nosaltres. Entre els xicons que hi ha a la part dreta de la foto reconeguem a Vicente Blasco "Sabater" que està darrere. Davant pareix Pepe "la Lliga". Per darrere de la primera xica per l’esquerra asoma un xicon, Segura. A l’esquerra, asoma una miqueta el cap i la vara un personatge popular de l’època, Pepe. Podeu observar també els ornaments que lluïa la plaça, com el farol que està darrere dels protagonistes.

¿SABIEU...? que en 1881 l'alcalde de Gata era Francisco Feliu

¿Ho sabieu?. L’alcalde que va predre possessió en 1881 de l’alcaldia de Gata va ser Francisco Feliu. Així ho publicava el diari: "El Constitucional..." el dia 10 de març d’eixe any, quan deia: "En comunicación dirigida al senyor Gobernador Civil de la provincia, por el alcalde recientemente nombrado de Gata, D. Francisco Feliu, se le participa haber tomasdo posesión el nuevo Ayuntamiento".

FONT: ’’El Constitucional: diario liberal"- Segona època, Any XV Nº 3.864 del 10 de març de 1881.  /  http://prensahistorica.mcu.es.

EL CADET DEL GORGOS GOLEJA 5-0 AL VERGER

Hui parlem, de moment, ja que els altres resultats no dispose d’ells, de l’equip cadet del Gorgos C.F., que està fent molt bons partits i està a un punt del segon, malgrat a estar cinqué. Va guanyar al camp de les Costeres ahir per 5 a 0 al Verger, en un derby comarcal. La victòria l’afiança a bon lloc. Llàstima que del primer al quart van guanyar i golejar tots.

És líder del grup La Nucía que va molt per davant, la resta estan tots quasi en els mateixos punts. Així està la taula de classificació: 1er, La Nucía, 54 punts; 2n, FB Teulada-Moraira, 36 punts; 3r, Calp, 36 punts; 4rt, FC Ciudad de Benidorm B, 36 punts; 5é, Gorgos C.F., 35 punts.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 4 de març de 2011

L’any passat tal dia com hui era darrer divendres i la ploguda va fer que no pugueren eixir els xiquets desfilant a Carnestoltes. També començava la sèrie tan exitosa, que inclús vaig publicar després a juliol al programa de festes, de les tendes i tendetes de Gata, moltes d’elles desaparegudes.

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 4 és Sant Casimiro i Sant Pere Abat.

- HUI AL BOP, UNA LLICÈNCIA AMBIENTAL A GATA.

- HA TORNAT A PLOURE: 5,6 litres.

- DARRER DIVENDRES: Suspesa la desfilada escolar infantil.

- ¡¡ AQUELLES TENDES I TENDETES DEL RECORD !! ( I ). Va ser una sèrie de molt èxit local.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -325-. Passaven vuit minuts de la mtja nit.

 

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -689, la de hui dia 3-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -689, la de hui dia 3-

Arribe al dia de hui actualitzant fotos antigues o històriques, com aquesta i les dos d’abans. Si les dos anteriors eren del nou pont urbà, aquesta és del poliesportiu cobert de "Les Sorts" (al costat de l’institut i davant ara del camp de futbol). El sostre de ferro ha pogut ser omplit de plaques fotovoltàiques. Una altra fotografia per a la història local, no tan antiga.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -688, la d'ahir dia 2-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -688, la d'ahir dia 2-

La foto que correspon al dia d’ahir seguix la serie del nou pont. A la fotografia podeu veure molt bé com es feien els tres arcs de mig punt utilitzant molt andamiatge que després fet l’arc anaven llevant. Tot una obra. Mireu com feien tres parets per baix, per si de cas, com així va ocórrer baixava aigua pel riu i obstaculitzava les obres.

En color i no tan antigues, però aquestes fotos han passat ja a la història local del poble.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -687, la del dia 1-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -687, la del dia 1-

Per a posar-me al dia en fotografies antigues, publique hui la corresponent a la del dia 1, divendres. L’altre dia posava una foto del nou pont urbà, quan va tindre que soportar una riuadeta. Aquesta foto està presa d’un algtre lloc, però és de la mateixa riuada i es pot veure allà al fons l’entaulat i els pilars.

