Blogia

CRONISTA DE GATA DE GORGOS

¿SABIEU...? que el puesto de la Guàrdia Civil va passar de Xàbia a Gata en 1887

Des d’eixa data que la Guàrdia Civil té el puesto a Gata i per això es va fer la Caserna de la carretera -ara ja sense habilitar, ni en condicions-. "Por orden superior" publicava el diari alcoià "El Serpis..." a abril de 1887 "ha sido trasladado á Gata el puesto de la Guardia Civil que está en Jávea".

Tres mesos després, el mateix diari publica que "fueron capturados" uns veïns de Xàbia "Por la Guardia Civil del puesto de Gata".

FONT: diaris ’’El Serpis : periódico de la mañana’ - Any X Nº 2.770 del 10 d’abril de 1887 i Nº 2.850 del 27 de juliol de 1887.

LA PREMSA PARLA HUI DE GATA: anunciant la carrera de demà

El diari LAS PROVINCIAS a la secció de La Marina publica hui dissabte que "Gata de Gorgos acogerá mañana la fiesta del atletismo popular". En una breu notícia anuncia la carrera a peu de demà que es farà pel matí (a les 10 la prova reina amb més de 1.500 corredors i a les 12 la resta de categories menors, de cadets a barrufets).

si voleu llegir tota la notícia, ací teniu l’enllaç:

http://www.lasprovincias.es/v/20120324/marina/gata-gorgos-acogera-manana-20120324.html.

DIVENDRES PRÒXIM, DIA 30, INAUGURACIÓ: exposició fotogràfica "Les mirades del Crist"

DIVENDRES PRÒXIM, DIA 30, INAUGURACIÓ: exposició fotogràfica "Les mirades del Crist"

Tercer acte del 250 aniversari de la construcció de l'ermita i l'arribada del Crist a Gata

Divendres 30, a les 20,30 hores, s'inaugurarà una excepcional exposició fotogràfica al voltant de "Les mirades del Crist". Serà a l'església parroquial Sant Miquel Arcàngel de Gata, amb motiu del 250 aniversari de l'eermita i el Crist, que està celebrant gata.

L'exposició, organitzada per la parròquia i l'Ajuntament, compta amb la col·laboració del fotoclub "Forat", que ha plasmat unes impressionants fotografies, que sorprendran a tota Gata i visitants. La mostra de fotografies estarà exposada en el passillo lateral, des de la porta d'entrada lateral a l'església, fins el dia 6 d'agost de 2012, data en la que acabaran els actes del 250 aniversari.

A la imatge teniu el cartell anunciador de l'exposició. 

COMPTE ENRERE: 17 DIES PER A 2 ANYS DEL BLOG

COMPTE ENRERE: 17 DIES PER A 2 ANYS DEL BLOG

(PODEU FER LA COMPOSICIÓ MÉS GRAN PUNXANT ACÍ)

Han passat moltes notícies a Gata en dos anys i el blog ha intentat plasmar-les a la xarxa. La història del poble, les fotografies antigues, els aconteixements socials i polítics...van conformant dia a dia el blog. Estem a 17 dies i comença ací un resum de notícies de dos anys, fins arribar al 10 d’abril, data del segon aniversari del blog "CRONISTA DE GATA". Comença ara sí el compte enrere.

A la composició teniu algunes de les portades d’aquell mes d’abril de fa dos anys, 2010.

EL CRONISTA FA...UN ANY: 24 de març de 2011

La quarta i última pasrt del projecte educatiu al Perú, la publicació al BOp de la taxa del cementeri municipal, un article de cultura i altre urbanístic-educatiu, el més destacat de l’any passat tal dia com hui:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 24 és Santa Catalina de Suècia.

- PROJECTE EDUCATIU A LA MISSIÓ DE VICENT FONT, AL PERÚ ( i IV ).

- HUI ES PUBLICA AL BOP DOS EDICTES SOBRE LES TAXES I LA REGULACIÓ DEL CEMENTERI MUNICIPAL ( I ).

- DEMÀ ES PRESENTA A LA BIBLIOTECA EL LLIBRE D’ELVIRA CAMBRILS: "El bes de l’aigua".

