Blogia
CRONISTA DE GATA DE GORGOS

JA VÉNEN LES FESTES...estem a 19 dies

JA VÉNEN LES FESTES...estem a 19 dies

Hui us parle de "L’arreplegà de la barxa" (1955) - Primera part -

A la fotografia, que ja va eixir a la sèrie de fotografies antigues, propietat de Ana Mengual, es pot veure eixe acte i quan la caravana estava als quatre cantons de Ca Martí.

S’acurten els dies i cada vegada estem més a prop del començament de festes. Menys encara per a començar la novena al patró, que sempre precedix les festes majors.

Al llarg de tota la setmana fins diumenge que ve aniré barrejant les notícies que vagen produint-se de les festes d’enguany i el record de les festes d’altres temps.

Hui us parlaré de l’escrit de la Comissió de Festes de l’any 1955 en el qual feia una exaltació de "L’arreplegá de la barcha" -escrit textualment-. Sabeu quin va ser el pressupost de les festes d’aquell any, de fa 56 anys?. Al voltant de trenta-nou mil pessetes.

I quin sistema de recaptacio setmanal van utilitzar, una novedosa coneguda com "l’arreplegá de la barcha".

Us pose textualment l’escrit, que no té perdua pel que va significaraquelles festes del 55:

"En el primer año en que para la celebración de sus fiestas patronales Gata de Gorgos elige el sistema popular de recaudaciones semanales, que con tanto cariño ha sido acogido por todo el vecindario, haciéndonos concebir fundadas esperanzas de conseguir en un plazo no lejano la celebración de festejos dignos de Gata y del Santísimo Cristo del Calvario, queremos también incorporar a nuestra fiesta popular para su mayor realce y esplendor, la cooperación y la ayuda de nuestro trabajo popular: LA LLATA.

La "llata", que convirtió cada una de nuestras casas en un taller de artesanía y el pueblo entero en una inmensa fábrica; la "llata" que permitió soluciones verdaderamente milagrosas en todos nuestros hogares, convirtiendo unas veces la fuerte fibra de la palma en delicadas prendas de vestir de nuestras mujeres; otras, en los blancos trajecitos de primera comunión de nuestros hijos; ayer, en macizas columnas del Altar Mayor de nuestro templo y, de contínuo, en los más variados artículos y en el cumplimiento de nuestros más ardientes anhelos, va a convertirse ahora -con vuestra ayuda generosa- en el mejor y más eficaz medio con que todos, absolutamente todos, vamos a contribuir al esplendor de nuestras magníficas  fiestas de agosto, para el mejor nombre de Gata y de sus laboriosos moradores.

El próximo día 17 de julio, a las 8.45 horas de la mañana, al so de alegres pasodobles, recorreremos todas las calles de la población en artística caravana y procederemos por primera vez a la "gran arreplegá de la barcha". Ni una sóla familia dejará de contribuir con su generosa aportación, entregando una, dos, tres o cuatro "barchas", y si fuese un fardo...mucho mejor..."

(Demà acabaré l’escrit) 

2 comentarios

CRONISTA DE GATA -

Sí que és bo, "Gater": Aquesta vesprada posaré la segona i última part de l'escrit que conserve al meu arxiu. És força interessant.

Gater -

jajaja que bó, això d'on ho has tret?