¿SABIEU...? que una epidèmia de verola (viruela) en 1880 va provocar el tancament de les escoles

El poble de Gata va sofrir "las viruelas" com ho publicava el diari "La Provincia..." el dia 24 de març de 1880. ¿Ho sabieu? que aquesta epidèmia va tindre "bastante intensidad" i "las autoridades locales, en unión de la Junta de Instrucción primaria" va disposar "cerrar las escuelas públicas...á fin de prevenir el contagio".

FONT: ’’La Provincia: diario liberal" - Any III Nº 470 del dia 24 de març de 1880. / http://prensahistorica.mcu.es.

AVANÇA LA TASCA EVANGELITZADORA DE VICENT FONT AL PERÚ

AVANÇA LA TASCA EVANGELITZADORA DE VICENT FONT AL PERÚ

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN, PUNXANT ACÍ)
 
Des de l’1 de març ja és oficial la institució educativa parroquial que ell dirigix.
 
Ahir, dia 2, va començar el nou curs
 
El col·legi "Santo Tomás de Valencia, al barri de ADESESEP (afores de Lima, capital del Perú) ja està legalitzat. Ahir, dia 2 de març, van començar les classes del present curs 2012. Ja sabeu que allà, entre les famílies més necessitades es troba un missioner gater, VICENT FONT PEDRO.
Totes les ajudes arriben ara des de la ONG "La mirada del Perú", una denominació que es va gestar a Gata i que des d’ací, igual que des d’altres llocs valencians i espanyols, ajuden a Vicent Font en aquella tasca tan difícil.
Però coneguem un poc aquella gent, en paraules d’ells:
"Esta Institucion Parroquial Diocesano "SANTO TOMAS DE VALENCIA", se inicia por el mes de Febrero del año 2011, cuando el ahora Promotor Legal PAdre Vicent Font Pedro se encontraba por la calles de ADESESEP y vio unos niños jugando, y pregunta a una de las madres si los niños tenian un lugar para estudiar y las madres contestaron que no. De alli nace la necesidad y que el Espiritu Santo puso ese dia a los niños en su camino, esta Institucion Educativa Parroquial Diocesano se formo bajo la direccion de la Sra. Maria Elena Quispe San Miguel y con el apoyo de 6 profesionales hicieron la labor docente. Nuestro lema es: "CON AMOR CONSTRUIMOS FAMILIAS".
I la notícia important que ara tenen és que des del dia 1 de març s’ha creat legalment aquesta institució educativa parroquial.
"Escoltem la seua veu també: "No existen palabras para expresar la emoción y la felicidad de cientos de niños que recibirán desde hoy no sólo educación de calidad, sino también mucho amor a traves de nuestr@s maestr@s .
Seguixen ells dient: "Muchas gracias a todos los padrinos, patrocinadores, amigos, colaboradores que hasta el momento nos apoyan en esta noble labor que ciertamente sin la iniciativa del Padre Vicent Font Pedro no hubiese sido posible. Es tan sólo la primera piedra que da inicio a un proyecto sólido, de valores y lleno de dedicación y amor a los niños".
 

Des del blog saludem a tota la comunitat escolar i parroquial d’ADESESEP i en especial al missioner gater que tant bé està fent-los a aquella gent.

Al muntatge fotogràfic podeu veure algunes imatges de les noves aules escolars i el començament del curs d’ahir mateix.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 3 de març de 2011

Cal destacar que tal ia com hui de l’any passat vaig publicar el començament dels darrers dies. Començaven tard, enguany 2012 ja "els tenim a la gola" (expresió quan menges ja fa temps):

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 3 és Sant Emeteri i Sant Celedoni.

- COM ERA GATA FA...23 anys: dia 29 de juliol de 1988.

- DOS VACANTS A LA POLICIA LOCAL. Hui es publica al BOP.

- HUI COMENCEN ELS DARRERS DIES: Carnestoltes 2011.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -324-.