- HUI HA PLOGUT, PERÒ MOLT POC: 0,8 litres.

- DEMÀ ES PRESENTA EL PROJECTE DEL NOU GIMNÀS ESCOLAR.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -344-.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -709-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -709-

Extreta de la fotografia que us posava ahir, ací teniu una vista de la torre del campanar en obres més pròxima. Envoltada en un cercle teniu la part que es va alçar (1962-1963).

Però...voleu saber més d’eixa alçada del campanar?. Va durar del 22 d’octubre de 1962 al 16 de febrer de 1963. Donada la crudesa d’eixe hivern i la inclemència del temps es van perdre varies setmanas de treball. El cost total de les obres pujà a 222.349 pessetes, sense contar els jornals de prestació personal. L’obrer encarregat fou En José Soler Signes i l’obrer segon, Miguel Simó Mengual, actuant de manobres, Juan Monfort Diego i José Ferrandis Mestre.

A la fotografia vegeu a més del campanar l’església i a l’esquerra la Casa Consistorial. Baix els horts, amb una palmera i tot.

¿SABIEU…? que en 1892 es van subastar 53 finques de Gata per deutes a Hisenda

La notícia apareixia en dos dies al diari "El alicantino…". Feia menció de la publicació al Butlletí Oficial de la Província. El 29 d’abril deia que el "Boletín Oficial de ayer" és a dir del dia 28 publicava, entre d’altres, la "Subasta para el día 6 del próximo Mayo de 53 fincas situadas en Gata por débitos á la Hacienda". Al dia següent el mateix diari deia que es publicava "ayer", és a dir el 30 d’abril, "Anuncio de subasta de créditos embargados por débitos al Ayuntamiento de Gata".

FONTS: diari “El alicantino : diario católico”. Dos exemplars: 1er.- Any V Nº 1.271 del 29 d’abril de 1892, Pàgina 2. 2n: Any V. Nº 1.273 de l’1 de maig de 1892. Pàgina 2.

DEMÀ DISSABTE 24 TORNA EL FUTBOL A “LES COSTERES”: Els cadets reben al Benissa

El partit més important i interessant de la jornada dels equips gaters, en la seua tornada a la competició, després de la parada fallera, és el dels cadets. Juguen demà dissabte 24 a les 17,15 hores contra el veí Benissa. El Gorgos és segon i el Benissa és sisé. La Nucia líder està massa destacat i per tant el Gorgos deu assegurar-se la segona plaça pel que puga passar.

El juvenil jugarà diumenge 25 fora. Serà a Altea a les 16.30 hores. Juguen cinqué contra sisé i estan a un punt.

El primer equip del Gorgos descansa aquesta jornada.

Els infantils jugaran demà a Gata, abans que el cadet, a les 15.30 hores. Ho faran també contra el Benissa. Desé contra vuité.

El grup 1 dels alevins jugaran pel matí, a les 9.30 hores: Gorgos-Altea. El grup B de la mateixa categoria jugarà a les 10 a Benissa. També interessant partit, ja que juguen cinqué contra sisé.

Finalment, el primer equip dels benjamins juguen a les 11 contra l’Altea. El Gorgos està al lloc 9 i l’Altea al lloc 5. El segon grup benjamí juga a Benissa a les 11,15 hores. Els postres són colistes i el Benissa ocupa el lloc 11é.

COMPTE ENRERE: A 18 DIES DEL SEGON ANIVERSARI DEL BLOG

COMPTE ENRERE: A 18 DIES DEL SEGON ANIVERSARI DEL BLOG

Cada dia fins el dia 10 d’abril posaré distintes composicions fotogràfiques mostrant alguns dels articles que més ressó i més entrades han suposat per al blog al llarg dels quasi dos anys que té de vida aquesta aventura.

Comença el compte enrere i d’ací poc podrem dir que el xiquet ja té dos anyets. Per supost, hui pose aquella primera entrada, que al principi la van veure molts pocs, com sempre la familia i els bons amics, i que després va anar ampliant-se i el blog va fer molts amics. Ara té quasi 100.000 entrades, que vindran a complir-se igual o abans dels dos anys.

A la imatge teniu la primera entrada del blog: 10-4-2010.

CAP DE SETMANA CULTURAL I ESPORTIU

Club de Lectura, Ralli fotogràfic, carrera popular i torna el futbol

La cultura i l’esport es donen la mà aquest cap de setmana a Gata

- Ara mateix, divendres dia 23, el Club de Lectura de la biblioteca està comentant-se un llibre d’un autor gater, Antonio Salvá Roselló. El llibre és “Crónicas de amor y muerte”. Serà a les 20 hores a la biblioteca municipal, amb la presència de l’autor.

- Hui també comença el ralli fotogràfic, que organitza Fotoclub Forat de Gata. Al llarg del cap de setmana es farà el concurs, una conferència i una projecció audiovisual, així com la projecció de fotografies participants i lliurament de premis, aquests dos últims actes seran diumenge 25 a les 12 hores al saló d’actes de l’Ajuntament.

- Demà dissabte 24 és el torn per a l’esport: pilota, básquet, esports en general…i sobretot, torna el futbol cantera i dels majors a Gata, després de la parada fallera. Matí i vesprada toca camp de futbol “Les Costeres” (podeu veure horaris en una altra entrada de hui).

- Finalment, diumenge 25, a les 10 hores és la prova reina de la XVII Volta Popular a Gata. A les 12 seran la resta de proves, des de cadets a barrufets.

I per a la setmana que ve, cultura i religió. Ja entraré en detalls al llarg de la setmana, però us faig un avanç:

Setmana de Passió. Septenari de Dolors. Tercer acte del 250 aniversari: inauguració de l’exposició fotogràfica “Mirades del Crist” a l’església, divendres 30 de març, a les 20.30 hores. Concert de música sacra, per la banda de la Unió Musical de Gata. Església, dissabte 31, 20.30 hores.

EL CRONISTA FA…UN ANY: 23 de març de 2011

L’any passat, tal dia com hui, destacava entre les propostes informatives del blog, una notícia sobre la missió de Vicent Font al Perú i l’arribada d’aigua del riu, com enguany fa tres dies:

- SANTS I REFRANYS: Hui dia 23 és Sant Toribio i Sant Josep Oriol.

- PROJECTE EDUCATIU AL POBLE PERUÀ ON TÉ LA MISSIÓ VICENT FONT ( III ).

- ¡¡ HA VINGUT EL RIU !! FORT AIGUAT AQUEST MATÍ. Vora els 50 litres a Gata.

- FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -343-.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -708, la de hui dia 22-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -708, la de hui dia 22-

(PODEU FER LA FOTO MÉS GRAN I OBSERVAR EL CAMPANAR I TOT EL POBLE, PUNXANT ACÍ)

Una fotografia històrica del poble de Gata des de les Alcolaies. No perquè es veu una part del poble als anys 60, sinó perquè si es fixeu quan feu la foto gran el campanar està en obres, està construïnt-se l’elevació de la torre. Per tant si aquesta es va fer del 22-10-1962 al 16-2-1963, d’aquest temps és quan està feta la fotografia.

La resta de la foto destaca per les cases totes al mateix nivell, la mateixa altura.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 707-, la d'ahir dimecres dia 21-

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) - 707-, la d'ahir dimecres dia 21-

(PODEU FER LA FOTO EN GRAN I OBSERVAR MILLOR ELS DETALLS, PUNXANT ACÍ)

La foto corresponent ahir dimecres 21 de març de 2012 també forma part de la col·lecció que estic publicant ara. L’estació és un element molt característic de Gata i si damunt està nevat més encara. La nevada de gener de 1960 que ja veiem a l’escola, ara la podem veure a l’estació. Es poden notar els raïls i es veu la neu perfectament. Gent, vagons, l’aparell per a canviar les agulles. I al fons les muntanyes nevades també -els molins de Jesús Pobre.

¿SABIEU…? que en 1892 els estancs de Gata mancaven de material prou necessari

Ho coneguem per l’avís que donen al diari “El alicantino…” el dia 13 de gener de 1892 “algunos de nuestros suscriptores…en especial de Gata”. Es queixaven d’estar abandonats “los estancos en los pueblos, en los que faltan muchos efectos timbrados y sobre todo sellos de quince céntimos”.

Els subscriptors acabaven dient: “Esperamos que por quien corresponda se subsane esta falta á la mayor brevedad posible”.

FONT: diari ’’El alicantino: diario católico” - Any V Nº 1.186 del 13 de gener de 1892. Pàgina 2.  /  http://prensahistorica.mcu.es.

DEMÀ DIVENDRES 23, A LA BIBLIOTECA, EL CRONISTA HONORÍFIC ANTONIO SALVÁ ROSELLÓ, COMENTA EL SEU LLIBRE AL CLUB DE LECTURA

DEMÀ DIVENDRES 23, A LA BIBLIOTECA, EL CRONISTA HONORÍFIC ANTONIO SALVÁ ROSELLÓ, COMENTA EL SEU LLIBRE AL CLUB DE LECTURA

“Crónicas de amor y muerte”, una novel·la costumista situada en Gata

Demà divendres 23 de març al Club de Lectura es parlarà del llibre "Crónicas de amor y muerte". Els participants tindran el plaer de comptar amb la presència del veí gater Antonio Salvà Roselló, autor del llibre, que com tots sabeu és Cronista Honorífic del poble i antecesor meu en aquest càrrec. Els participants li podran preguntar totes les qüestions al voltant del llibre que haga sembrat curiositat.

Segons les lletres de la contraportada del llibre amb la guerra civil com a eix permanent, l’autor construeix una història d’uns pocs personatges amb qui el lector de seguida s’identifica.... i més que això! perquè els llocs, els carrers, i alguns personatges els podem reconèixer de seguida donat que la novel·la es situa en Gata i rodalies, i algun que altre personatge ens recorda a algun veí que ha tingut el nostre poble.
La novel·la parla, en resum, de tot un poble subjecte als condicionaments polítics i socials de l’època.

L’autor, és un personatge molt conegut al nostre poble ja que ha sigut mestre per molts anys a la nostra escola i ha estat i està implicat en moltes coses relatives a Gata. Ha sigut Cronista Oficial de Gata de Gorgos i és l’escriptor del tan volgut “Auto dels Reis Mags” ara dit i tranformat per ell mateix en “Misteri dels Reis”, que any rere any des de 1963 es celebra en Gata. A banda d’açò ha escrit altres obres, tant de poesia, teatre com novel·la, algunes d’elles guardonades amb reconeguts premis literàris.

Segons les pròpies paraules de l’escriptor "Cronicas de amor y muerte" constitueix la primera novel·la d’una trilogia... però les altres dos parts no han vist mai la llum.... Demà divendres a les 20 hores a la Biblioteca de Gata, els que acudixquen al Club de Lectura, tindran l’oportunitat de poder preguntar-li el perquè.

La biblioteca us espera a tot aquell qui estiga interessat.

A la imatge, el llibre que es comentarà demà amb el seu autor Antonio Salvá.

FONT: blog de la biblioteca. El seu enllaç el teniu a la columna de la dreta.

CAL RECORDAR-HO: DIUMENGE 25, XVI VOLTA POPULAR A GATA

CAL RECORDAR-HO: DIUMENGE 25, XVI VOLTA POPULAR A GATA

La XVI Volta Popular a Gata està ja ahí: 9,7 kilòmetres per a la prova reina, diumenge 25 de març de 2012. És la 2a Prova puntuable del Circuit a peu Marina Alta 2012 i està organitzada pel Club Atletisme Gata i la Regidoria d’ Esports -Ajuntament de Gata. Les eixides i metes seran, com sempre: al pati del Grup Escolar. Els horaris: per adults: a les 10 comença la carrera gran. Per als menuts, a les 12 hores.

 La prova reina té un recorregut, com he dit, de 9,7 kilòmetres, amb dos voltes: la 1ª de 4,3 kilòmetres i la segona de 5,4. L’avituallament estarà al kilòmetre 4,5 de carrera. Les dutxes:
A 150m. de la zona de Meta.. Altres Serveis:  Servei de Bar, amb esmorzars a preus populars.!!!, que posarà la Comissió de Festes 2012.

 

Per als menuts aquests horaris:

Cadet masculí i femení - 2000 metres, començament: 12,00 hores. Infantil masculí i femení – 1.500 metres-A continuació. Aleví masculí i femení – 1.200 metres. - A continuació. Benjamí masculí i femení - 800 metres - A continuació. Pre-Benjamí masculí i femení (Anys 2004 i 2005) - 400 metres - A continuació. Barrufet masculí i femení (Anys 2006 I 2007) - 100 metres - A continuació.

ATENCIÓ AL PAS DELS CORREDORS. CAL DEIXAR LLIURE EL RECORREGUT

La Policia Local ja ha posat senyals per tots els carrers on passa. A més, recomana que una hora abans de la primera carrera, és a dir, a les 9 hores, estiguen ja els carrers lliures, fins al final que serà cap a les 13 hores, aproximadament tots els carrers. Afectarà la carrera als següents carrers: Carrer Sant Josep –d’ací ix la carrera-, carrer Lepanto, carrer Teulada, carrer Lluna, carrer Signes –dels Quatre cantons cap amunt-, carrer Gómez Ferrer, carrer Xaló, carrer Palmerar Alt, carrer Sant Antoni, carrer Duquessa d’Almodòvar, Plaça Església i per supost, Costera del Grup Escolar.

A la imatge, un planol del recorregut de la carrera.

 

FONTS: Organització, Policia Local.

FOTOCLUB FORAT ORGANITZA EL VIII RAL·LI FOTOGRÀFIC DE GATA

FOTOCLUB FORAT ORGANITZA EL VIII RAL·LI FOTOGRÀFIC DE GATA

L’associació “Fotoclub Forat” de Gata ha organitzat el VIII Ral·li fotogràfic de Gata, amb la col·laboració de la Regidoria de Cultura, que se celebrarà de demà divendres 23 fins a diumenge 25.

Demà per la vesprada, a partir de les 20 hores, es farà la recepció de participants a la sala de plenaris de l’Ajuntament de Gata. Allí es lliurarà la documentació i es presentaran els objectius. A partir d’eixe moment s’iniciarà el ralli fins a les 14 hores del dissabte en què s’hauran de presentar les fotos.

Per a dissabte per la vesprada el fotoclub ha preparat una projecció i una conferència d’un fotograf.

Diumenge 25 de març a les 12 hores a la sala de plenaris es lliuraran els premis del ralli 2012. Primer es realitzarà una projecció de totes les fotos presentades i després es farà l’acte de lliurament dels premis a la millor col·lecció, a la segon millor col·lecció, a la millor foto de tema obligatori i a la millor foto presentada a concurs.

 

RESUM DE LES BASES: 

El VIII Ralli Fotogràfic de Gata té el patrocini de ALE-HOP i l’Ajuntament de Gata.

Demà divendres 23, a les 20 hores, serà la recepció de participants al saló del plens de l’Ajuntament de Gata.

-  El participant sols podrà deixar a la tarjeta 9 fotografies: la inicial justificativa de la llista d’objectius i les 8 de concurs.

No es podra fer ajustes de PC a cap fotografia participant.

Existeix un tema lliure i un tema obligat.

Es tancarà el ralli a la seua primera part, entre les 12.30 hores i les 14 hores del dia 24 de març, dissabte.

Si es retrassen d’eixa hora (14 hores) es penalitzarà perdent punts.

- La reanudació –segona part- serà a les 19 hores del mateix dissabte. Es farà una ponència i es projectarà un audiovisual d’un fotògraf invitat per l’organització.

A cada fotografia, el jurat li assignarà una puntuació del 0 al 5. Guanyarà el que més puntos sume.

Els guanyadors es donaran a conèixer a les 12 hores del diumenge 25. Allí es lliuraran els premis.

Premis:  

- A) Al guanyador absolut: un premi en metàlic i el lliurament del “PREMI FORAT”.

- B) Al participant que quede en segon lloc: un premi en metàlic i diploma.

- C) A la millor fotografia del tema obligat: premi en metàlic i diploma.

- D) A la millor fotografia del ralli: premi en metàlic i diploma.

- El “Fotoclub Forat” podrà utilitzar les fotografies premiades, amb expressa referència al seu autor, per a la difussió i/o promoció d’aquesta activitat o de les singularitats i valors del Municipi de Gata de Gorgos…Totes les fotografies participants passaran a formar part de l’arxiu del Fotoclub Forat de Gata de Gorgos, amb referència al seu autor, tema i data.

A la imatge, el cartell anunciador del ralli 2012.

FONTS: Fotoclub “Forat”: bases. Text: Gabinet de premsa, Ajuntament de Gata. 

 

L’EMPRESA GATERA “PONS QUÍMICAS” S.A. ADQUIRIX UNA NOVA MÀQUINA DE BUFAT DE PLÀSTIC PER A FABRICAR ENVASOS

L’EMPRESA GATERA “PONS QUÍMICAS” S.A. ADQUIRIX UNA NOVA MÀQUINA DE BUFAT DE PLÀSTIC PER A FABRICAR ENVASOS

Innovació per a l’estalvi energètic i econòmic

 

L’empresa gatera “Pons Químicas S.A.” ha adquirit una nova màquina de bufat de plàstic per a fabricar els seus propis envasos per als seus sabons i detergents. Amb aquesta mesura, que ha suposat una inversió de més de 375.000 euros, es conseguirà un important estalvi, tant en la part econòmica com en la que a despesa energètica es referix. Gràcies a l’el·laboració en les propies instal·lacions s’evitarà el consum de gasoil i les emissions de CO2 dels 120 trailers que cada any portaven els envasos fins a la fàbrica.

 

La màquina és d’origen Italia i ja està en funcionament i permet crear uns envasos amb dissenys propis i un control directe de la qualitat, així com disposar del servei sense dependre de tercers.

 

Malgrat a ser la seua capacitat màxima de uns 3.000.000 d’envasos a ple rendiment, en un principi fabricarà al voltant de 1.200.000 envasos de 3 litres a l’any. En el 2013, Pons Químicas S.A. espera arribar a 1.500.000 envasos. Per al seu comandament i control s’ha creat un nou lloc de treball qualificat i fixe a l’empresa.

FONT: Nota de premsa i foto: Factoria d’Idees, per a “Pons Químicas, S.A.”.

 

EL CRONISTA FA…UN ANY: 22 de març de 2012

Cal ressenyar que l’any passat a dia de hui posava al blog temes tan diferents com la missió de Vicent Font al Perú –un dia més-, la història local i l’esport popular de l’atletisme. Enguany també la carrera és la segona del circuït i és aquest diumenge 25:

 

SANT I REFRANYS: Hui dia 22 és Sant Bienvenido.

PROJECTE EDUCATIU 2011, NOU POBLE ADESEP.

DIUMENGE 27 DE MARÇ, XV VOLTA POPULAR A GATA.

LA HISTÒRIA GATERA DEL SEGLE XX ( III ): 1906.

FOTOGRAFIES ANTIGUES (Gata en el record) -342-.

¿SABIEU…? que l’any passat el riu “va vindre” el dia 23 de març i hui és 21 de març

¿SABIEU…? que l’any passat el riu “va vindre” el dia 23 de març i hui és 21 de març

¿Ho sabieu? ¿O no ho recordaveu?. Just un any menys tres dies separen la pluja de vora 50 litres de l’any passat i la d’enguany de 177 litres com us he contat en l’entrada anterior. També de l’arribada d’aigua del riu a Gata, perquè el 23 de març de 2011 també “va vindre” el riu.

Però quines altres vegades “ha vingut el riu” al llarg d’aquest any: de març de 2011 a març de 2012 sis vegades hem vist passar aigua pel riu: eixe dia de març de l’any passat; el 29 d’octubre; el 28 de novembre i el 3 de desembre, totes les quatre dades de 2011. A més el 18 de gener de 2012 i la d’anit dia 20 de març, completen les sis vegades.

A la fotografia de la dreta, vista del riu als Gorgos.

FONT: Blog "Cronista de Gata de Gorgos>", secció "Temps" de 23-3-2011 a 21-3-2012.